Olipa nimihirviö...No jos kehnon kirjoitustaidon omaavana lyhennän eberiksi...
Pihaan eksyi muutaman vuoden ikäinen auto, bensiini, jossa oli kyseinen laite kaukosäätimellä. Tuntuu toimivan mutta tämä on minulla ensimmäinen laatuaan niin kertokaa mitä huoltoa tuollaiselle aparaatille suosittelette? Onko niin että jos laite toimii niin ei mitään....?
Polttoainekäyttöisille lisälämmittimille ei ole mitään huolto-ohjelmaa. Eli jos laite toimii, niin hyvä niin!
Nyrkkisääntönä että ei käytä pidempää lämmitysaikaa kuin edellisen ajon kesto, niin akun kanssa ei tule ongelmia.
Itse olen kytkenyt lämmittimen pois automaatilta, eli laitan sen päälle tarvittaessa. Kaikissa (ainakaan diesel) autoissa näin ei voi tehdä, vaan lämmitin pyörii ajon aikana jos tarve on.
Kiitos neuvoista...Tuo aparaatti pitää itse aina kytkeä päälle..Kaukosäätimestä tai auton sisätilasta. Itselläni on auton käyttö muuttunut radikaalisti entiseen aikaan verrattuna eli talvella tulee lyhysiä matkoja hyvin paljon hiihtoladun varteen...Eli kiinteä akkulaturi on varmaan laitettava koska tuota autoa aion talvella käyttää. On muuten käsittämättömän pitkä kantama tuolla kauko-ohjaimella...Monta rakennusta välissä ja auto melkein kellarissa niin vain otti yhteyden...
Todennäköisesti riittää kun sillon tällön lataa akun laturilla.
Polttoainelämmittimet saattavat lakata toiminnasta jos niitä ei käytä pitkään aikaan tai jos niitä käyttää niin lyhyen aikaa kerrallaan, että ne ei kunnolla ehdi lämmetä ja nokeentuvat.
Nyrkkisäännöt:
- käytä vähintään kerran kuukaudessa myös kesällä
- kun käytät laitetta, käytä sitä vähintään 20 minuuttia kerrallaan
- käytä laitetta mieluummin paljon kuin vähän
Hyviä nyrkkisääntöjä juu, mutta käytännössä niitä ei aina voi noudattaa.
Esim. Fordien ebereitä ei yksinkertaisesti saa päälle jos ulkolämpötila on liian korkea. Kesällä tuo 'kerran kuussa' ei siis onnistu.
Jatketaanpas josko täältä löytyisi asiantuntemusta.
Fordin tdci-dieseleissä on tehdasasenteinen eberi joka käynnistyy automaattisesti alle +5c lämmöissä. Nyt ilmojen kylmettyä on ilmennyt, ettei eberi mene pois päältä koneen lämmettyäkään (ainakin mittarin mukaan lämmöt nousevat normaalisti n. 90c:een), vaan se pysyy päällä vaikka ajaisi 2 tuntia.
Ominaisuus vai vika? Käykö kone vain ilman eberiä liian kylmänä pikkupakkasillakin, ja siksi se ei 'pääse' pois päältä lainkaan?
Jos vika niin missä? Viallinen termostaatti? Ajotietokoneen kautta päälle/pois kytkentä kun kyllä toimii..
...Ovat toimiessaan asiallisia laitteita Suomen talvessa, mutta kun ikää tulee 5-6 vuota, niin ongelmat alkavat. Tai ainakin niille jotain perushuoltoa joutuu antamaan. Remontti voi olla 300-1000 euroa, riippuen siitä mitä sinne joudutaan uusimaan.
Mutta sitten lisälämmittimen käytöstä:
- jos siellä on automaattinen ajonaikainen kytkentä, niin se kannattaa kytkeä pois (korjaamolla), koska jos liikut vaikkapa kaupan pihalta toiselle, niin se käynnistyy/pysähtyy/käynnistyy jatkuvasti ja siitähän ei tule muuta kuin karstaa ja puhdistustarvetta + polttoainekuluja.
- lämmitintä ei kannata myöskään käyttää turhan pitkiä jaksoja, esim. 20min -10...-20C lämpötiloissa ja 30min riittää kovimmillakin pakkasilla, koska akkuhan siinä vaan kuluu.
- se ohje, että käyttää lämmitintä enintään saman verran ajallisesti kuin on ajomatka pätee vain 0...-10C lämpötiloissa, jolloin akku kykenee ottamaan virtaa vastaan. Kovemmilla pakkasilla akku ei juurikaan lataudu tai sitten tarvitaan jo 100-300 km:n ajomatkoja!
- osta akkulaturi, jolla lataat akkua esim. 1 kerta/viikko ja laturi kannattaa olla automaattista mallia. Järkevämpi olisi tietysti asennuttaa ns. "älykäs" laturi konepellin alle, jolloin sitä olisi näppärämpi käyttää (kytket vain töpselin yöksi).
- ja osta Boosteri eli apukäynnistin, jolloin apuvirtaa on aina saatavilla, jos kuitenkin käy niin, että akku tyhjenee, eikä moottoria saa käyntiin. Minulla Apukäynnistin on työpaikalla näin talviaikaan ja saatan lainata sitä muillekin, jos ongelmia esiintyy.