Vetonivelen suojakumin vaihtotyökalu

6 kommenttia

Tere !!

Tietääkö kukaan, onko mistään saatavissa työkalua vetoakselin suojakumin vaihtoon ja millä hinnalla.Työkalulla suojakumi vedetään nivelen yli "voimalla" kartion vast. läpi.

Ulkomaailmasta kyllä löytyy esim.Astro Pneumatic CV Boot Installer Kit, mutta tuoko näitä joku Suomeen.

Kiitos ja kumarrus tietäville.

  
  • Eipä ole koskaan tarvinnut mitään erikoista työkalua? :innocent:
    Osta Alfamerin korjausopas, siis jos löytyy, siinä neuvotaan vaihto. Minä olen vaihdellut autosta riippuen joko "ulkokautta" tai "sisäkautta", siis kumpi on helpomman tuntuista. :sunglasses:

      
  • Joissakin autoissa ei ulompi vetonivel ole purettavissa (vetoakseli ei irroitettavissa nivelestä), jolloin suojakumi on vaihdettava joko sisäpään kautta, eli vedttävä koko vetoakselin läpi, tai sitten venyttämällä ulomman vetonivelen yli. Minulla on käsitys, että jälimmäisessä tapauksessa käytetään myös joustavampaa suojakumia, mites ne alan ihmiset sanovatkaan, ylivetokumiko se oli. Työkalusta en tiedä, onko siihen joku erikoinen työkalu. Tämä on omaa arvuuttelua, mutta luulen että ns. tavallinen suojakumi ei sitä kestä??

    Jos nivel on purettavaa mallia, niin silloin kannattanee vaihtaa "oikeaoppisesti". Joe ei ole purettavaa mallia, niin siloin kyllä harkitsisin ylivetoa jos kumit ja työkalut löytyy. Minä en ainakaan mielelläni irroittaisi vetoakselia vaihteistosta ellei ole pakko. Voi vaihteiston öljytiiviste tiiviste vahingoittua. Ainakin pitää olla tosi varovainen.

      
  • En tiedä mistäpäin olet, mutta Turusta löytyy työkalu ja suojakumit esim. tuolta.

    KA Tarvike Oy, KELHU Autotarvike Kärsämäentie 6 A 20300 Turku
    02-2772 700, fax 02-2772 710

    [Jarkki muokkasi tätä viestiä 24.07.2005 klo 23:16]
      
  • OK, kiitoksia tiedoista. Omassa autossani on todellakin uloin nivel kiinteä ,osa vetoakselia ja pari kertaa suojakumin vaihtaneena en haluaisi tehdä sitä yhtään ylimääräistä kertaa.

    Täytynee kysellä liikeistä tuota "yliveto" työkalua+suojakumeja. Itsekin epäilen, ettei ainakaan kaikki tarvikekumit (tuntuvatkin muovimaisilta) kestä ylivetoa.

    Itse työkaluhan näyttää yksinkertaiselta kartiolta, jonka voisi sorvata vaikkapa nailonista tai alumiinista.

    Luulisi, ettei tarvii alkaa Jenkeistä tilaamaan.

      
  • Oheisessa linkissä (pdf-tiedosto) kaiken mainonnan keskellä hyödyllistäkin tietoa vetonivelistä, suojakumeista ja niiden asentamisesta: http://www.cedex.se/pdf/finnish.pdf

      
  • Mainosta tosiaan,heh!!

    Onpa noita tullut perinteisin keinoin vaihdeltua. Automallista riippuen työ vaihtelee rankasta tuskasta helppoon jobiin.

    Nykyisessä autossani vaihto on tuskaa, koko kanki pitää repiä irti laatikosta, vaihteiston öljyt valuttaa ulos (vaihteistoöljy tuoksuu hyvältä), varoa stefaa, akselin pään jousirengaskin pitäisi vaihtaa, ihan hirveää.

    Onneksi tarvikeliikeestä tosiaan löytyi ylivetokumi. Asennustyökaluksi käy melkein mikä tahansa kartio. Lisäksi kumin materiaali vaikuttaa todella hyvältä ja joustavalta, toimii ehkä rankoissa pakkasissa paremmin, kuin muoviset tarvikekumit.

    Tietenkin nivel pitää olla puhdas. Eli jos kumes on jo ehtinyt rikkoutua ja rapaa päästä sisälle, on paras irroittaa nivel ja puhdistaa se kunnolla.

    Vinkki periaatteesta löytyy vaikkapa linkistä (tuota metallista työnnintä ei tarvita, jokin sovelias kartio käy):

    http://www.jonnesway.com.tw/ar060023.htm

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit