Autojen pesukoneveratilu

19 kommenttia

On ollut tähän mennessä surkea talvi Uudellamaalla. Suuri osa autoista on varustettu nastarenkailla ja bitumia irtoaa. Vaikka on uusi auto, niin täytyy sydäntä särkien silloin & tällöin käyttää autoa pesuttimessa ja katsella päivänvalossa naarmuja maalipinnassa...
Voisikohan tälle palstalle saada jonkinlaista on-line seurantakeskustelua, jossa voitaisiin tiedottaa missä ovat uusimmat ja puhtaimmat harjat, suurin pesuvesivolyymi, eniten kuivausliinoja ja lyhimmät jonot?

Ilmeisesti ei voida lähteä täällä mainostamaan, mutta kiertoilmaisuilla voitaisiin ehkä tiedottaa kohtalotovereille???

  
  • Oletko koskaan ajatellut huoltamoiden tee-se-itse hallia ? Siellä saa lämpimässä pestä autonsa kaikessa rauhassa ja puhdasta tulee toisin kuin monissa pesuautomaateissa. Hintakaan ei ainakaan paljoa ole enempää kuin pesukoneessa pestäessä. Itse paikallisessa hallissa pääsen noin 8 eurolla/kerta. Eikö pesukone maksa suunnilleen saman verran ja tulos ei ole kuitenkaan taattu ? Henk.koht. ainakin pesutuloksen laatu on tärkein ja se että ainakaan pesukone ei sitä autoa naarmuta.

      
  • Lainaus:
    28.12.2006 klo 16:03 Toi Ota kirjoitti
    Oletko koskaan ajatellut huoltamoiden tee-se-itse hallia ? . Hintakaan ei ainakaan paljoa ole enempää kuin pesukoneessa pestäessä. Itse paikallisessa hallissa pääsen noin 8 eurolla/kerta. Eikö pesukone maksa suunnilleen saman verran ja tulos ei ole kuitenkaan taattu ?


    etelä-suomessa pesukoneessa pesu maksaa lähemmäs 20 euroa... ti-hallissa pääsee 6-7 eurolla

      
  • itsepesu on mielestäni kaikkein paras, koska silloin tulee pestyä huolella joka paikka puhtaaksi.
    Ja samalla tulee tarkistettua jos on tullut kiveniskuja/muuta huomioitavaa maalipinnasta.
    Aikaakaan ei mene mielestäni kovin kauaa.
    Ja onhan se lähes ilmaista noihin huoltsikoihin verrattuna.
    Ja ei pesurit naarmuta ja kuluta maalipintaa.

    Tämähän on toki mahdotonta jos ei ole paikkaa/mahdollisuutta pestä itse.

      
  • Olette ystävät oikeassa! Itsepesuun suunnistan heti ensi kerralla. Asun Siuntiossa lähellä Kirkkonummen rajaa: Tietääkö kukaan, missä lähin itsepesuhalli??
    Etukäteen kiittäen!

      
  • Tsekkaappa tuo osote, jos vaikka sieltä löytyisi apu...

    http://www.neste.fi/paikkakuntahaku.aspx?path=2589;2655;2710;2821;2822;2823&version=5

    Niin, ja muista että EI painepesurilla ! Ihan vaan normiletku (ns. puutarhaletku) ja käsiharjalla.

    Painepesuri vahingoittaa auton maalipintaa ja ainakin mua henk.koht. pelottaisi pestä autoa näillä autonpesusienillä... sinne huokosiin kun saattaa jäädä kivenmuru piiloon ja sillä kun vetää auton pintaan... kääk... jälkeä en edes kehtaa ajatella :sleepy:

    Hyvää Uutta Vuotta 2007 !... taidan itse suunnistaa tee-se-itse halliin tästä...

      
  • Lainaus:
    29.12.2006 klo 10:09 Toi Ota kirjoitti
    Niin, ja muista että EI painepesurilla ! Ihan vaan normiletku (ns. puutarhaletku) ja käsiharjalla.

    Painepesuri vahingoittaa auton maalipintaa ja ainakin mua henk.koht. pelottaisi pestä autoa näillä autonpesusienillä... sinne huokosiin kun saattaa jäädä kivenmuru piiloon ja sillä kun vetää auton pintaan... kääk... jälkeä en edes kehtaa ajatella :sleepy:


    Olen pessyt noissa itsepesuhalleissa autojani niin kauan kun itsepalvelupesuloita on ollut. Ainakaan tähän mennessä maalipinnat eivät ole painesuihkusta kärsineet. Noissa ip-pesuloissa mielestäni paineet eivät ole edes pahimmasta päästä ja mikä tärkeintä suihku ei ole pistemäistä.

    Millä muullakaan kuin painesuihkulla saa tehokkaasti seuraavassa pesuvaiheessa (harja) autoa naarmuttavan suola - bitumi - hiekan irti maalipinnasta? Ei ainakaan puutarhaletkun antamalla paineella.

    Pesupaikan harjan puhtaudesta varmistun sillä että pesen harjan ennen auton pesua - juuri sillä paineella. Yleensä siis käyn paikoissa, jossa harja ja painepistooli on erikseen.

    Pelkkiä itsepalvelupesuja (ei siis ti-halli, joissa yleensä joutuu maksamaan myös hallin käyttöajasta) on pk-seudulla muutamilla Shelleillä (ainakin Suomenoja, Herttoniemi ja Ruskeasanta). Nesteillä (ainakin Sörnäinen ja Muurala) ja sitten on noita Parkkipesuja kauppakeskusten alakerroissa (ainakin Itäkeskus, Lippulaiva, Isosta-Omenasta en ole varma onko enää itsepalvelumahdollisuutta). Myyrmannissa on myös itsepesu, en vain muista yrityksen nimeä.

    Itse pidän parhaimpina Shellin ja Nesteen pesupaikkoja, lähinnä erillisen painepistoolin ja harjan vuoksi.

    Täytynee tänään suunnata pesemään auto kun on kerran kuivempaa tien päällä. Pesuun uhraan itsepalvelussa 3 (kesällä) - max 6 (talvella) EUR ja puhdasta tulee - toisin kuin automaateissa.

      
  • Minä viruttelen pihalla jos ei ole liian kylmä. Aluksi huuhtelu jotta pahimmat lähtee irti, sitten pesu harjalla ja pesuaineella, lopuksi huuhtelu. Kuivumisen jälkeen tarkistus ja tarvittaessa loppufiksaus. :sunglasses:

      
  • Mulle toimii se että kun vahaa välillä auton kunnolla ei lika tartu samalla tavalla. Talviroinat lähtee kyllä harjapesussa naarmuttamattakin, eli harjaton kyllä toimii jos tarpeeksi usein käy tai yksinkertainen mutta toimiva: pidä mukana liuotinsumutinpulloa, jolla pesujonossa suihkuttaa likaisimpiin paikkoihin ennen pesua. Kun se ehtii pari minuuttia vaikuttaa, puhdasta tulee.

    Eli harvakseltaan kunnon käsinpesu ja laadukas vaha. Silloin tällöin joko itsepalvelupisteessä nopea suihkaus painepesurilla ja sitten välillä käy harjattomassa automaattipesussa, liuotinta pintaan ennen pesua jos tarvis. Näin auto on (lähes)aina puhdas ja maalipinta virheetön!!

      




  • [Toi Ota muokkasi tätä viestiä 01.01.2007 klo 12:20]
      
  • Minun kokemukseni mukaan liuotinainetta käyttämällä lähtee lika mutta myös vaha.

      
  • Auton saa melko puhtaaksi 10€ peruspesussa Wash 1 halleissa.

    Ihan pinttynyt lika (kuten ylitankkauksesta roiskunut bensa) ei kyllä lähde irti.

    Painepesurilla olen omalla pihalla pessyt 120 bar paineella, ja vielä ei ole 10 vuoden aikana yhtään maalia ironnut tai tiivisteitä putoillut.

    Kun ulkona on tuollaisia vesikelejä, on ihan turha puunata autoa TI-hallissa, kun sitä ei varmaan moni koppiautossa kotiin vie - ajaessa se kastuu ja kuraantuu jo kotimatkalla.

    Niin ja kunnon vaha syksyllä pintaan, niin lika lähtee helpommin!


    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • tottahan painepesuria voi/kannattaa käyttää :sleepy:
    mutta saa sen kanssa käyttää järkeä että miten lujaa ja läheltä sillä suihkuttelee.... :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Oletko kuullut harjattomasta pesusta..? Silloin olisi ainakin puhtaimmat ja uusimmat harjat sekä melkoinen volyymi vettä!

      
  • Tämä keskustelu on mennyt ihan metsään! Otsikossa on pesukonevertailu ja isännät kertovat kuinka he pesevät autonsa käsin ja puhdasta tulee. Niin varmaan mutta miten se liittyy pesukonevertailuun?

    Itse pesetän autoni koneessa eikä se näillä keleillä siellä puhtaaksi lähde, auto kun on päivät työpaikan tallissa sisällä niin lika jämähtää tosi tehokkaasti kiinni. Aivan varmasti tulisi puhtaammaksi käsin pesemällä mutta ei ole aikaa hinkata eikä kiinnostustakaan. Minulla kun ei ole näyttelyautoa (-06 Octavia) ja tärkeämpää on että se on sisältä sen verran puhdas ettei vaatteet sotku. Kerran vuodessa olen autojani käyttänyt alan liikkeessä fiksailtavana ja hyvä on tullut.

      
  • KYLLÄ VERTAILUA TARVITAAN !

    Itse kävin tänään Espoon Ison Omenan vieressä WASH 1- kylvyssä autoni kanssa ja 10€ hintaan lähti harjapesussa pölyt pois.

    Suoritus oli n. 85 %.

    Edellä ollut valkoinen Volvo taksi jäi kyljestään ihan pinttyneen kuran peittoon.

    En suosittele tätä pesua tässä asemassa; pesevät varmaan pelkällä vedellä, jossa on vaahtoa mukana.


    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    07.01.2007 klo 11:18 mol kirjoitti
    Tämä keskustelu on mennyt ihan metsään! Otsikossa on pesukonevertailu ja isännät kertovat kuinka he pesevät autonsa käsin ja puhdasta tulee. Niin varmaan mutta miten se liittyy pesukonevertailuun?
    Kuka on puhunut pelkästä käsinpesusta?

    Itse pesetän autoni koneessa eikä se näillä keleillä siellä puhtaaksi lähde, auto kun on päivät työpaikan tallissa sisällä niin lika jämähtää tosi tehokkaasti kiinni. Aivan varmasti tulisi puhtaammaksi käsin pesemällä mutta ei ole aikaa hinkata eikä kiinnostustakaan.
    Niin, jos vahaisit välillä autosi niin lika lähtisi paremmin.

    Minulla kun ei ole näyttelyautoa (-06 Octavia) ja tärkeämpää on että se on sisältä sen verran puhdas ettei vaatteet sotku. Kerran vuodessa olen autojani käyttänyt alan liikkeessä fiksailtavana ja hyvä on tullut.
    Olenkin ihmetellyt miten ihmiset kehtaa ajaa rähjäisillä autoilla. Näköjään et vaan välitä että asiat ovat rempallaan. Käytkö itse suihkussa kerran kuussa? Ei muuten kauaa tule hyvää autostasi kun 'käytät fikasiltavana' kerran vuodessa. Maalipinta kärsii kun siitä ei pidä huolta.

      
  • Ei tuo Putputin hyökkäys mitään vastausta ansaitsisi mutta vastataan nyt kun ei vielä väsytäkään...

    "Niin, jos vahaisit välillä autosi niin lika lähtisi paremmin."
    Varmaankin lähtisi mutta kun en sitä viitsi hinkata. Eipä tuosta pesukoneesta kerran viikossa tuleva vaha varmaan paljoa asiaan auta. Väitän edelleen että jos auto joka päivä kuivuu lämpimässä tallissa ensin kurassa kastuttuaan niin äkkiä se lika siihen jämähtää niin ettei koneessa puhdistu. Toki jos kerran viikossa käsin pesisi ja vahaisi kerran kuussa, asia olisi eri mutta ei se niin paljoa jälleenmyyntiarvoon vaikuta että viitsisin aikaani moiseen kuluttaa.

    "Olenkin ihmetellyt miten ihmiset kehtaa ajaa rähjäisillä autoilla."
    Eipä tuo autoni nyt kovin rähjäinen ole, ihan yhtä likaisilta näyttää näillä keleillä 85% autoista ulkoapäin.

    "Näköjään et vaan välitä että asiat ovat rempallaan."
    Ei ole asiat rempallaan, eikä tuo 20tkm ajettu autokaan.

    "Käytkö itse suihkussa kerran kuussa?"
    Joka päivä vähintään kerran, peli/harjoituspäivinä 2 kertaa.

    "Ei muuten kauaa tule hyvää autostasi kun 'käytät fikasiltavana' kerran vuodessa. Maalipinta kärsii kun siitä ei pidä huolta."
    En käytä "fikasiltavana" vaan ihan semmoisessa firmassa joka työkseen autoja hinkkaa ja puhdistelee. Itse käyttäisin termiä "fiksattavana". Kyllä se maalipinta ihan hyvältä näyttää sen 2-3 vuotta minkä minä sitä katselen. Vaikka olisin sen kerran kuussa vahannut niin ei se auton vaihdossa välirahaan vaikuta...

      
  • Lainaus:
    10.01.2007 klo 23:16 mol kirjoitti
    Ei tuo Putputin hyökkäys mitään vastausta ansaitsisi mutta vastataan nyt kun ei vielä väsytäkään...
    Hyökkäys, jaaha...

    Varmaankin lähtisi mutta kun en sitä viitsi hinkata. Eipä tuosta pesukoneesta kerran viikossa tuleva vaha varmaan paljoa asiaan auta. Väitän edelleen että jos auto joka päivä kuivuu lämpimässä tallissa ensin kurassa kastuttuaan niin äkkiä se lika siihen jämähtää niin ettei koneessa puhdistu. Toki jos kerran viikossa käsin pesisi ja vahaisi kerran kuussa, asia olisi eri mutta ei se niin paljoa jälleenmyyntiarvoon vaikuta että viitsisin aikaani moiseen kuluttaa.
    Väitän edelleen että varmasti lähtee lika jos auto on hyvin vahattu (ei siis millään pesukoneiden vahoilla) esim. joka toinen kuukausi ja sitten käy painepesurilla tai harjattomassa pesussa tarpeeksi usein.
    Käsinpesu ja vahaus ei juuri konepesua enempää maksa ja itsepalvelupainepesurilla käynti kerran-pari viikossa ei myöskään paljon maksa. Sitten kun käy harjattomassa niin ei jää pinttynyttä likaa.

    Kuka jälleenmyyntiarvosta välittää, eiköhän oman omaisuuden siistiys ole myöskin arvokasta?

    Eipä tuo autoni nyt kovin rähjäinen ole, ihan yhtä likaisilta näyttää näillä keleillä 85% autoista ulkoapäin.
    Niin, ne 85% muista autoisa on myöskin todella rähjäisiä. Ja sama pätee myös kesällä, porukka ei näköjään vaivaudu yhtään pitämään autoaan loistokunnossa.

    Ei ole asiat rempallaan, eikä tuo 20tkm ajettu autokaan.
    Jos auto on yltä päältä ravassa niin on se aika rempallaan.

    En käytä "fikasiltavana" vaan ihan semmoisessa firmassa joka työkseen autoja hinkkaa ja puhdistelee. Itse käyttäisin termiä "fiksattavana". Kyllä se maalipinta ihan hyvältä näyttää sen 2-3 vuotta minkä minä sitä katselen. Vaikka olisin sen kerran kuussa vahannut niin ei se auton vaihdossa välirahaan vaikuta...
    Ymmärsin kyllä että ammattiputsaajalla käyt, se ei ollut sarkastinen kommentti. Mutta jos käyt harjapesussa ja annat auton olla likainen todella usein niin varmasti on maalipinnassa eroa hyvin hoidettuun ja usein vahattuun.

      
  • Jos auto on yltä päältä ravassa niin on se aika rempallaan.
    Tämmöisillä keleillä mitä nyt on jatkunut 2kk autoni on välttämättä "rempallaan". Ei siinä auta mikään kun joka aamu ajat kuraista hiekkatietä 5km jotta saat pojan hoitoon. Sitten 40km asfalttitietä jossa lentää kura ja välillä suolakin. Auto päiväksi lämpimään talliin (työpaikka tarjoaa) kuivumaan ja työpäivän jälkeen taas se 40km asfalttia ja pojan haku hoidosta hiekkatietä (=savivelliä) pitkin.

    Jos vaihtaisimme osia niin väitän että sinunkin autosi olisi välillä "rempallaan". En usko että joka päivä sen putsaisit, en usko että kukaan tekisi niin tämmöisillä keleillä...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit