Renkaiden kuviointien epäsymmetrisyys

16 kommenttia

Eikö auton oikean ja vasemmanpuolen renkaiden kuviointien tulisi olla peilikuvat auton pituussuunnassa? Otetaampa vaikka esimerkiksi nokian NRHi. Siinä itse renkaan kuviointi on epäsymmetrinen. Kuitenkin ei ole olemassa oikean ja vasemman puolen rengasta erikseen. Eikö rengas käyttäydy erillä lailla oikealla ja vasemmalla puolella? Se renkaan keskellä oleva kuvio, joka muodostuu kaarista... toisella puolella kaari aukeaa ylöspäin, toisella alaspäin. Eikö se poista toisela puolella vettä erillä lailla kuin toisella puolella... ilmeisesti ei, mutta jotenkin pistää silmään nuo, kun ei voi olla symmetriset.

Toisaalta mua häiritsee esim porschen vanteissa sama homma... Tarkoitan sellaisia vanteita, jotka muodostuu myös vastaavista kaarista... toisella puolella ne on tavallaan väärin päin kun ovat samanlaisia molemmilla puolilla.

  
  • Et sitten ole huomannut sitä, että tällaisissa renkaissa on pyörimissuunta merkattuna kylkeen...

      
  • Ei enää ole autoa alla jossa nuo NRHi:t olisi, mutta muistelisin, ettei niissä ollut pyörimisuuntaa merkattuna ja niiden kuvio tosiaan oli siinä mielessä outo, ettei se ole ns. symmetrinen sen mukaan kummalla puolella rengas on asennettuna.

    Itsekin ihmettelin tätä kun asensivat nuo auton alle, mutta liikkeessä sanoivat, että noin se vain on.

      
  • Jaaha..!
    Sama vika Rahikaisella.
    Kelasin itsekin "hetken" autoni alle kurkistellen..
    On Nokian NRVi:t ja kuvio oli kummallakin puolen samansuuntaiinen.
    Tarkastin, että onko asennettu väärin. Siis se pyörimissuuntanuoli.
    Mutta kaikki neljä oli OK!
    Sitten käynnistin aivoni.
    JOS kuviot ovat peilikuvia auton vasen/oikea puolilla niin tehdas joutuu tekemään "kahta" versiota samasta renkaasta: "vasempia" joissa pyörimissuuntanuoli on tohon suuntaan ja oikealle toisinpäin.
    Siitä seuraa massatuotannossa, että tulle logistiikkavaikeus: pareittain kaksi tai neljä pyörää on aina lähetettävä "samaan osoitteeseen" ettei kauippiaalla ole "nyt tällä kertaa myytävänä vain yksi "vasen" ja kolme "oikeata" rengasta.
    Nyt kaikki renkaat ovat samanlaisia - vähemmän logistiikkaa..

    Ja kun katsoo auton alle viidenkympin - satasen vauhdissa; taitaa olla melko samantekevää kummalle puolelle rengas roiskii enemmän, kyljestä poispäin tai auton alle. Kunhan vesipatjaa saadaan siirrettyä parhaiten renkaan alta: kosketuspinnasta pois.

    Ehkä sitten kun nopeudet ovat yli 200 €/tunnissa niin asialla alkaa olla jonkinlainen merkitys.

    t: Eda ASKOLA :tongue:

      
  • Lainaus:
    29.06.2005 klo 15:24 Eda OH2LXB kirjoitti
    JOS kuviot ovat peilikuvia auton vasen/oikea puolilla niin tehdas joutuu tekemään "kahta" versiota samasta renkaasta: "vasempia" joissa pyörimissuuntanuoli on tohon suuntaan ja oikealle toisinpäin.
    Siitä seuraa massatuotannossa, että tulle logistiikkavaikeus: pareittain kaksi tai neljä pyörää on aina lähetettävä "samaan osoitteeseen" ettei kauippiaalla ole "nyt tällä kertaa myytävänä vain yksi "vasen" ja kolme "oikeata" rengasta.
    Nyt kaikki renkaat ovat samanlaisia - vähemmän logistiikkaa..


    Talvirenkaissahan tuo "eripari renkaat" on ollut jo aika kauan käytössä. Eipä siinä mitään suurta ongelmaa logistisesti ole. Yleensähän henkilöautohin menee 4 rengasta, kaksi molemmille puolille. Yksittäiset rikkoutuneiden vaihdot ovat asia erikseen, ja kaikenlisäksi aika harvinaisia.

      
  • HERÄTYS AJATTELIJAT!

    Jos funtsitte asiaa enemmän, niin hoksaatte, että RENKAAN VOI IRROTTAA VANTEELTA!

    Tämä tarkoittaa sitä, että riittää, että on yhdenlaisia renkaita. Se vaan asennetaan vanteelle siten, että pyörimissuunta on oikea!

    Järjen käyttö lienee sallittua tämänkin palstan kirjoittajille....
    :sunglasses: :cry: :grin: :smile: :sleepy:

      
  • Lainaus:
    30.06.2005 klo 08:01 Tapio Taula kirjoitti
    HERÄTYS AJATTELIJAT!

    Jos funtsitte asiaa enemmän, niin hoksaatte, että RENKAAN VOI IRROTTAA VANTEELTA!

    Tämä tarkoittaa sitä, että riittää, että on yhdenlaisia renkaita. Se vaan asennetaan vanteelle siten, että pyörimissuunta on oikea!

    Järjen käyttö lienee sallittua tämänkin palstan kirjoittajille....
    :sunglasses: :cry: :grin: :smile: :sleepy:


    Myös silloin kun kyseessä epäsymmetriset rengaskuviot ja pyörimissuunta määritelty?

      
  • Lainaus:
    30.06.2005 klo 09:28 peksak kirjoitti
    Lainaus:
    30.06.2005 klo 08:01 Tapio Taula kirjoitti
    HERÄTYS AJATTELIJAT!

    Jos funtsitte asiaa enemmän, niin hoksaatte, että RENKAAN VOI IRROTTAA VANTEELTA!

    Tämä tarkoittaa sitä, että riittää, että on yhdenlaisia renkaita. Se vaan asennetaan vanteelle siten, että pyörimissuunta on oikea!

    Järjen käyttö lienee sallittua tämänkin palstan kirjoittajille....
    :sunglasses: :cry: :grin: :smile: :sleepy:



    Myös silloin kun kyseessä epäsymmetriset rengaskuviot ja pyörimissuunta määritelty?



    Kyllä. Jos epäsymmetrisen renkaan, jolla on siis pyörimissuunta, kääntää vanteellaan, se käy toiselle puolelle. Parempi tosin olisi puhua vanteen käätämisestä, sillä itse renkaan pitää pyöriä tiettyyn suuntaan (=olla tietyin päin). Mutta vanteen pitää luonnollisesti olla aina keskiö ulospäin :smile:

    En ole vielä tavannut renkaita, jotka olisi tehty vasemalle tai oikealle puolelle.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 30.06.2005 klo 09:55]
      
  • Lainaus:
    30.06.2005 klo 09:53 jalkkis kirjoitti
    Lainaus:
    30.06.2005 klo 09:28 peksak kirjoitti
    Lainaus:
    30.06.2005 klo 08:01 Tapio Taula kirjoitti
    HERÄTYS AJATTELIJAT!

    Jos funtsitte asiaa enemmän, niin hoksaatte, että RENKAAN VOI IRROTTAA VANTEELTA!

    Tämä tarkoittaa sitä, että riittää, että on yhdenlaisia renkaita. Se vaan asennetaan vanteelle siten, että pyörimissuunta on oikea!

    Järjen käyttö lienee sallittua tämänkin palstan kirjoittajille....
    :sunglasses: :cry: :grin: :smile: :sleepy:



    Myös silloin kun kyseessä epäsymmetriset rengaskuviot ja pyörimissuunta määritelty?



    Kyllä. Jos epäsymmetrisen renkaan, jolla on siis pyörimissuunta, kääntää vanteellaan, se käy toiselle puolelle. Parempi tosin olisi puhua vanteen käätämisestä, sillä itse renkaan pitää pyöriä tiettyyn suuntaan (=olla tietyin päin). Mutta vanteen pitää luonnollisesti olla aina keskiö ulospäin :smile:

    En ole vielä tavannut renkaita, jotka olisi tehty vasemalle tai oikealle puolelle.


    Jos autossa on esim. edessä rengas, jossa on pyörimissuunnan nuoli renkaan ulkosyrjässä, niin tällaisen renkaan voi ottaa vanteelta ja siirtää toiselle puolelle autoa, mutta silloin pyörimissuuntanuoli onkin renkaan sisäreunassa. Tämä ongelma tulee esiin jos renkaan kuvio ei ole symmetrinen, symmetrialla on merkitystä (ulko-/sisäpuoli) ja renkaan pyörimissuunta on määrätty.

    Karkea havainnointi: d I I b (auton etupäätä katsotaan ylhäältä, b ja d ovat eturenkaat, d=vasemman puolen rengas, jossa pyörimissuunnalla on merkitystä ja kuvion tulee olla "pallukka ulospäin", sama toisella puolella b=oikean puolen rengas).

