Elektroniikka on liian pitkälle viety

14 kommenttia

Tänään tuli pari tunita sitten todistettua mielenkiinotinen tapahtuma - uusi Lexus 300 SUV:i oli sammunut keskelle kapeeta katua valoihin eikä sitä saannut liikumaan suuntaan taikka toiseen. Auto tuli suoraan satamasta Venäläiskuljettajan ajamana ja akku oli täysin kuollut eli autoa oltiin vissiin käynnistetty satamassa kaapeleilla. Siinä meillä ohikulkioilla oli miettimiestä kun mentiin apuun ja sanottiin että laita nyt N pesään niin työnnetään auto edes sivuun, noh eihän sitä vaihdevipua saannut P:stä pois kun auto oli täysin ilman sähköä!! - ei vaikka painoi jarrua ja avain oli "virrat päällä asennossa"! Siinä sit ihmetellään kun autossa on jatkuva neliveto ja laatikko P asennossa eikä virtaa akussa. Odottelun jälkeen tuli toinen Venäläinen kaveri ML SUV:illa ja antoi virtaa mutta kappas vain - Mersussakin oli akku melkein finaalissa joten sekin hyytyi siihen kun se antoi virtaa....siinä vasta oli kaaos. Noh, kolmas maasturi sai sit molemmat raadot jälleen henkiin mutta ruuhka oli jo sellainen että oksat pois.

  
  • Siinä se japsien laatu näkyy!!!!!!!!kuten huomaatte pelkkiä ROMUJA!!!!!!!!

    [mersu mies muokkasi tätä viestiä 24.11.2004 klo 18:43]
      
  • Mistäs lähtien Mersulla on ollu tehtaita Japanissa..???

      
  • Olen elektroniikkapuolesta samaa mieltä, tai oikeammin niin, että valmistusmaissa ei ole huomioitu riittävästi niitä olosuhteita jonne pieni määrä valmistajien autoja joutuu, Pohjoismaihin ja Venäjälle. Täällä nopeat lämpötilaheilahtelut, vesi-lumisade, loska ja sitten yllättävä pakkanen, saattaa aiheuttaa elektroniikan reistailemisenkohtalokkain seurauksin. Tai syö pätkäajossa akun nopeasti tyhjäksi. Elektroniikka lienee Thaimaasta, Kiinasta ja muualta Vinkuintiasta, ehkä komponenteille ei aseteta näissä lapsityövoimamaissa samantasoisia laatukriteereitä joita Länsimaissa vallitsee. Tämä lauseeni lienee jo tällä palstalla kulunut "veisitkö tietokoneesi ulos pakkasella lumihankeen?". Miten lie sen toimivuus senjälkeen? Vielä ei ole näissä asioissa ongelmia, ne ovat vasta tulossa, elleivät autonvalmistajat kiinnitä tiettyihin laatuvaatimuksiin huomiota, kuten pienissä elektroniikkakomponenteissa, siruissa ja ohjausjärjestelmissä, etteivät ne hyydy kesken kaiken.

      
  • Tuo akun tyhjentyminen on kyllä tuttu juttu. Oma autoni oli merikuljetuksessa ja avain oli jätetty virtalukkoon. Tällöin akku tyhjentyy täysin - auto lähti käyntiin käynnistyskaapeleilla mutta akku oli lähes sökö ja uusi piti hankkia noin vuoden kuluttua.

      
  • Lainaus:
    24.11.2004 klo 15:44 JGC kirjoitti
    - Mersussakin oli akku melkein finaalissa joten sekin hyytyi siihen kun se antoi virtaa... -


    Mikäs osuus sen Mersun akun kunnolla oli asiaan? Luulisi homman onnistuvan, jos kone käy ja laturi pyörii. Tietysti jos laturi joutuu syöttämään omia sähkölaitteita, omaa ahnaasti virtaa ottavaa akkua ja hyvien kaapelien välityksellä toisen auton akkua ja starttia, niin elektroniikka voi kai viheltää pelin poikki. Ei liene silloinkaan akun syy.

      
  • Mikäli bensa-autosta on kyse, käyttää sytytys- ja polttoaineen ohjausjärjestelmä huomattavan osan virrasta tyhjäkäynnillä, parkit ehkä päällä kadulla seistessä, mahdollisesti hätävilkut kun ryssistä kyse, siihen vielä kun unohtaa lämpöpuhaltimen päälle, ehkä ilmastoinnin kautta, radio- ja muu informaatiotekniikka, niin mihin muualle sitä virtaa enää riittää?

    Nykyautojen laturit tulisi olla kuten traktoreissa, virtaa tulee eniten 700-1000 rpm, jonoissa ja pysähdyksissä kun seistään useimmiten paljon tai eniten.

      
  • Siis mitä ihmettä? Huono auto ja liikaa elektroniikkaa kun vehkeet ei toimi akun ollessa täysin loppu??

    No pitäisikös toimia sitten? Minulla on vielä pirun paljon huonompi auto kun se paitsi ei toimi ellei saa sähköä niin lakkaa silloinkin toimimasta jos bensa on täysin loppu.

      
  • :sleepy: Olisikohan tässä nyt kyse sellaisesta asaista notta akku olisi purkautunut pitkällä laivamatkalla ja laitettu sitten käyntiin kaapeleilla.
    Sen jälkeen lähdetty ajamaan ja sammutettu se valoihin jonka jälkeen ei ole taaskaan jaksanut startata. Kaikki sähkölaitteet tietysti täysillä ja #&%£$!* hiostajat päällä... en tiedä mutta voisin kuvitella.

      
  • Lainaus:
    26.11.2004 klo 10:41 Törpötti kirjoitti
    Siis mitä ihmettä? Huono auto ja liikaa elektroniikkaa kun vehkeet ei toimi akun ollessa täysin loppu??

    No pitäisikös toimia sitten? Minulla on vielä pirun paljon huonompi auto kun se paitsi ei toimi ellei saa sähköä niin lakkaa silloinkin toimimasta jos bensa on täysin loppu.


    Ehkä pointtina oli se, että nykyään kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos yksi järjestelmä on epäkunnossa, autoa ei saa edes työnnettyä pois tukkimasta tietä. Sähkön loppuminen ei jumiuta sinun autoasi kokonaan.

      
  • Lainaus:
    24.11.2004 klo 15:44 JGC kirjoitti
    Siinä meillä ohikulkioilla oli miettimiestä kun mentiin apuun ja sanottiin että laita nyt N pesään niin työnnetään auto edes sivuun, noh eihän sitä vaihdevipua saannut P:stä pois kun auto oli täysin ilman sähköä!! - ei vaikka painoi jarrua ja avain oli "virrat päällä asennossa"! Siinä sit ihmetellään kun autossa on jatkuva neliveto ja laatikko P asennossa eikä virtaa akussa.


    Olisi kannattanut vilkaista auton ohjekirjaa, silla automaattivaihteisista autoista loytyy aina "park/brake lock override", yleensa pieni kolo vaihdekepin lahella, josta avaimella tai muulla vaantamalla saa vaihdekepin liikkumaan vaikka virtaa ei olisikaan.

      
  • Lainaus:
    05.12.2004 klo 10:13 havoc kirjoitti
    Olisi kannattanut vilkaista auton ohjekirjaa, silla automaattivaihteisista autoista loytyy aina "park/brake lock override", yleensa pieni kolo vaihdekepin lahella, josta avaimella tai muulla vaantamalla saa vaihdekepin liikkumaan vaikka virtaa ei olisikaan.

    Aina ei löydy, eikä ole tätä ohitusmekanismia.
    Olisi aikoinaan kyllä tarvittu. Kokemuksia automaateista on n. 30 v. ajalta.
    Automaatin saa aina N-asentoon, kunhan virta-avain on käytössä. Ennen tämä oli osa ns. ajonestoa, ellet ollut ajoneuvon omistaja, vaikeutui kyllä auton varastaminen. Kysyin ammattilaiselta (en varkaalta) kauanko menee saada automaattiauto halliin pihalta jos avainta ei ole. Siinä 10-15 min. edellyttäen, että tietää mitä tekee ryömittyään auton alle, ei sisälle, kuten amerikkalaisissa elokuvissa jossa viedään auto hetkessä. Mikäli auto käynnistetään elokuvia noudattaen heti tarjolla oleivista johdoista, jää valitsinvipu käteen sokan murtuessa mikäli yrittää väkivalloin kun oikeaa avainta ei ole virtalukkoon joka vapauttaa sokan rattiputken sisällä, ja homma tyssää siihen useimmiten, vaihdevipu kyllä liikkuu, mutta yhteyttä vaihdelaatikkoon ei enää ole.

    Ehkä autoihin on joskus Pohjoismaissa lisättävä ns. hätä-akku, joka lataantuu aina ajaessa, muttei pääse purkaantumaan, eli antamaan virtaa, ennenkuin manuaalisesti kääntää jostain vivusta kytkien sen järjestelmään.

      
  • -Esimerkiksi virrattomasta Opelista saa vaihdekepin N-asentoon ruuvimeisselillä keskikonsolin kannen alta (löytyy ohjekirjasta)-
    -Armeijan G-Mersussa on tuollainen suojavirtajärjestelmä; virran vähentyessä lakkaavat sähkölaitteet toimimasta, mutta käynnistysvirtaa saa vielä erillisen kytkimen takaa.

      
  • Lainaus:
    05.12.2004 klo 12:42 SixPack kirjoitti
    ...

    Ehkä autoihin on joskus Pohjoismaissa lisättävä ns. hätä-akku, joka lataantuu aina ajaessa, muttei pääse purkaantumaan, eli antamaan virtaa, ennenkuin manuaalisesti kääntää jostain vivusta kytkien sen järjestelmään.


    Vara-akusta puheenollen, onko joku katsonut ässä-mersun, Maybachin tai Rollsin konepellin (tai sinne missä akku on) alle, onko noissa miljoonapirsseissä varajärjestelmää ja jos on niin miten se on toteutettu.
    Olisiko vara-akun oltava vain manuaalisesti kytkettävissä, kuten esim. 70-luvun mp:ssä oli vara-tankki, että hana vain toiseen asentoon.
    Vai pitäisikö vara-akunkin olla automaattisesti päälle 'iskeytyvä'.
    - tässähän alkaa suunnittelunystyrät hikoamaan, kun varajärjestelmien tekeminen ei ole aina suoraviivaista, siis on mielenkiintoista (ihan vain yhtenä yksityiskohtana; saako radio mennä lukitustilaan, kun kytketään vara-akku päälle)

      
  • ON
    Kaikkiin autoihin pitäisi laittaa polkimet varajärjestelmäksi :grin: ja monille ihmisille ei saisi polkuautoa teknisempää laitetta antaakkaan!!!!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit