Moni on esittänyt huolensa autoissa alati lisääntyvän elektroniikan ikääntyessään tuomista harmeista. Elektronisia järjestelmiä pidetään jotenkin liian hienoina, mahdottomina ymmärtää ja korjata. Miettikääpä vaikka elektronista polttoaineen suihkutusta, joka kuulostaa äkkiseltään kovin tekniseltä kaasuttimeen verrattuna, mutta onpahan vain paljon yksinkertaisempi ja halvempi toteuttaa. Kaasuttimen toiminnan ymmärtää melkein kuka tahansa ja useat pystyvät jopa säätämään tai korjaamaan kaasutinta omin käsin, mutta kaasuttimen tapainen mekaaninen hässäkkä on mahdotonta tehdä yhtä tarkaksi ja taloudelliseksi kuin elektronisesti ohjattu suihkutus. Suihkutusjärjestelmän korjaaminenkin on todellisuudessa helpompaa ja halvempaa, vaihdetaan vain joko ohjelmisto tai vialliset komponentit ja taas toimii ilman sen kummempia ruuvailuja. Korjaamolaskun suuruudella ei sitten välttämättä olekaan mitään tekemistä itse kustannusten kanssa.
ESP:n kaltaiset järjestelmät vaikuttavat suoraan turvallisuuteen ja niiden vikaantumisen vaikutuksista on syytäkin olla huolissaan. Vaan onko kukaan kuullut ESP:n, ABS:n tms. pettämisestä suoraan aiheutuneista onnettomuuksista? Autoon olisi aivan liian kallista tehdä rikkoutumattomia (fail safe) järjestelmiä, mutta uskoakseni kaikkien autonkin turvallisuusjärjestelmien suunnitteluperiaatteena on safe fail, jolloin järjestelmän tilttaus ei itsessään aiheuta onnettomuutta. Pienimmänkin yksityiskohdan pettäessä koko ESP putoaa pois toiminnasta eikä esim. jarruta ristikkäisiä pyöriä suoralla tiellä. Toisin kuin nykyaikaisia ketteryyden nimissä epävakaiksi tehtyjä hävittäjäkoneita autoja on kuitenkin (vielä) mahdollista hallita ilman tietokoneen apua.
SixPackin kuluneeseen kysymykseen vastaan: kyllä, heittäisin tietokoneeni huoletta hankeen, jos se vain olisi yhtä yksinkertainen ja hyvin suojattu kuin autojen mustat laatikot.
Tuntemattomuus luo epävarmuutta eli tässä tapauksessa järjestelmän vieraus. Pelko ehkä johtuu myös siitä, että sähköisiin järjestelmiin liityvä vianetsintä voi joskus olla vaikeata, kun vika esiintyy satunnaisesti. Toisaalta kyllähän vanhempieni autossa parikymmentä vuotta sitten ilmennyttä nykimistäkin yritettiin korjata useaan otteeseen merkkikorjaamolla ennenkuin kaasuttimen vuotava tiiviste havaittiin syylliseksi. Kallista ja aikaavievää sekin oli.
Itse haluan jatkossakin säilyttää autoani lämpimässä tallissa. Uskon sen säästävän elektroniikkaa, koska auto kuivuu päivittäin ja pidemmät säilytysajat auto saa olla tasalämpöisessä kuivassa paikassa. Riski liitosten kastumiselle ja hapettumiselle kenties vähenee. En tiedä, onko asia todellisuudessa kuten uskon sen olevan, mutta ainakaan edelliseen autooni ei tullut kymmenen vuoden aikana yhtään sähkövikaa, vaikka autossa oli mpfi-moottori, keskuslukko, neljä sähköikkunaa jne.
Dieseliin maksaa suihkun kärki ajoneuvosta riippuen alkaen n. 30,-/kpl. Silloin puretaan koko suutinyksikkö kaikkineen ja osa vaihdetaan. Tämä on vähän aikaavievä toimenpiden mutta silti helppo. Bensa-atuoissa maksavat suihkut alkaen 120/kpl, koko ruiskutukin + suuttimet saa irti, ja vaihdettuakin, ohjelmointi on näissä hankala. Oikea ohjelma + oikea koodi on pulma. On kokemusta miten ämpärillinen bensaa tulee 5 min. suihkujen kautta. Pystyin mittaamaan määrän, koska bensa valui männänrenkaiden ohi öljyn sekaan, ohentaen sen niin, että öljynpainesummeri soi. Passatista tuli 12 l öljyä+bensaa öljypohjasta. Pystyi pesemään kädet siinä. Ilmamäärämittari ja lämpötunnistin voi tehdä nämä kepposet. VW-huolto ei osannut neuvoa, eikä edes arvata vikaa, vaan pyysi tuomaan auton lavetilla Angelista Rovaniemelle, n. 470 km! Pikkujuttu! Ohitin kaikki järjestelmät ja kytkin tunnistimet irti vuorotellen, kunnes viallinen löytyi. Pääsin ajaen Espooseen, pientä nykimistä ja 12 l maantiellä, mutta silti. Motonetista 9,50 uusi lämpötunnistin kiinni ja menoksi.
Näistä oikeastaan pikkuvioista olen päätellyt mihin kaikkeen elektroniikan pettäessä keskivertoautoilija voi joutua. Ongelma ei ole sähkössä tai sähkömoottoreiden toiminnoissa, vaan ongelmia syntyy keskustietokoneessa johon kaikki toiminnot on keskitetty. Tämä vaatii purkukoodin, jokaisessa ruiskuautossa -80 luvun lopulta lähtien on vikamuistin tyhjennys tehtävä ennenkuin voi mitään korjata. Vika jää päälle jos näin ei tee, uusikin osa rupeaa toimimaan väärin, mikäli vikamuistia ei tyhjennetä.
Viat eivät tule kesällä, ne vaativat -20 - 30 pakkasen. Se on mielestäni sellainen raja jossa autoja kulkee lavetilla merkistä riippumatta lämpimään tilaan sulamaan, koska mitään ei ole tehtävissä niin kauan kuin tietokone on jäässä antamatta minkäänlaista, tai väärää informaatiota oli se kuinka hyvin tahansa kapseloitu.
Ehkä autonvalmistajat kiinnittävät tähän joskus huomiota, ja akusta saisi jonkinlaista esilämmitystä kriittisille elintärkeille toiminnoille.
Elektroniikasta autoissa, muutama pointti:
- elektroniikkakomponentteja on eri lämpötila-alueille, myös 50 asteen pakkaseen - siis perustietsikan heittäminen hankeen ja auton elektroniikan vertaaminen ei ole relevanttia
- autossa (varsinkin konepellin alla) on eräät pahimmat olosuhteet; lämpötilavaihtelut, kosteus, tärinä ja kun tähän lisätään usein välinpitämätön käyttö ja (merkki)huoltojen ala-arvoinen toiminta, niin ihmetellä täytyy että auto toimii näinkin hyvin
- itse elektroniikka osataan kyllä tehdä toimivaksi myös auton konepellin alle - toki vikojahan niissä on kuin muissakin teknisissä osissa
- tämän hetken ongelma lienee sw-osuudessa (ohjelmistoissa), miten saadaan toimiva kokonaisuus - mutta jos vertaa taas tietsikkaan ja kun markkinat osoittavat että ihmisille riittää 'MS-laatu' (MS:hän on saanut lähes täydellisen monopoliaseman, kun kuluttajat ostavat vain niiden tuotteita) niin miksi parempaakaan tekemään
- ja jos vertaa MS-tietsikkaa niin uskallan väittää että auto toimii paremmin
- ja kaikessa teknisessä kehityksessä on alkuaikojen ongelmia
Pitäisikö elektroniikan kehitys autoissa pysäyttää; herkuttelen ajatuksella että autossa olisi mm:
- suorahampainen synkronoimaton vaihteisto
- sytytyksen säätö vivulla
Nykyautosta voisi olla mukana turvavarusteet ja lämmitys&ilmastointilaitteet.
Sitten pohdintaa mihin tämä johtaisi:
- kuskit olisivat oikeasti asialle antautuneita, siis porukka olisi valikoitunutta
- olisiko tuloksena parempi liikennekulttuuri, esim. vähemmän onnettomuuksia ja myös sumuvalopelletkin 'loistaisivat' poissaolollaan
Pysäytetäänkö tekninen kehitys?
Miksei vaadita ohjelmistoilta laatua?
Itse haluan jatkossakin säilyttää autoani lämpimässä tallissa. Uskon sen säästävän elektroniikkaa, koska auto kuivuu päivittäin ja pidemmät säilytysajat auto saa olla tasalämpöisessä kuivassa paikassa. Riski liitosten kastumiselle ja hapettumiselle kenties vähenee. En tiedä, onko asia todellisuudessa kuten uskon sen olevan, mutta ainakaan edelliseen autooni ei tullut kymmenen vuoden aikana yhtään sähkövikaa, vaikka autossa oli mpfi-moottori, keskuslukko, neljä sähköikkunaa jne.
Itselläni ei ole sitä lämmintä tallia mutta ei tuossa Saabissa ole ollut kyllä minkäänlaisia sähköongelmia niiden 8 vuoden aikana mitä saabbi on liikuskellut valmistumispäivästään lähtien, varashälyttimineen ja muine varusteineen.
Elektroniikasta puheen ollen, niin uuden Opel Astran Wagonin tilanneena ja varsinkin kun autoa ei ole tarkoitus vaihtaa heti 3-5 vuoden aikana, vaan todennäköisemmin sillä tulee ajeltua sen aikaa (kuten on tullut ajeltua saabillakin) ettei auto ole enää kiinnostava merkkiliikkeeseen, niin ESP:t ja muut turhat varusteet on vain riesana jos aiot pitää autoa kauan, onhan ne sähkövimpaimet uutena ja takuunalaisena ihan mukavia vempaimia, mutta näin auto- ja moottoripyöräharrastajan näkökulmasta pelottaa jo hiukan mitä tehdä elektroniikan kanssa sitten kun ajoneuvo on yli kymmen vuotias.
Pitäisikö elektroniikan kehitys autoissa pysäyttää; herkuttelen ajatuksella että autossa olisi mm:
- suorahampainen synkronoimaton vaihteisto
- sytytyksen säätö vivulla
Joka asiaa voi vääntää kuin piru raamattua.
Tuskin uuteen -05 autoon mitään tulee, ja vaikka jäisikin jonnekin, niin takuu hoitaa asian. Jääminen johonkin voi olla kiusallista tietenkin, ja aina odottamaton tilanne joka ei ole ennakoitavissa. Nykyautot ovat joskus käytettyjä autoja liikenteessä, aika näyttää miten kaikki ohjaustoiminnot näissä ns. "pioneerimalleissa" sitten toimivat. Liikenteessä ne tulevat ehdottomasti olemaan, kanssa-autoilijana vaikka minä tai sinä emme niitä omista.
Tietokoneboksi ei sijatise moottoritilassa, siellä näkyy sytytyksen ja ajoituksen pistokeboksit. Varsinainen pääboksi on yleensä auton kojetaulun alla, aika edessä, mutta moottorilta suojattu. Sen luokse pääsemiseksi tarvitaan oikein kunnon auton purkua.
Olisi mielenkiintoista nähdä liikenneraportti esim. Saksasta, mikäli jostain syystä sinne ylettyisi -25 asteinen pakkanen. Hinurit ei riittäisi millään. Kaaos vallitsisi, eikä vain riittävän glykoolin puutteen takia.
Muistaakseni Daimler-Chryslerin pääjohtaja on todennut että Mersuissa elekroniikan määrään aletaan rajoittamaan, jotta merkki nousisi laadussa sille tasolle jota omistajat odottavat. Naapurilla Ässä vaihtui 7-Bemariin, en ihmettele kun hetken Mesen "valoshowta" seurasin.
Noin äkkiä etsittynä löysin keskustelun, johon tavoitteita on listattu. Samat jutut olen lukenut muualtakin.
http://forums.autoweek.com/thread.jspa?forumID=9&threadID=8085
EDIT: Löytyi muutakin
http://www.autoserviceworld.com/article.asp?id=31153&issue=06012004
Ei meille kannata tehdä hyvää autoa, me emme ostaisi sitä. Olemme tyytymättömiä autojen toimintavarmuuteen, mutta seuraavassa autossamme pitää olla enemmän hienoja ominaisuuksia kuin nykyisessä, eihän sillä muuten kehtaa näyttäytyä julkisesti.
Uusia hilavitkuttimia pitää tuoda joka vuosi markkinoille, muuten olet pudonnut kehityksen kelkasta. Itse tuote, auto, voi olla toimintavarmempi, jos siinä on vain samat hienoudet kuin viime vuoden mallissa, mutta kauppa ei käy, kun kilpailijalla on taas muutama ominaisuus, jota myyjä osaa sopivasti tuoda esiin. Uuden hienouden mukanaan tuomasta kasvaneesta vikaherkkyydestä hän ei muista sanoa mitään.
Muille kuin henkeen ja vereen merkkiuskollisille myydyistä autoista suurin osa myydään muotoilun ja vimpainten voimalla. Kumpikaan ei ole omiaan parantamaan autojen toimintavarmuutta. Tilanne on valmistajien kannalta hyvä sikäli, että kumpikin on halpaa kehitystyötä, muotoilu tapahtuu tietokoneen ruudulla ja elektroniikan kehitys on oikeastaan vain tietokoneohjelmia ja pilkkahintaisia komponentteja.
Uusia hilavitkuttimia pitää tuoda joka vuosi markkinoille, muuten olet pudonnut kehityksen kelkasta. Itse tuote, auto, voi olla toimintavarmempi, jos siinä on vain samat hienoudet kuin viime vuoden mallissa, mutta kauppa ei käy, kun kilpailijalla on taas muutama ominaisuus, jota myyjä osaa sopivasti tuoda esiin. Uuden hienouden mukanaan tuomasta kasvaneesta vikaherkkyydestä hän ei muista sanoa mitään.
Muille kuin henkeen ja vereen merkkiuskollisille myydyistä autoista suurin osa myydään muotoilun ja vimpainten voimalla. Kumpikaan ei ole omiaan parantamaan autojen toimintavarmuutta. Tilanne on valmistajien kannalta hyvä sikäli, että kumpikin on halpaa kehitystyötä, muotoilu tapahtuu tietokoneen ruudulla ja elektroniikan kehitys on oikeastaan vain tietokoneohjelmia ja pilkkahintaisia komponentteja.
Ostin Golfi V 2003 joulukuussa kaikilla vitkuttimilla 27.700 . Nyt siitä tarjottiin 20.500 vaihdossa Audiin,se niistä vimpaimista.
Kaikilla vitkuttimilla varustetut autot ovatkin siitä hauskoja, että kun myyt niitä liikkeeseen, eivät varusteet ole minkään arvoisia.
Sitten kun ostat tälläistä "kaikilla herkuilla" varustettua käytettyä, yllättäen hinta onkin monta tonnia vastaavaa "karvalakkia" kalliimpi.
Itse asiassa nämä ovat autokauppiaalle erittäin tuottoisia; lisävarusteista ei tarvitse maksaa käytetyn myyjälle, mutta ne voi veloittaa viimeisen päälle ostajalta.
Muistuupa mieleen esimerkkitapaus taannoisen hyvin varustellun autoni kohdalla. Hyvitystä luvattiin PK-seudun liikkeessä 20 500 Eur, täysin vastaava auto oli myyntirivistössä hintaan 28 000 Eur (kun siinä on niin hyvät varusteet). Hyvityshinta tosin muuttui omani tapauksessa asialliseksi kun PK-seutu jäi 300 km:n päähän.