ONKO TEILLÄ KELLÄÄN TOYOTA RAV4. OLETTEKO TYYTYVÄISIÄ SEN AJO-OMINAISUUKSIIN KELEILLÄ JOTKA HIUKANKIN POIKKEAVAT KUIVISTA TEISTÄ. ONKO YRITTÄNYTKÄÄN LÄHTEÄ KÄSISTÄ TAI PERÄ AIKONUT OLLA SE JOKA MÄÄRÄÄ MENON SUUNNAN
Minulla on ollut RAV4 1,5 vuoden ajan. Olen erittäin tyytyväinen. Asuntovaunun vedossa se on aivan mainio. Jatkuva neliveto on varsinkin talvella niin mainio, että tuskin enää kaksivetoista huolin. Auto on melko korkea ja sen ansiosta näkyväisyys on hyvä ja autoon meno ja varsinkin siltä nouseminen on helppoa. Edellinen autoni oli Saab 9-3, joten vertailukohteenikaan ei ollut mikään huono. Bensankulutus on RAV4:ssä sama kuin Saabissa. Mitä vielä tulisi mieleen. Parkkeeraus on erittäin helppoa. Tavaratila saattaa vaikuttaa pieneltä, mutta se on korkea! Esim. oksasilpputi kulkee hyvin pystyasennossa. Suosittelen tähänkin autoon automaattivaihdetta. Mikään ei tuo varsinkaan kaupunkiajoon sen enempää mukavuutta. Yhteenvetona: Suosittelen RAV4:ää lämpimästi!
Itselläni ei ole kokemuksia autosta. Suosittelen kuitenkin valitsemaan mallin josta löytyy ESP, olikohan se Toyotalla VSC tai joitain. Lisäksi ehdottomasti nastoilla varustetut renkaat talveksi.
Työkaverini nimittäin pyöräytti viime lauantaina omansa katolleen. Alla oli kitkarenkaat, autossa ei ESP:tä. Liukas keli, pieni paikallistie, mutka, nopeutta n. 50 km/h. "Se vaan lähti, ei siinä mitään ehtinyt tehdä" oli kaveri kommentti. Tuskin muuten olisi kaatunut, mutta sattui olemaan paikalla syvä oja joka viimeisteli onnettomuuden. Onneksi henkilövahinkoja ei sattunut.
Työkaverini nimittäin pyöräytti viime lauantaina omansa katolleen. Alla oli kitkarenkaat, autossa ei ESP:tä.
En tiedä, millainen käytäntö on Suomessa, mutta Ruotsista löytyy esimerkki MS-renkaiden epäjohdonmukaisuudesta.
Joku oli ajanut Mitsun L200:n ulos tieltä talvella MS-merkityillä ensiasennusrenkailla. Sikäläisen käytännön mukaan renkaat pitää löytyä STROn listalta (www.stro.nu), jotta ne voidaan hyväksyä talvikäyttöön. Mitsun renkaita ei siellä ollut, joten vakuutusyhtiö ei maksanut äyriäkään korvauksia.
Muistaako Salo-m, missä tästä tapauksesta oli juttua?
Itselläni ei ole kokemuksia autosta. Suosittelen kuitenkin valitsemaan mallin josta löytyy ESP, olikohan se Toyotalla VSC tai joitain. Lisäksi ehdottomasti nastoilla varustetut renkaat talveksi.
Työkaverini nimittäin pyöräytti viime lauantaina omansa katolleen. Alla oli kitkarenkaat, autossa ei ESP:tä. Liukas keli, pieni paikallistie, mutka, nopeutta n. 50 km/h. "Se vaan lähti, ei siinä mitään ehtinyt tehdä" oli kaveri kommentti. Tuskin muuten olisi kaatunut, mutta sattui olemaan paikalla syvä oja joka viimeisteli onnettomuuden. Onneksi henkilövahinkoja ei sattunut.
Noin minullakin tapahtui. RAV4 ei ole jatkuva neliveto, vaikka ostaessani autoa näin annettiin ymmärtää. Autossa on jokin viskokytkin, jonka toimintaa en ole ymmärtänyt. Loiva kaarre ja vesikeli, ei liukasta vauhti 60 km/h. Aivan kuin takapää olisi saanut lisää vauhtia. Ei kaatunut, mutta ojaan menin. Ja auto meni alaosastaan aivan säpäleiksi. Ensimmäinen kolarini 36 vuoden ajokokemuksella. Vahinko sattuu varovaisimmallekin ja ajovirheen voi aina tehdä, mutta jotain kummallista kuitenkin tapahtui.
Noin minullakin tapahtui. RAV4 ei ole jatkuva neliveto, vaikka ostaessani autoa näin annettiin ymmärtää. Autossa on jokin viskokytkin, jonka toimintaa en ole ymmärtänyt. Loiva kaarre ja vesikeli, ei liukasta vauhti 60 km/h. Aivan kuin takapää olisi saanut lisää vauhtia.
Suhtaudun luontaisella epäilyksellä ainakin etuvetoihin, joissa takaveto kytkeytyy automaattisesti. Tarkoittaako tämä sitä, että vesiliirtotilanteessa etupään sutiessa takapään veto kytkeytyy mukaan ja varmistaa tieltä suistumisen? Siis kun etupyörät alkavat pyöriä kitkatasoa nopeampaa vauhtia, ja takapyörät yhtyvät leikkiin, ei ole enää yhtäkään akselia pitävällä pinnalla? Suoralla ei vielä fataalia, mutta mutkassa jatketaan tangentin suuntaan.
Pitäydyn Torsenissa, joka on "aikuisten oikeesti" jatkuva neliveto (siis koneinssien oikeasti jatkuva kaksipyöräveto), vaikka se tulevaisuudessa johtaisikin VW:stä ylihintaiseen Audiin siirtymiseen
hiippu: "RAV4 ei ole jatkuva neliveto, vaikka ostaessani autoa näin annettiin ymmärtää. Autossa on jokin viskokytkin, jonka toimintaa en ole ymmärtänyt."
Kyllä RAV4 on jatkuva neliveto. Tämän kertoo se, että voima kulkee keskitasauspyörästön kautta. Eli asfaltillakin kaikki 4 pyörää vetävät. Viskokytkin toimii tarvittaessa luistonrajoittimena, eli estää etu- ja takaakselin nopeuserot. Etuvetoisessa autossa on tasauspyörästö etuakselilla. RAV4:ssä (ja muissa jatkuvissa nelivedoissa) on 3 tasauspyörästöä: 1. etuakselilla 2. taka-akselilla ja 3. akselien välissä.
Jep, RAV on jatkuva 4-veto tasauspyörästöllä ja viskolukolla. Itselläni on kokemusta talviliukkailla sen verran että hyvin menee. Ainut mitä sai varoa oli autossa ollutta takaakselin tasauspyörästön lukitusta (tuli lux-pack varustepaketin mukana). Liukkailla kelillä kun tahtoi tyrkätä takapäätä sivulle kun lukon ansiosta molemmat takapyörät sutivat. Eli hyvä apu liikkeelle lähtiessä mutta varottava liiallista kaasunkäyttöä.
Juu, RAV4:ssa on tähän saakka ollut jatkuvaksi luokiteltava neliveto, mutta eipä ole enää nyt keväällä tulevassa uudessa mallissa, vaan siinä on siirrytty sähköisesti ohjattuun Haldex-tyyppiseen järjestelmään, jota nykyään käyttää yllättäen myös VAG-konserni joissain malleissa ja esim. Volvo nelivetomalleissaan. Eli jos haluaa RAV4:n jatkuvalla nelivedolla, niin on syytä pitää kiirettä!
Kyllä minua harmitti kun luin mainoksista, että uusi RAV4 ei enää olekaan jatkuva neliveto niinkuin nykyinen! Miksi ihmeessä tällainen taaksepäin meno? Minkä auton minä sitten seuraavaksi valitsen? Alkaa miettiminen.
Minulla on ollut RAV4 1,5 vuoden ajan. Olen erittäin tyytyväinen. Asuntovaunun vedossa se on aivan mainio. Jatkuva neliveto on varsinkin talvella niin mainio, että tuskin enää kaksivetoista huolin. Auto on melko korkea ja sen ansiosta näkyväisyys on hyvä ja autoon meno ja varsinkin siltä nouseminen on helppoa.
Edellinen autoni oli Saab 9-3, joten vertailukohteenikaan ei ollut mikään huono. Bensankulutus on RAV4:ssä sama kuin Saabissa.
Mitä vielä tulisi mieleen. Parkkeeraus on erittäin helppoa. Tavaratila saattaa vaikuttaa pieneltä, mutta se on korkea! Esim. oksasilpputi kulkee hyvin pystyasennossa.
Suosittelen tähänkin autoon automaattivaihdetta. Mikään ei tuo varsinkaan kaupunkiajoon sen enempää mukavuutta.
Yhteenvetona: Suosittelen RAV4:ää lämpimästi!
Itselläni ei ole kokemuksia autosta. Suosittelen kuitenkin valitsemaan mallin josta löytyy ESP, olikohan se Toyotalla VSC tai joitain. Lisäksi ehdottomasti nastoilla varustetut renkaat talveksi.
Työkaverini nimittäin pyöräytti viime lauantaina omansa katolleen. Alla oli kitkarenkaat, autossa ei ESP:tä. Liukas keli, pieni paikallistie, mutka, nopeutta n. 50 km/h. "Se vaan lähti, ei siinä mitään ehtinyt tehdä" oli kaveri kommentti. Tuskin muuten olisi kaatunut, mutta sattui olemaan paikalla syvä oja joka viimeisteli onnettomuuden. Onneksi henkilövahinkoja ei sattunut.
En tiedä, millainen käytäntö on Suomessa, mutta Ruotsista löytyy esimerkki MS-renkaiden epäjohdonmukaisuudesta.
Joku oli ajanut Mitsun L200:n ulos tieltä talvella MS-merkityillä ensiasennusrenkailla. Sikäläisen käytännön mukaan renkaat pitää löytyä STROn listalta (www.stro.nu), jotta ne voidaan hyväksyä talvikäyttöön. Mitsun renkaita ei siellä ollut, joten vakuutusyhtiö ei maksanut äyriäkään korvauksia.
Muistaako Salo-m, missä tästä tapauksesta oli juttua?
Työkaverini nimittäin pyöräytti viime lauantaina omansa katolleen. Alla oli kitkarenkaat, autossa ei ESP:tä. Liukas keli, pieni paikallistie, mutka, nopeutta n. 50 km/h. "Se vaan lähti, ei siinä mitään ehtinyt tehdä" oli kaveri kommentti. Tuskin muuten olisi kaatunut, mutta sattui olemaan paikalla syvä oja joka viimeisteli onnettomuuden. Onneksi henkilövahinkoja ei sattunut.
Noin minullakin tapahtui. RAV4 ei ole jatkuva neliveto, vaikka ostaessani autoa näin annettiin ymmärtää. Autossa on jokin viskokytkin, jonka toimintaa en ole ymmärtänyt.
Loiva kaarre ja vesikeli, ei liukasta vauhti 60 km/h. Aivan kuin takapää olisi saanut lisää vauhtia. Ei kaatunut, mutta ojaan menin. Ja auto meni alaosastaan aivan säpäleiksi. Ensimmäinen kolarini 36 vuoden ajokokemuksella. Vahinko sattuu varovaisimmallekin ja ajovirheen voi aina tehdä, mutta jotain kummallista kuitenkin tapahtui.
Loiva kaarre ja vesikeli, ei liukasta vauhti 60 km/h. Aivan kuin takapää olisi saanut lisää vauhtia.
Suhtaudun luontaisella epäilyksellä ainakin etuvetoihin, joissa takaveto kytkeytyy automaattisesti. Tarkoittaako tämä sitä, että vesiliirtotilanteessa etupään sutiessa takapään veto kytkeytyy mukaan ja varmistaa tieltä suistumisen? Siis kun etupyörät alkavat pyöriä kitkatasoa nopeampaa vauhtia, ja takapyörät yhtyvät leikkiin, ei ole enää yhtäkään akselia pitävällä pinnalla? Suoralla ei vielä fataalia, mutta mutkassa jatketaan tangentin suuntaan.
Pitäydyn Torsenissa, joka on "aikuisten oikeesti" jatkuva neliveto (siis koneinssien oikeasti jatkuva kaksipyöräveto), vaikka se tulevaisuudessa johtaisikin VW:stä ylihintaiseen Audiin siirtymiseen
hiippu: "RAV4 ei ole jatkuva neliveto, vaikka ostaessani autoa näin annettiin ymmärtää. Autossa on jokin viskokytkin, jonka toimintaa en ole ymmärtänyt."
Kyllä RAV4 on jatkuva neliveto. Tämän kertoo se, että voima kulkee keskitasauspyörästön kautta. Eli asfaltillakin kaikki 4 pyörää vetävät. Viskokytkin toimii tarvittaessa luistonrajoittimena, eli estää etu- ja takaakselin nopeuserot.
Etuvetoisessa autossa on tasauspyörästö etuakselilla. RAV4:ssä (ja muissa jatkuvissa nelivedoissa) on 3 tasauspyörästöä: 1. etuakselilla 2. taka-akselilla ja 3. akselien välissä.
Jep, RAV on jatkuva 4-veto tasauspyörästöllä ja viskolukolla. Itselläni on kokemusta talviliukkailla sen verran että hyvin menee. Ainut mitä sai varoa oli autossa ollutta takaakselin tasauspyörästön lukitusta (tuli lux-pack varustepaketin mukana). Liukkailla kelillä kun tahtoi tyrkätä takapäätä sivulle kun lukon ansiosta molemmat takapyörät sutivat. Eli hyvä apu liikkeelle lähtiessä mutta varottava liiallista kaasunkäyttöä.
Juu, RAV4:ssa on tähän saakka ollut jatkuvaksi luokiteltava neliveto, mutta eipä ole enää nyt keväällä tulevassa uudessa mallissa, vaan siinä on siirrytty sähköisesti ohjattuun Haldex-tyyppiseen järjestelmään, jota nykyään käyttää yllättäen myös VAG-konserni joissain malleissa ja esim. Volvo nelivetomalleissaan.
Eli jos haluaa RAV4:n jatkuvalla nelivedolla, niin on syytä pitää kiirettä!
Kyllä minua harmitti kun luin mainoksista, että uusi RAV4 ei enää olekaan jatkuva neliveto niinkuin nykyinen! Miksi ihmeessä tällainen taaksepäin meno?
Minkä auton minä sitten seuraavaksi valitsen? Alkaa miettiminen.