Jos olet ostanut käytetyn auton jossa on dieselmoottori, olisi todella tärkeä tietää mitä öljyä edellinen omistaja on siinä käyttänyt.
Jos hän on käyttänyt moniasteöljyjä, ei ole ongelmia.
Mutta, jos dieselmoottorissa on käytetty pelkästään mineraaliöjyä, ja vaihdat sitten täyssynteettistä siihen, saattaa ongelmia tulla.
Täyssynteettinen öljy pesee noki- ym. likakertymät moottorin sisäpinnoilta, se joutuu vähitellen öljynkiertoon, ja siitä edelleen kiertokankien laakereiden välliin, jossa se hiertyy, lasittuu, seurauksella, että on mahdollista, että kiertokanki hirttää kiinni ja kampiakseli menee poikki.
Raskaalla kalustolla ajettaessa näin voi tapahtua siinä 3000 km öljynvaihdon jälkeen.
Jos olet varma, että autossa on käytetty vain mineraaliöljyä, käytä silloin sitä mielellään jatkossakin, tai siirry asteittain synteettiseen, mutta joudut vaihtamaan öljyt useammin silloin.
Eikös se öljynsuodatin sitten auta mitään, eikö juuri kyseinen työ ole suodattimen tehtävä?
Kun noki ym. irtoaa moottorin seinämistä, valuu se öljyn sekaan öljypohjaan. jossa kampiakseli ja kiertokanget pyörivät. Osa liasta kulkeutuu myös suodattimen kautta, muttei välttämättä kerkiää suodattamaan kaiken moottorin seinämiltä irronneen lian, koska sitä saattaa kerralla tulla liikaa.
TM on testannut Forte nimisen tuotteen joka pesee moottorin sisäpuolelta. En ole lukenut vielä kyseistä testiä. Se kertoo mahdollisesti myös jotakin tähän aiheeseen liittyvää.
Pesevään öljyyn vaihto vähemmän pesevän jälkeen on riski, mutta minä olen luullut konetta kuluttavan mekanismin toisenlaiseksi. En ole asiasta keskustellut kenenkään ns. asiantuntijan kanssa, mutta uskon irronneen karstan kulkeutuvan suodattimeen ja sitä kautta huonontavan voitelua. Tämä on riesa tietysti myös bensakoneessa, mutta diesel on tälle arempi, jos sitä käytetään paljon tyhjäkäynnillä. Tällöin karstan muodostus on nopeaa. Usein näkee dieselin jätettävän raksuttamaan tyhjäkäyntiä, kun ei se kulutakaan juuri mitään. Ei se paljoa dieselöljyä kulutakaan, mutta syö ihan sikana voiteluöljyn pesevää lisäainetta. Tyhjäkäynnillä diesel imaisee sylinterin täyteen kylmää ilmaa, joka viilentää palamisen paljon nokea tuottavaksi käryämiseksi.
Sama ongelma lienee myös Ameriikoista käytettynä tuoduissa autoissa. Ameriikoissa käytetään paljon mineraaliöljyjä ja ilmeisesti ne eivät ole ominaisuuksiltakaan mitään häikäiseviä ja vaihtovälitkin ovat rapakon takana lyhyet.
"Jos hän on käyttänyt moniasteöljyjä, ei ole ongelmia.
Mutta, jos dieselmoottorissa on käytetty pelkästään mineraaliöjyä, ja vaihdat sitten täyssynteettistä siihen, saattaa ongelmia tulla."
Eivätkö useimmat mineraaliöljytkin ole moniasteöljyjä?
Tarkoititko "moniasteöljyllä" osasynteettistä?
Off-topic:
"Synteettinen" = osasynteettinen.
"Täyssynteettinen" = täyssynteettinen.
Paljonko on "osa"? Jos öljyssä olisi vain 10% synteettisiä ainesosia niin eikö sekin ole sentään kymmenesOSA? Täten kyseessä on osasynteettinen öljy, jota kutsutaan "synteettiseksi".
