Tapsa on koht'sillään testannut 10 vuotta ja 300'000km tuollaista Volvon V70, 103kW bensaversiota.
Ennen kuin ynnään kaikki kulut, niin pankaas arvaten omat veikkauksenne?
1. Kolme suurinta yksittäistä korjauskohdetta? Kustannukset?
2. Polttonesteen keskikulutus?
3. Kokonaiskustannukset yhteensä arvonalenema mukaan lukien?
Olen kirjannut KAIKKI kulut mustaan pikkuvihkooni ja tulen
julkaisemaan kestotestini tiedot, kunhan tuo 300'000 km määräaikaishuolto on piakkoin tehty.
Tulette hämmästymään tuloksia!
Musta vihko on avattu nyt 30.9.2011
Laskelmien teossa menee varmaan jonkin aikaa, mutta heitetään nyt tässä yksi triviaalitieto: aikaa käytin 128kk tuohon 300'000km eli 2344km/kk ja siis 78km/ vrk.
Ja yksikään arvaus isoimmista korjauskohteista ei pidä kutia
1.kolme kesärengasta -neljäs lienee alkuperäinen. 300?
2.Jotain ihan ufoa -veikataan 5l/100km.
3.Kääntyy saamisiksi, koska tuollaiset +10v.103kW V70 -mallit revitään käsistä juurikin noiden em. asioiden suhteen!
2. 6,1 litraa per 100 km.
1. Lämppärin kennon korjaus 450 e.
Kotikenttäedun turvin (nykyistä autoani edeltävä oli suorakylki-V70 samalla koneella).
Kun ei erikseen mainita, niin oletan manuaalivaihteiseksi, joten Aisin-Warnerin vaihtoa monella tonnilla ei tarvi laskea.
Renkaita en osaa laskea korjauskohteiksi, joten arvataan että
1. kaasuläppäkotelo, tuulilasi ja joku sähköhäikäle, arvataan vaikka mittaripaneli, kaikki vajaan tonnin kipale
2. keskikulutus 9 sadalle
3. En jaksa laskea, mutta kiinnostaa kuulla
...renkaita, polttimoita, akkua tai jakopäänremmiä en laske kuluviin. Olisiko eteen alatukivarret yht.400,-, kaasuläppäkotelo 700,-, laturi 400,-.
2. Polttonesteen keskikulutus? 8,3l/100km kun oikein nätisti olet ajellut.
3. Kokonaiskustannukset yhteensä arvonalenema mukaan lukien?
34500,- sis. arvonalenema, bensat, huolto-ja korjauskulut, vakuutukset.
Voi olla hyvinkin enemmänkin tai hiukan vähemmän riippuen oliko auto ostaessasi uusi ja mitenkä poimit siihen varusteita listalta. Mikä on autosi todellinen kunto ja siten arvo nyt ja millaisia huoltoja ja missä olet tehnyt/teettänyt + millainen vakuutus ja bonukset sinulla on ollut.
Jännityksellä odotellaan...
Mutta tässä veikkaukseni...
Kokonaiskustannukset kiinnostaa, eli paljonko on maksanut per kilometri?
2. 7,2l/100km
3.
-3000 x 7,2l x 1,15 (bensan keskihinta)=24840 bensat
-auto uutena 37000-nyt 4000= 33000 arvonlasku
-10vuotta täyskaskolla 70% bonuksilla =6000 vakuutukset
-huollot 10x150/a =1500 huoltoihin
-pesut vaikkapa 120kertaa (=1x/kk)=1200
-korjaukset/kuluvat osat =4000
-verot=1300
-3 talvirenkaat 16" ja 3 kesärenkaat 17" =3500
-katsastukset 5kertaa =300
Tämä kaikki siis=75640,tekee siis n.25,21cent/km
Toisaalta jos olisit laittanut vuosittain n.5000 auton vaihtoon, olisi sinulla nyt vuoden vanha v70 pihassa. Kokonaiskulujen ollessa kuitenkin samat.
Tapio Taula:
ABS ohjainyksikkö 1000 (olettaen, että juotosvikoja ei ole itse korjattu), kaasuläppäkotelo 800, laturi 300
Tapio Taula:
8 l/100km
Tapio Taula:
65000
Taisin itse unohtaa laskea tuohon siis sen arvonaleneman.
Jos siis autosi oli uusi niin kyllä tuon 34500,- päälle pitää sellaiset 30000,- laittaa lisää summaa. Eli yhteensä 64500,- olisi veikkaukseni. Opelixin kanssa ollaan samoilla linjoilla siis.
Ilmastoinnin kompressori, mittaristo, etupään vetonivelet.
Kulutus 10,5 per sata. 72 tuhatta.
Kerroppa jo, kylläpä alkaa kiinnostaa!
Tapsa, kestääkö se ikuisesti vastata?
Taisi kulut yllättää sinutkin etkä viitsi enää vastata.
Meillä on ollu koirankoppina VW Passat 1.9 TDI 7v ja noin 300 000km, autolla ajettu nyt 392tkm. Ostettiin se 3v vanhana ja 90tkm ajettuna. Kaikista huolloista ja korjauksista on kuitit tallessa.
1. Edellisen omistajan aikana alatukivarren vaihto merkkiliikkeessä 780e, sekä turvatyynyn tunnistin 180e.. Mä oon vaihtanut ylätukivarret ja raidetangonpäät 300e,lämmityslaitteen puhallin 180e, vetonivel 75e. Etujarrulevyt ja palat kaksi kertaa 300e, takajarrulevyt kerran 100e. Muita korjauksia ei ole tarvinnu tehdä. Ei ole vaihdettu laturia, ei starttia eikä turboa, ei yhtään hehkua, ei suuttimia.
2.4,6l/100km
3. arvonalennus 7v 10 000e, polttoaineet 13 800e, vakuutukset (7v)3500e, renkaat 3000e, huoltokulut sis. jakohihnan vaihdot 2000e. Lastutus 300e, pieniin korjauksiin (suojakumit, suodattimet ym. polttimon vaihdot) 800e, xenonvalot ja umpiot 350e.Verot 3900e. Noin 35 000e kokonaiskulut. Kaikki muut huollot ja korjaukset olen tehnyt itse, öljyt vaihdatan huollossa, kun en jaksa puljata niiden jäteöljyjen kanssa. Auton pesu onnistuu työpaikalla ja omalla pihalla, siksi siitä ei kuluja.
Laura,
1.Ok
2.Ok
3.täynnä virheitä.
Tuommoisen passatin arvo on nyt n.3000. Sitä et ole saanut 3vuotiaana ja 90tkm ajettuna 13000. Joten arvon alenema taitaa olla lähempänä 20000.
Myös auton pesut pitäisi huomioida vaikka omassa pihassa pesetkin ,tuskin kuitenkaan pelkällä vedellä peset.
Mitenkä on katsatusten laita? Joku satku noihinkin on mennyt.
Omien autojen (1-3kpl aina) kulut oleet jota kuinkin näin viimeisen 17vuoden ajalta.
-Vaihtoihin ja arvonalenemisin/nousuihin mennyt n.-15000
-Renkaisiin 0
-Vakuutuksiin ja veroihin 10000
-Korjauksiin osineen n.5000
-Pesuihin ja fiksauksiin 1000
-Huoltoihin ja tarvikeisiin 5000
-Katsatuksiin 39
Nuo sisältää ajokortin aikana olleet autot joita n.50kpl.
Viimeisen kymmenenvuoden aikana omana käyttöautona ollut pelkästään uusia-autoja nuo jobbattavat,kaupanpääliset ollet siiten yhtä sun toista smartista-s80 volvoon.
Ok, arvon alenemiseen tuli pikku virhe. Ostin sen v 2005 eli meljä vuotta vanhana. Pesut ja katsastuskulut(mulle) on niin pieni kulu, että menee noiden pienien korjausten piikkiin. Ei näitä nyt ihan eurolleen kaikkia muista, mut suuruusluokka on tuo. Jokatapauksessa paljon näkyy menevän ja kun tuo ei vielä ole ainut auto joka pihassa nököttää, niin mieluummin jättää kulut laskematta, ettei tule paha mieli.
Niinpä, polttoaineet ovat loppujen lopuksi pieni menoerä jos haluaa ajaa suhtkoht uudella autolla.
Ryne:
Just just, vaihtoihin ja arvonalenemisiin 300 EUR/auto...
No just just.
Ei sitten Ekillä käynyt mielessä, että osalla noista on tehty voittoa ja osalla jopa paljon.
Hämmästyikö T. Taula itsekin kustannuksien suuruutta, kun ei ole kertonut oikeaa vastausta arvuutteluunsa?
Vai liekö pitkäkin matka vielä tuohon 300 000 km:n huoltoon?
Tapio Taula:
Pian 2 viikoa ynnäilty!
Taula on keksinyt kuinka hulluja pidetään jännityksessä
Tuota kilsamäärää bensavollella ei taida saada taloudelliselta kuulostamaan millään laskutavalla.
jokaka:
Sehän riippuu ihan siitä, kuinka monen vuoden aikana ne kilometrit on ajettu. Lähes 30 tkm vuodessa ajaen olisi diesel varmaan ollutkin edullisempi.
Kulutuslukemaa odottelen mielenkiinnolla itsekin, koska siinä on aika suuri vaihteluväli mahdollinen. Melkein mitä tahansa 8 litrasta ylöspäin on mahdollinen.
Odotellaan...
740 GLE:
"Tapsa on koht'sillään testannut 10 vuotta ja 300'000km tuollaista Volvon V70, 103kW bensaversiota."
"aikaa käytin 128kk tuohon 300'000km eli 2344km/kk ja siis 78km/ vrk."
Jännityksellä odotan, että minkälaisia lukemia Taula saa laskettua, kun "kohta 10 vuotta" näyttää hänen mielestään olevan 128kk...
Kestäähän se auto, kun sitä korjailee! Nämä pitkien kilometrien miehet osaa myös aika hyvin muunnella sitä totuutta, malliin ihan tien päällä ne venttiilit vaihdettiin jne.
Tervehdys kaikki irvileuat ja muutkin lukijat.
Tapsa on nyt kirjannut exceliin jokaisen tankkauksen "pikkumustastaan".
Kymmenen vuoden ja 8 kuukauden aikana siis kertyi tuo 300000km
ja sinä aikana kirjattuja tankkauksia tuli 442 kpl.
Kun tankatut bensat oli 26385,09 litraa ja matkamittarissa
lukema 301145km saan keskikulutukseksi:
8,76 litraa/ 100 km. Tämä siis matkamittarin lukeman mukaan.
Rahassa tämä on maksanut 0,106258 / kilometri.
Jatketaan kertomusta, kunhan saan muut kulut ynnättyä!
Aika hyvin tuo kulutus käy yhteen isäukkoni entisen S60:n kanssa, noin kahdeksan ja puoli litraa meni. Nykyinen S80 D5 vie samassa ajossa vähän alle seitsemän litraa.
Tuohan vaikuttaa mukavan pieneltä isonauton kulutukseksi. Eli nyt kannattaa viheriöitsijöiden mainoslauseet unohtaa, tilaa ku tarviit, se näkyy. Mutta mahtuu perhe ja mummolareissun kamat mukaan!
Pian nousee taas dieselin verotus, nyt onkin taloudellisinta pitää vanhatkin Volvot vaan hyvässä kunnossa ku bensalla on taviksen kilometreillä melkein sama kummalla ajaa, ja jos vaihtaa niin omaansa ei saa säästettyä takaisin.
ArskaPappa