Luin paikallisen lehden autosivulta Nikola Teslan sähköautosta.
Netistä löytyy tietoa mm.
http://waterpoweredcar.com/teslascar.html
Ihme juttu, ettei ole nykytekniikan aikakaudella saatu selville Teslan auton
toimintaperiaatetta.
Itse hän ei sitä kertonut vaan purki rakenteen ajelunsa jälkeen.
Vai onkohan parempi, ettei se selviäkään.
Nikolai Tesla oli merklitävä sähköalan keksijä. Keksittyään miten sähköä voidaan siirtää ilmassa ilman sähköjohtimia, hän joutui vaikeuksiin. Sähkönsiirron ensisijainen haitta oli säätilan muuttumiseen. Tesla otti myös syyn itselleen Siperiassa tapahtuneesta räjähdyksestä sanoen sen liittyneen hänen kokeiluihinsa. http://fi.wikipedia.org/wiki/Tunguskan_r%C3%A4j%C3%A4hdys
1940 aikoihin Teslan kaikki muistiinpanot, työvälineet ja materiaalit FBI takavarikoi ja kuljetti salaiseen pikkaan Los Alamosiin. Tesla unohdettiin tarkoituksella ja hän kuoli 1943 varattomana ja unohdettuna.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla
http://en.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla
Itävältalainen keksijä Viktor Schauberg on toinen unohdettu, mutta erittäin merkittävä keksijä. Hän oli kiinnostunut luonnosta ja luonnon ilmiöistä ja erityisesti veden ja ilman pyörteilystä. Kehitti erilaisia ilma- ja vesiturbiineja. Uusin Schaubergin ajatuksiin perustuva keksintö on keraaminen akku josta on patentti viimmeksi syyskuussa 2006 http://peswiki.com/index.php/Directory:EEStore
http://www.frank.germano.com/viktorschauberger.htm
Suomalainen Selim Lemström tutki revontulia ja hänen kerrotaan kehittäneen revontulista voimansa saaneen revontuligeneraattorin. Hänet tunnetaan kuitenkin parhaiten polaarivuoden hankkeesta.
http://home.arcor.de/oooooo/page/projects/northernlight.html
http://www.fmi.fi/organisaatio/historia_3.html
http://www.fmi.fi/tutkimus_avaruus/avaruus_66.html
Onhan se käsittämätöntä että termodynaaminen kone edestakaisin liikkuvalla männällä on saavuttanut valta-aseman.
Nythän on eräs Wankelin 50-vuotispäivä, Wankelissa ei ole edestakaisin spurttaavaa mäntää - joo, ne tiiveys-ongelmat lienevät kaikkien asioita seuraavien tiedossa. Voisi pitää ihmeellisenä asiana, jos wankelin teknisiä ongelmia ei saada ratkaistua, kun vaikka vertaa nykyisiä venttiilikoneistoja, toimiihan nekin tavattoman hyvin ja ovat kovan rasituksen alla.
Toisaalta onhan windows-"käyttiskin" saanut täydellisen monopoli-aseman, siihen verrattuna olkaamme tyytyväisiä nykyiseen polttomoottoriin, it-alalla on asiat vielä heikommin ;-)
Teslan auto lienee edelleen herkullinen kohde salaliittoteorioille, parempi kuin Wankelin ja wintoosan mysteeri ;-)
Teslan henkilökohtainen tragedia oli tulla suht' varhaisessa iässä ihan aidoksi hulluksi tiedemieheksi. Tältä sivustolta löytyy paljon hupaisaa luettavaa muustakin kuin Teslasta.
"hulluksi tiedemieheksi"
Yks ukkeli oli aikoinaan ajellut Törnävän piirimielisairaalan ohi, kun rengas oli puhjennut. No siinähän vaihatamaan autoon vararengasta ja pyörää paikalleen työntäessä samalla tyrkkäsi pyörän mutterit sadevesiviemäriin. Siinä sitä huonoa tuuriaan kiroillessa ja manaillessa, yks hullu oli seurannut ukkelin puuhia aidantakaa ja huusi ukkelille, - mitä siinä manaat, ruuvaa kolmesta pyörästä jokaisesta yksi mutteri ja paa pyörä kiinni, kyllä se kotias asti kestää. Ukkeli tuumas että tuohan on hyvä ajatus ja teki niin ku hullu oli neuvonut. Lopuksi kysyi, että mitä sinä siellä aidantakana teet, kuin noin älykäs olet? - Joo kuule, kyllä hullu saa olla, muttei tyhymä!
Sähkö kun tätä maailmaa pyörittää, moni nykypäivänä käytössä olevista, sähköön liittyvistä laitekeksinnöistä on Teslan tekemiä mm. muuntajista alkaen kolmivaihevirtaan jne. Oli mies hullu tai ei, nero kuitenkin.
Miettikääpäs miten tämä moottori toimii... ja ihan itekseen...
http://www.keelynet.com/energy/clemcar.htm
Törnävällä taitaa ollakin tavallista fiksumpaa porukkaa. Eräällä toisella potilaalla oli kadun varressa ämpäri, jossa uitti onkea. Ohikulkija kysyi, että tuleeko kalaa. Onkimies totesi siihen, että oletko hullu, ei kai ämpäristä kaloja saa!