Moro. Olen aikeissa ostaa kyseisellä moottorilla 96kw/130hv varustetun Passat Variantin. Ksyisin Teiltä, lämpeneekö auto sisältä nopeasti pitääkö ajaa kymmeniä kilometrejä vai lämpeneekö muutamassa minuutissa. Ei aikaisempaa kokemusta Dieselistä.
Moro. Olen aikeissa ostaa kyseisellä moottorilla 96kw/130hv varustetun Passat Variantin. Ksyisin Teiltä, lämpeneekö auto sisältä nopeasti pitääkö ajaa kymmeniä kilometrejä vai lämpeneekö muutamassa minuutissa. Ei aikaisempaa kokemusta Dieselistä.
Ajoin eilen Golf TDI suorakytkentäautomaatilla,kyllä tuli hiki hämmästellessä miten auto voi kulkea.
Tervetuloa Dieselautojen ryhmään. Se on omituinen ryhmä, sillä heillä on kaikilla samanlainen tyytyväinen virnistys naamavärkissä kun lähestyvät autoa, tai poistuvat siitä!
Itsellä oli pari vuotta samalla moottorilla varustettu Golf ja se kyllä lämpeni ihan kohtuullisesti jo muutaman kilometrin ajon jälkeen, niillä kerroilla kun ei Eberi ollut lämmittämässä autoa etukäteen. PTC vastus siinä ilmeisesti oli lämpöä tuomassa.
Joo kyl se virnistys näkyy monella tdi autoilijalla olevan. Mut ei kyllä lämpee nykyajan dieselit. Kannattaa ehdottomasti hankkia Webasto tai Eberi. Bensa volkkarikin lämpee muuten tuskastuttavan hitaasti.
Itselläni on 1,9TDI Powerdiesel POLO vm-03 (130+ hv) ja suosittelen lämpimästi EBERiä jos ajelet lyhyitä matkoja (alle 20km). Pidemmillä matkoilla tarkenee kyllä. Et varmasti kadu ostosta vaikka ostohetkellä tuntuu kalliilta!
Kaveri toi muuttoautona suomeen Audi a4 2,5tdi quatron vm 02, siinä vehkeessä on voimaa ja vääntöä. Harraste autoni ford capri ei mahtanut mitään kiihdytyskisassa joka suoritettiin erään paperitehtaan aitojen takana, tosin audissa neliveto joten ei sutinut ensimmäistä 50metriä kuten capri. Kyllä VAG-konserni diisselin osaa tehdä, siitä ei pääse mihinkään.
Ihan miesten oikeasti se taitaa kuitenkin tarkoittaa "pumpe düse" eli pumppusuutin.
olet varmaan oikeassa mutta volkswagenin varaosatiedostot ovat usein englanninkielisiä eritoten suomessa ,joten siellä puhutaan tietysti samasta asiasta mutta englanniksi ,tuo power diesel on ilmeisesti suomalaisten markkinointi ihmisten aikaansaannoksia.
On se ihme kuinka monet jaksavat olla innoissaan kaasuöljymoottorin 96 kW:sta...
Käytännön ero bensiini ja dieselmoottorin välillä on vääntömomentti alhaisilla kierroksilla. Sellaista kulkinetta ei ole vielä keksitty joka kulkisi pelkästään hevosvoimilla (pl. hevosrattaat). Väännöllä liikutaan. Dieselissä tämä alkaa jo usein hieman 1000 rpm yläpuolelta, jolloin teho tuntuu, kaikki on kotona ja käytettävissä. Vastaavasti bensamoottorissa sama vääntö on käytettävissä vasta 3500 rpm ja korkeimmilla kierroksilla. Ajosta tulee repivää, nykivää mikäli halua bensa-autolla nauttai samoista tehoista. Mikäli ei ole ajanut omakohtaisesti nykydieseliä, tämä voi tuntua vaikealta ymmärtää, se on itse koettava. Bensamoottorista ei myöskään saa samaa vääntöä kuin vastaavankokoisesta dieselmoottoisesta autosta. Ehdotan koeajoa.
[SixPack muokkasi tätä viestiä 18.12.2004 klo 07:40]
Itse olen omistanut toistaiseksi pelkkiä bensa-kulkineita. Pelkästään yhdellä koeajolla vakuutuin lähtemättömästi nykydieseleiden mahtavasta käytännön suorituskyvystä. Vääntöä riitti. Niin, koeajettu auto oli Audi A4 avant 1,9 tdi, Kw en muista tuosta moottoristahan on useita versioita.
Valitettavasti dieseleiden hinnat on selkeästi bensa-sisariaan korkeammat. Henkilökohtaisesti arvon tällä hetkellä Opel Vectra Wagon 2,2 direct automaatin ja VW Touran 1,9 tdi DSG:n välillä. Katsellaan miten käy.
Käytännön ero bensiini ja dieselmoottorin välillä on vääntömomentti alhaisilla kierroksilla... Bensamoottorista ei myöskään saa samaa vääntöä kuin vastaavankokoisesta dieselmoottoisesta autosta. Ehdotan koeajoa.
Voisikohan kuitenkin olla niin, että vääntöero johtuu ahtamisesta eikä otto- ja dieselmoottorien toimintaperiaatteiden aikaansaamista eroista?
Omassa Skoda Fabiassa on kyseinen moottori ja lämpö riittää vallan mainiosti, paitsi kun lähtee kylmällä koneella ruuhkaan ajelemaan.
Mitä sitten näistä teho/vääntö asioista nykyinen RS tuntuu kulkevan selvästi mukavammin kun entinen neloskoppanen Golf Gti ja Fabia sentään painaa 1300kg eli 50kg enemmän kun Golffi.
On se ihme kuinka monet jaksavat olla innoissaan kaasuöljymoottorin 96 kW:sta...
Se nyt vaan on hauskaa kun on hauskaa. Mahtava ajaa kun ei tartte pykältää koko ajan ja auto reakoi heti pieneenkin kaasujalan painallukseen. Kulutus on aivan omaa luokkaansa eikä tartte silti tinkiä voimasta. Ei dieseliä toki kannata parkkipaikalle ostaa vinoparkkiin, että saa puhua teinien kanssa potaskaa...
Väärin jäljillä ollaan, jos yleistetään dieselmoottorin väännön olevan lähes ylivertainen bensiinimoottoriin verrattuna. Yleensä puhutaan AHDETUSTA dieselmoottorista. Ahdettuja bensiinimoottoreitakin on nimittäin olemassa. Esimerkiksi vaikkapa Volvo V70 2.5T 1500 rpm/320 Nm jos oikein muistan, Audi A4 2.0TFSI 280/1800, jne. Mielestäni aika kaukana huippuväännöt 3500 kierroksesta...
Tuntuu usein, että ahdettuna parin litran dieselmoottoria verrataan vastaavaan vapaastihengittävään bensiinimoottoriin ja suorituskykyvertailuun otetaan epäolennaisia argumentteja kuten auton ostohinnan ero ja polttoaineen kulutus/hinta. Nämä eivät vaikuta auton kiihtyvyyteen eikä huippunopeuteen. Olen nimittäin huomannut, että hinnaltaan halvempi auto voi olla nopeampi ja pieniruokaisempi malli voi kulkea nopeammin kuin suuriruokainen...
Olen vahvasti sitä mieltä, että nykyaikainen ahdettu dieselmoottori on loistava ominaisuuksiltaan normaaliin liikenteeseen. Valitettavasti sen verorasite estää toistaiseksi? suuremman yleistymisen. Toisaalta huippusuorituskykyä haluava asiakas valitsee bensiinikäyttöisen mallin. Diesel-Ferraria ei tietääkseni ole tällä hetkellä mallistossa...
No jos verrataan parin litran ahdettuja diesel- ja bensiinimoottoreita keskenään, tilanne on erilainen kuin näköjään kovin moni luulee. Otetaanpa esimerkki Audi A4 sedan:
2.0 TFSI Teho 140 kW Vääntö 280Nm / 1800-5000 rpm Huippunopeus 241 km/h 0-100 km/h 7,3 s
2.0 TDI Teho 103 kW Vääntö 320Nm / 17502500 rpm Huippunopeus 212 km/h 0-100 km/h 9,7 s
Todennäköisesti suurimmalla vaihteella diesel-Audi jättää jossakin vaiheessa suurimmalla vaihteella kiihdyttävää bensiini-Audia. No, lopputuloksena kuitenkin varsin suuri ero bensiinimalliin kun mennään "isoa kovaa". Kyseenalaista on kuitenkin vaihteen merkitys, se on nimittäin helppo vaihtaa ja automaattivaihteiston saa molempiin malleihin. Tuntuu käsittämättömältä, että esim. tuon esimerkin diesel-versiota pidetään ylivertaisena bensiinimallin suorituskykyyn verrattuna...no onhan maailmassa muitakin outoja asioita...
Kukin ajaa millä haluaa ja on myös ihmisiä, joille bensiinin ja dieselöljyn hintaerolla ei ole mitään merkitystä.
2.0 TFSI Teho 140 kW Vääntö 280Nm / 1800-5000 rpm Huippunopeus 241 km/h 0-100 km/h 7,3 s
2.0 TDI Teho 103 kW Vääntö 320Nm / 17502500 rpm Huippunopeus 212 km/h 0-100 km/h 9,7 s
Todennäköisesti suurimmalla vaihteella diesel-Audi jättää jossakin vaiheessa suurimmalla vaihteella kiihdyttävää bensiini-Audia.
Itse asiassa sen bensakoneen teho on 147 kW, ja aika erikoisesti se sama teho on välillä 5100-6000 rpm erittäin laakean vääntökäyrän ansiosta. Dieselkoneessa on hieman suurempi maksimivääntö, mutta se on todella kapealla alueella. 4000 kierroksen kohdalla dieselkoneen vääntö on enää 246 Nm, kun bensakone vääntää 280 Nm.
Kun kiihdytetään alhaisesta nopeudesta isolla vaihteella vääntöä hyväksikäyttäen, diesel-Audi aluksi kiihtyy hieman nopeammin, mutta kun dieselkoneen vääntö alkaa tippua, bensa-Audi lähtee kirimään edelle.
[Torque muokkasi tätä viestiä 19.12.2004 klo 17:51]
Se hyvätuulisuus dieselautolla tulee nimenomaan aivan tavallisessa arkiajossa, Suomen liikenteessä meidän olosuhteissa. Ei haeta huippukiihtyvyyttä, OK se on helposti saatavilla jos niin haluaa. Koko ajaminen ja eteneminen saa muita ulottuvuuksia kuin mihin edelleen suuri määrä autoilijoita suhtautuu varauksin. Sen osoittaa Suomen superalhainen dieselajoneuvojen myyntimäärä, n. 8% uusista autoista. Vain Ruotsissa ja Venäjällä lienee alhaisemmat luvut, joko verotuksesta tai epäluulosta.
Mukava olo jatkuu kaartaessa melko harvoin huoltoasemalle tankkaamaan.
[SixPack muokkasi tätä viestiä 19.12.2004 klo 18:07]
Se hyvätuulisuus dieselautolla tulee nimenomaan aivan tavallisessa arkiajossa, Suomen liikenteessä meidän olosuhteissa. Ei haeta huippukiihtyvyyttä, OK se on helposti saatavilla jos niin haluaa. Koko ajaminen ja eteneminen saa muita ulottuvuuksia kuin mihin edelleen suuri määrä autoilijoita suhtautuu varauksin. Sen osoittaa Suomen superalhainen dieselajoneuvojen myyntimäärä, n. 8% uusista autoista. Vain Ruotsissa ja Venäjällä lienee alhaisemmat luvut, joko verotuksesta tai epäluulosta.
Mukava olo jatkuu kaartaessa melko harvoin huoltoasemalle tankkaamaan.
"Torque" hyvin korjasikin virheeni ja kirjoituksesta näkee, että "Torque" on selvästi tietoinen ahdetun bensiinimoottorin ominaisuuksista.
Tuohon hyväntuulisuuteen on varmasti aihetta ajaessa ahdetulla dieselautolla, mutta aihetta löytyy myös ahdetun bensiiniauton ratin takaa. Mutta eniten kävi korvaani virheellinen väitteesi bensiinimoottorin maksimivääntömomentin sijoittumisesta 3500 rpm:n kohdalle. Eihän 1.8T Passattia voi verrata SDI Poloon, toinen ahdettu ja toinen ei.
Mutta hyvä "SixPack", kirjoituksestasi voisi päätellä, että et oikein tiedä nykyaikasen ahdetun bensiinimoottorin ominaisuuksista. Luulen kuitenkin, että tiedät varsin hyvin ja vain kirjoituksesi on "anti-faktaa". Meillä on myös eri käsitys huippukiihtyvyydestä. Huippukiihtyviä dieselautoja ei kovin monta Suomessa liene. Bensiinikäyttöisiä useita. Kulutuksen suhteen lienemme samaa mieltä.
[9-3 Saabisti muokkasi tätä viestiä 19.12.2004 klo 20:39]
Täytynee sanoa, ettei oikeastaan mitään "ei-volkkarivikaa" ole ollut. Mitä nyt toisen puolen takapolttimo on vähän väliä pimeänä ja yritäppä itse vaihtaa kuskin puolen ajopolttimoa jne.
Tänään tilasin täydellisen jarruremppasetin motonetistä ja rahaa meni 260e.
Että kyllä Cherryyn sai aikanaan kaikki halvemmalla...
Täytynee sanoa, ettei oikeastaan mitään "ei-volkkarivikaa" ole ollut. Mitä nyt toisen puolen takapolttimo on vähän väliä pimeänä ja yritäppä itse vaihtaa kuskin puolen ajopolttimoa jne.
Tänään tilasin täydellisen jarruremppasetin motonetistä ja rahaa meni 260e.
Että kyllä Cherryyn sai aikanaan kaikki halvemmalla...
Mullakin oli 1.2 kirsikka... Aivan loistava peli. Niille osasi jotain jopa tehdä itse tienpäällä. Nykyään ei juuri mitään.
Mutta hyvä "SixPack", kirjoituksestasi voisi päätellä, että et oikein tiedä nykyaikasen ahdetun bensiinimoottorin ominaisuuksista. Luulen kuitenkin, että tiedät varsin hyvin ja vain kirjoituksesi on "anti-faktaa". Meillä on myös eri käsitys huippukiihtyvyydestä. Huippukiihtyviä dieselautoja ei kovin monta Suomessa liene. Bensiinikäyttöisiä useita. Kulutuksen suhteen lienemme samaa mieltä.
Olet oikeassa. Tulisi verrata molempia ahdettuina. Varsinkin FSI-tekniikka on tuonut vääntömomenttia ystävällisempään suuntaan, eli suurin vääntö tulee entistä alemmilla kierroksilla myös bensa-autoissa. Ongelmana on, että yleensä kirjoitan tai otan kantaa silloin kun minulla on omakohtaista käytännön kokemusta, tai luettua tietoa jostakin asiasta. Äkkiseltään kun ajattelen, on ollut vain 3? bensa-autoa alle 5.3 litran koneilla, nekin leasinkipelejä, joten ei omia, ei voi laskea mukaan. Ilman ahtimia, paitsi yksi ilokaasutettu ja yksi Blowerilla.
Käyttöautona on pitkään palvellut eri ahdetut ja ahtamattomat dieselautot. Luin Automotorundsport lehdestä, että 1.6 l dieselmoottorista voi insinöörien mukaan melko kevyesti ottaa tehoja 200 hv asti, sitten tulee raja vastaan ajatellen kestävyyttä arkiautossa. Mielenkiintoista nähdä miten bensa-autoissa vastaava kehitys tulee olemaan. Dieselajoneuvoon kun tottuu, ei oikein näe tarvetta samalla tavalla bensa-autolle. Varsinkin kun maksaa polttoaineet itse. Suomessa on senverran paljon leasing autoja, jotka tottakai käyvät bensalla, eikä kenelläkään ole silloin niin väliä mitä polttoaine maksaa. Vingutetaan korttia kuten eräs nimim. palstalla kertoi.
Luin Automotorundsport lehdestä, että 1.6 l dieselmoottorista voi insinöörien mukaan melko kevyesti ottaa tehoja 200 hv asti, sitten tulee raja vastaan ajatellen kestävyyttä arkiautossa. Mielenkiintoista nähdä miten bensa-autoissa vastaava kehitys tulee olemaan.
Tuskin tuo lehti potaskaa kirjoittaa ja kuulostaa uskottavalta. Juttelin autojen lastutuksesta erään suomalaisen - varsin tunnetun - "virityspajan" omistajan kanssa. Hänen mukaansa useat ahdetut bensiiniautot myydään "kevyesti" viritettyinä (matalapaineturbot esim. 9-3 1.8t ja Passat 1.8T). Näissä on melko paljon "viripotentiaalia", jota ei tosin laillisesti saada ulos, koska muutoskatsastuksen tehon lisäämisen "prosenttisääntö" sen estää. Kuitenkin vaikeutena on ollut uusien ahdettujen dieseleiden "viritys" koska tehon/väännön lisäys on niiden kestävyyden kannalta vaikeaa. En tosin muista perusteita miksi näin on. Puhun nyt ns. chippauksesta. Bensiiniautoissa kehitys on dieseliin verrattuna ollut melko vaisua. Veikkaisin, että jonkinlainen hybriditekniikka yleistyy.
Bensamoottorista ei myöskään saa samaa vääntöä kuin vastaavankokoisesta dieselmoottoisesta autosta. Ehdotan koeajoa.
Eikös vastaavaa ja parempaa vääntöä saa aikaiseksi kunhan bensakone varustetaan turbolla? Turbodieselin ja vapaastihengittävän bensakoneen vertailu on hieman epätasa-arvoista. Tietenkin diesel-puolella turbo on suht. vakiovaruste ja bensa-puolella ehkä vähän "premiumia" nykypäivänä.
Muuten olen samaa mieltä nykydieseleiden erinomaisuudesta, todella mukavia ajettavia.
Eikös vastaavaa ja parempaa vääntöä saa aikaiseksi kunhan bensakone varustetaan turbolla?
Ahdetusta dieselkoneesta saadaan yleensä hieman suurempi maksimivääntö kuin samankokoisesta ahdetusta bensakoneesta. Dieselin ongelma on kuitenkin se, että vääntö loppuu 4000:n kierroksen kohdalla, kun bensakoneessa sitä riittää vielä 6000 kierroksessa, jolloin tehoa irtoaa bensakoneesta aika paljon enemmän.
Olen aikeissa ostaa kyseisellä moottorilla 96kw/130hv varustetun Passat Variantin. Ksyisin Teiltä, lämpeneekö auto sisältä nopeasti
pitääkö ajaa kymmeniä kilometrejä vai lämpeneekö muutamassa
minuutissa. Ei aikaisempaa kokemusta Dieselistä.
Ajoin eilen Golf TDI suorakytkentäautomaatilla,kyllä tuli hiki hämmästellessä miten auto voi kulkea.
Tervetuloa Dieselautojen ryhmään.
Se on omituinen ryhmä, sillä heillä on kaikilla samanlainen tyytyväinen virnistys naamavärkissä kun lähestyvät autoa, tai poistuvat siitä!
Itsellä oli pari vuotta samalla moottorilla varustettu Golf ja se kyllä lämpeni ihan kohtuullisesti jo muutaman kilometrin ajon jälkeen, niillä kerroilla kun ei Eberi ollut lämmittämässä autoa etukäteen.
PTC vastus siinä ilmeisesti oli lämpöä tuomassa.
Joo kyl se virnistys näkyy monella tdi autoilijalla olevan.
Mut ei kyllä lämpee nykyajan dieselit. Kannattaa ehdottomasti hankkia Webasto tai Eberi.
Bensa volkkarikin lämpee muuten tuskastuttavan hitaasti.
Itselläni on 1,9TDI Powerdiesel POLO vm-03 (130+ hv) ja suosittelen lämpimästi EBERiä jos ajelet lyhyitä matkoja (alle 20km).
Pidemmillä matkoilla tarkenee kyllä.
Et varmasti kadu ostosta vaikka ostohetkellä tuntuu kalliilta!
Kaasupolkimen painallus nostaa kyllä naamalle.
PowerDiesel???? Mikä helkkari se on? PD tarkoittaa kyllä VW:lla pompe diesel ei powerdiesel.
Power on se mitä harvoilta löytyy ja Diesel sitä mitä moni joutuu nykyään haistelemaan kun voimaa menee edellä
Ihan miesten oikeasti se taitaa kuitenkin tarkoittaa "pumpe düse" eli pumppusuutin.
Kaveri toi muuttoautona suomeen Audi a4 2,5tdi quatron vm 02, siinä vehkeessä on voimaa ja vääntöä. Harraste autoni ford capri ei mahtanut mitään kiihdytyskisassa joka suoritettiin erään paperitehtaan aitojen takana, tosin audissa neliveto joten ei sutinut ensimmäistä 50metriä kuten capri. Kyllä VAG-konserni diisselin osaa tehdä, siitä ei pääse mihinkään.
Ihan miesten oikeasti se taitaa kuitenkin tarkoittaa "pumpe düse" eli pumppusuutin.
olet varmaan oikeassa mutta volkswagenin varaosatiedostot ovat usein englanninkielisiä eritoten suomessa ,joten siellä puhutaan tietysti samasta asiasta mutta englanniksi ,tuo power diesel on ilmeisesti suomalaisten markkinointi ihmisten aikaansaannoksia.
PowerDiesel volkswagen.fi sivuston mukaan.
On se ihme kuinka monet jaksavat olla innoissaan kaasuöljymoottorin 96 kW:sta...
On se ihme kuinka monet jaksavat olla innoissaan kaasuöljymoottorin 96 kW:sta...
Käytännön ero bensiini ja dieselmoottorin välillä on vääntömomentti alhaisilla kierroksilla. Sellaista kulkinetta ei ole vielä keksitty joka kulkisi pelkästään hevosvoimilla (pl. hevosrattaat). Väännöllä liikutaan. Dieselissä tämä alkaa jo usein hieman 1000 rpm yläpuolelta, jolloin teho tuntuu, kaikki on kotona ja käytettävissä. Vastaavasti bensamoottorissa sama vääntö on käytettävissä vasta 3500 rpm ja korkeimmilla kierroksilla. Ajosta tulee repivää, nykivää mikäli halua bensa-autolla nauttai samoista tehoista. Mikäli ei ole ajanut omakohtaisesti nykydieseliä, tämä voi tuntua vaikealta ymmärtää, se on itse koettava.
Bensamoottorista ei myöskään saa samaa vääntöä kuin vastaavankokoisesta dieselmoottoisesta autosta. Ehdotan koeajoa.
Itse olen omistanut toistaiseksi pelkkiä bensa-kulkineita. Pelkästään yhdellä koeajolla vakuutuin lähtemättömästi nykydieseleiden mahtavasta käytännön suorituskyvystä. Vääntöä riitti. Niin, koeajettu auto oli Audi A4 avant 1,9 tdi, Kw en muista tuosta moottoristahan on useita versioita.
Valitettavasti dieseleiden hinnat on selkeästi bensa-sisariaan korkeammat. Henkilökohtaisesti arvon tällä hetkellä Opel Vectra Wagon 2,2 direct automaatin ja VW Touran 1,9 tdi DSG:n välillä. Katsellaan miten käy.
Bensamoottorista ei myöskään saa samaa vääntöä kuin vastaavankokoisesta dieselmoottoisesta autosta. Ehdotan koeajoa.
Voisikohan kuitenkin olla niin, että vääntöero johtuu ahtamisesta eikä otto- ja dieselmoottorien toimintaperiaatteiden aikaansaamista eroista?
Omassa Skoda Fabiassa on kyseinen moottori ja lämpö riittää vallan mainiosti, paitsi kun lähtee kylmällä koneella ruuhkaan ajelemaan.
Mitä sitten näistä teho/vääntö asioista nykyinen RS tuntuu kulkevan selvästi mukavammin kun entinen neloskoppanen Golf Gti ja Fabia sentään painaa 1300kg eli 50kg enemmän kun Golffi.
On se ihme kuinka monet jaksavat olla innoissaan kaasuöljymoottorin 96 kW:sta...
Se nyt vaan on hauskaa kun on hauskaa.
Mahtava ajaa kun ei tartte pykältää koko ajan ja auto reakoi heti pieneenkin kaasujalan painallukseen.
Kulutus on aivan omaa luokkaansa eikä tartte silti tinkiä voimasta.
Ei dieseliä toki kannata parkkipaikalle ostaa vinoparkkiin, että saa puhua teinien kanssa potaskaa...
NIIN ja nyt puhun kumminkin alle 25t e autosta.
Väärin jäljillä ollaan, jos yleistetään dieselmoottorin väännön olevan lähes ylivertainen bensiinimoottoriin verrattuna. Yleensä puhutaan AHDETUSTA dieselmoottorista. Ahdettuja bensiinimoottoreitakin on nimittäin olemassa. Esimerkiksi vaikkapa Volvo V70 2.5T 1500 rpm/320 Nm jos oikein muistan, Audi A4 2.0TFSI 280/1800, jne. Mielestäni aika kaukana huippuväännöt 3500 kierroksesta...
Tuntuu usein, että ahdettuna parin litran dieselmoottoria verrataan vastaavaan vapaastihengittävään bensiinimoottoriin ja suorituskykyvertailuun otetaan epäolennaisia argumentteja kuten auton ostohinnan ero ja polttoaineen kulutus/hinta. Nämä eivät vaikuta auton kiihtyvyyteen eikä huippunopeuteen. Olen nimittäin huomannut, että hinnaltaan halvempi auto voi olla nopeampi ja pieniruokaisempi malli voi kulkea nopeammin kuin suuriruokainen...
Olen vahvasti sitä mieltä, että nykyaikainen ahdettu dieselmoottori on loistava ominaisuuksiltaan normaaliin liikenteeseen. Valitettavasti sen verorasite estää toistaiseksi? suuremman yleistymisen. Toisaalta huippusuorituskykyä haluava asiakas valitsee bensiinikäyttöisen mallin. Diesel-Ferraria ei tietääkseni ole tällä hetkellä mallistossa...
No jos verrataan parin litran ahdettuja diesel- ja bensiinimoottoreita keskenään, tilanne on erilainen kuin näköjään kovin moni luulee.
Otetaanpa esimerkki Audi A4 sedan:
2.0 TFSI
Teho 140 kW
Vääntö 280Nm / 1800-5000 rpm
Huippunopeus 241 km/h
0-100 km/h 7,3 s
2.0 TDI
Teho 103 kW
Vääntö 320Nm / 17502500 rpm
Huippunopeus 212 km/h
0-100 km/h 9,7 s
Todennäköisesti suurimmalla vaihteella diesel-Audi jättää jossakin vaiheessa suurimmalla vaihteella kiihdyttävää bensiini-Audia. No, lopputuloksena kuitenkin varsin suuri ero bensiinimalliin kun mennään "isoa kovaa". Kyseenalaista on kuitenkin vaihteen merkitys, se on nimittäin helppo vaihtaa ja automaattivaihteiston saa molempiin malleihin. Tuntuu käsittämättömältä, että esim. tuon esimerkin diesel-versiota pidetään ylivertaisena bensiinimallin suorituskykyyn verrattuna...no onhan maailmassa muitakin outoja asioita...
Kukin ajaa millä haluaa ja on myös ihmisiä, joille bensiinin ja dieselöljyn hintaerolla ei ole mitään merkitystä.
Teho 140 kW
Vääntö 280Nm / 1800-5000 rpm
Huippunopeus 241 km/h
0-100 km/h 7,3 s
2.0 TDI
Teho 103 kW
Vääntö 320Nm / 17502500 rpm
Huippunopeus 212 km/h
0-100 km/h 9,7 s
Todennäköisesti suurimmalla vaihteella diesel-Audi jättää jossakin vaiheessa suurimmalla vaihteella kiihdyttävää bensiini-Audia.
Itse asiassa sen bensakoneen teho on 147 kW, ja aika erikoisesti se sama teho on välillä 5100-6000 rpm erittäin laakean vääntökäyrän ansiosta. Dieselkoneessa on hieman suurempi maksimivääntö, mutta se on todella kapealla alueella. 4000 kierroksen kohdalla dieselkoneen vääntö on enää 246 Nm, kun bensakone vääntää 280 Nm.
Kun kiihdytetään alhaisesta nopeudesta isolla vaihteella vääntöä hyväksikäyttäen, diesel-Audi aluksi kiihtyy hieman nopeammin, mutta kun dieselkoneen vääntö alkaa tippua, bensa-Audi lähtee kirimään edelle.
Se hyvätuulisuus dieselautolla tulee nimenomaan aivan tavallisessa arkiajossa, Suomen liikenteessä meidän olosuhteissa. Ei haeta huippukiihtyvyyttä, OK se on helposti saatavilla jos niin haluaa. Koko ajaminen ja eteneminen saa muita ulottuvuuksia kuin mihin edelleen suuri määrä autoilijoita suhtautuu varauksin. Sen osoittaa Suomen superalhainen dieselajoneuvojen myyntimäärä, n. 8% uusista autoista. Vain Ruotsissa ja Venäjällä lienee alhaisemmat luvut, joko verotuksesta tai epäluulosta.
Mukava olo jatkuu kaartaessa melko harvoin huoltoasemalle tankkaamaan.
Mukava olo jatkuu kaartaessa melko harvoin huoltoasemalle tankkaamaan.
"Torque" hyvin korjasikin virheeni ja kirjoituksesta näkee, että "Torque" on selvästi tietoinen ahdetun bensiinimoottorin ominaisuuksista.
Tuohon hyväntuulisuuteen on varmasti aihetta ajaessa ahdetulla dieselautolla, mutta aihetta löytyy myös ahdetun bensiiniauton ratin takaa. Mutta eniten kävi korvaani virheellinen väitteesi bensiinimoottorin maksimivääntömomentin sijoittumisesta 3500 rpm:n kohdalle. Eihän 1.8T Passattia voi verrata SDI Poloon, toinen ahdettu ja toinen ei.
Mutta hyvä "SixPack", kirjoituksestasi voisi päätellä, että et oikein tiedä nykyaikasen ahdetun bensiinimoottorin ominaisuuksista. Luulen kuitenkin, että tiedät varsin hyvin ja vain kirjoituksesi on "anti-faktaa". Meillä on myös eri käsitys huippukiihtyvyydestä. Huippukiihtyviä dieselautoja ei kovin monta Suomessa liene. Bensiinikäyttöisiä useita.
Kulutuksen suhteen lienemme samaa mieltä.
Omistan Golf IV 1.9TDI eli 66kw.
Täytynee sanoa, ettei oikeastaan mitään "ei-volkkarivikaa" ole ollut. Mitä nyt toisen puolen takapolttimo on vähän väliä pimeänä ja yritäppä itse vaihtaa kuskin puolen ajopolttimoa jne.
Tänään tilasin täydellisen jarruremppasetin motonetistä ja rahaa meni 260e.
Että kyllä Cherryyn sai aikanaan kaikki halvemmalla...
Täytynee sanoa, ettei oikeastaan mitään "ei-volkkarivikaa" ole ollut. Mitä nyt toisen puolen takapolttimo on vähän väliä pimeänä ja yritäppä itse vaihtaa kuskin puolen ajopolttimoa jne.
Tänään tilasin täydellisen jarruremppasetin motonetistä ja rahaa meni 260e.
Että kyllä Cherryyn sai aikanaan kaikki halvemmalla...
Mullakin oli 1.2 kirsikka... Aivan loistava peli.
Niille osasi jotain jopa tehdä itse tienpäällä.
Nykyään ei juuri mitään.
Mutta hyvä "SixPack", kirjoituksestasi voisi päätellä, että et oikein tiedä nykyaikasen ahdetun bensiinimoottorin ominaisuuksista. Luulen kuitenkin, että tiedät varsin hyvin ja vain kirjoituksesi on "anti-faktaa". Meillä on myös eri käsitys huippukiihtyvyydestä. Huippukiihtyviä dieselautoja ei kovin monta Suomessa liene. Bensiinikäyttöisiä useita.
Kulutuksen suhteen lienemme samaa mieltä.
Olet oikeassa. Tulisi verrata molempia ahdettuina.
Varsinkin FSI-tekniikka on tuonut vääntömomenttia ystävällisempään suuntaan, eli suurin vääntö tulee entistä alemmilla kierroksilla myös bensa-autoissa. Ongelmana on, että yleensä kirjoitan tai otan kantaa silloin kun minulla on omakohtaista käytännön kokemusta, tai luettua tietoa jostakin asiasta. Äkkiseltään kun ajattelen, on ollut vain 3? bensa-autoa alle 5.3 litran koneilla, nekin leasinkipelejä, joten ei omia, ei voi laskea mukaan. Ilman ahtimia, paitsi yksi ilokaasutettu ja yksi Blowerilla.
Käyttöautona on pitkään palvellut eri ahdetut ja ahtamattomat dieselautot. Luin Automotorundsport lehdestä, että 1.6 l dieselmoottorista voi insinöörien mukaan melko kevyesti ottaa tehoja 200 hv asti, sitten tulee raja vastaan ajatellen kestävyyttä arkiautossa. Mielenkiintoista nähdä miten bensa-autoissa vastaava kehitys tulee olemaan. Dieselajoneuvoon kun tottuu, ei oikein näe tarvetta samalla tavalla bensa-autolle. Varsinkin kun maksaa polttoaineet itse. Suomessa on senverran paljon leasing autoja, jotka tottakai käyvät bensalla, eikä kenelläkään ole silloin niin väliä mitä polttoaine maksaa. Vingutetaan korttia kuten eräs nimim. palstalla kertoi.
Tuskin tuo lehti potaskaa kirjoittaa ja kuulostaa uskottavalta. Juttelin autojen lastutuksesta erään suomalaisen - varsin tunnetun - "virityspajan" omistajan kanssa. Hänen mukaansa useat ahdetut bensiiniautot myydään "kevyesti" viritettyinä (matalapaineturbot esim. 9-3 1.8t ja Passat 1.8T). Näissä on melko paljon "viripotentiaalia", jota ei tosin laillisesti saada ulos, koska muutoskatsastuksen tehon lisäämisen "prosenttisääntö" sen estää. Kuitenkin vaikeutena on ollut uusien ahdettujen dieseleiden "viritys" koska tehon/väännön lisäys on niiden kestävyyden kannalta vaikeaa. En tosin muista perusteita miksi näin on. Puhun nyt ns. chippauksesta.
Bensiiniautoissa kehitys on dieseliin verrattuna ollut melko vaisua. Veikkaisin, että jonkinlainen hybriditekniikka yleistyy.
Eikös vastaavaa ja parempaa vääntöä saa aikaiseksi kunhan bensakone varustetaan turbolla? Turbodieselin ja vapaastihengittävän bensakoneen vertailu on hieman epätasa-arvoista. Tietenkin diesel-puolella turbo on suht. vakiovaruste ja bensa-puolella ehkä vähän "premiumia" nykypäivänä.
Muuten olen samaa mieltä nykydieseleiden erinomaisuudesta, todella mukavia ajettavia.
Ahdetusta dieselkoneesta saadaan yleensä hieman suurempi maksimivääntö kuin samankokoisesta ahdetusta bensakoneesta. Dieselin ongelma on kuitenkin se, että vääntö loppuu 4000:n kierroksen kohdalla, kun bensakoneessa sitä riittää vielä 6000 kierroksessa, jolloin tehoa irtoaa bensakoneesta aika paljon enemmän.