Heitänpä ilmoille mielenkiintoisen kysymyksen tai kysymyssarjan: Laajasta kokemuksestanne löytyy varmaan tietoa miten aluvanne suhtautuu talveen etelässä? Eli miten on talvikelit vaikuttaneet pinnan kiiltoon ja lakkaukseen? Ja onko eri alumiinivannemerkkien välillä ns. laatueroja, muutakin kuin ero kiillossa, muotoilu ja merkin tuomat lisähinnat. Olen kuullut, että jotkut aluvanteet saattavat jopa haljeta talvikeleissä?
Aiheesta on ns. asiantuntijoillakin monia eri käsityksiä. Vuosi sitten hankin itselleni vanteita, jolloin asia oli kohdallani ajankohtainen.
Suomalaisten rengaskauppiaiden mielestä talvikäyttöön sopiva vanne on tavallinen harmaa ja selkeä malli, joka on helppo puhdistaa. Kiilloitetut mallit eivät kuulemma kestä liuottimen ja suolan rasituksia. Joillain halvimmilla merkeilla saattaa olla samoja vaivoja kaikissa malleissaan. Täkäläisen käsityksen mukaan ei ole olemassa erityisesti talvikäyttöön soveltuvia malleja.
Ruotsissa on kaikki toisin. Siellä muutamilla maahantuojilla on luetteloissaan talvikäyttöön soveltuvat mallit, joita on vain muutama. Niissä on kuulemma kestävämpi pintakäsittely.
Asian tekee hauskaksi se, että suomalaisen kauppiaan suosittelemaa mallia ei Ruotsissa suositeltu talvirenkaalle. Vanteethan ovat samoja kummassakin maassa. Niinpä päädyin ruotsalaisen suosittelemaan malliin, koska sen soveltuvuudesta oli molemmissa maissa samanlainen käsitys. Kokemuksista ei vielä parin tuhannen kilometrin perusteella kannata puhua.
Mistäs löysit moiset suositukset? Kiinnostaisi itseäkin.
Ostin viime syksynä ihan tavalliset viisipuolaiset alut talvipyöriin, eikä myyjä sanonut muutakuin, että samallalailla kelpaavat talveksikin.
Eivät ainakaan yhdestä talvesta ottaneet nokkiinsa, mutta nyt on auton hankinta lähellä ja saattaa tulla talvirenkaiden osto jälleen.
"Mistäs löysit moiset suositukset?"
Tarkoitatko ruotsalaisten suosituksia talvivanteiksi? Ruotsalaisista vanneluetteloista ja kysymällä kauppiailta. Valitettavasti en muista nettiosoitteita, joista näitä talvimalleja löytyisi, mutta eiköhän hakukone jotain löydä.
Itse olen havainnut hyväksi sen, että vahaan vanteet huolellisesti ennen allelaittoa. Itselläni on viisipuolaiset vanteet, ei tulisi mieleenkään valita talvivanteiksi BBS RS:n tyyppisiä "miljoonapuolaisia".