Mikähän mahtaa autossa olla vikana, kun voimakkaammin jarrutettaessa auton taka-akselin suunnalta kuuluu voimakas pamahtava ääni (perän keventymisen yhteydessä)? Autossa on uudet iskarit, mutta perä on hyvin alhaalla, ja kuormattuna perä painuu huomattavan alas. Apukuskin puoleisesta takapyöräkotelosta kuuluu jopa raapiva ääni, kun takapyörän nastat hankaavat sisälokasuojan muoviin. Tähän mennessä kukaan ei ole osannut sanoa , missä vika on. Kaiken lisäksi auton takapää "narisee", kun autoa kuormitetaan tai perää keinuttaa. Auto on Peugeot 306 Wagon -98 ja autossa on vääntösauvajousitus. Mainittakoon vielä, että auton perään ajoi pari vuotta sitten moottoripyörä, ja auto vaurioitui niin pahoin, että se oli poissa rekisteristä. Korjaus on kuitenkin ainakin päällisin puolin hyvin tehty. Voisikohan äänet liittyä jotenkin tähän? Jos jollakin sattuisi olemaan vastaavia kokemuksia tai muuten tietoa asiasta, vinkkejä otetaan vastaan. Suurkiitokset jo etukäteen!
Mikähän mahtaa autossa olla vikana, kun voimakkaammin jarrutettaessa auton taka-akselin suunnalta kuuluu voimakas pamahtava ääni (perän keventymisen yhteydessä)? Autossa on uudet iskarit, mutta perä on hyvin alhaalla, ja kuormattuna perä painuu huomattavan alas. Apukuskin puoleisesta takapyöräkotelosta kuuluu jopa raapiva ääni, kun takapyörän nastat hankaavat sisälokasuojan muoviin. Tähän mennessä kukaan ei ole osannut sanoa , missä vika on. Kaiken lisäksi auton takapää "narisee", kun autoa kuormitetaan tai perää keinuttaa.
Minulla yhdessä autossa "paukahteli" kun takajarrujen säätömekanismi oli jumissa. Paukahteli kyllä vain yleensä kun peruutti ja jarrutti. Jarrut "paukahti" vauhdilla kun oli liian iso liikevara. Narinaan auttaa usein jos voitelee takapään kumipuslat ja muut liikkuvat "nivelet".
Niin, tuo paukahtelu loppu voitelemalla ja kässärivaijerin säädöllä.
Narina voi johtua myös kivistä tai muista moskista jousen lautasella tai sitten iskareista tai niiden kiinnityksestä, ehkä myös niiden "kiinnityskumeista".
Voisiko vääntösauva olla poikki? Sitä ei välttämättä huomaa jos katkos on tukivarren tai korin puolella "holkin" sisällä piilossa.