Kuka valmistaa autot tulevaisuudessa?

7 kommenttia

Automaailma on melkoisessa murroksessa.



Kiinalaiset ja korealaiset ovat iskussa, kun eurooppalaiset hoipertelevat paria lukuun ottamatta ja amerikkalaiset ovat kanveesissa.



Lisäksi entiset rengit, sopimusvalmistajat ovat kohtalaisen hyvävoipaisia (no, konkurssejakin oli). Huippuna Magna, joka haukkaa palan isommastaan ja siirtyy OEM-puolelle.



Magna valmistaa mm. tässä pöristelevän urheiluauton:



http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/autojen-salavideot/aston-martin-rapide-brittien-cls



Kuvio ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen. Itse olisin ainakin huolestunut, jos alihankkija alkaisikin tuottaa samoja tuotteita kuin itse. Niin on käynyt maailmallakin ja BMW on jo ehtinyt ärähtää Magnalle.



Spekuloitavaa ainakin riittää. Intialainen Jaguar on jo totta, korealaiset autot uppoavat kuluttajiin melko hyvin, kiinalaiset ovat ns. ostolaita auki...

  
  • Kiina on varteenotettava teollisuus ja talousjätti myös autontuotannossa, mutta tukehtuu piakkoin saasteisiin ja/tai sisäisiin levottomuuksiin.

      
  • Kiinassa on tehty autoja jo pitkään ja suuria määriä mutta kiinalaisin voimin ei olla saatu aikaiseksi yhtään kunnollista tuotetta markkinoille. Japanilaiset autot olivat 70-luvulla paljon parempia kuin tämän päivän kiinalaiset aikakautensa standardein arvosteltuna. Liekö ala saavuttanut niin kypsän iän, ettei uusien toimijoiden ole enää mahdollista nousta huipulle vai eikö kiinalaisilla ole vain tarvittavaa näkemystä? Mikä syynä lieneekään, niin eipä tässä voi jäädä kuin odottelemaan mitä tapahtuu. Roewen esimerkki ei vielä lupaa oikein paljoa.

      
  • Näyttää siltä, ettei kovin moni enää pysty valmistamaan autoja. Teknisesti homma näyttää vielä menettelevän, mutta autovalmistajan vastuiden myötä taloudellinen menestyminen näyttää aika vaikealta.



    Suomen kannalta Kiinan tuotteilla ei ole niin kauaa jalansijaa, kun ne ovat pieniä, halpoja ja karun tuntuisia. Jo nyt meillä on esimerkiksi Suzuki Alto, joka irtoaa alkaen 9000 euroa. Elokuussa Altoja oli rekisteröity kokonaiset 4 kpl ja Alto hakkaa varmasti mennen tullen kiinalaiset tuotteet tässä kokoluokassa. Dacian esittely saattaa olla jo toinen asia, sillä autot ovat selvästi isompia...



    Kiinalaisten aikeet ostaa osaamista ovat nekin olleet vähän huonolla tolalla. Ainakin patenttivarantoihin kiinni pääseminen näyttää vaikealta. Tämän jälkeen pelkällä tuotemerkillä ei sitten ihmeitä tehdäkään, olkoonpa se sitten Volvo tai Saab.

      
  • Suomessa on jo yli 50v autoja valmistettu/koottu, kait sitä voi tehdä tulevaisuudessakin? :warning:

      
  • Historia ei taida nykyisin paljoa taata. Paperiakin on tehty monella paikkakunnalla kauan, mutta tehtaat menevät kiinni siitä huolimatta.



    Lisäksi sijaintimme ei ole kaikkein otollisin. Sekä raaka-ainetta että lopputuotteita joudutaan rahtaamaan pitkin poikin, eikä kotimarkkinamme ole häävin kokoinen autoteollisuuden kannalta.



    Onneksi Valmetin porukat ovat tehneet hienoa työtä ja saaneet sähköautoasiakkaita. Se on hieno voimannäyttö!

      
  • Täytyy toivoa että eurooppalainen autoteollisuus säilyy voimissaan. Se kuitenkin työllistää suoraan tai välillisesti melkoisesti, ei hyvältä näytä jos sekin teollisuus siirtyy kiinaan.

      
  • Lienee paljon ostajista ja omistajista kiinni! Ilmeisesti valmistus ylipäänsä siirretään Kiinaan tai Intiaan, jos tämä nykyinen "Häkämies" mentaliteetti jatkuu! Suuria yrityksiä avustetaan, tekivät sitten mitä tahansa! Kaikki ei ole edes kustannuksista riippuvaista, vaan pelkkä oletus tuotannon siirrosta halpamaahan riittää nostamaan osakkeen arvoa; tuli säästöä tai ei! Kouluruokakin lienee kilpailutettu niin, että sapuska tuodaan halpamaista!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit