Viime aikoina TM:n koeajajat ovat järjestään manailleet manuaalivaihteisten Fordien liikkeellelähdön hankaluutta. Syiksi on tarjottu liian herkkää kytkintä, heikkoa alavääntöä ja kevyttä vauhtipyörää. Itsekin olen tuntenut olevani jälleen nuori ja kokematon, kun siistit liikkeellelähdöt eivät vuoden harjoittelunkaan jälkeen ota onnistuakseen C-MAXilla kuin suunnilleen joka toisella kerralla. Sammahtelua ei sentään pääse tapahtumaan häiritsevän usein. Kytkimessä ei mielestäni ole mitään moitittavaa, mutta sähköisen kaasupolkimen, moottorinohjauksen ja ilmeisen kevyen vauhtipyörän yhdistelmässä sitäkin enemmän. Kaasupolkimella on ensinnäkin hyvin hankala annostella alun toistatuhatta kierrosta minuutissa lähtöä varten, kevytkin painallus saa koneen kiertämään parintuhannen varvin tienoille. Tämä on toisaalta hyvä asia, sillä alhaisemmilla kierroksilla kone nyykähtää hyvin helposti ilmeisesti kevyen vauhtipyörän takia. Moottorinohjauksesta tuntuu myös puuttuvan edellisessä autossa (Vectra) ollut "automaattikaasu" joka pyrki pitämään kierrokset joutokäynnin yläpuolella esim. huolimattomassa liikkeellelähdössä ja ylämäkeen ryömittäessä.
Ensin ajattelin kyseessä olevan vain C-MAXin ominaisuus, mutta koeajojuttujen perusteella Ford haluaa ilmeisen tietoisesti tehdä autonsa hankaliksi liikkeellelähdöissä. Ehkäpä Taunus on aikanaan ollut tuollainen ja merkkiuskollisten kokema hallintalaitetuntuma halutaan pitää ennallaan maailman tappiin saakka. Sama tulee helposti mieleen VAG-autojen kytkinpolkimen liikeradasta, jonka tarpeetonta pituutta on moitittu iät ja ajat, mutta muutosta ei vain haluta tehdä.
Automaatilla tästäkin riesasta pääsisi, mutta sen saa vain jo valmiiksi kirotun kalliiseen diesel-malliin.
Minulla ei ole ollut ongelmia Fordin kytkimien kanssa, vaikka niillä on tullut ajeltua viime vuosina joitain tuhansia kilometrejä (2xKa, 2XFocus, koeajoja Mondeoilla ja C-Maxeilla).
Mitä VAGiin tulee, niin pitkäliikkeinen kytkin on kestomoite jokaisessa testissä. Toki liike voisi olla lyhyempikin mutta käytössä siihen tottuu ja se ei vaivaa tippaakaan. Näin ainakin omassa VW:ssäni.
En minäkään tullut kiinnittäneeksi erityisempää huomiota liikkeellelähtöön koeajoilla, mutta itselle vierailla autoilla tuleekin aina lähdettyä varman päälle. Piintynyt tapani käyttää liikkeellelähdössä suht' matalia kierroksia ja vähäistä kytkimen luistatusta on vain osoittautunut hankalaksi C-MAXin kanssa.
Totta on, että pitkäliikkeiseen kytkinpolkimeenkin tottuu, mutta miksei VAG poista totuttelun vaivaa ja koeajajien kestorutinaa lyhentämällä liikerataa?
Itselläni oli aikanaan Focus, jonka kanssa alussa oli todellakin totuttelemista, kevyen kytkimen kanssa, muistan lukeeni Focuksen esitteestä, että kytkin on hydraulisesti kevennetty. Auto ei varsinaisesti sammunnut minulta, vaan lähti hitaasti ryömimällä eteenpäin, jolloin painoin kytkintä alas ja kaasua lisää, ja mahtavasti luistattaen pääsin liikkeelle. Mutta kun kokemusta karttui, niin oli todella vaivaton ajettava. Koeajoin joskus Mondeon, ja siinä kytkin toimi samalla tavalla, joten siirtyminen Focuksesta Mondeoon sujui helposti. Eli tykkäsin paljon kytkimestä, kun oli tottunut siihen.
Minua tuo pitkä liike vaivaa siinä mielessä, että yltääkseen painamaan kytkinpolkimen pohjaan asti täytyy istuin siirtää tarpeettoman lähelle. Tästä seuraa mm. reisituen heikkeneminen ja välillä tulee tunne, että jarru- ja kaasupolkimet ovat turhan lähellä. Onneksi on vakionopeudensäädin, muuten tämä saattaisi jopa alkaa ärsyttää pidemmällä matkalla.
Ja auto on Skoda Octavia.
EDIT: Tuosta tottumisesta... Tuossa joku sanoi, että Fordissa oli alkuun vaikea käyttää kytkintä ja kaasua. Skodassa oli sama juttu. Ihme sähellystä alussa, mutta nyt kun on tottunut, käyttö on todella helppoa. Liikkeellelähdöt ovat lähes aina tasaisia ja vaihdot nykäyksettömiä.
Luulisi kuitenkin, että kannattaisi hioa tuo polkimien yhteistoiminta niin helpoksi, että asiakas tuntee koeajolla auton heti omakseen. Vai onko se niin vaikeaa nykyisten sähkölaitteiden aikana, siis saada luonnollinen tuntuma polkimiin?
En ole autotekniikan asiantuntija mutta muistelen, että joillakin/useimmilla automerkeillä on laitettu elektroniikkaa helpottamaan liikkeellelähtöjä eli kaasua lisätään automaattisesti jos moottori meinaa sammua kasken liikkeellelähdön.
Eli mielestäni "vika" menee tänä päivänä lähes aina elektroniikan puolelle eikä huonosti tehtyihin säätöihin.
Suosittelen siirtymään automaattivaihteeseen, niin kaikki lähtövaikeudet loppuvat!
En tiedä muista malleista, mutta Mondeon kytkimen toiminta muuttui, ainakin perusmalleissa, vuoden 2003 viimeisten tuotantoerien jälkeen todella "ärhäkäksi". Huomasin tämän kun itsellä oli korjauksen sijaisautona vastaavanlainen kuin omani mutta uudempi. Autolla liikkeellelähtö oli huomattavan erilaista ja vaikeampaa. Kytkintä tuli luistatettua oikein kunnolla välillä. C-Maxissa en ole vastaavaa, ainakaan häiritsevässä määrin, huomannut koeajoilla huomannut.
Mitä TM:n artikkeleihin tulee, arvosana 6 Dieselin kaupunkiajettavuudesta kertoo jostakin kiukustumisesta ko. merkiin tai autoon, omasta mielestäni. Itse koeajoini ko. moottorilla olevan auton joku aika sitten ja kyllähän se minullakin sammui heti ekalla lähdöllä. Mutta sen jälkeen ei ollut mitään ongelmia. Olen paljon ajanut 320D Bemarilla ja saman asteikon mukaan, jos Mondeolle 6 niin Bemarille 4, kaupunkiajosta.
En kyllä minäkään ole huomannut C-Maxissa mitenkään erikoista kytkintä. Muista Fordeista minulla ei ole kokemusta, mutta sen sijaan monista muista automerkeistä runsaastikin eikä se C-Max niistä niin hirveästi poikkea. Olisiko oman (nimim Erkki) autosi kytkimessä säädön tarvetta (jos sitä nyt voi säätää)? Ja mikä moottori autossasi on? Ykskuutosen jotenkin ymmärtäisi, mutta ainakin ykskasissa on vahva vääntö.
Kyllä jos liikkeellelähtö on noin hankalaa kuin puhutaan, suosittelen vilpittömästi nimim. erkille muutaman ajotunnin ottamista.
Tätä osasin odottaakin... Rohkenen kuitenkin olettaa, ettei kyseessä ole pelkästään oma osaamattomuuteni, kun kerran kaikenkokeneet koeajajatkin tohtivat tunnustaa tumpeloivansa liikkeellelähtöjä Fordeilla.
aeffae & co., kirjoitin aloituksessani varsin selvästi, ettei C-MAXin kytkimessä ole mielestäni mitään outoa. C-MAXini on 1,6-litrainen, mutta viimeisimmässä TM:ssä kirjoitetaan näin 2,3-litraisesta Maverickista:
"Moottorin huonona puolena voidaan pitää ongelmia liikkeelle lähtiessä. Tietynlainen väännön puute yhdessä kevyen vauhtipyörän ja ärhäkän kytkimen kanssa aiheuttaa helposti moottorin sammumista.
Varma liikkeellelähtö edellyttää käyntinopeuden nostamista 2000 r/min paikkeille, minkä jälkeen kytkintä on vielä hieman luistatettava."
Itse totuin Fordin kytkimeen melko nopeasti. Asia on vähän kaksipiippuinen, sen minkä liikkeelle lähdössä menettää, voittaa vaihteita vaihtaessa (käy Fordissa minusta aika vaivattomasti, toisin kuin VW:ssä ja Audissa).
Kaiken kaikkiaan, yhtään sellaista saksalaista autoa en ole ajanut, joka pääsisi kytkimen toiminnassa lähellekään ranskalaisia.
Japanilaisesta kytkimestä ja vaihteistosta puhumattakaan...alansa huippua yleensä automerkistä riippumatta.
Mä muistan, kun muutama vuosi sitten (noin 5) jouduin ajamaan kaverini uutta turbodiiselmondeota yhden reissun ajan...Auto oli aivan kamala ajaa!...Liikkeellelähdöt oli hankalia, ja tuo moottori vasta erikoinen oli: Ensiksi kun lähti kiihdyttämään, niin ei tapahtunut mitään. Tuntui että alla on joku paappatunturi...Sitten yhtäkkiä turbo räväytti voimansa esiin, ja nyppäs selän selkänojaan!...Kaikenkaikkiaan tosi rauhaton moottoriltaan!
Eipä taida kovin huippua olla. Ajoin muutaman kerran kaverin uudella Mazda 6:lla ja välillä ei meinannut pakkia saada päälle. Piti painella kytkintä ja käyttää vapaalla että sai sen lopulta päälle. Liekö ollut sitten joku maanantaikappale.
Taitaa olla ominaisuus, esiintynyt japseissa kautta aikain.