Haljennut tuulilasi

11 kommenttia

Satuin tuossa yhtenä päivänä huomaamaan että tuulilasiini oli ilmestynyt oikeaan alareunaan noin 12cm pitkä halkeama. No eipä se kovin vaarallinen varmaan ole kunhan ei pääse leviämään, mutta ärsyttävästi se silmään pistää ja korjata sen haluaisin vaikka ei se välttämättä kovin järkevää olisikaan. Onko se korjattavissa vai täytyykö koko lasi vaihtaa? Tiedän että normaali kiveniskujen korjaustekniikka ei tuollaiseen sovi mutta olen kuullut jonkinlaisesta porausmenetelmästä. Onko kellään enempää tietoa asiasta?? Ja osaisiko joku suositella jonkinnäköstä pajaa Tampereen seudulta missä asiaa kannattaisi käydä tiedustelemassa...

  
  • Itseltäni korjautin tuulilasista n.35cm pitkän halkeaman,eikä voi kuin ihmetellä sitä kuinka hyvin sen ammattilainen sai pois näkyvistä.
    jäljelle ei jäänyt kuin nuppineulanpään kokoinen jälki siihen mistä sitä porattiin.
    Yhteystiedot korjaamolle löysin täältä.
    www.ikkunakalvot.fi

      
  • Osa tuulilasinkorjaajista ei suostu korjaamaan pitkiä, yli 10 cm halkeamia, ainakaan silloin jos haluaa saada korjaukselle takuun. Korjauksen hintakin on yleensä sidottu halkeaman pituuteen. Oman kokemukseni mukaan korjattukin halkeama saattaa lähteä halkeamaan samaa "viivaa" pitkin uudelleen, kiveniskemien korjaukset sen sijaan ovat autoissani onnistuneet varmemmin.

    Mikäli halkeama ei vielä ole kovin näkyvässä paikassa, sen eteneminen kuljettajan näkökenttään voidaan korjaamisen lisäksi estää kääntämällä halkeama takaisin tuulilasinreunaan. Tämä tehdään kuumentamalla lasia pienellä kaasupolttimella, ja osaavissa käsissä halkeama kääntyy haluttuun suuntaan, eli takaisin lasin reunaan. Halkeama jää tällöin näkyviin lasiin, ja on ikävän näköinen, mutta tuulilasia ei tarvitse välttämättä esim. katsastuksen takia vaihtaa.

    Toiset lasikorjaajat väittävät, että pelkkä halkeman pään poraus ei kaikissa tapauksissa estä halkeaman etenemistä, mutta olen myös kuullut vastakkaisia kommentteja.

      
  • Nyt kun asia tuli puheeksi:

    Oletteko korjauttaneet tuulilasia (= paikkaus tai vaihto) vakuutusyhtiön tuulilasivakuutuksen piikkiin?

    Miten homma on toiminut? Onko ollut maksatusongelmia vakuutusyhtiöltä, ovatko korjaajat urputtaneet tms?

    nimim. pari kk sitten tuulilasin vaihdattanut ja lukuisia paikkauksia tehnyt

    [Kumppani muokkasi tätä viestiä 08.03.2007 klo 14:33]
      
  • Itse olen pariin otteeseen joutunut vaihdattamaan tuulilasin lasivakuutuksen piikkiin ja ei siinä mitään ongelmaa ole ollut kun auton on tarkastanut merkkiliikkeen vahinkotarkastaja. Oma vakuutus ei korvaa 'paikkauksia' vaan pelkän lasin vaihdon, kun lasi on kärsinyt vahingon ja on tieliikenteeseen kelvoton.

    Siskolla on omassa vakuutusyhtiössään erilaiset ehdot ja siellä suostuvat maksamaan paikkauksetkin. Ainakin tuossa vakuutusyhtiössä riitti pelkkä ilmoitus vauriosta ja korjaajan laskun lähettäminen. Mitään varsinaista tarkastusta ei vahingolle tarvinnut tehdä.
    Näissä paikkauksia maksavissa vakuutuksissa on hyvä olla mukana omavastuuton keskeytysvakuutus, jolloin jokaisesta paikkauksesta saa korvauksen.

      
  • mla,
    mitäs sulla maksaa tuo lasivakuutus per vuosi?

      

  • Minulle korjaaja sanoi,että niillä hartseilla millä hän korjaa korjattu kohta on kovempi kuin ehjä lasi vierestä ja uskon kyllä että pitää paikkansa.
    Kaksi halkeamaa olen korjauttanut eikä kumpikaan ole lähtenyt lisää halkeilemaan,joten olen ollut erittäin tyytyväinen.
    Muistakaa se,että nykyään kaikissa autoissa tuulilasi on korin kantava rakenne! Kuulostaa aika hurjalta,jos se jätetään korjaamatta.
    Minun mielestä halkeaman kääntö ei ole korjaus.
    Hinta on ollut 40€-70€ eli aika halpa,jos uusi ikkuna on 580€.

      
  • 50-70€ per vuosi riippuen autosta. Tuossa tosiaan on ehtona se, että lasi pitää olla tieliikenteeseen kelpaamaton, mutta toistaalta siinä ei ole omavastuuta lainkaan. Hinta putoaa jos ottaa omavastuullisen vakuutuksen. Viimeksi kun vaihtoivat pakuun tuulilasin oli vakuutusyhtiölle lähtenyt lasku 650€, joten ei tuo vakuutusmaksu ole paha hinta sen korvaamiseksi.

      
  • Ehkä hieman ohi aiheen, mutta itse vaihdatin viime keväänä BMW e39 tuulilasini täällä Kuopion seudulla hintaan 370e töineen, ihan vertailun vuoksi noihin suht korkeisiin em. hintoihin.. Eli jos lasin päättää vaihtaa niin kannattaa uhrata aikaa pieneen soittokiertoon. Tietysti halpa ei ole aina hyvää, mutta omalla kohdallani ei ollut valittamista.

    [zaci muokkasi tätä viestiä 09.03.2007 klo 10:47]
      
  • Edelliseen Aveen vaihdatin tuulilasin, muistaakseni hieman yli 300 euroa,ilman sähkölämmitysta olis ollu about 250 eur..ei noihin hintoihin mun mielestä kannata paljon korjailla lasia. :sunglasses:

      
  • Volvo V70 haljenneen tuulasin vaihto maksoi 1050 euroa, joten lasivakutus on paikallaan. Vuosimaksu 40 euroa, mutta itsellä oli eka vuosi ilmainen. Itse prosessi hoitui puhelimessa ja korjaamossa asioiden eikä ongelmia ollut. Omavastuu oli 150 euroa ja vakuutusyhtiö IF

      
  • Lainaus:
    09.03.2007 klo 19:24 tani kirjoitti
    Volvo V70 haljenneen tuulasin vaihto maksoi 1050 euroa, joten lasivakutus on paikallaan. Vuosimaksu 40 euroa, mutta itsellä oli eka vuosi ilmainen. Itse prosessi hoitui puhelimessa ja korjaamossa asioiden eikä ongelmia ollut. Omavastuu oli 150 euroa ja vakuutusyhtiö IF


    Voisin arvailla että tuollaisen hinnan maksaminen tarkoittaa lasin vaihtoa Volvon merkkiliikkeen kautta. Lasissa lienee sadetunnistin.
    Ilman sadetunnistinta V70 tuulilasin vaihto lasiliikkeessä maksaa reilun 300e.
    e: 150e omavastuulla lasin voi vaihtaa kerran 4 vuodessa lasiliikeessä, jolloin kulut menee tasan. Etelä-Suomessa lasit tosin hajoaa kerran vuoteen jos ajaa keväällä säännöllisesti moottoritietä.

    [Jorma 1 muokkasi tätä viestiä 10.03.2007 klo 12:22]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit