Ollaan tässä hiljan ostamassa perheelle uutta autoa ja isänipä laittoikin minut asialle, kun kerran autoista olen kiinnostunut, etsimään sopivia ehdokkaita tarpeisiimme. Kun joukosta oli karsittu ranskalaiset ja M-B pois jäivät jäljelle Opel Zafira, Honda Stream, VW Touran ja Toyota Corolla Verso ja vieläpä niiden 7-paikkaiset versiot. Perheessämme tilantarve vaihtelee todella usein, joten olisikin todella kätevää jos tulevassa autossamme pystyisi istuinjärjestelyjä muuttamaan mahdollisimman nopeasti ja kätevästi. Eli haluaisin käyttäjien tai kyseisiä autoja ajaneiden kommentteja eritoten istuinjärjestelyistä. Esimerkiksi onko VW Touranin ja Toyota Corolla Verson takimmaiset istuimet "opelzafiramaisesti" lattiatasoon taittuvia malleja kuten Honda Streamissa ja tottakai Opel Zafirassa on?
Ollaan tässä hiljan ostamassa perheelle uutta autoa
"Uudempaa" ilmeisesti, eli käytettyä, koska olet tällä palstalla?
Kun joukosta oli karsittu ranskalaiset ja M-B pois jäivät jäljelle Opel Zafira, Honda Stream, VW Touran ja Toyota Corolla Verso ja vieläpä niiden 7-paikkaiset versiot.
Streamiä ei taida uutena enää saadakaan. Sen suhteen voisin sanoa mielipiteenäni, että muihin verrattuna istutaan matalammalla, mikä syö tilankäyttöä jalkatilassa. Korkeammalla istumalla (Z, T ja C) jaloilla on paremmat tilat.
Esimerkiksi onko VW Touranin ja Toyota Corolla Verson takimmaiset istuimet "opelzafiramaisesti" lattiatasoon taittuvia malleja kuten Honda Streamissa ja tottakai Opel Zafirassa on?
Corollassa on ainakin ja vähintään yhtä näppärästi kuin Zafirassa, ellei helpomminkin toimivasti tehty järjestely.
Jos olette hakemassa vaihtoehtoisesti uuttakin, niin toisaalla on aloitettu keskustelua Mazda 5:sta. Varmasti mielenkiintoinen vaihtoehto siinä tapauksessa.
Joo anteeksi epäselvyyteni. Olemme hankkimassa siis n. 2-vuotiasta autoa ja ilmeisemmin vieläpä Saksanmaalta tuotua.
Lastemme, nehän takimmaisella rivillä istuvat, tykkäsivät kyllä Streamin takatiloista enemmän kuin corollan.Hondasta näkee paremmin maisemat,mutta olihan tojotan mainoksessakin lapsilla omat dvd-näytöt.Ja corollassa ei sitten ole tavaratilaa kun kaikki istuimet ovat käytössä.Hondassa sentään "hulppeat" 160 litraa. Muuten en corollan ja streamin matkustusmukavuudessa suuria eroja löytänyt.Streamin 04 mallit ovat 6 paikkaisia!
Totta puhut tuon 6-paikkaisuuden kanssa. Sekin meille kyllä riittää, sillä onhan meillä enää vain 5-henkinen perhe, mutta lisätila on aina aika-ajoin paikallaan, esimerkiksi mökkireissuilla, jos kaveri lähtee mukaan tai myös isäni tarvitsee joskus töissään useampaa kuin 5:ttä penkkiä. Jalkatilaa saisi siellä takapenkillä ainakin olla, sillä meidän perheen nuorin lapsi on jo 13-vuotias. Ja itse Streamin "taka-takapenkillä" istuttuani voin todeta, että melkoisen ahdasta oli. Tavaratilan puute kaikkien penkkien ollessa käytössä ei ole ongelma, sillä silloinhan tavarat voi laittaa katolle boxiin.
Käytyetyn Honda Streamin löytäminen Saksasta voi olla tavallista hankalampaa. Autoahan myytiin kappalemääräisesti Suomessa enemmän kuin Saksassa.
Touranista voin sanoa sanan jos toisenkin, kun moisia on tullut omistettua jo kaksi.
Älä tuon ikäistä Tourania tuo maahan missään nimessä - ainakaan itse.
Meidän ensimmäinen Touran oli mallisarjan ensimmäisiä eli tuon ikäinen ja vikojen määrä oli sen mukainen. Auto menikin liikkeeseen takaisin 1v, 32tkm ja reilun 30 huoltokäynnin jälkeen - vikoja ei saatu korjattua reilun vuoden aikana ja viat vain lisääntyivät kiihtyvällä tahdilla. Vikoja on ollut muillakin saman ikäisillä, joskaan ei tässä määrin kuin tässä yksilössä.
Mutta Touran tuli joka tapauksessa aivan raakileena markkinoille, vaikka suurin osa suoranaisista valmistusvioista saatii korjattua jo ilmestymisvuoden aikana on niiden korjaus ollut melkoinen ruljanssi alkupään autoihin.
Uuden Touranin kanssa vikoja ei ole esiintynyt. Auto on hyvä, tilavampi kuin Corolla Verso, mutta toki kalliimpi. Meluisakin Touran on jollei highline versiota siitä itselleen osta. Bensa malleissa on lämpö talvisin ongelma, kun taas TDI malleissa on vakiona Webasto lämpöä tuomassa (ainakin Suomeen virallisesti tuoduissa) ja niissä oli jopa ongelmana liiallinen lämpö kovilla pakkasilla.
Mitä tulee tavaratilaan niin suksiboksia meilläkin käytetään jos tavaratilan penkit ovat käytössä. Tulin hankkineeksi jo aiempaan autoon aikanaan 900l laatikon katolle, joten tavaraa mahtuu mukaan ihan hyvin
Touranista kannattaa lukea lisää UltimateVW:n puolelta. Tuo keskustelu on paisinut melkoisiin mittoihin reilujen kahden vuoden aikana, joten sen lukeminen vie kyllä melkoisesti aikaa, mutta tuon ikäisen Touranin vioista sieltä saa hyvän kuvan
No kyllä noita Streameja minä ainakin tuolla mobile.de sivuilla näin myynnissä olevan... Ja tällä hetkellä suurin kiinnostus onkin ollut Touranissa, mutta enpä tiedä enää, kun se näkyykin olevan melkoisen vika-altis...
Ei kai juniori88 alunperinkään tarkoittanut tuoda maahan autoa?
Tuon hintaluokan n. 2 v. käytetyssä Opel-Toyota autossa ei ihmeellisesti säästä. On mentävä kalliimpaan hintaluokkaan jotta kannattavuus on parempi. Odota lokakuuhun jolloin EU:n alueella autoliikkeet alkavat tarjota autoja yli rajojen eri säännöksin kuin nyt. Älä kysy, en ole perehtynyt vielä mistä on kyse, kun ei minulle juuri nyt ajankohtaista. Halvimmat uudet verottomat autot eivät ole Suomessa kuin joku täällä on maininnut, vaan Ruotsissa. Olikohan TM:ssa tästä maininta?
"Lokakuun vallankumousta ei tule?" -uutisoi Tuulilasi-lehti joku aika sitten. Saas nähdä miten lopulta käy:
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=121205
Kyllä tarkoituksenamme on tuoda auto Saksasta. Kyse ei ole nyt siitä, että missä kokoluokassa säästää eniten vaan säästäminen yleensä. Sillä olisihan se nyt hölmöä ostaa isompi (ja samalla myös kalliimpi) kuin mitä tarve on. Ja kun isäni työnsä puolesta matkustaa paljon ja juuri Saksassa olisi hölmöä olla ostamatta autoa sieltä kun auton kerran sieltä halvemmalla saa kuin täältä Suomenmaasta oli auto sitten minkä kokoinen tahansa.
JOS SÄÄSTÄÄ HALUAT NIIN EI MISSÄÄN NIMESSÄ VOLKKARIA. Itsellä tosi huonoja kokemuksia volkarista etenkin sharanista. se on hävitetty ja laitettu tilalle avensis. noista vaihto ehdoista ottaisin ehdottomasti corollan. Itsellä oli monien merkkien testiajojen ja pitkän pähkäilyn tuloksena kuitenkin toyota.
Niin isäkö vai poikako sitä autoa nyt ostaa?
No eipä tietenkään nyt tässä mitään säästämässä olla. Tai siis hinta-laatusuhde tämän asian tulee lopulta ratkaisemaan... Ensin pitäisi siis näistä neljästä (Opel, Honda, Toyota ja VW) karsia vaikka 2 meidän tarpeisiin sopivaa vaihtoehtoa ja sitten vasta ruveta tutkiskelemaan, että kumpiko niistä nyt sitten on edullisempi. Niin lähtöhinnaltaan, kuin tietysti myös huoltokulujen kautta. Suoraan emme ole siis sitä kaikkein halvinta tila-autoa ostamassa, jos se ei tarpeitamme riittävän hyvin vastaa!
[quote title="12.09.2005 klo 23:26 Juniori88 kirjoitti"]
No eipä tietenkään nyt tässä mitään säästämässä olla. Tai siis hinta-laatusuhde tämän asian tulee lopulta ratkaisemaan... Ensin pitäisi siis näistä neljästä (Opel, Honda, Toyota ja VW) karsia vaikka 2 meidän tarpeisiin sopivaa vaihtoehtoa ja sitten vasta ruveta tutkiskelemaan, että kumpiko niistä nyt sitten on edullisempi. Niin lähtöhinnaltaan, kuin tietysti myös huoltokulujen kautta. Suoraan emme ole siis sitä kaikkein halvinta tila-autoa ostamassa, jos se ei tarpeitamme riittävän hyvin vastaa!
HYVÄ VELI! Unohda se miettiminen siitä opelista tai volsvagenista. Eikannata edes ajatella moista. Voit käydä katsomassa vaihtoautojen tarjontaa ja miettiä miksi autojobbareiden pihat ovat täynnä opel zafiroita joilla on ajettu alle sata tuhatta ja volkkareita mallista riippumatta. Noita ei kannata ostaa jos ei hyvä kaveri ole auto korjaaja. jonka kanssa voit käydä juttelemassa useasti ihan työpaikallakin asti. Toyota, Mazda ja Honda ovat testien aatelia ja toimivat muutenkin kuin uutena.
Kyllä se isä on, kun autoa on ostamassa... Eipä meikäläisen itseni rahavarannoilla ihan tällaisia autoja olla hetkeen ostamassa! Ja kiitos myös mielipiteistänne. Se on kyllä muuten totta, että kun noita käytettyjen autojen saksalaisia sivuja katsoo, niin kylä siellä paljon enemmän on Opelia ja VW:tä kuin esimerkiksi Toyotaa. Johtuuko sitten valmistusmaasta vai kenties juuri siitä vikaherkkyydestä? Toyotat ovat olleet myös lähes kautta linjan halvempia vaikkakin ovat olleet osin jopa varustellumpia.
Halvimmat verottomat autot löytyy Tanskasta,siis uudet autot.Käytettyjä on Saksassa halvalla ja Virossakin voi onni potkaista.
Oliskohan syytä myös siinä, että Zafira markkinoille tullessaan oli todella onnistunut konsepti, joka taisi myydä ylivoimaisesti eniten luokassaan? Kai niitä käytettyinäkin on runsaammin tarjolla kuin japanilaisia, joita ei ole myyty lähellekään niin paljon.
Totta on, että luotettavuudessa japanilaiset ovat vielä piirun verran parempia. Mutta käyttökelpoisia ne silti ovat, huolimatta sinun kieltämättä heikoista kokemuksista.
Tämä voi tulla Juniori88:lle yllätyksenä, mutta Toyota ei saksassa ole uusien autojen myynnin kärkisijoilla kuten suomessa. Esim. v. 2001 - 2003 Zafiraa on myyty saksassa 50-55000 kpl / vuosi, Toyota Corollaa jopa alle puolet tästä. Corolla Versoa ei löytynyt 100 eniten myydyn auton listalta, joten se sisältynee Corollan lukuihin tai sitten sitä on myyty alle 5000 kpl. Jos Verson vuosimyynti on ollut vaikkapa 5000 kpl, Zafiraa on myyty 10 kertaa enemmän. Tällöin on helppo arvata kumpaan automerkkiin törmää useammin vaihtoautoliikkeissä.
Tiedossa kyllä on, että Toyota ei Saksassa myy yhtä hyvin kuin täällä Suomessa. Luonnolisesti Saksan ostetuimpia ovat juuri saksalaiset merkit.
Huomasinpa muuten juuri, että olin unohtanut listaltani täysin tyystin kokonaan Mitsubishi Grandisin... Onko siitä kokemuksia kenelläkään? Olisi kiva kuulla, kuten myös Zafirasta, josta ei vielä paljoakaan ole kerrottu.
[quote title="14.09.2005 klo 16:12 Juniori88 kirjoitti"]
Tiedossa kyllä on, että Toyota ei Saksassa myy yhtä hyvin kuin täällä Suomessa. Luonnolisesti Saksan ostetuimpia ovat juuri saksalaiset merkit.
Huomasinpa muuten juuri, että olin unohtanut listaltani täysin tyystin kokonaan Mitsubishi Grandisin... Onko siitä kokemuksia kenelläkään? Olisi kiva kuulla, kuten myös Zafirasta, josta ei vielä paljoakaan ole kerrottu.
Eiköhän se ole sillain että suomen ostetuin automerkki on toyota. Mutta vähän on tojotaa ja muita japseja siihen nähden mitä sitä myydään käytettynä. Tästä siis voimme päätellä se että joko japsit hajoaa niin perusteelisesti että siitä ole enää maantielle tai ihmiset eivät vain halua yksin kertaiseksi luopua siitä. Mutta miksi auto laitetaan vaihtoon jos se on hyvä. Luulenpa että 80 prossaa autoista laitetaan vaihtoon se takia että siinä on jotain pielessä. Jos zafiroita laitetaan vaihtoon 50 tonnin jälkeen niin joku mättää. mietikkää miksi vaihtoauton ostaja sanoo esim volkkarista että se on vähän hankala myydä kun meillä on nuita ennestäänkin. Muuten siitä mitsubishistä (grandis) siinä taitaa olla volksvagenin moottori ( ainakin diesel) ja jotain muutankin.
No minäpä luulen, että näitä uusia autoja vaihtaa juuri ne jotka haluaa ajaa uusilla autoilla. 5-vuotta alkaa olla jo kriittinen aika, jos meinaa vanhasta saada vaihdossa mitään. Ei mikään merkki voi olla myydyimpien autojen listalla kovin kauaa, jos se ei ole jollakin tavalla hyvä.
näinhän se on toyota on ollut jo pitkän aikaan suomen myydyin (myydyimpiä) merkkejä. Se kertoo varmaan jotain laadusta. Ruoste ongelmatkin karisseen matkan varrelle. korealaisetkin ovat tulossa huimaa vauhtia. Opelikin nostaa tosi päätään 80 luvulta alkaneesta kadettiviruksesta. paljon pitöisi kuitenkin tehdä.
Niinhän se on, että kyllä siinä Toyotassa ainakin laatu on kohdillaan. Hyvänä esimerkkinä meidän "2auto" Toyota Carina II vm.-88. Ajokilsojakin on tullut jo n.240tkm. Autossa ei ole ollut lähes mitään suuria ongelmia, kerran hajonnut laturi ja kerran hävisivät jarrut vauhdissa. Ainut ongelma on vaan, että kori yrittää varista pois. Ruosteongelmia siis. Kun taas nykyisestä "1autostamme" (Chrysler Grand Voyager vm.-96 ajettu 230tkm) on hajonnut tekniikallisesti lähes kaikki mitä voi hajota vaihdelaatikkoa lukuun ottamatta. Nykyisinkin saa aina jännittää, että starttaako se jos se on seissyt vuorokauden pihassa. Siinä kyllä kori tuntuu kestävän. No tästä viisastuneena emme ole enää Amerikanautoa ostamassakaan...
Aika mielenkiintoinen parivaljakko. Nimittäin joskus kattelin jotain saksalaisia luotettavuustilastoja, ja niiden valossa kymmenen vuotta vanha korilla oli luotettavempi kuin uusi syslerin tila-auto.