[quote title="26.05.2004 klo 14:06 whiic kirjoitti"] Ameriikoissa käytetään paljon mineraaliöljyjä ja ilmeisesti ne eivät ole ominaisuuksiltakaan mitään häikäiseviä ja vaihtovälitkin ovat rapakon takana lyhyet.
Parhaat öljyt voiteluominaisuuksiltaan tulee USA:sta. Paras koskaan Suomessa testattu auton moottoriöljyn voiteluominaisuus käylmäkäynnistyksen yhteydessä on Quaker State 10W-30 mineraaliöljy! VTT:n testissä kylmälaboratioriossa, kylmävoitelu on parempi kuin esim. Mobil 1:ssä. Öljyn raaka-aine tulee Pennsylvanian öljykentiltä, jossa raakaöljy itsessään jo sisältää luonnon parafiineja. Öljystä jää moottorin sisäpintoihin "hunajamainen" pinnoite, joka voitelee heti. Mobil 1 on erittäin hyvä öljy. Täyssynteettinen öljy valuu kuumana heti moottorin pohjaan, josta käynnistyksen yhteydessä on voideltava välittömästi "kuiva" moottori. Quaker Statea saa Suomesta. Ongelma on, että Ruotsalaiset ottivat tietenkin Pohjoismaiden edustuksen, ja Suomen maahantuoja on jossain Vaasan seuduilla, ja monen mutkan kautta hinta ei ole kilpailukykyinen.
Öljyissä on olemassa ns. öljyjuuri, josta voiteluöljy jalostetaan.
Yksi USA:ssa, toinen Aasiassa, kolmas Suomi, Neste josta Euroopan jalostajat käyttävät tätä. Jos oikein muistan olisi TM:kin ollut tästä juttu.
"Eivätkö useimmat mineraaliöljytkin ole moniasteöljyjä?
Tarkoititko "moniasteöljyllä" osasynteettistä?"
Tarkoitin osa- ja täyssynteettistä, korostaen täyssynteettistä.
Hiuksia voi halkoa loputtomiin eri öljyistä.
Tarkoitukseni oli nyt kertoa mitä olen nähnyt ja tiedän, tekemättä tässä tohtorin väitöskirjaa asiasta.
Eikä pidä lukea kuin piru raamattua. Ei mikään kone hajoa laakista, mutta useassa moottoririkossa on todettu kampiakselin menneen poikki syystä, että nokea, karstaa on silminnähtävästi todettu kampiakselin kauloissa,
Whiic vastasi jollekin niminerkille "mitä öljyä käyttäisin Alppimaissa?"
Hyvälaatuista öljyä. Mutta jos aikoo hinata vaunua tms. korkeassa maastossa, saa meiltä Suomesta Liqui Moly 10W-60. Mm. Karin Autotarvike myy sitä 5 l kannussa 37,- . Mitä suurempi luku sen paksumpi öljy lämöimänä. Luku 60 tarkoittaa, että öljy paksunee, ja sitä kautta saa myös ylimääräistä lämpöä moottorista pois, sekä hyvät voiteluominaisuudet.
Öljy ei paksune, vaan ohenee, kun se lämpenee. XW-60 öljy on kuumana paksumpaa kuin XW-40 öljy (40 öljy on ohentunut enempi kuin 60 öljy).
Jäykempi öljy => suurempi kitka => enempi lämpöä
j.h
Autojen öljyohjeet ovat tehty lähinnä keski-eurooppalaisia olosuhteita varten, joten ohjeiden mukaisilla laatuöljyillä pärjää ongelmitta myös ulkomailla.
jpisteh:lle
Öljyn viskositeetti määritellään SAE-järjestelmällä.
Otetaan 10W-40 öljy.
Ensimmäinen luku tarkoittaa kuinka juoksevaa öljy on kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Mitä pienempi luku, sitä notkempi öljy. Jälkimmäinen luku -40 kertoo kuinka paksua öljy on lämmettyään 100 asteeseen. Mitä suurempi tämä toinen luku on, sitä paksumpi on öljy 100 asteessa.
Erittäin kuumissa tai kisaöljyissä jossa moottori on kovan rasituksen alaisena, kätetään -60 öljyä.