Xenonit TM:ssa

1 kommentti

sai mietteliääksi. 60.000km mittarissa ja valotehoa on häippäissyt 33% ! Jotakuinkin 120.000km mittarissa (3000 h) ja Xenonit ovat finaalissa, vaihto edessä, niiden valo hiipuu ja himmenee, kunnes eivät enää syty. Tämä nopeammin Suomen olosuhteissa. Saksassa kestää paremmin, muttei yli 160.000-200.000tkm. Pohjoismaissa valopakko kuluttaa eniten.

Kuitenkin, mikäli ei halua yllättyä pahanpäiväisesti ostaessa käytettyä tai lähes uutta autoa, on matkamittarin lukema entistä tärkeämpi, tai tarkka ja paikkansapitävä tieto/maksukuitti/leima huoltokirjassa milloin Xenonit on vaihdettu. Onneksi Autolaakkonen (BMW) pitää hintana "vain" € 106,-/polttimo, muiden ollessa siinä € 200,-/kpl. Joka tapauksessa merkittävä kustannuserä, ja tätä ei huomaa päivänvalossa. Pimeässä taas harvempi taitaa autoaan ostaa ja koeajaa? Xenonit kestää n. 1 sek. syttyä. Minulle ei selvinnyt oikein miten pitkät toimii? Onko pitkissä Xenoneissa herätinvirta tms. jotta syttyvät välittämästi vaihdettaessa pitkille?

  
  • Nooh, hinta laskee ja voihan ne polttimot ostaa varaosaliikkestä ennenkuin menee huollattamaan ja vaihdatuttaa ne tuikut sitten.

    Mutta tuosta pitkistä: Bi-ksenonit toimivat yleisesti näin: Lähivalot ksenon ja erillisinä pitkinä halogen. [Esimerkkini nyt MB] Ksenonit palavat lähivaloumpioissa koko ajan, lyhyillä valoilla valokeilasta on rajattu erillisellä läpällä yläosa pois, ettei se häikäise. Kun vaihdetaan pitkille, läppä siirtyy ja lähivaloumpioista alkaa tulla rajaamaonta ksenonvaloa "tuutin täydeltä." Samalla sytytetään halogen "apupitkät" tukemaan näitä lyhyt/pitkä ksenoneita.

    Eli siis ne ksenonit palavat koko ajan, ainostaan valokeilaa rajoitetaan ja pitkillä otetaan mukaan H7 pitkät. Uudessa Audi A6:ssa näin ei ole halogen "apupitkien" osalta, siinä on vain tuo ksenonvalo, joka ei itsessään vielä riitä täysin kattamaan myös pitkien valojen vaatimaa valotehoa ja siitähän ollaankin motkotettu.

    Aivan eri asialla ollaan taas ns. "nelivaloksenoneissa" vrt. VW Phaeton, jossa on sekä ksenon lähi, mutta erilliset "pitkät" myös ksenonvaloilla. Eli nimensä mukaisesti neljä ksenonpolttimoa keulilla. Tämä systeemi on tulemassa muutaman vuoden sisällä laajemminkin käyttöön.

    [Mie Ite muokkasi tätä viestiä 06.12.2004 klo 16:51]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit