Tuli pelattua tietovisailua ja yhdessä kysymyksessä väitettiin, että Itä-Saksassa sai valmistaa vain kaksitahtimoottoreilla varustettuja autoja. Pitääkö väite paikkaansa ja jos pitää, niin miksi näin?
Jos kyse oli politiikasta, niin ketkä tuonkaltaisesta politiikasta hyötyivät?
Siis tarkemminhan oli kyse SEV-maiden talouspolitiikasta, jossa säädeltiin mitä missäkin maassa/alueella tuotetaan. Välittömästihän tämä autokysymys vaikutti etenkin NL:n autojen menekkiin, edistyneemmät sateliittimaiden autot olisivat todennäköisesti olleet liian hyviä Mosseen, Volgaan jne nähden.
kyllähän tuo paikkaansa pitää.
samoin tsekkoslovakiassa sai valmistaa vain takamoottorisia henkilö-autoja.
kai kaikki nämä päätökset itä-blokissa tuli moskovasta...
Poliittisista syistähän tuo tapahtui. http://en.wikipedia.org/wiki/Sachsenring_P240
Linkin auton (2,4l R6) tuotanto lopetettiin lyhyeen juuri noista isoveljen määräyksistä johtuen.
Tsekoslovakiassa puolestaan torpattiin tällainen etumoottori/takavetoprototyyppi:
http://www.flickr.com/photos/theadventurouseye/5633822802/in/set-72157625539628037
Jos kyse oli politiikasta, niin ketkä tuonkaltaisesta politiikasta hyötyivät?
Opelixi:
Siis tarkemminhan oli kyse SEV-maiden talouspolitiikasta, jossa säädeltiin mitä missäkin maassa/alueella tuotetaan. Välittömästihän tämä autokysymys vaikutti etenkin NL:n autojen menekkiin, edistyneemmät sateliittimaiden autot olisivat todennäköisesti olleet liian hyviä Mosseen, Volgaan jne nähden.