Smartilla seinään 70mph

9 kommenttia

Oheisesta linkistä löytyy video, jossa Smartilla ajetaan betoniseinään 70mph, joka lienee n. 110km/h.

http://video.google.com/videoplay?docid=6605730767077503480

Matkustamo pysyi muodossaan ja ovet aukesivat ilman työkaluja. Repsikan puoleinen ovi jopa meni kiinnikin, eli toimi normaalisti.

Tässä autossa lienee enemmänkin kiinnitetty huomiota matkustamon muodossa pysymiseen, kuin törmäysenergian absorboimiseen rakennemuutoksiin, olosuhteiden pakosta tosin. Äkkinäisestä pysähtyvyydestä johtuvat kiihtyvyydet lienevät aika rajuja.

Onhan tuo pyssäys aika raju, olisivatkohan sisällä olijat selvinneet. Aika "ehjältä" tuo auto kuitenkin näyttää.

Mitenkähän olisi oma autosi selviytynyt?

  
  • Aika hyvä suoritus.
    Nyt voinkin rauhassa otta Iso-Omenan kauppakeskuksessa maitohyllyltä kunnon vauhtia leipä- ja juuresosastolle, ja siitä....sitten.

    Yllättävän hyvin postilaatikko pyörillä pysyy kasassa.

      
  • Ovi kyllä aukesi mutta ruumiita olisi tullut..
    Ratti työntyi reilusti penkkiin päin ja hidastuvuus liian kova

      
  • Yllättävää että se toinen ovi toimi ihan ok. Todella pienet muodonmuutokset verrattuna odotuksiin. Luulin että siitä jatkaa puolet esteen yli :grin: ja alustasta jää luumun kokoinen rusina.

      
  • Muodonmuutoksien ideanahan on sitoa energia siihen muodonmuutokseen. Varmasti nykytekniikalla saataisiin tehtyä auto, joka ei menisi juurikaan mutkalle törmäyksessä. Mutta halvemmaksi tulee hankkia uusi auto kuin uusi ihminen. Tämän tietävät autonvalmistajatkin.

      
  • Hidastuvuuttahan on vaikea arvioida kun ei ole kiihtyvyysantureiden mittaustietoja, mutta jos yrittäisi pohtia videon perusteella. Kaksi asiaa tulee mieleen, nimittäin perähän nousee ylös, joka vähentää osaltaan hidastuvuutta ja toinen on että kirppuhan kääntyy sivulle. Tuo sivulle kääntyminen saattaa johtua suurelta osin siitä että paino (moottori) on perässä, niin siinä tulee helposti (luonnollisesti) vääntöä sivulle kun törmäys ei ole ideaalinen (tasainen). Voisi jossitella lisää, että onko noin pienessä autossa hyväksi että moottori onkin takana, joka luultavasti aiheuttaa ensin perän nousun ilmaan ja sitten auton kääntymisen sivulle.
    Kaikenkaikkiaan lopputulos oli yllättävän hyvä, ainakin minun silmin katsottuna.

      
  • Kyllähän se kääntyy sivulle kun se betoniestekin oli vinossa.

      
  • Eiköhän jokainen osaa laskea ihan lukion fysiikalla, ettei tuosta voi selvitä hengissä.

      
  • Loukkaantumisvaaraa ei tuollaisessa törmäyksessä ole. Seurauksena on varma kuolema.

      
  • V, kerros mistä kaivat näitä videoita!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit