ABS-Apuako jarrutukseen?

1 kommentti

ABS-jarrut - tyhjiä lupauksia?
Lukkiutumattomat jarrut ovat olleet autoissa arkipäivää jo pitkään, ja uusissa autoissa ne ovat jo lähes poikkeuksetta vakiovarusteena. Mutta onko tämä hätäjarrutuksessakin ohjattavuuden mahdollistava järjestelmä sittenkään niin hyödyllinen kuin yleisesti ymmärretään?

Kuivalla kestopäällysteellä nykyaikainen, nopeatoiminen ABS on ylivoimainen kaikilta ominaisuuksiltaan. Ohjattavuus säilyy, ja auto pysähtyy normaalijarruja selvästi lyhyemmällä matkalla. Tilanne kuitenkin muuttuu, mikäli auton alla ovat tyypilliset suomalaiset tiepinnoitteet: lumipuuro, loska tai irtosora. Irtonainen pinta harhauttaa jarrujen säätömekanismia, eikä renkaan eteen muodostu jarrutusta parantavaa lumi- tai sorakasaumaa.

TV2:n auto- ja liikenneohjelman Puskurin jarrutuskokeissa jarrutusmatkat lyhenivät jopa kymmenen prosenttia, kun ABS-järjestelmä kytkettiin jää- ja lumipinnalla pois käytöstä. Kyseessä saattavat olla esimerkiksi talvisen risteysonnettomuuden ratkaisevat metrit.

Onnettomuustilastoissakaan ei juuri näy viitteitä ABS:n tuomista hyödyistä - päinvastoin. Mitä uudempi auto, sitä useammin ajetaan onnettomuus, joka johtuu hallintakyvyn menettämisestä. Vaikuttaa siltä, että kuljettajat tuntevat olevansa turvassa ja ulosmittaavat turvalaitteiden hyödyt ylinopeuksin ja turvavälien lyhentämisellä. Suuri osa ABS-jarruilla ajavista ei myös ole kokeillut jarrujen toimintaa ääritilanteissa. Hätätilanteen sattuessa jarrupoljinta vaan painetaan vaistonvaraisesti, eikä ohjattavuutta osata hyödyntää. Kuljettaja saattaa myös yllättyä polkimen tärinästä, eikä jarruta niin tehokkaasti kuin pitäisi.

On muistettava, että lukkiutumattomat jarrut ovat vain apuväline. Ne eivät korvaa koeteltua ajotaitoa, hyväkuntoisia renkaita, ennakointia, eivätkä järjen käyttöä.

Isaskar jatkaa -:smile:
ED. on kopio YLE:n Puskuri jutusta!
Toki on olemassa muunkinlaisia juttuja ABS-jarruista mutta vanhan kuskin on varmaan vaikeampaa totutella ABS-jarrutukseen kun selkärangassa on jo pitkään ollut muunlaiset käskyt.

Tässä eräs kirjoitus.
http://www.pohjola.fi/Turvatori/Liikenneturvallisuus/Autoilu/AutonTurvalaitteet/jarrut.htm


[Isaskar muokkasi tätä viestiä 31.05.2004 klo 12:09]
  
  • Lainaus:
    31.05.2004 klo 10:32 Isaskar kirjoitti
    mutta vanhan kuskin on varmaan vaikeampaa totutella ABS-jarrutukseen kun selkärangassa on jo pitkään ollut muunlaiset käskyt.


    Tuossa saattaa olla jotakin.
    Enoni vei aikoinaan auton korjaamolle, koska jarrupoljin pisti hanttiin jarruttaessa, ja hänen mielestään autolla oli vaarallista ajaa. Sitä ikäluokkaa jolloin TV:ssä Ensio Itkosen liikenneohjelmat tulivat viikottain, ja "tietoisku". Siihen aikaan opetettiin porukkaa höyhenjarrutukseen ja pumppaamiseen liukkaalla. Oikealla jäljillä oltiin kuitenkin, ja jäät kestivät "ennenvanhaan" ja oli sallittua harjoitella järven jäällä, olihan niitä ratojakin. Olen itse ajanut Munkkiniemessä, Laajalahdessa merenlahdelle aurattua harjoituisrataa.

    Olisi varmasti hyvä harjoitella jossain liukkaalla paikalla täysjarrutusta ABS:llä, vaikka kiertää joku tötterö, niin ettei panikoi sitten liikenteessä vaan on hitusen kokemusta kiertää este ohjaamalla samalla kuin jarruttaa.

    Ongelma meillä Suomessa on se, että autot ja niiden turvavarusteet sekä suunnitellaan että valmistetaan muualla, lämpimien maiden olosuhteisiin. (Volvo ja Saab ovat ostaneet valmiit laitteet ennenkuin niistä tuli GM ja Ford).

    Aikoinaan Sisu kuorma-autossa oli jarruvoiman puolittaja etujarruille. Olen itse ajanut tällä, pirun hyvä keksintö talviliukkailla risteysalueilla. Kuorma-autossa et tunne milloin jarrut ovat lukossa. Tämä puolittaja kiellettiin myöhemmin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit