nelivetoinen

Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • Jännä juttu tuo melun kokeminen. Oman koeajoni perusteella väittäisin Outlanderia miellyttävän hiljaiseksi luokassaan. Esimerkiksi muuten mainio Octavia Scout oli minun korvaani äänekkääämpi. Renkaat vaikuttavat hurjasti. Ajoin Mitsun keväällä ja mu…
  • Ainakaan ajotietokoneen näyttöihin eri ajotilanteissa ei kannata kovin lujasti luottaa. Ne valehtelevat usein (omassa isossa autossani törkeän paljon) eikä virhe ole välttämättä edes lineaarinen. Tuo valehteleva Toyotan kulutusmittaus valehtelee sit…
  • Bensa-auton "nopeus" suhteessa dieseliin ilmenee usein vain siten, että normikiihtyvyys esimerkiksi 0-100 km/h rykäisyssä sujuu bensa-autolla vähän pienemmällä sekuntiluvulla kuin dieselillä. Moottorin laajemman vetoalueen ansiosta isolla bensakone…
  • Minulla on päinvastaisia kokemuksia kuin Kokkosella. Oman perheen dieselauto pääsee sekalaisesa arkiajossa kutakuinkin valmistajan ilmoittamaan yhdistettyyn kulutukseen. Perheen bensa-auto taas nielee keskimäärin liki 20 prosenttia yli normikulutuks…
  • Jonkin verran kokemusta sekä CR-V:stä, Scoutista, että Outlanderista. Lyhyesti sanoen kaikki luokkaansa mainioita pelejä, valinta rippuu makuasioista ja eri ominaisuuksien painotuksista. Hondankin neliveto on lopulta yllättävän toimiva. Nykyisinhän…
  • Tämän inttämisen tragikomiikka se vaan jatkku. Se ettei vauhdissa olevan rekan eteen kannata tunkea, on täysjärkiselle aikuiselle niin päivänselvä asia, ettei siitä kannattaisi yli viisivuotiaiden kesken keskustella ollenkaan. Alle viisivuotiaat (ta…
  • Hiukan erikoisesti tämä harhautuu nopeusrajoitusten alentamiseen, kun pointti on koko ajan ollut nykyisten nopeusrajoitusten noudattaminen, joka siis tässäkin tapauksessa olisi erittäin suurella todennäköisyydellä auttanut estämään koko törmäyksen j…
  • FARwd: Olen ihan samaa mieltä siitä, että sinun esimerkkisi tosiaan ovat säälittävää spekulointia, joilla ei ole mitään tekemistä minkään kanssa. Melko lailla yhtä älykkäitä kuin mikahen liike-energia- ja muut laskelmat. Oma kuvaukseni …
  • Sanoisin että melko ratkaiseva merkitys. Onettomuutta ei olisi tapahtunut, 1. Jos henkilöauton kuljettaja ei olisi tehnyt pahaa havainto/arviointivirhettä TAI 2. Jos rekka olisi raskaan ylinopeuden sijasta ajanut laillista vauht…
  • sjvirt: Yksi täydennys vielä laskelmaasi. Jos 51 metriä ennen risteystä havainnon tehnyt rekkakuski olisi ajanut lähtötilanteessaa kuuttakymppiä, olisi tuon 51 metrin aikana oleellisesti matalampi keskinopeus (n 50 vs n 80 km/h) tarkoittanut m…
  • Piti vielä jatkaa laskelmia. Se 27,5 sentin pudotukseni vastasi oikeasti törmäystä yhdeksän kilometrin tuntinopeudella. Jos haluaa kokeilla, miltä törmäys seinään 18 km/h nopeudessa tuntuu, voi pudottautua kyljelleen 1,25 metrin korkeudelta. Itse j…
  • Pahus, laskin itse väärin. Oikeastihan tuohon nopeuteen pääsee jo 1,5 sentin pudotuksella. Ihmettelinkin, että kyllä tuo 27,5 senttiä pudotus jo vähän täräytti.
  • Mikahe: Laskuissasi on pilkkuvirhe. Kahden kilometrin tuntinopeuteen kiihtyy vapaassa pudotuksessa 0,055 sekunnissa. Tuossa ajassa on kuljettu 27,5 senttiä. Pudottauduin juuri semmoisen matkan. Missä voin tulla ajamaan maasturillasi päällesi?
  • 17,8 km/h sivutörmäyksen nopeutena on epäilemättä ikävä, mutta mahtaako sentään tappaa tai invalidisoida. Esimerkiksi autojen törmäystestiohjelmassa ns. pylvästesti tehdään ajamalla auto kelkalla sivuttain kiinteään pylvääseen 29 km/h nopeudella. Ei…
  • Tehdäänpä mikahe empiirinen testi. Minä seison paikallani ja rekka törmää minuun kahden kilometrin tuntinopeudella. Saat ajaa. Sitten sinä seisot paikallasi ja minä törmään sinuun maasturilla neljänkympin nopeudella. Sitten katsomme k…
  • Nyt on mikahen järki ihan lopullisesti kadonnut. Siis neljääkymppiä päälle käyvä maasturi ja kahden kilometrin tuntivauhtia törmäävä rekkako aiheuttavat yhtä isot vahingot vastapuolelle samansuuruisen liike-energia perusteella? Ihanko oikeasti tätä …
  • FARwd:lle piti vielä tunnustaa, että monesti olen liikenteessä virheitä tehnyt, pari kertaa olen saanut jopa ylinopeussakon. Virheitä teen varmasti jatkossakin, vaikka kaahauksesta ja isoista ylinopeuksista olen aika hyvin eroon päässyt. Jos nopeude…
  • Herbertillä oli nyt kyllä mennyt sekaisin jossain ketjussa kirjoittajat. Ei ollut taatusti minun tekstiäni se lainaamansa pätkä. Tämä keskustelu menee jatkuvasti ihan aidanseipäissä. Ei kai kukaan suosittele rekan alle ajamista eikä kukaan väit…
  • Olen kyllä joskus ylittänyt tien siten, että tapahtuman jälkeen tajuan marginaalin liian pieneksi. Tuota onnettomuuspaikkaa ja tilannetta en tunne, mutta joskushan esimerkiksi vilkas liikenne voi aiheuttaa sen, ettei voi odottaa niin isoa reikää kui…
  • Odysseialta tulikin tarpeellista paikallistietoa asiasta. Olisipa tuonne kylän keskustaan saatu ajoissa peltipoliisit.
  • Poliisin kommentti on täysin käsittämätön jo Herbertin osoittamista syistä. Sen lisäksi poliisi sivuuttaa tyystin ylinopeuden vaikutuksen henkilöauton kuskin havainto- ja arviointivirheesen. Ylipäätään on perin outoa, että esitutkintaa tekevä poliis…
  • Mikahe: Et selvästikään tahtonut ymmärtää tuota virkettäni. Sen tarkoitus oli kertoa, että tien tai rekan käyttämän kaistan ylitys olisi ollut mahdollinen turvallisesti ilman rekan huomattavaa ylinopeutta. Samaan suuntaan eli samalle kaistalle …
  • Kyse on rekan sijainnista havaintohetkellä ja siitä törmäyshetkeen kuluvasta ajasta, ei 15 aiemmin ajetusta kilometristä. Oletetaan että henkilöauton kuljettaja näki rekan 150 metrin päässä. Rajua ylinopeutta ajanut rekka rysäytti henkilöauton …
  • Tuohan on karmea ylinopeus raskaalta autolta. Asia on päivänselvä. Koko onnettomuutta ei olisi tapahtunut, jos nopeus olisi ollut edes säädyllisen lähellä sallittua. Rekkahan olisi laillisesti ajaessaan ollut vielä kaukana törmäyspaikalta silloin, k…
  • No enpä tosiaan tarkoittanut mitään pidon rajalla ajoa liukkaalla tai pimeiden mutkien kaahaamista. MIelessä oli ihan hyväkuntoinen, pitävä ja hyvän näkyvyyden tie, jossa kaarteetkin ovat niin loivia että näkyvällä osalla hyvin ehtii pysähtyä, jos r…
  • Itseäni olen yrittänyt kasvattaa siihen, etten ärsyynny autoillessa. Pakko kuitenkin tunnustaa, että tuo Disukan mainitsema pumppaaminen on sen verran sietämätöntä, että pumppaajista minäkin yleensä haluan eroon. Peruste on tietysti vähän huvittava,…
  • Kaavoitukseen, asuntojen tarjontaan ja muuhun sellaiseenhan ne monet yhdyskuntarakenteen hajautumisen syyt liittyvät. Kuten itsekin totesin, ei siitä voi syyttää vain pendelöijiä. Yhdyskuntarakenteen tiivistämistä vastustavat kaikenkarvaiset n…
  • Yksi oikea ongelmahan Helsingin kannalta on, että työikäisiä perheellisiä, hyviä veronmaksajia muuttaa sinne huitsiin. Helsinkiläiset asunnot lämpenevät pääosin yhdistetyn tuotannon tuottamalla kaukolämmöllä, käytännössä siis sähköntuotannon hu…
  • Osuipa nyt käsiin joitakin tutkimustietojakin siitä, kuinka paljon ja miten missäkin liikutaan. Työmatkan keskipituus Helsingissä on 8,8 kilometriä, Espoossa 18,3 ja Mäntsälässä 24,6. Muuttoliike kehyskuntiin tällä vuosituhannella on jatkuvasti…
  • Enpä oikein keksi järkevää syytä sportti-SUVien suosioon. Itse ajoin oikealla maasturilla jo ennen kuin trendipellet keksivät, että joka jätkällä pitää olla "maasturi", oli tarvetta tai ei. Taidan ajaa maasturilla vielä sen jälkeenkin, kun trendipe…
Default Avatar
Jäsen 04.12.2014 alkaen
8 aloitettua keskustelua
273 kommenttia
0 ×   0 ×