    Otetaan renkaat vanteelta, käännetään ympäri ja pannan toiselle puolelle. Pyörimissuunta pysyy samana, mutta kuvio on "tosinpäin":
    b I I d.

    Tämä siis tapauksessa jossa pyörimissuunnalla ja kuvion sijainnilla (ulko-/sisäreuna) on merkitystä.

      
  • Lainaus:
    30.06.2005 klo 10:18 V12 kirjoitti
    Tämä siis tapauksessa jossa pyörimissuunnalla ja kuvion sijainnilla (ulko-/sisäreuna) on merkitystä.


    Mutta onko renkaita, joissa on sekä merkattu ulkoreuna JA pyörimissuunta? Silloinhan se tarkoittaisi, että molemmille puolille pitää olla omat renkaansa.

    Minulla on käsitys, että jompi kumpi on mutta ei kumpaakaan (tai ei mitään).

      
  • Pari asiaa:
    1. Ei ole kovinkaan harvinaista, että liikkeeseen tuodaan vaihdettavaksi vain yksi rengas, kun asiakas on sen ajanut katukiveen, naulaan tms. tai joku on rengasta sabotoinut.

    2. Älkää menkö hyvät ihmiset kääntämään niitä renkaita toisin päin vanteilla. Renkaat on suunniteltu asennennaviksi juuri oikein päin vanteelle. Jos kuviointi häiritsee niin kovasti, ostakaa renkaat, joissa on pakollinen pyörimissuunta merkitty. Ajettavuuteen tai turvallisuuten ei ole vaikutusta sillä, onko renkaassa pakollista pyörimissuuntaa tai ei. Renkaasta saa vaarallisen asentamalla sen väärin vanteelle tai alle ja huoltamalla renkaita huonosti.

      
  • Lainaus:
    30.06.2005 klo 10:31 jalkkis kirjoitti
    Mutta onko renkaita, joissa on sekä merkattu ulkoreuna JA pyörimissuunta? Silloinhan se tarkoittaisi, että molemmille puolille pitää olla omat renkaansa.


    Ainakin oli. Nokian NRV (nk.matorengas). Rengasta valmistettiin kahtena erilaisena versiona; NRV-left ja NRV-right.

    Ja Opelixille tiedoksi, ettei kaikissa renkaissa ole tänä päivänäkään pyörimissuuntaa. Yksiä Continentalin kitkoja ihmeteltiin oikeen porukalla. Renkaan ulkokyljessä luki "outside", mutta pyörimissuuntaa ei ollut

      
  • Joo ei varmasti olekkaan merkitty. Ei ole omissanikaan, mutta käsittääkseni silloin, kun sitä ei ole merkitty, niin pyörimissuunnalla ei silloin ole mitään merkitystä.

      
  • Joissakin renkaissa on määrätty pyörimissuunta tai/ja ulkoreuna..
    Niissä joissa on määrätty ulkoreuna on renkaalle tehty eri ominaisuudet sisä ja ulkoreunalle.
    Ulkoreuna on tehty sivuttaispitoa silmälläpitäen, renkaan keskikohta ajettavuuden ja sisäreuna vedenpoistoon.
    Työkaverin autoon oli vianor laittanut toiselle puolelle autoa renkaat väärinpäin kun se oli kahtonut vain renkaan kuviota eikä ollut tarkistanut onko merkittyä pyörimissuuntaa tai ulkoreunaa

      
  • Jees, osa tajus mitä ajoin takaa, osa ei. Tottakai pyörimissuunnan pitää olla oikein. Eihän nyt kukaan renkaita väärin asenna. Tarkoitin just tuota, että jotta renkaiden kuviot olisivat peilikuvat (ja siten toimisivat juuri samalla tavalla), pitäisi olla erikseen oikea ja vasen rengas. Eli kun renkaat on asennettu oikein, niin silti ne kuviot on erilaiset.

      
  • Ja minusta tuntuu että siinä autossa jota katselin taisi olla väärin asennettuna ne renkaat. Niidenhän pitäisi oikein asennettuna olla käsittääkseni takaa/edestä katsottuna juuri samanlaiset. Siis renkaiden kuvioinnit. Ei symmetriset vaan samanlaiset.

      
  • Jotkut rengasliikkeet laittaa käsittämättömästä syystä aina talvirenkaat taakse pyörimissuunnassa väärinpäin!!!!
    Osaako joku viisas sanoa mikä hyöty tällä on??
    Renkaasta tulee vain vaarallisempi

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit