Sisätilanlämmittimistä minulla ei juuri ole aikaisempia kokemuksia, mutta tilasinpa sellaisen uuteen autoon. Koska moottorinlämmitin on säteilymallinen ja sen täytyy olla päällä tuntikaupalla, suunnittelin uutta autoa odotellessa, että laitan verkkovirtamalliseen sisäpistokkeeseen kellokytkimen, jolloin sisälämmitin ei pöhötä tuntikausia turhaan vaan esim. puoli tuntia ennen lähtöä. Mutta kun auto tuli, oli Defan sisälämmitin kytketty jalkatilaan pienellä erikoispistokkeella eikä perinteisellä verkkovirtapistokkeella. Miten sisätilanlämmittimeen saisi viritettyä ajastimen? Okei, tietysti sen voi käydä laittamassa erikseen päälle, mutta minun tapauksessa auto on säilytyksessä n. 500 metrin päässä. Tosin jos 20 vuotta on pärjännyt ilman lämmitintä, niin voihan sen lämmittimen nostaa hyllyllekin.
En osaa neuvoa.
Mutta voisitko kertoa mikä Power Cable Kit/numero/Defa on, jos et tohdi kerto auton merkkiä.
Tulossa on myös auto ja siihen asennettavassa Defassa on ainakin ihan tavallinen pistorasia sisälle.
Vai olisivatko ne vaihtaneet sisätilan pistokkeen tyyppiä.
Käyhän katsomassa Defan tuoteluettelosta:
http://www.kaha.fi/file_root/Lisavarusteet/Defa/DEFA_tuoteluettelo_2009.pdf
Luultavasti löytyy sopivat liitänpalikat. Ja lisätyötä, jotta saat sen pistorasian sopivaan paikkaan kiinni.
Ei taida olla helppoa ratkaisua. Siinä on DA460860 välijohto, jossa toisessa päässä on suojattu kaapeli haaroittimesta rintapellin läpi ja sen jälkeen se jatkuu kumikaapelina johdottomaan DEFA-termiiniin. Ovat keksineet keinon, jolla ei enää kytketä muiden sisäpuhaltimia Defan johtojen päähän. Pitäisi varmaan vaihtaa se DA460860 johto joko DEFA DA 460803 (1,0 m) tai DEFA DA 460843 (1,5 m) jatkoihin ja ostaa vaikka romikselta n. 10 460829 sisärasia. Silloin saa tavallisen pistorasian ja vapaan valinnan sisälämmittimen hankintaan.
Kysyn tässä kesken kaiken, mistä kannattaisi etsiä vikaa, kun Defan lämmitysjärjestelmä lakkasi täydellisesti toimimasta. Ei toimi moottorinlämmitin, eikä tule virtaa auton sisällä olevaan töpseliin sisätilalämmitintä varten. Auton ulkopuolella oleva johto on vaihdettu, joten autoon asti virta tulee. Kokeiltu eri töpseleistäkin. Vika on siis jossakin auton peltien sisällä.
Mieleen tulee, että onko autossa oleva töpseli (iso vanhanaikainen malli) mennyt jotenkin rikki eli joku johdoista olisi irronnut. Töpselihän hieman remppaantuu, kun johtoa kiinnitetään ja revitään irti pakkasessa. Toisaalta lämmitys lakkasi toimimasta kesken kaiken, kun auto oli pihassa. Ei kai auton sisällä ole järjestelmässä verkkovirtasulaketta, joka olisi palanut? Systeemi on vanha eli 1990-luvulta. Autossa on lisäksi (toimimaton) Defa-patriot murtohälytinsysteemi joka on yhdistetty ovien lukitukseen siten, että ovet on saanut auki kauko-ohjaimella. Tämä ei ole siis auton alkuperäinen varuste vaan lisävaruste. Se enää toimi (korkeintaan valot välähtävät ja jotain yrittää tapahtua lukoissa, kun kaukosäädintä kokeilee). En tiedä, onko tämä järjestelmä mitenkään yhteydessä auton sisätilan- ja moottorinlämmitysjärjestelmään. Molemmat vain ovat saman merkkisiä.
Konepellin alla menee johtoja vähän sinne ja tänne, joten en vielä edes paikallistanut, mitkä johdoista ovat ylimääräiseen lämmitysjärjestelmään kuuluvia, ja mistä kohdasta johto menee auton sisälle. Liitäntätöpseli on jäähdyttimen etupuolella nokkasäleikössä eli aika piilossa konetilan puolelta katsottuna.
(Suurin ongelma on se, ettei ole lämmintä tallia asian tutkimiseksi. 25 asteen pakkasessa ei ole kovin mukava ryömiä auton alla tutkimassa, mistä johdot kulkevat.)
Hyvä ihminen, kyllä on vaikeaa ja uskaliasta antaa ohjeita sähköasioissa.
Jos suinkin mahdollista, niin vie auto johonkin korjaamoon.
Vian saanevat selville nopeasti.
No eipä sinne kellokytkintä ole ihan helppo laittaa, oli siellä minkälainen pistoke tahansa. Se kun ei pyöri ennen kuin se säteilylämmitinkin saa sähköä. Se tarttis joka ilta ruuvailla menemään päälle sitten vaikka tunnin päästä siitä kun sähköä alkaa tulla. Ellei sitten läydä jotain paristovarmennettua digitaalista? Onko sellaisia?
Aika vaivalloista mielestäni, ja itse kyllä maksaisin sähkönä sen vähän minkä se sisäpuhallin ottaa, ettei tarttis aina iltaisin moista säätöä tehdä.
Ei ole sulakkeita Defassa. Olen itse asentanut yhden kokonaan ja yhteen sisäpistokkeen ja haaroittimen. Neljään autoon hommannut tarpeet ja antanut pikkukorjaamon asentaa. Joku liitos on auennut tai pistoke hajonnut. Voi olla joku johtokin poikki vuosien tärinöistä. Todennäköisesti puskurin ja haaroittimen välistä, koska molemmat sekä moottorilämmitin että sisäpistoke pimeinä. Jos olisi haaroittimen jälkeen, niin vain toinen olisi pimeänä.