Ns. longlifeöljyjen vaihtoväli voi olla jopa 30000 km. Onko Suomen olosuhteissa järkevää ajaa noin pitkää matkaa samoilla öljyillä? Onko kyseisiä öljyjä missään vertailussa testattu? Onko kyseessä pelkkä mainoskikka vai lyhentääkö noin pitkä vaihtoväli todellisuudessa moottorin ikää?
Diesel-puolella vaihtoväli voi olla jopa 50 000 km.
Longlifen yhteydessä moottorissa on tekniikkaa, pitää kirjaa moottorin käyttöolosuhteista, ja seuraa öljyn ominaisuuksien kehittymistä. Raskaalla tai muuten kuormittavalla käytöllä (mm. kylmäkäynnistykset) huoltovälit lyhenevät.
Oma Golfini halusi huoltoon 30 000 km:n kohdalla, eikä öljyä tarvinnut tällä ensimmäisellä välillä lisätä.
Moottorin käyttöikää ei taatusti ainakaan lyhennä itse tehdyt öljynvaihdot vaikkapa 10-15 tuhannen km:n välein. Mutta näin lyhyillä väleillä kannattanee käyttää "tavallisia", halvempia öljyjä.
Longlifen yhteydessä moottorissa on tekniikkaa, ..., ja seuraa öljyn ominaisuuksien kehittymistä.
Ihanko totta? Mitenkähän se tapahtuu?
Eivät Longlife-öljyt muuten välttämättä ole kalliita: Teboil Diamond SAE 5W-40 maksaa Prismassa n. 27/4l.
(API SL/CF,, ACEA A3/B3, BW Longlife Oil, MB 229.1, Porsche, VW 502.00, 505.00)
Ei ne kalliita ole nuo longlife öljyt, esim. opelin 5W-30 longlife öljy maksaa merkkiliikkeessä 27 euroa 5 litran purkissa joten edullisemmaksi se tulee kuin Mobilin Ykkönen jota tarjouksessa saa samaan hintaan vain 4 litraa.
Ymmärtääkseni mittaamalla öljyn sähkönjohtavuutta.