4-vetoisen auton kolarikorjaus

26 kommenttia

Jouduin äskettäin kolariin, jossa vastapuoli tuli punaisia päin 60 km/h autoni keulaan. Tie oli liukas ja se vaimensi törmäystä, mutta koko etupää joudutaan uusimaan. Koska airbagit eivät kuitenkaan lauenneet ja auto on uusi ja kallis, se ei mene lunastukseen, vaan korjataan (kustannukset yli 30.000!). Saako nykyaikaisesta nelivetoautosta (Audi A6) enää entisen vertaista korjaamalla? Tarkoistan nelivedon herkkää toimintaa ja korin kolariturvallisuutta... ja ylipäänsä.

  
  • Varmasti saa entisen veroisen, niin kolariturvallisuuden kuin em. nelivetotekniikan osalta. Vaikka uusien autojen koritekniikka on kehittynyt todella paljon niin on myös niiden korjaaminenkin. Valmistajilla on tarkat korinkorjaus ohjeet joiden mukaan autosta saadan varmasti yhtä turvallinen kuin ennen kolaria... edellyttäen tietenkin, että on ammattitaitoinen peltiseppä ja vaadittavat laitteet.

      
  • Lainaus:
    18.02.2007 klo 18:06 T-TN kirjoitti
    ... ... edellyttäen tietenkin, että on ammattitaitoinen peltiseppä ja vaadittavat laitteet.

    Vuosi-pari sitten oli TM:ssä tarkasteltu kolarikorjausten laatua, eikä hyvältä näyttänyt! Ainakin minulle jäi kuva sattumanvaraisesta laadusta. Kannattanee etsiä ko. TM luettavaksi (tarkempaa numeroa en muista).

    Syitä korjausten ja huoltojen surkeaan laatuun olisi autoalan syytä pohtia - mutta toisaalta kun me asiakkaat emme osaa/halua vaatia parempaa niin mitäpä sitä tekemäänkään

      
  • Lainaus:
    18.02.2007 klo 17:46 Tommy L kirjoitti
    Tie oli liukas ja se vaimensi törmäystä

    Anteeksi pilkun viilaaminen, mutta en oikein ymmärtänyt tuota lausetta?

      
  • Lainaus:
    18.02.2007 klo 22:29 Kumitarzan kirjoitti
    Lainaus:
    18.02.2007 klo 17:46 Tommy L kirjoitti
    Tie oli liukas ja se vaimensi törmäystä
    Anteeksi pilkun viilaaminen, mutta en oikein ymmärtänyt tuota lausetta?


    Eli kun toinen auto törmäsi autoni keulaan, se lähti liukumaan ja pyörimään akselinsa ympäri jäisellä pinnalla törmäten vielä perästäänkin toiseen autoon.

      
  • Mitä ihmettä tässä nyt sitten pitäisi tehdä, että voisi varmistaa kaiken menevän parhaalla mahdollisella tavalla? Auttakaa osaavammat!

      
  • No ei saa enää samanveroista kuin uutena, sen on varma.Taivutappa vaikka ruokalusikkaa kotona(Uri Gerller)ja yritä saada samanlainen kuin uutena, ei onnistu. Minkä ikäinen sun Audi on? Kyllä melko kallis pitää olla ettei lunastukseen mene, siihenhän riittää n.40% autonarvosta(yli 30te korjaus/auton arvon oltava n.75-80te).

    Toivottavasti ei tule korjaukseen ainakaan Jyväskylän Auto...vikelle, omalla kohdallani työn jälki oli aivan luokatonta ja päälle vielä yritys tehdä "vakuutuspetos". No onnea nyt kuitenkin korjaukseen.

      
  • Lainaus:
    18.02.2007 klo 22:46 Tommy L kirjoitti
    Lainaus:
    18.02.2007 klo 22:29 Kumitarzan kirjoitti
    Lainaus:
    18.02.2007 klo 17:46 Tommy L kirjoitti
    Tie oli liukas ja se vaimensi törmäystä

    Anteeksi pilkun viilaaminen, mutta en oikein ymmärtänyt tuota lausetta?


    Eli kun toinen auto törmäsi autoni keulaan, se lähti liukumaan ja pyörimään akselinsa ympäri jäisellä pinnalla törmäten vielä perästäänkin toiseen autoon.


    Edelleen pilkunviilausta, tai oikeammin uusi viilaus: en ymmärrä että kolarin jälkeinen liukuminen vaimensi itse törmäystä (toki törmäyksen jälkeinen liike saattoi kohdistua toiseen suuntaan kuin suoraan autoon), toisaalta liukas keli saattoi aiheuttaa kovemman tällin.

    Mutta varsinaiseen asiaan: jos olet pelimies, niin ota TM:n kolarikorjausjutusta kopiot ja laita ne etupenkille kun viet korjaamoon ja/tai ota kyseinen artikkeli puheeksi heti alusta alkaen kun asioit korjaamolla.

      
  • [quote title="18.02.2007 klo 23:40 Ryne kirjoitti"]
    No ei saa enää samanveroista kuin uutena, sen on varma.Taivutappa vaikka ruokalusikkaa kotona(Uri Gerller)ja yritä saada samanlainen kuin uutena, ei onnistu.

    On hieman eri asia korjata lusikka kuin uutta Audia... ja kun kyse on vähän arvokkaammasta autosta, niin sen korjaamisessa ei säästellä vaan sinne laitetaan uutta osaa hyvin helposti eli ei tarvitse taitella sitä "ruokalusikkaa". Ja siitä laaduntarkkailusta viel sen verran, että ainakin VAG-konsernin merkkien kolarikorjauksien laatua tarkkaillaan maahantuojan toimesta säännöllisesti.

      
  • Lainaus:
    19.02.2007 klo 18:04 KNT kirjoitti
    On hieman eri asia korjata lusikka kuin uutta Audia... ja kun kyse on vähän arvokkaammasta autosta, niin sen korjaamisessa ei säästellä vaan sinne laitetaan uutta osaa hyvin helposti eli ei tarvitse taitella sitä "ruokalusikkaa". Ja siitä laaduntarkkailusta viel sen verran, että ainakin VAG-konsernin merkkien kolarikorjauksien laatua tarkkaillaan maahantuojan toimesta säännöllisesti.


    Valvotaan säännöllisesti sanoo mainosmies! Väittihän VW:n mainososasto taannoin tuoneensa suoraruiskutus dieselin ensimmäisenä markkinoille, vaikka Fiat oli suoraruiskutuksen tuonut aiemmin markkinoille Cromallaan...

    Itse en kyllä maalaisjärjellä keksi mitään keinoa, millä alumiini/metalli saataisiin uudenveroiseksi. Se nyt on ihan potaskaa, etteikö korjaamolla koitettaisi säästää, oli merkki mikä hyvänsä.

    edit: niin ja koittihan VW:n mainososasto myös kusettaa keksineensä ensimmäisenä turbon ja mekaanisen ahtimen yhdistämisen. Oikeasti tällainen kombinaatio oli ensimmäisen kerran käytössä jo 20 vuotta aikaisemmin Lancian toimesta... (täysin tieliikennelaillinen Lancia Delta 4S urheiluauto, olkoonkin rajoitettu valmistusmääriltään)

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 19.02.2007 klo 20:45]
      
  • lusikka tai audi. kerran kolariauto-aina mällätty paska, jolla minä en tykkäisi ainakaan ajella/omistaa jatkossa :confused:

      
  • Lainaus:
    18.02.2007 klo 17:46 Tommy L kirjoitti
    Jouduin äskettäin kolariin, jossa vastapuoli tuli punaisia päin 60 km/h autoni keulaan. Tie oli liukas ja se vaimensi törmäystä, mutta koko etupää joudutaan uusimaan. Koska airbagit eivät kuitenkaan lauenneet ja auto on uusi ja kallis, se ei mene lunastukseen, vaan korjataan (kustannukset yli 30.000!). Saako nykyaikaisesta nelivetoautosta (Audi A6) enää entisen vertaista korjaamalla? Tarkoistan nelivedon herkkää toimintaa ja korin kolariturvallisuutta... ja ylipäänsä.

    JOS SULL ON VAKUUTUKSET KONDIKSESSA JA AUTO ON UUSI NIIN MENEEHÄN SE LUNASTUKSEEN !

      


  • Valvotaan säännöllisesti sanoo mainosmies! Väittihän VW:n
    mainososasto taannoin tuoneensa suoraruiskutus dieselin ensimmäisenä markkinoille, vaikka Fiat oli suoraruiskutuksen tuonut aiemmin markkinoille Cromallaan...


    En ole mainosmies vaan satun vaan kokemuksesta asian tietämään, että VW:n ja Audin kolarikorjauksia valvotaan kutsumalla korjattuja autoja "jälkitarkastukseen".


    Itse en kyllä maalaisjärjellä keksi mitään keinoa, millä alumiini/metalli saataisiin uudenveroiseksi. Se nyt on ihan potaskaa, etteikö korjaamolla koitettaisi säästää, oli merkki mikä hyvänsä.

    Niin eikä niitä pelkästään maalaisjärjellä korjatakkaan. Näyttää taas siltä, että puhutaan asioista joista ei oikeasti tiedetä yhtään mitään vaan ollaan tietävinään. Ja eihän se korjaamo säästä... korjaamo kyllä tekee ihan mitä vain jos joku maksaa... ja yleensähän näissä tapauksissa maksaja on vakuutusyhtiö. Yhtiö yleensähän kyllä säästä joka paikassa joka mielestäni monesti näkyy myös korjauksen lopputuloksessa, mutta kun kyseessä on n.100t euron auto niin yleensä yhtiökin tajuaa olla säästämättä.

      
  • No eipä ole kutsua kuulunut ja aikaa kolarista on jo yli 3vuotta. Itselleni oli umpiot muka vaihdettu ja oli ne veloitettukin(todellisuudessa olivat kiinni 50mm halkaisijaltaan olevilla rikoilla ja nippusiteillä) ja uudet pelti osat olivat täysin suojaamattomat sekä puskuri oli vedetty pelti ruuveilla kiinni. Aikas vitun hyvää laadun valvontaa. Täyttää ilmeisesti tehtaan kriteerit nyky volkkareiden laadusta päätellen, niinhän sanoit tietäväsi.

    Ja en ole semmosta ihmettä vielä nähnyt että metallista saadaan yhtä hyvä sen jälkeen kun sitä on hieman rutisteltu, sen on aivan satavarma. Ja niinkuin joku tuossa edellä mainitsi, jos on vakuutukset kunnossa menee varmasti lunastukseen vaikka olisi s6audi.

      
  • Muistaakseni VV-auto kutsui autoja joiden korjauksesta oli kulunut maks. 1-vuosi ja eihän sitä tietenkään kaikkia korjattuja autoja voida tarkastaa nimittäin uusia autoja korjataan todella paljon peltikorjaamoissa. Jos sinulla on uusi ja kallis auto niin ei se tarkoita, että se heti lunastetaan... on korjattu autoja joiden korjauslasku on ollut pitkästi yli 50 tuhatta...

      
  • Sehän tässä ketuttaakin, että vanhempia/edullisempia autoja lunastetaan suhteellisen helposti ja puoliuusia kalliimpia paikkaillaan vaikka yli puolella auton hankintahinnasta. Missä on pointti muilla kuin vakuutusyhtiöillä?

    Tänään eräs alan asiantuntija kertoi esimerkiksi, että kun molemmat etukelkat joudutaan vaihtamaan ja kiinnittämään uudelleen koriin, niin kyllä häntä pelottaa lopputulos! Myös viimeistely, kuten äänieristys/vast. jäävät hänen mukaansa monasti "uutta tehdastekoista" heikommalle. Mene ja tiedä?

      
  • Lainaus:
    19.02.2007 klo 18:04 KNT kirjoitti
    [quote title="18.02.2007 klo 23:40 Ryne kirjoitti"]
    ... Ja siitä laaduntarkkailusta viel sen verran, että ainakin VAG-konsernin merkkien kolarikorjauksien laatua tarkkaillaan maahantuojan toimesta säännöllisesti.


    Niin ja monella autoliikkeellä näyttää olevan laatusertifikaattikin (ISO standardin mukainen), mutta käytännön tasolla se ei takaa mitään - valitettavasti. Tässä tapauksessa tarkoitan käytännön tasolla juuri teknistä työn laatua, mitä tässä peräänkuulutetaan.
    Voisiko ajatella teknisen tarkastajan käyttöä, eihän se maksa mitään vaikka asiaa aluksi tiedustelisi vakuutusyhtiöltä, heillä lienee kokemusta asiasta.

      
  • Kyllä se kuntoon tulee koska törmäys tapahtui nuin hitaassa vauhdissa. :smile:

      
  • Lainaus:
    20.02.2007 klo 22:15 JOXA kirjoitti
    Kyllä se kuntoon tulee koska törmäys tapahtui nuin hitaassa vauhdissa. :smile:

    Mitä vauhti siihen vaikuttaa?

      
  • Jos vakuutuksissa on lunastusturva niin se aivan sama vaikka olisi Maybach, kun korjauskulut on yli 40% auton käyvästä arvosta niin lunastukseen menee. Korvaus summakin on uuden vastaavan arvo ei häviä mitään saa tuolla omavastuulla uudenauton. Tietenkin jos on vaan täyskasko niin voi voi, kannattiko säätää muutama kymmenen euroa vuodessa. Jos korjauskulut on 30te niin kuin sanoit, niin eihän suomesta edes löydy noin kallista(käytettyä) audi a6:sta jossa 40% olisi yli 30te.

    Toisin sanottuna yrittävät kusettaa sinua siellä audi/vw liikkeessä. Heille tuo sinun auton korjaaminen olisi kannattavampaa kuin uuden myyminen. Suosittelen luopumaan merkistä ja vaihtamaan johonkin hieman rehellisempään merkinedustajaan, mb,bmw ym.ym.

      
  • Lainaus:
    21.02.2007 klo 10:43 Ryne kirjoitti
    Toisin sanottuna yrittävät kusettaa sinua siellä audi/vw liikkeessä. Heille tuo sinun auton korjaaminen olisi kannattavampaa kuin uuden myyminen. Suosittelen luopumaan merkistä ja vaihtamaan johonkin hieman rehellisempään merkinedustajaan, mb,bmw ym.ym.


    Oikeastaanhan diili on vakuutusyhtiön ja korjaajan välinen. Voipi olla, että vakuutusyhtiössä laskevat rahallisen menetyksen uuden auton kohdalla liian suureksi (raadosta saisi vain vähän rahaa Autovahinkokeskukselta tms.) ja haluavat korjauttaa vaikka ei pitäisi.

    Mikäli tuntuu että vakuutusyhtiö vedättää, kannattaa asiaa selvittää Kuluttajien vakuutustoimiston kanssa.

      
  • Lainaus:
    21.02.2007 klo 10:43 Ryne kirjoitti
    Jos vakuutuksissa on lunastusturva niin se aivan sama vaikka olisi Maybach, kun korjauskulut on yli 40% auton käyvästä arvosta niin lunastukseen menee. Korvaus summakin on uuden vastaavan arvo ei häviä mitään saa tuolla omavastuulla uudenauton. Tietenkin jos on vaan täyskasko niin voi voi, kannattiko säätää muutama kymmenen euroa vuodessa. Jos korjauskulut on 30te niin kuin sanoit, niin eihän suomesta edes löydy noin kallista(käytettyä) audi a6:sta jossa 40% olisi yli 30te.

    Toisin sanottuna yrittävät kusettaa sinua siellä audi/vw liikkeessä. Heille tuo sinun auton korjaaminen olisi kannattavampaa kuin uuden myyminen. Suosittelen luopumaan merkistä ja vaihtamaan johonkin hieman rehellisempään merkinedustajaan, mb,bmw ym.ym.


    Voi voi, mutta jos autolla on ajettu yli 25.000 (on juuri), täyskasko ei enää korvaa. Toinen juttu on että logiikka menee niin, että vakuutusyhtiä laskee saako se raadosta niin paljon, että se ja korjauskustannukset ovat vähemmän kuin uusi korvaava auto naksaisi. Se on sitten taas aivan täysin spekulatiivinen asia, mitä saa tuollaisesta "raadosta".

    Summa summarum, kyse ei ole nyt enää siitä meneekö lunastukseen vai ei, ei mene! Kysymys on siitä, miten varmistaa, että pajalta tulee mahdollisimman hyvä korjattu vehje takaisin.

      
  • Vauhti vaikuttaa kait paljon vaurioiden laatuun? :sunglasses:

      
  • No ei voi kuin harmitella puolestasi, kun ei mene lunastukseen. Riipuu näköjään nuo lunastusturvan ehdot vakuutusyhtiöstä. Olen juuri viime ja tällä viikolla hoidellut appiukon vakuutus asioita kun hän sai sairaskohtauksen auton ratissa ja auto ajautui kallioon. Tapiolassa oli ehtoina alle 2vuotta vanha auto, alle 50tkm ajettu ja samalla omistajalla uudesta asti.
    Uuden vastaavan auton arvo kuin hänellä on/oli, on piirun alle 30te ja korjausarvio oli n.11500e. Auto saatiin kuitenkin lunastukseen ja uusi tulee viikon sisään, tosin hän ei saa ajaa edes vielä sillä. No toivotaan että tulee edes jonkun näköinen tuosta sinun "rusinasta".

      
  • Unohtu.

    Ainahan voit käydä välillä katsomassa korjaamolla miten työ edistyy, vaikka et mitään ymmärtäisikään autoista (en tiedä vaikka olisit spesialisti) voi sillä olla jotain merkistystä siihen miten työ tulee tehtyä.

      
  • Elikkäs tässä ois minun näkemys. Olen itse korikorjaaja ja korjailen merkkiliikkeessä suht uusia autoja. Olen sitä mieltä että samanlaista ei voi saada tehtyä uudesta kolariautosta kuin mitä se on ollu. Vanhoissa autoissa voi olla hyötyä kolarista mutta EI uudessa autossa, koska peltisaumoja joudutaan aukomaan ja hitsataan niitä kassaan niin ei varmasti saada ruostesuojattua niin hyvin kun on alunperin ollut. Vanhoihin autoihin voi olla hyötyä kun tulee uutta osaa esim jäähdytintä, valoja ja maali..Sit toinen että nuita autoja ei todellakaan tarkasteta sen jälkeen kun ovat maalimalle lähteneet ellei sit satu tm :än testiin, joka on aika epätodennäköistä.

      
  • Missä vakuutusyhtiössä tämä kolari-Audi oli vakuutettu?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit