Moi,
Edelleen samoilla linjoilla jatkan (neliveto farkku/citymaasturi) kun syksyä pukkaa ja auto kuumetta samoin tein. Koko ajan kasvava tarve ajella huonommilla teillä ja vedellä kärryllä puita, trailerilla venettä jne.
Otsikon auto on noussut useissa keskusteluissa esille, vähän kuin sivulauseissa. Moni pitää hyvänä, mutta silti.. No, pikaisen tarkastelun perusteella tuo auto alkaa kiinnostaa vain enemmän ja enemmän. Eräänä erittäin mielenkiintoisena ja käytännöllisenä ominaisuutena mun käytölle on tuo kaksiosainen takaluukku (koirat pääsee helposti kulkemaan ylös-alas) jota ei muut vielä tarjoa. Tai vastaavasti ei ole yhtä matalalla lastauskynnyksellä olevia (poislukien C-Crosser ja 4007 tietty).
Tästä autosta kaipaisin lisää kokemuksia. Onko Volsun Diesel tässä samankaltainen kuin muissakin sen omaavissa malleissa? Ohut veto alle 1000 rpm, eli kaasua kun lähtee liikkeelle. Mites materiaalit ja laatu muutenkin? Tarkoitus on hakea kyseinen malli kunnon koeajolle viikon-parin sisällä, mutta ennakko ajatuksia kuulisin mieluusti muilta.
Varusteiden sitominen paketteihin ärsyttää suunnattomasti, kun esim ikkunatummennokset tuovat mukanaan kolmannen penkkirivin (intense). Tulossa myös Instyle, mitä sitten sisältääkään ja mikä mahtaa olla hinta.
Jälleenmyyntiä ajatellen ei kannata varmaan kovin tuosta karvalakista kalliimpaa ostaa kun tän(kin) tyypin autoissa vaihtohyvitys katsotaan halvimman kyseisen mukaan.
Jokatapauksessa, jos on jotain kerrottavaa kyseisestä autosta niin kertokaa. Ja mieluusti linkkiä testisivuille yms.
Kiitos.
Koeajoin auton silloin ensimmäisten joukossa, kun se Suomeen tuli.
Silloisessa versiossa alavääntö oli häiritsevän heikkoa, auton kanssa tuli tunne ettei sillä pysy liikenteen tahdissa. No, kun moottorin lämmettyä uskalsi polkea kaasua reippaammin se tietenkin auttoi, mutta ei kuitenkaan poistanut koneen/välitysten perusongelmaa. Kuulemma moottorinohjaukseen on sittemmin tullut päivitys, jonka pitäisi lievittää ongelmaa, mutta mielipiteet siitä ovat olleet ristiriitaisia ja puhutaan "markkinointipäivityksestä".
Piakkoin VW:n voimanlähde vaihtuu PSA:n tehokkaampaan dieseliin, jolloin ongelma korjaantunee lopullisesti. Tuleeko tilalle muita ongelmia jää nähtäväksi.
Auto oli tukevan tuntuinen, hyvä ajaa ja mielestäni luokassaan parhaasta päästä. Sisämelu oli tekijä, joka häiritsi tosin itseäni suunnattomasti. Taajamanopeus karkealla asfaltilla tuntui kuin olisi pommikoneella liikkeellä. Koeajoin keväällä, jolloin asfaltti on karkeimmillaan. Autossa oli kesärenkaat. Melun kokeminen on tosin hyvin yksilöllistä, joten paremmin tuon tietää kun käy itse kokeilemassa.
Sisustus oli mielestäni laadukkaan tuntuinen, hyvä viimeistely, mutta japanilaiseen tapaan taisi olla vain yksi vaihtoehto muovin värille eli musta/hopea. Eli ei natinoita ja osat paikallaan, mutta kenties hieman tylsää.
Instyle muistaakseni sisältää ainoana mallina Xenon -valot ja nahkasisustuksen. Oli siinä muutakin, mutta noi olivat tärkeimmät. Hinta-arvio taisi olla 50 000 Eur kieppeillä.
Joku tuolla mietti lukkojen puutetta Outlanderin kohdalla. Tietääkseni tämä puute on hoidettu luistoneston avulla, joten esim. ristiriipuntaan auto tuskin jää (kuin hetkeksi kunnes elektroniikka siirtää vetoa pitävälle pyörälle). Ovathan kunnon lukot aina parempi juttu, mutta aina vain enemmän ns. tosimaastureissakin (kuten vaikkapa Land Cruiser) turvaudutaan luistonestoon ja elektroniikkaan.
Odottaisin PSA-konsernin diesel-pannujen tuloa tuohon autoon. Ne ratkaisevat varmasti alavääntöongelmat ja traktorikalinan.
Onko tarkempaa tietoa milloin PSA dieseli tulee tarjolle? Nouseekohan hinta kuinka paljoa? Nettijuttujen perusteella tosiaan kone vaikuttais olevan ainoa hieman "heikompi" lenkki.
Kohta saatte "tuoreeltaan" ensivaikutelmat + arvion, kun huomenna ois tarkoitus käydä hakemassa päiväksi/pariksi koeajolle Intense versio.
Jännä juttu tuo melun kokeminen. Oman koeajoni perusteella väittäisin Outlanderia miellyttävän hiljaiseksi luokassaan. Esimerkiksi muuten mainio Octavia Scout oli minun korvaani äänekkääämpi. Renkaat vaikuttavat hurjasti. Ajoin Mitsun keväällä ja muistini mukaan alla oli vielä kitkat, mikä tietty selittää vähäistä melua.
Rengasmeluhan on nykyautojen pahin vitsaus, kun tavalliseen perhekäyttöön tuleviin autoihin laitetaan idioottimaisen matalia, leveitä, kovia ja meluisia vauhtirenkaita. Renkaat jotka kalleimmissa ja parhaiten äänieristeyissä premium-autoissa vielä jotenkuten voivat menetellä, tekevät tavallisista autoista meluavia kivirekiä Suomen karkeilla ja kuoppaisilla teillä.
Itseäni tuo Volkkarin koneen ohut alavääntö ei häirinnyt kuin heti kylmästartin jälkeen. Lämpimänä auto oli minun käteeni manuaalivaihteiseksi tosi vaivaton ja mukava ajettava. Sen alkuperäisen softan kaunis tarkoitus oli kai minimoida kylmäpäästöjä, mutta polttoaineen syötön nuukailu kylmänä meni selvästi liiallisuuksiin. Kyllähän se minunkin käsissäni kylmänä jonkin kerran sammahti. Päivitetyllä en ole ajanut, joten vaikea sanoa, paljonko päivitys oikeasti tuohon vaivaan auttoi. Sama kone toimii ainakin kylmänäkin ongelmattomammin Scoutissa ja Compassissa, joten ei luulisi olevan ylivoimaista päästä pulmasta eroon Outlanderissakaan.
Varustepaketointi tosiaan Outlanderissa on pöhköä. JOs haluaa muuten paremman varustetason, joutuu pakosti ottamaan viimeisen penkkirivin, joka lienee useimmille ihan turha. Tuolla istuimellahan ei mielellään istu edes keskenkasvuinen, aikuisella täysin mahdoton. Eipä se tosin vie paljon tilaakaan.
Muut istuimet ja muiden paikkojen tilat ovatkin sitten erinomaisia.
Okei. Outlanderilla ajettuna vajaat parisataa kilometriä. Monenlaista tietä ja kinttupolkua. Hieman tiivistettynä ajatuksia.
Aloitetaan sisältä. Tilat erittäin hyvät. Ajoasento löytyy helposti ja penkki kohtalainen vaikka säätöjä vois olla enemmän (ristiselän tuki/kallistus) ja korkeuden säädön vipu on lähinnä vitsi. Mittariston räikeät värit ei miellytä, muuten on hyvin selkeä. Perus audio menettelee, vaikkei hurraa-huutoja aiheutakkaan. Verhoilumateriaalit penkeissä, ovissa jne vaikuttaa halvalta. Kojelauta piti natinaa hiekkatiellä koko ajan. Penkkien ja ovien verhoiluun tarttuu lika helposti. Aurinkolipat on hyvä esimerkki semmosista perus halpis-japsi osista, jotka minua häiritsee. Lirpottaa siinä ja heiluu niinkuin meinais alas tipahtaa.
Takapenkkien muotoilu vaatimaton, mutta tilaa ruhtinaallisesti. Säädettävyys hyvä verrattuna useimpiin joita ei voi säätää ollenkaan! Takakontti loistava. Tilaa on todella reilusti auton mittoihin nähden. Kaksiosainen takaluukku on myös erittäin näppärä ysityiskohta, vielä kun avautuisi kauko-ohjaimesta. Kontin muotoilukin on ihan ok ja materiaalit ajanee asiansa.
Ajettavuus minun mielestä parempi kuin Hondassa (CR-V). Ohjaus on korkeaksi autoksi aika tarkan tuntuinen eikä auto pahemmin kallistele. Moottori toimii ihan hienosti eikä sen karkeaa ääntäkään juuri kuule kun vauhtia lisätään yli 40kmh. Pari kertaa onnistuin sammuttamaan liikkeelle lähtiessä, eli se alakierrosveto on bensakoneen luokkaa. Muuten puhtia löytyy ihan riittävästi liikuttamaan tämän kokoista autoa. En kaipaa lisää vääntöä tai tehoa.
Nelivetoa nyt on toki hieman vaikeaa testata taikka arvioida. Hienosti auto selvisi joka paikasta johon uskalsin sillä kokeilla. Kova alusta tekee pahassa kumpareikossa ajamisesta aikamoista höykytystä, mutta se nyt kuuluu asiaan. Maavaraa on kohtalaisesti, mutta suojaus alapuolella on aika vaatimatonta, eli kyllä pitää katsoa mihin ajaa ettei esim keskipenger vie osia mukanaan.
Ajovalot näin perstuntumalla aika vaatimattomat eikä pitkätkään ole sen kummemmat. Samaa luokkaa mitä joissain merkeissä oli 80-luvulla.
+ Tilat ja tilankäyttö
+ Moottorin ominaisuudet ajossa
+ Alusta ja ajettavuus tässä autoluokassa
+ Ulkonäkö. mun silmään ihan hieno auto
+ muunneltavuus
- Kiinteät varustepaketit (tällä hetkellä vain kolme tasoa)
- Verhoilumateriaalit
- Moottorin ominaisuudet ja ääni hitaassa ajossa.
- Valot
Lopuksi; auton voisin jopa harkita ostavani, jos varusteihin onnistuisi valita Intense+ mutta lisäpenkit pois ja tilalle nahkaverhoilu sekä hyvät xenon valot. Automaattilaatikko, mäkilätö avustin ja alamäkirajoitin vielä lisäksi niin oispa hyvä paketti.