Onkohan totta vai urbaania legendaa, mutta pitääkö paikkansa, että uusissa autoissa tietokonejärjestelmä säätää polttoaineen palamista koko ajan optimaaliseksi?
Tästä seuraisi se, että tankkaamalla polttoainetta jatkuvasti samasta pumpusta tai edes samalta huoltoasemalta säästäisi huomattavasti polttoainetta.
Mikäli tankkaisit jatkuvasti eri asemilta niin kunkin aseman polttoaineseos on hieman erilaista. Tällön auton moottorilta menee aikaa sopeutua uuteen polttoaineseokseen. polttoaine on erilaista eri jalostamoilla..ja jopa eri jalostuserissaä...ja tämän sopeutumisen aikana polttoaineen kulutus on paljon korkeampi kuin jos olisit ajanut koko ajan samanlaisella seoksella.
Kuulostaa ihan järkevältä...Osaakohan joku fiksumpi sanoa onko tässä perää?
Pääpiirteittäin homma menee kai niin, että moottoreissa on nykyisin joka 1 tai 2 nakutusanturia.
Nämä anturit mittaavat lohkon värähtelyä ja osaavat erottaa, mikä sylintereistä nakuttaa.
Kun nakuttavaa palamista havaitaan, kyseisen sylinterin sytytysennakkoa myöhäistetään. Ahdetuissa moottoreissa saatetaan madaltaa myös ahtopainetta.
Näissä peleissä ainakin teoreettisesti pitäisi nähdä tehon nousua korkeaoktaanisilla polttoaineilla. Sytytyksen ajoituksen säätö on aika nopeatoimista nykyään, joten tuo tankkausasemakuvio ei taida oikein päteä...
Ainakin Saabilla (muilla?) on siirrytty jo vuosia sitten Trionic-moottorinohjauksen myötä modernimpaan tapaan. Sytytystulppaa käytetään mittausanturina ja sillä saadaan reaaliaikaista tietoa palotapahtumasta, jolloin palamisen hallinta on nopeampaa ja tarkempaa. Myös nakutustunnistimien käyttöönotossa Saab oli aikanaan eturintamassa, sillä turbomoottorin kehityksessä nakutustunnistin oli avainasemassa.
Niinpä sitä kehitys kehittyy...
Tuossa järjestelmässä pystytään sytytystulpan elektrodien välissä kulkevan tasavirran avulla laskemaan kaasun johtavuus ja sitä kautta asioita palamisprosessista.
Joskus sivukorvalla kuulin tuosta, mutta ymmärsin, että olivat vain ympänneet perinteisen nakutusanturin sytystulppaan. Ainakin Delphi näyttää tekevän noita järjestelmiä, joten varmaankin yleistynyt. Tosin tuota vanhaakin systeemiä näkee...
Moottorinohjaus kykenee säätämään muuttujat jokaiselle palotapahtumalle. Ei tässä tarvita mitään pitkiä ylimenokausia, jolloin kulutus olisi korkeampi sen vuoksi, ettei ohjaus kykene reagoimaan polttoaineen ominaisuuksiin. Nakutuksen monitoroinnin lisäksi monia muitakin asioita monitoroidaan.