Minulla on vuoden -99 renault megane. Johon on n. 3 viikon aikana esiintynyt ongelmia. Ensiksi alkoi sellainen että kierrokset tippuivat hieman aivan kuin se ei olisi ottanut kaasua, jonka jälkeen se nytkähti aivan kuin olisi yhtäkkiä saanutkin. Sen jälkeen auto ei ole n. kolmena kertana käynnistynyt.. Muutaman (n. 5 ) starttailun jälkeen on lähtenyt käyntiin. Aivan kuin ei saisi bensaa... Ja nyt pari kertaa se on sammunut kesken ajon. Luojan kiitos hitaissa vauhdeissa. Mutta mistä mahtaa olla kyse? Arvelen, että liittyy jotenkin polttoaineen syöttöön tai vastaavaan?
Ettei vaan olisi ns.tyhjäkäyntimoottori, tyyppivika noissa. Maksaa enemmän kuin auton arvosi (ehkä 800)on, käytettynä ehjää tuskin löytyy.
Eli taitaa valitettavasti olla kierrätys tavaraa tuo autosi, pahoittelen.
Googlettele jos jostain ulkomailta löytyisi halvalla nettikaupasta.
kampi-akselin asentotunnistin on todennäköisempi vika. Tyhjäkäyntimoottori ei estä käynnistymistä, auto käynnistyy mutta sammuu kun rikastus loppuu jos vika on tyhjäkäyntimoottorissa.
Huvittava kommentti Ryneltä, jotain telepaattisia kykyjä kun pystyi kertomaan minkälainen auto on, hyväkuntoinen ja toimiva Megane kun tarjoaa kilometrejä vielä pitkäksi aikaa. voihan sitä tietysti vian tullessa vaihtaa toiseen samanhintaiseen autoon, mutta mistä kuvittelet, että se olisi täysin kunnossa oleva eikä siinä olisi sitten vikaa?
Girl:n kannattaa kuitenkin suunnata ensiksi korjaamolle jossa voidaan tutkia auton vikamuisti ja edetä sen mukaan, kukaan kun ei varmana pysty sanomaan mikä autossa on vikana.
http://batracer.com/-1FrontPage.htm?XqI
Voihan voihan. Kai se on korjaamolle suunnattava. Rahaa vaan ei kauheasti ole, mutta kiitos vastauksista.
Minulla ei ole kyseisestä automallista mitään kokemusta, mutta tapanani on aloittaa vian metsästys halvimmasta päästä mahdollisuuksia eliminoimalla :-)
Ja se halvin tulee tässä:
Polttoainetankissa pitää olla huohotin, jonka kautta moottoriin imetyn polttoaineen tilalle pääsee ilmaa, ettei tankkiin tule tyhjiötä.
Jos tuo huohotinjärjestelmä tukkeutuu, polttoainepumppu joutuu polttoainemäärän vajentuessa imemään "posket lommolla" ainetta tankissa yhä kasvavaa alipainetta vastaan, kunnes pumpun voimat eivät enää riitä ja kyyti lakkaa.
Jos auto lähtee pitkään seisottuaan liikkeelle ja kulkee hetken hyvin, mutta hyytyy sitten, selitys voi olla tuo. Kun seuraavan kerran sammuu, ota tankin korkki auki ja starttaa uudestaan. Jos korkkia avatessa kuuluu suhaus ilman tohahtaessa alipaineiseen tankkiin, tiedät jo ennen starttausta olevasi oikeilla jäljillä. Ellei kuulu, sitten se on jotain kalliimpaa, valitettavasti :-(
Jos tuo auttaa, ota tankin korkista vaikka tiiviste pois, kunnes saat tankin huohottimen kuntoon, ettei tarvi ajaa siihen saakka kokonaan ilman korkkia.
Kyllä auto yleensä lähtee seisottuaan muutamankin päivän jälkeen ja lähtee hyvin liikkeelle, mutta sitten tosiaan alkaa ilmestyä noita "oireita" ja kun sammutan auton niin sitten saattaa olla ongelmia käynnistämisessä. Mutta kiitos vinkistä pitääkin kokeilla!
Tietämättä mitään kyseisen automallin "maineesta", ostin väliaikaiseksi autoksi Renault Meganen vuosimallia 1998. Olen sen jälkeen ihmetellyt, miten yhdessä autossa yleensä voi olla niin paljon erilaisia vikoja kuin siinä. Käymättä läpi loputonta vikalistaa mainitsen vain tähän aiheeseen liittyvän eli tyhjäkäyntiongelman. Auton moottori huutaa 4000 kierrosta minuutissa, heti kun sen käynnistää. Ajaminen on ymmärrettävästi vaikeaa tai käytännössä lähes mahdotonta. Eräällä foorumilla neuvottiin tarkastamaan kaasutinkotelon O-renkaat ja alipaineletku. Missä kaasutinkotelo on? Missä O-renkaat ovat? Mistä mihin johtava alipaineletku?
Ikävä kyllä vähäinen moottoritietouteni on ajalta, jolloin autoissa oli vanhanaikaiset kaasuttimet. Uudemmista autoista en edes tiedä, miten ja mitä kautta bensiini menee koneeseen, ja miten "ruiskutus" toimii (Diesel-moottori pumppuineen on eri juttu). Meganen konetilasta en ole toistaiseksi löytänyt bensaletkua. Imusarjan edessä olevassa "boksissa" (onko se edellä mainittu tyhjäkäyntimoottori vai mikä ) on kaksi sähköliitintä, joista toiseen menee neljä johtoa ja toiseen kolme. Tuleeko näihin liittimiin tietoa erilaisilta antureilta - vai mitä ne ovat? Onko boksin sisällä oikeasti jonkinlainen "moottori", joka tarvitsee sähköä.
http://kuvaton.com/k/YKxw.jpg
http://kuvaton.com/k/YKxZ.jpg
http://kuvaton.com/k/YKxL.jpg
Tuli mieleen, olisiko edes teoriassa mahdollista vaihtaa nykyaikaiseen autoon vanhanaikainen kaasutin, jos sen saisi sovitettua jotenkin imusarjaan?
PS. Mikä on "sydänkäyrää" muistuttava mittarivalo?
"Electronics failure", elektroniikkavika
Auton elektronisten laitteiden toimintahäiriö.
Tämä suoraan käyttöohjekirjasta, netistä kaivettuna.
Tuosta sen enempää osaa sanoa.
Ei siinä kyllä tuota sydänkäyrämerkkivaloa pala :O mutta ken tietää.
740 GLE kirjoittaa:
Kun seuraavan kerran sammuu, ota tankin korkki auki ja starttaa uudestaan. Jos korkkia avatessa kuuluu suhaus ilman tohahtaessa alipaineiseen tankkiin, tiedät jo ennen starttausta olevasi oikeilla jäljillä.
Tuo ei päde enää nykyisin. Ajon jälkeen nykyautot (ainakin monet) suhauttavat kun tankin korkin aukaisee. Huomaa tankatessa. Tuo jopa kerrotaan joidenkin autojen käyttöohjekirjoissa. Ensimmäinen auto jossa sen havaitsin oli 96-mallinen Primera.
Viasta itsessään. Kannattaa käydä luetuttamassa vikakoodit jossakin korjaamossa, tai vastaavassa. Mittaristossa ei välttämättä syty mitään valoa, vaikka joku anturi toimisi huonosti. Oireet sopisivat vaikka MAP-anturiin, jos Rellussa sellainen on.
Ihan miellenkiinnosta, onko vika selvinnyt?
Rape:
Hyvä pointti. Lämpimässä haihtuvaa polttoainetta ei enää päästetä ulkoilmaan, joten tankki on normaalistikin alipaineinen.
Siitä huolimatta tankista pois imettävän polttoaineen tilalle täytyy päästä ilmaa, tai muuten meno lakkaa tai tankki poksahtaa ensin ruttuun ja meno lakkaa vasta jonkin ajan kuluttua.
Tyttö hei, älä pidä hullua jännityksessä! Mitä tapahtui?
Vastauksia saatte! Elikkäs isäpuoleni teki reijän bensakorkkiin ja ongelmat katosivat. Nyt tosin akku alkaa vetelemään viimeisiään, että nyt on sen takia joudun sammuttamaan tuulettimen käynnistäessäni autoa.
Hieno homma! Huomasin aikanaan oman autoni kanssa, että paras (ja halvin ) apu on lähellä..
Hyvä homma! Eikun kilsoja koneeseen.
Sen verran vielä tuosta suhauksesta. Se voi johtua sekä ali-, että ylipaineesta. Tämä ihan talonpoikaisjärjellä pohdiskelua.
Ylipainetta syntyy koska bensa on herkästi kaasuuntuvaa ja kaasu kokoonpuristuvaa. Paine kasvaa kunnes tasapainotila on saavutettu.
Näitä höyryjä ei enää nykyään päästetä ulkoilmaan, vaan ne johdetaan aktiivihiilisäiliöön. Kun auton moottori käy ja lämpiää tarpeeksi, moottorinohjaus aukaisee venttiilin ja höyryt imaistaan imusarjaan.
Jotta ali-, tai ylipaine ei nouse kumpaankaan suuntaan liian suureksi, bensatankin korkissa (tai muualla) on venttiili molempiin suuntiin. Eli jos paine nousee liian korkeaksi, niitä höyryjä kyllä päästetään pihalle. Ehkä kuitenkin harvoin jos milloinkaan?
Vanvistuksena pohdiskeluilleni, löysin yhden tankinkorkin läpileikkauksen netistä. Siinä oli tosiaan venttiilit molempiin suuntiin.
Mitä tyhjempi tankki, sitä pidempi suhaus, koska ali- tai ylipaineellista kaasua on enemmän kuin täydessä tankissa.
Kyllä niitä voi hämätä. Tuurista riippuu, onnistuuko hämäys ja millainen hämäys.
Kerran eräässä radio-ohjelmassa eräs katsastaja kertoi kamalimmista virityksistä, mitä hän oli urallaan kohdannut. Nauroin, kun kuuntelin ohjelmaa, koska olin tehnyt erääseen kaverini autoon kaikki mainitut temput. Auto meni - en muista monelleko kerralla läpi katsastuksesta, mutta se oli muuten niin huonokuntoinen, että se piti hinata pois katsastuspaikalta. Kaveri myi juuri katsastetun auton varaosiksi. Katsastus ei siis koitunut auton kohtaloksi vaan yleinen romuus.
Micra (joka nyt on pois käytöstä vaihdelaatikkovian takia) hylättiin aikoinaan öljyvuodon takia. Pyyhin pohjan ja vein sen toiselle asemalle, ja leima tuli. Sen jälkeen autolla ajettiin noin kymmenen vuoden aikana monta sataa tuhatta kilometriä samalla menetelmällä. Pohja puhtaaksi jossakin parkkipaikalla katsastusaseman lähellä, ja sieltä katsastukseen. Jotta tuoretta pohjan pyyhkimistä ei huomattaisi, heittelin sinne saunan uunista otettua tuhkaa. Tuli hyvän näköinen.
http://yle.fi/uutiset/katsastusmiesta_ei_hamata_karkkiaskilla/6860947
Nykyistä "väliaikaista autoani en taida saada menemään katsastuksesta läpi, kun aika ensi vuoden puolella koittaa. Siinäkin palaa ABS-valo, jota ei oheisen uutisjutun perusteella kannata "korjata" peittämällä, niin kuin olin kaavaillut. Pitäisi kai irrottaa varoitusvalon johto tai lamppu. Mahtaisiko sekään auttaa. Epäilen, että uudemman ikäluokan autot ovat todella toivottomia tapauksia saada menemään läpi katsastuksesta, jos kerran epämääräiset arkikäyttöön mitenkään vaikuttamattomat sähköviat johtavat hylkäykseen. Muutaman sadan euron autonromuun ei viitsisi kovin kalliita remontteja tehdä "tyhjän takia".
Yli 5000 kilometriä on nyt tullut ajetuksi aikaisemmassa kirjoituksessa mainitsemallani Meganella. Seikkailua on riittänyt. Autoa on työnnetty ja vedetty, ja se on ollut nokkapelti auki milloin missäkin höyryn noustessa moottoritilasta. Matkustajat sen sijaan ovat hytisseet kylmästä, koska lämmityslaite ei toimi. Kerran sammuivat valot pimeällä kesken ajon. Akku on pitänyt kantaa ladattavaksi kesken kaiken, kun virta meni niin vähiin, että moottori alkoi sammua Lahden moottoritiellä. Latausprojektin takia piti viettää yksi yö Lahdessa. Ylimääräisiä junalippukustannuksia on kertynyt jo yli sata euroa pelkästään auton "yhteistyöhaluttomuuden" takia. Auto kuluttaa vettä kun höyryveturi. Vesi taitaa valua sylinteriin, koska moottori käy yön jäljiltä aluksi vain kolmella sylinterillä. Kun vesi poistuu, neljäs sylinteri hörähtää mukaan.
Yksi seikkailu tallentui sattumalta videokameraan. Ohjelmassa esiintyvä vika on korjattu. Sen etsimiseen vain meni aikaa. Ja tänä aikana autolla piti jotenkin yrittää päästä liikkumaan.
http://youtu.be/PUk-q5EU2w0