Vuoden moottorit 2005

41 kommenttia
2»
  • Lainaus:
    23.06.2005 klo 05:22 Nokivasara kirjoitti
    Vai on bemarin ohjekirja suuntaa antava, no sehän on sitten koko kirja huuhaata.

    Minä en mielestäni missään kohtaa ole sanonut RME:n rikkovan moottoria, en varsinkaan siitä syystä, että valmistan itse biodieseliä ja käytän sitä. Olen selvittänyt kaikkien maahantuojien teknisiltä osastoilta RME:n käytön mahdollisuutta ja ainoastaan BMW:n maahantuoja ilmoitti, että " BMW:n huoltokirjassa kielletään biodieselin käyttö". Siinä ei mainita mitään % määriä ( niinkuin Jaguarilla 2%) vaan kielto on ehdoton. Perusteluja en saanut mutta kielto on ohjekirjassa. Onko tämä nyt näin vaikeaa ymmärtää Indy?

    Saksa ja Itävalta ovat nimenomaan olleet maita joissa 100% RME tankkausasemia on ollut, nykyään ollaan siirrytty 2-5% blendaukseen ja tätä ei ilmoiteta erikseen. Suomessa ei ole RME:tä jakelussa yhtään.
    100% RME:tä käyttää muutama biodieselin valmistaja ja joitain autoilijoita käy meiltä ostamassa biodieseliä.


    No joo, ei se ole niin vaikeaa ymmärtää, mutta väitän silti, että Bmw:n moottori toimii ihan hyvin noilla 2-5% suhteilla. Tosin myönnän, etten ole aiheessa yhtä hyvä asiantuntija, kuin tunnut olevan.

    Huoltokirjat ovat minusta merkistä riippumatta vähän ylisuojelevia, esim tuon lampunvaihdon kanssa tai talviajo-ohjeissa..

      
  • Siltikin niillä on helevatan iso merkitys, sillä jos jotakin sattuu, tässä tapauksessa moottoririkko ja pa-näyte sisältääkin tavaraa, minkä käyttö on kielletty niin arvaapa kuka maksaa. Ja tavallinen palkansaaja ei ole niin rahoissaan, että pystyisi alkaan väittelemään kansallisissa oikeusasteissa maahantuojan tai tehtaan kanssa onko ohjekirjan sääntöjen noudattamatta jättäminen aiheuttanut konerikon. Siinä ei itkut auta kun takuuehdoissa lukee, että em. toiminta aiheuttaa takuun raukeamisen.

      
  • Lainaus:
    23.06.2005 klo 12:27 Mie Ite kirjoitti
    Siltikin niillä on helevatan iso merkitys, sillä jos jotakin sattuu, tässä tapauksessa moottoririkko ja pa-näyte sisältääkin tavaraa, minkä käyttö on kielletty niin arvaapa kuka maksaa. Ja tavallinen palkansaaja ei ole niin rahoissaan, että pystyisi alkaan väittelemään kansallisissa oikeusasteissa maahantuojan tai tehtaan kanssa onko ohjekirjan sääntöjen noudattamatta jättäminen aiheuttanut konerikon. Siinä ei itkut auta kun takuuehdoissa lukee, että em. toiminta aiheuttaa takuun raukeamisen.


    Villakoiran ydin!

      
  • Lainaus:
    23.06.2005 klo 12:01 individual kirjoitti
    Lainaus:
    23.06.2005 klo 05:22 Nokivasara kirjoitti
    Vai on bemarin ohjekirja suuntaa antava, no sehän on sitten koko kirja huuhaata.

    Minä en mielestäni missään kohtaa ole sanonut RME:n rikkovan moottoria, en varsinkaan siitä syystä, että valmistan itse biodieseliä ja käytän sitä. Olen selvittänyt kaikkien maahantuojien teknisiltä osastoilta RME:n käytön mahdollisuutta ja ainoastaan BMW:n maahantuoja ilmoitti, että " BMW:n huoltokirjassa kielletään biodieselin käyttö". Siinä ei mainita mitään % määriä ( niinkuin Jaguarilla 2%) vaan kielto on ehdoton. Perusteluja en saanut mutta kielto on ohjekirjassa. Onko tämä nyt näin vaikeaa ymmärtää Indy?

    Saksa ja Itävalta ovat nimenomaan olleet maita joissa 100% RME tankkausasemia on ollut, nykyään ollaan siirrytty 2-5% blendaukseen ja tätä ei ilmoiteta erikseen. Suomessa ei ole RME:tä jakelussa yhtään.
    100% RME:tä käyttää muutama biodieselin valmistaja ja joitain autoilijoita käy meiltä ostamassa biodieseliä.


    No joo, ei se ole niin vaikeaa ymmärtää, mutta väitän silti, että Bmw:n moottori toimii ihan hyvin noilla 2-5% suhteilla. Tosin myönnän, etten ole aiheessa yhtä hyvä asiantuntija, kuin tunnut olevan.

    Huoltokirjat ovat minusta merkistä riippumatta vähän ylisuojelevia, esim tuon lampunvaihdon kanssa tai talviajo-ohjeissa..


    Veikkaisin, että toimii 100% seoksella mutta vastuu on käyttäjällä.
    MB dieseliden ohjekirjaan on ilmestynyt 5% käyttölupa. Meillä on pari vakioasiakasta joiden 300td on pelannut jo usean vuoden 100% (kesällä). Alkusysäys näiden käyttäjien siirtymiselle BD:n käyttäjäksi johtui katsastuksesta. Mersulla (300D) on ongelmana pakokaasupäästöt, varsinkin silloin kun pumpun syöttöjä on ruuvailtu. Biodieseliä tankkiin ja katsastuksesta puhtaat paperit. Pari näistä MB:n omistajista on jäänyt asiakkaaksi ja hyvin näyttää toimivan.

    Siitä olen kyllä samaa mieltä, että ohjekirjat ovat ylisuojelevia mutta vastuukysymyksissä saattaa käydä kalliiksi, vaikkei vaurio esim. biodieselistä johtuisikaan vaan vaikka Virolaisesta dieselistä.

    Amerikkalaisissa on sitten vielä ne ylimääräiset 100sivua siitä, miten autoa ei saa käyttää.

      
  • Kyllä tuntuisi subarukin kestävän, tässä on joku ruotsalainen karavaanari pappa on ajanut -99 outbackilla reilun 800tkm, moottori, vaihteisto ja iskarit ovat alkuperäisiä. :open_mouth:
    http://pressinfo.vegasys.net/servlet/VSP?id=subaru&lang=sv&page=clipitem.vsp&$dialog.IDITEM=C000000100

      
  • Moottori ja laatikko, ehkä, iskarit? Ei. Ei kannata kaikkea uskoa, vaikka se olisikin kirjoitettu, varsinkin kun se on netissä. 800tkm on iskunvaimentimille mahdottomuus, tai no, voihan niillä ajaa, mutta ei niistä enää apua ole. Ja luulisi, että katsastussetä sanoo "ei käy."

      
  • Lainaus:
    10.06.2005 klo 09:47 individual kirjoitti

    Mielestäni voidaan hyvin sanoa Bmw:n olevan sekä bensa- että dieselkoneissa huimasti muita edellä.


    Aika rohkea väite. Joku toinen voisi sanoa että tämän hetken teknisesti edistynein diesel-moottori on Toyotan 2.2 D-CAT joka on maailman ainoa jo nyt euro-5 määräykset täyttävä moottori.

    Toisaalta taas isommissa 4-litran ja sitä suuremmissa moottoreissa MB ja Audi ovat edellä. Ja kolmilitrasissakin suurimman tehon ja väännön tarjoaa mersun triturbo-moottori joka tosin ei vielä ole sarjavalmistuksessa.

      
  • Hienostuneisuus ja hyvä luonne, jotka on tärkeitä asioita moottoreissa (ainakin kun haetaan hyvää eikä Ladaa) jää pulliaisilta useimmiten mainitsematta. Dieseleissä BMW:n kutosdieselit, varsinkin 535d:n on nimenomaan luonteensa osalta ylivoimaisia. Tarkoituksena on ollut vähentää dieselin negatiivisia piirteitä joista yksi pahimmista on kapea kierrosalue. Bemun koneessa on muita selvästi korkeammalle ulottuva kierrosalue, kone on kierrosherkkä (dieseliksi), vastaa nopeasti kaasupolkimen liikkeisiin ja on tehokäyrältään hyvin tasainen. Tämän vaikutusta siihen millainen kone on käyttää on vaikeaa korostaa tarpeeksi.

    Power is nothing without control, pääasia ei todellakaan ole maksimaalinen alavääntö. Koneen pitää olla hyväluonteinen jotta sen paperilla olevat arvot ovat hyödyksi ja jotta sen koneen käyttö on miellyttävää!

    535d:n kone on niin hyvä luonteeltaan että se on lähes identtisen oloinen kuin vanhemmat isot bensakutoset. Nopeus nousee mutta se ei tunnu niin hirveän voimakkaalta juuri koska tehontuotto on niin tasaista. Useimmiten kun kone tuntuu tehokkaammalta kuin on (useimmat perusturbodieselit, varsinkin vanhemmat), se on merkki huonoluonteisesta koneesta jossa on epätasaiset teho- ja vääntökäyrät ja huono vastaavuus kaasuun.

      
  • Kävinpä tänään kaupassa ja siinä pihalla käydä rötkötti 530 farkku BMW, diesel. Korostan sanaa rötkötti, koska se tyhjäkäynti oli hirveää verrattuna esim. vuoden 1994 VW Golf 1.9TD:hen! Se kuulosti ihan joltakin epävireiseltä Zetorilta... Paitsi Zetor kuulostaa paremmalta. Eipä tuon kiisselin perusteella ainakaan BMW:n diesel-koneella ole mithn asiaa parhaimpien koneiden listalle!

      
  • Lainaus:
    06.07.2005 klo 19:51 Stola kirjoitti
    . Bemun koneessa on muita selvästi korkeammalle ulottuva kierrosalue, kone on kierrosherkkä (dieseliksi), vastaa nopeasti kaasupolkimen liikkeisiin ja on tehokäyrältään hyvin tasainen. Tämän vaikutusta siihen millainen kone on käyttää on vaikeaa korostaa tarpeeksi.


    no mihin asti se kierrosalue ulottuu?

      
  • Lainaus:
    07.07.2005 klo 22:28 911 kirjoitti
    Kävinpä tänään kaupassa ja siinä pihalla käydä rötkötti 530 farkku BMW, diesel. Korostan sanaa rötkötti, koska se tyhjäkäynti oli hirveää

    Tiedät varmasti itse, että jos moottorin säädöt eivät ole kohdallaan, käy mikä tahansa moottori epävireisesti! Joten täyttä painoarvoa ei voine tähän mielipiteeseen asettaa. Auto joka ei käy tasaisesti on yksinkertaisesti säädettävä, merkistä riippumatta. Lada ja Mossekin käy tasaisesti kun säädöt ovat kohdallaan. Saman viivan alle ei voi yleistää miljoonia myytyjä Bemareita. Mikäli kokemusta moottoreista ei ole, voi tietysti luulla mitä haluaa. Mutta silloin ei takuuvarmasti ole alla 911:n.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit