SUV=HUV

67 kommenttia
2
  • Lainaus:
    05.01.2005 klo 16:41 AkiK kirjoitti

    Kun bensa maksaa tuon 2,00 Eur litralta, niin missä menee kipupiste:

    Autoilun kulut säilyvät ennallaan tai nousevat vähän, kun samalla bensan hinnaksi laitetaan 2-3 euroa litra. Katsotaan sitten millä ihmiset ajavat...ja kun firmoillekin laitetaan Kioton nimissä maksuluokat ilman veronmaksajan subventiota, niin kyllä rupeaa kyyti pienikulutuksisella maittamaan. :open_mouth:


    Kalliit ja hienot autot eivät mihinkään tule häviämään, se on selvä. Ja esim. hybriditekniikasta on suhteellisesti paljon enemmän hyötyä tehoskaalan etupäässä. Vai mitäs sanotte tästä uudesta S-luokan mersusta, tehoa yli 300 hv ja kulutus 7l/100km dieseliä. Ja tämä on vasta uuden tekniikan ensiaskel.

    http://www.germancarfans.com/news.cfm/newsid/2050110.011/mercedes/1.html

    Tai toinen esimerkki on Lexuksen 8.5l/100km bensaa ja 270 heppaa. Tämä siis SUV:ssa. Eli eipä ole enää kulutus päätähuimaavaa.

    http://www.autosite.com/Previews/2005-lexus-rx-400h.asp




    [RX-8 muokkasi tätä viestiä 10.01.2005 klo 19:00]
      
  • Katselin jenkkisivuja samoista aiheista. En tallentanut linkkejä, mutta Chevrolet ja GM on täynnä bensahybridejä. Ei mainittu kuka on hybridin valmistaja. Euroopassa mainostetaan kovasti Toyotaa, koska mm. Porsche ostaa sähkötekniikan sieltä. Ehkä valmis paketti on alussa halvempi, toisaalta voi ensimmäisen valmistajan patentit olla esteenä ja hidasteena tämän kasvavan teknologian kehitykselle. Se olisi harmin paikka, koska se tietäisi tiettyä taantumusta muuten hyvälle tekniikalle.
    Myös Dodge Ram HEV jossa Cummins Tdi 325hv on hybridikäyttöinen iso diesel. Siitä saa myös virtaa ulos 110/220V, mainoksen mukaan tehot riittävät keskikokosien jenkkilän omakotitalon tarpeisiin, esim. sähkökatkos, myrsky, eri laitteisiin ja koneisiin saa kunnolla virtaa. Fiksu idea toteuttaa samalla.

      
  • Lainaus:
    07.01.2005 klo 13:06 Zilo kirjoitti

    Pakko käyttää jälleen esimerkkejä:

    Tavaratilat (takapenkit matkustajien käytössä):

    Farkut:

    Volvo V70 485 l
    BMW 5 touring 500 l
    Mercedes-Benz E touring 690 l
    Ford Mondeo Wagon 540 l
    Audi A6 Avant 455 l

    Kompakti SUV:

    Hyundai Sante Fé 690 l
    Ford Maverick 470 l
    Honda CR-V 527-628 l (takapenkkien sijainti säädettävissä pituussunnassa)


    Sori vaan, mutta litrat eivät kerro kaikkea. SUVien kontit ovat lyhyitä ja korkeita, monesti siis hyvin epäkäytännöllisiä monille tavaroille Kaikkia rojuja ei voi latoa päällekkäin. Mittoilin niitä aikanaan, ja totesin etteivät useimpien SUVien kontit sovellu esim. koiran kuljetukseen muotonsa takia (sama pätee myös ns. tila-autoihin, joissa ei ole lainkaan konttitilaa suhteessa penkkien määrään).

      
  • "Amerikkalaisvalmistajilla möhköjen voimakkaan markkinoinnin aloittamiseen oli alunperin se, että nämä kulkuneuvot lasketaan siellä hyötyajoneuvoiksi",

    Mietin... mahtaasko täällä virkavalta hyväksyä noita hyötyajoneuvoksi myös, eli saada tyypitettyä työkoneeksi tai traktoriksi kuten esim. armeijan poistovarastolta myytävät "proto"-Sisut? Maantienopeutena voi aivan mukavasti körötellä kuuttakymppiä ja nakukoneeseen tankata tupajumia ... ja taas verottaja tykkääs... :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    14.01.2005 klo 00:49 AkiK kirjoitti
    Sori vaan, mutta litrat eivät kerro kaikkea. SUVien kontit ovat lyhyitä ja korkeita, monesti siis hyvin epäkäytännöllisiä monille tavaroille Kaikkia rojuja ei voi latoa päällekkäin. Mittoilin niitä aikanaan, ja totesin etteivät useimpien SUVien kontit sovellu esim. koiran kuljetukseen muotonsa takia (sama pätee myös ns. tila-autoihin, joissa ei ole lainkaan konttitilaa suhteessa penkkien määrään).



    Ei kyllä mene noin kuin väität, näet helposti kun vertaat tavaratilojen mittoja valmistajien ilmoittamien senttien mukaan. Sen tiedän että on compact SUVeja, joissa tavaratila on lyhyt (esim. Tucson, Freelander, RAV4), mutta sitten on taas niitä joissa se on hyvin pitkä (samaa luokkaa kuin esim. Mondeossa, mieleen tulee uusikorinen CR-V ja Santa Fé).

    Vertaus tila-autoon on erittäin ontuva, koska tila-autoissa yleensä tuo kolmas penkkirivi, joka syö tavaratilan minimaaliseksi. Jätäpä niistä tuo viimeinen penkkirivi käyttämättä ja ihmettele sitten.

    Kovasti näyttää sinulla olevan tarvetta löytää milloin mitäkin heikkoa kohtaa kyseisestä (SUV) autotyypistä...

    Itselläni muuten omassa SUVissa matkustaa kaksi suurehkoa (35 ja 50 Kg) koiraa ja molemmat mahtuvat konttiin makoilemaan ilman ahdistusta... Samoin suuri koiranhäkki menee konttiin helposti. En kyllä tiedä kuinka suuria koira sinulla on (ilmeisesti useampi 80 Kg painava jötkäle)?

    [Zilo muokkasi tätä viestiä 14.01.2005 klo 08:43]
      
  • Lainaus:
    14.01.2005 klo 02:51 puntari kirjoitti
    Mietin... mahtaasko täällä virkavalta hyväksyä noita hyötyajoneuvoksi myös, eli saada tyypitettyä työkoneeksi tai traktoriksi kuten esim. armeijan poistovarastolta myytävät "proto"-Sisut? Maantienopeutena voi aivan mukavasti körötellä kuuttakymppiä ja nakukoneeseen tankata tupajumia ... ja taas verottaja tykkääs... :sunglasses:


    Ns. möhköSUVit rekisteröidään Suomessa lähes poikkeuksetta kuorma-autoiksi. Josta tulikin mieleen, että jos pienkuorma-autoihin vaaditaan pian nopeudenrajoittimet, ilmeisesti ne tulevat sitten myös näihin kuorma-auto SUVeihin?

      
  • Lainaus:
    05.01.2005 klo 09:16 ZetaX kirjoitti
    SUV=Sport Utility Vechile, mistä tuo Sport tulee ? sen voisi minun puolesta muuttaa Handicapped, joka kuvaisi paremmin kyseisen autoluokan ajo-ominaisuuksia.
    Suomen talvessa on ehkä 3% keleistä sellaisia joissa 4-vedosta olisi todellista hyötyä (minulle pk-seudulla asuvalle jolla on omakotitalon lisäksi mökki talvikäytössä), että missähän korvessa sitä pitää oikein asustaa jos ei tule toimeen ilman HUV:ia ?
    Kannattako käyttää liukuesteitä kengissä kesät-talvet ihan vaan varmuuden vuoksi?

    Toki suon HUV:in omistajalle ilon tuona muutamana liukkaana hetkenä nauttia liikkeellelähdön ripeydestä mutta muuna aikana säälien katselen etenemistä kiikkerällä, tunnottomalla ja laiskalla HUV:illa, tuona muuna aikana minä nautiskelen ajo-ominaisuuksista, joista HUV:in kuljettajalla ei ole aavistustakaan. :grin:


    Tv. "vajaavetoisen" onnellinen omistaja.

    :grin: Hauskaa tilitystä!
    Tässä oikea kirjaesimerkki peruskateellisesta suomalaisesta!
    Kuinka sua voi edes kiinostaa???

    'Nii-i, elämä on' :grin:

      
  • Lainaus:
    14.01.2005 klo 15:48 RuisAntero kirjoitti
    Lainaus:
    05.01.2005 klo 09:16 ZetaX kirjoitti
    SUV=Sport Utility Vechile, mistä tuo Sport tulee ? sen voisi minun puolesta muuttaa Handicapped, joka kuvaisi paremmin kyseisen autoluokan ajo-ominaisuuksia.
    Suomen talvessa on ehkä 3% keleistä sellaisia joissa 4-vedosta olisi todellista hyötyä (minulle pk-seudulla asuvalle jolla on omakotitalon lisäksi mökki talvikäytössä), että missähän korvessa sitä pitää oikein asustaa jos ei tule toimeen ilman HUV:ia ?
    Kannattako käyttää liukuesteitä kengissä kesät-talvet ihan vaan varmuuden vuoksi?

    Toki suon HUV:in omistajalle ilon tuona muutamana liukkaana hetkenä nauttia liikkeellelähdön ripeydestä mutta muuna aikana säälien katselen etenemistä kiikkerällä, tunnottomalla ja laiskalla HUV:illa, tuona muuna aikana minä nautiskelen ajo-ominaisuuksista, joista HUV:in kuljettajalla ei ole aavistustakaan. :grin:


    Tv. "vajaavetoisen" onnellinen omistaja.


    :grin: Hauskaa tilitystä!
    Tässä oikea kirjaesimerkki peruskateellisesta suomalaisesta!
    Kuinka sua voi edes kiinostaa???

    'Nii-i, elämä on' :grin:


    Ei kukaan ole kateellinen ympäristöä henkilöautoa enemmän rasittavasta, hitaasta ja meluisasta peltikasa-tappajacitymaasturi-SUVista. SUVit ovat masokistien ajopelejä. :grin:

      
  • Lainaus:
    14.01.2005 klo 15:48 RuisAntero kirjoitti
    :grin: Hauskaa tilitystä!
    Tässä oikea kirjaesimerkki peruskateellisesta suomalaisesta!
    Kuinka sua voi edes kiinostaa???

    'Nii-i, elämä on' :grin:


    Ja sitten on teikäläisiä jotka vetää herneet palkoineen nenään kun vähänkin on erimieltä asioista, kateellisuuden piikkiin on hyvä laittaa jokainen eriävä mielipide. Läheskään kaikki eivät halua SUVIA ja siihen oli hyviä perusteluita eikä niistä kateus mitenkään tule esille.

    Hyvin ymmärrän näitä SUV-vastaisia kommentteja kun lukee esimerkiksi nimimerkki Zilon kommentteja BMW 530d talviautona -threadissa.

      
  • Lainaus:
    14.01.2005 klo 08:42 Zilo kirjoitti
    Ns. möhköSUVit rekisteröidään Suomessa lähes poikkeuksetta kuorma-autoiksi. Josta tulikin mieleen, että jos pienkuorma-autoihin vaaditaan pian nopeudenrajoittimet, ilmeisesti ne tulevat sitten myös näihin kuorma-auto SUVeihin?

    Ei tule mieleen muu 4x4 maasturi kuin Chevroelt ja GMC - Suburban jotka voi rekisteröidä kuorma-autoiksi, n. € 140/v. jos 6 hlö. Käyttömaksua ei ole. Muiden kantavuus ei riitä 3,5 t ylittämiseen. Jos joku kevyempi tämän ylittäisi, tapahtuu se vain jos alusta, akselit ja 8-pulttiset vanteet sekä jousitus ovat samaa järeää luokkaa. Muutos taas tähän tulee hiivatin kalliiksi. Muuten ei saa rekisteröityä kuorma-autoksi.

      
  • Lainaus:
    14.01.2005 klo 17:29 SixPack kirjoitti
    Lainaus:
    14.01.2005 klo 08:42 Zilo kirjoitti
    Ns. möhköSUVit rekisteröidään Suomessa lähes poikkeuksetta kuorma-autoiksi. Josta tulikin mieleen, että jos pienkuorma-autoihin vaaditaan pian nopeudenrajoittimet, ilmeisesti ne tulevat sitten myös näihin kuorma-auto SUVeihin?

    Ei tule mieleen muu 4x4 maasturi kuin Chevroelt ja GMC - Suburban jotka voi rekisteröidä kuorma-autoiksi, n. € 140/v. jos 6 hlö. Käyttömaksua ei ole. Muiden kantavuus ei riitä 3,5 t ylittämiseen. Jos joku kevyempi tämän ylittäisi, tapahtuu se vain jos alusta, akselit ja 8-pulttiset vanteet sekä jousitus ovat samaa järeää luokkaa. Muutos taas tähän tulee hiivatin kalliiksi. Muuten ei saa rekisteröityä kuorma-autoksi.


    Onhan noita muitakin mitkä saa=pitää rekisteröidä kuorma-autoksi, esim hummer h1 & h2, caddy escalade, chevy avalanche, lincoln navigator, ford excursion. Osa noista on tosin rekisteröity jollain muulla merkillä (truckmasters). Noi kaikki uudet jenkkimallin isot pitää rekisteröidä k-autoksi, että ne saa rekisteriin. Henkilöautoksi onnistuu vain muuttoautona, koska eu-tyyppihyväksyntä puuttuu.

    kts esimhttp://autotehdas.fi/

      
  • Lainaus:
    14.01.2005 klo 18:14 Mopar man kirjoitti
    Onhan noita muitakin mitkä saa=pitää rekisteröidä kuorma-autoksi, esim hummer h1 & h2, caddy escalade, chevy avalanche, lincoln navigator, ford excursion.

    Se riippuu aivan siitä millä alustalla SUV, HUV, Möhkö tai Worktruck tilataan. USA:ssa lähdetään aina useasta vaihtoehdosta, painoluokasta liikkeelle 1500 (half-ton), HD, 2500, siitä HD ja 3500. Tähän ympätään moottori aina Vortec 8100 V8 asti tai Duramax Diesel 6,6 l V8 300 hv, ja Allison:in 5-vaihteinen automaatti joka kestää tautisen väännön 1000Nm. Mm. Chevy tarjoaa myös 4-pyöräohjauksen pidennettyihin malleihin, Quadrasteer www.chevrolet.com/silverado . Eurooppaan tuotaessa alustaratkaisut määräävät mihin luokkaan täällä sitten kuulutaan. Kokonaispaino yli 3,5 t = kuorma-auto.

      
  • Edelleen jatkan ajatusta ja kysymystä, entä mitä jos sen voisi rekisteröidä "traktoriksi". Jos joku tietää "Rommelinmäen valomiehen" Koskenkorvalta joka traktoriksi rekisteröidyllä "proto"-sisulla hinaa armeijan entistä valotykkiä perässään erilaisissa kissinristiäisissä ympäri Suomenmaata. Armeija luokitteli nämä kevyt maastokuorma-autoiksi, siviilikäytössä ne on mahdollista rekisteröidä "traktoriksi" tai "työkoneeksi".

    Ajatus kiehtoo sikäli näissä "suvi huveissa" se, että niistä ei traktoriksi rekisteröitynä silloin makseta autoveroa, käyttömaksua, polttoaineena voi käyttää tupajumia (työajossa tietty) ja ajamiseen riittää traktorikortti eli niitä voi silloin ajaa jopa 15 vuotiaskin :wink:

    Muistaakseni Ruotsissa on ollut tälläinen mahdollisuus jo useita vuosia ja ainaan tälläisiä "traktoreita" rakentelivat esim. PV-volvoista, Duetista jne.

      
  • Lainaus:
    15.01.2005 klo 17:38 SixPack kirjoitti
    Lainaus:
    14.01.2005 klo 18:14 Mopar man kirjoitti
    Onhan noita muitakin mitkä saa=pitää rekisteröidä kuorma-autoksi, esim hummer h1 & h2, caddy escalade, chevy avalanche, lincoln navigator, ford excursion.

    Se riippuu aivan siitä millä alustalla SUV, HUV, Möhkö tai Worktruck tilataan. USA:ssa lähdetään aina useasta vaihtoehdosta, painoluokasta liikkeelle 1500 (half-ton), HD, 2500, siitä HD ja 3500. Tähän ympätään moottori aina Vortec 8100 V8 asti tai Duramax Diesel 6,6 l V8 300 hv, ja Allison:in 5-vaihteinen automaatti joka kestää tautisen väännön 1000Nm. Mm. Chevy tarjoaa myös 4-pyöräohjauksen pidennettyihin malleihin, Quadrasteer www.chevrolet.com/silverado . Eurooppaan tuotaessa alustaratkaisut määräävät mihin luokkaan täällä sitten kuulutaan. Kokonaispaino yli 3,5 t = kuorma-auto.


    Eurooppaan tai ainakin suomeen tuotaessa eu-tyyppihyväksynnän puute määrää sen, että mainitsemani autot on rekisteröitävä kuorma-autoiksi. Vm 96? ja uudempia on aika toivotonta yrittää rekisteröidä hlö-autoksi ilman eu-tyyppihyväksyntää, mutta kuorma-autoksi onnistuu tarpeellisilla todistuksilla ja tietyillä muutoksilla, koska kuorma-autoilla on ei ole niin tiukkoja vaatimuksia (vielä?). Tietysti myös kuorma-autojen alhaisempi vero vaikuttaa siihen, että moni haluaa auton juuri kuorma-autoksi jos mahdollista. Muuttoautona taas voisi rek myös hlö-autoksi, koska tällöin ei puuttuvasta tyyppihyväksynnästä ole ongelmaa.
    En muista tarkalleen mitä laissa sanotaan, mutta muistaakseni lakitekstin idea oli että auton paino yli 3.5 t on edellytys sille, että auton voi rekisteröidä kuorma-autoksi, mutta toki auton saa silti rek myös hlö-autoksi.
    Esim noista gm:n vaneista ja subbareista on samoja versioita sekä hlö-autoksi että k-autoksi rekisteröityinä. Toki varmaan 99% on k-autoja.

      
  • Lainaus:
    15.01.2005 klo 20:09 Mopar man kirjoitti
    En muista tarkalleen mitä laissa sanotaan, mutta muistaakseni lakitekstin idea oli että auton paino yli 3.5 t on edellytys sille, että auton _voi_ rekisteröidä kuorma-autoksi, mutta toki auton saa silti rek myös hlö-autoksi.


    Jos auton kokonaismassa on yli 3.5 tonnia, se on automaattisesti kuorma-auto. Minään muuna sitä EI saa rekisteriin.

      
  • Lainaus:
    15.01.2005 klo 20:19 Torque kirjoitti
    Lainaus:
    15.01.2005 klo 20:09 Mopar man kirjoitti
    En muista tarkalleen mitä laissa sanotaan, mutta muistaakseni lakitekstin idea oli että auton paino yli 3.5 t on edellytys sille, että auton _voi_ rekisteröidä kuorma-autoksi, mutta toki auton saa silti rek myös hlö-autoksi.


    Jos auton kokonaismassa on yli 3.5 tonnia, se on automaattisesti kuorma-auto. Minään muuna sitä EI saa rekisteriin.


    En nyt pikaisella googlauksella onnistunut löytämään kyseistä lainkohtaa, mutta IMHO ennen ainakin on ollut niin että 3.5 t on ollut kuorma-auton massan alaraja, mutta 3.5 t ei ole henkilöauton massan yläraja.

      
  • Lainaus:
    15.01.2005 klo 20:09 Mopar man kirjoitti
    Esim noista gm:n vaneista ja subbareista on samoja versioita sekä hlö-autoksi että k-autoksi rekisteröityinä. Toki varmaan 99% on k-autoja.

    Tässäkin tullaan heti akselistoihin ja pulttijakoon. Näet Vaneista välittömästi kyljestä, G 20 on henkilöpaketti 5-pulttinen vanne, G 30 on kuorma-auto vaikakkin samannäköinen. Katso pulttien lukumäärää vanteessa 6 ja 8 riippuen kantavuudesta.

    Mopar tulee lyhenteestä Motorparts joka on Chrysler-Plymouth-Dodge kisaosaston lyhenne. Mopar-osia myydään myös nykyisin henkilöautoihin, lyhennettä käytetään myös kisoissa esim. juuri Mopar vastaan GM tai Ford. Nimilyhenteestäsi arvelin jotenkin USA-tiedot toisenlaisiksi.

      
  • Lainaus:
    15.01.2005 klo 22:01 SixPack kirjoitti
    Lainaus:
    15.01.2005 klo 20:09 Mopar man kirjoitti
    Esim noista gm:n vaneista ja subbareista on samoja versioita sekä hlö-autoksi että k-autoksi rekisteröityinä. Toki varmaan 99% on k-autoja.


    Tässäkin tullaan heti akselistoihin ja pulttijakoon. Näet Vaneista välittömästi kyljestä, G 20 on henkilöpaketti 5-pulttinen vanne, G 30 on kuorma-auto vaikakkin samannäköinen. Katso pulttien lukumäärää vanteessa 6 ja 8 riippuen kantavuudesta.

    Mopar tulee lyhenteestä Motorparts joka on Chrysler-Plymouth-Dodge kisaosaston lyhenne. Mopar-osia myydään myös nykyisin henkilöautoihin, lyhennettä käytetään myös kisoissa esim. juuri Mopar vastaan GM tai Ford. Nimilyhenteestäsi arvelin jotenkin USA-tiedot toisenlaisiksi.


    Katsoinpa nyt niitä ajoneuvoluokkia nopeasti finlexin sivuilta ja niissä ei puhuttu mitään henkilöauton maximipainoista, vain käyttötarkoituksesta: henkilön kuljetus ja henkilömääristä (1+8 ). Kuorma-autoista sanottiin, että ne on väh 3.5 t painavia tavarankuljetukseen käytettäviä ajoneuvoja. Yli 3.5 t painava max 1+8 hengen henkilökuljetukseen tarkoitettu ajoneuvo on siis henkilöauto, jos sen niin haluaa rekisteröidä. (Noilta vaneilta ja subbareilta vain puuttuu nykyisin vaadittava hlö-auton tyyppihyväksyntä, joten käytännössä hlö-autoksi rekisteröinti onnistuu vain muuttoautoilta). Voihan kuorma-autoihinkin toki laittaa pehmeitä penkkejä henkilöille, nykyään riittää "tavaraverkko" takana, mutta näillä autoilla virallinen käyttötarkoitus on tavarankuljetus.

    Käsittääksini suurimmasta osasta isoja luxus suveja ei ole olemassa mitään erityisiä heavy duty versioita, vaan ne on kaikki samanlaisia. Lähinnä nuo eri versiot koskee jotain vaneja ja subbareita.
    Muistelen jonkun muunkin joskus kirjoittaneen nähneensä kuorma-autoversioita rekisteröitynä hlö-autoksi.

    Tämähän ei edes koske minun jenkkiautotietojani, vaan kyse on ajoneuvoluokista, oli kyseessä sitten jenkki, japsi tai euroauto. Jos löydät jostain muuta tietoa henkilöautoksi rekisteröinnin maximipainoista, voin kyllä muuttaa mieltäni. Itsekin alunperin kuvittelin että 3.5 t on h-auton max paino, mutta nyt olen näkemieni tietojen perusteella eri mieltä.

    Tällä hetkellä ainut mahdollisuus saada eu-tyyppihyväksymättömiä suveja rekisteriin on rekisteröidä ne kuorma-autoksi, ja tästä se johtuu, ettei h-auto versioita näy. Jopa selvästi alipainoisista autoista kikkaillaan k-autoja, esim dodge durango.

    [Mopar man muokkasi tätä viestiä 16.01.2005 klo 00:08]
      
  • Osoitteesta www.amvan.de voi katsoa upeita paketti- ja kuorma-autoja (klikkaa Fahrzeuge jne). Saksassa PKW on henkilöauto (Personenkratwagen) LKW on kuorma-auto (Lastkraftwagen). Tuolta jos joku haluaa tuoda huom! G30 alustaisen, on se Suomessa kuorma-auto = verovapaa, tullivapaa ja ja vapaa vuotuisesta käyttömaksusta.

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 16.01.2005 klo 11:24]
      
  • Ainakin Pariisissa ja Lontoossa ollaan jo saatu tarpeeksi SUV luokan autoista.

    Näin sanoo Lontoon Pormestari Ken Livingstone:
    Parents who drive their children to school in huge 4x4 vehicles have been branded "idiots" by London's mayor Ken Livingstone.
    "When you see someone trying to manoeuvre it round the school gates, you have to think, you are a complete idiot," he said in a GMTV interview.


    http://www.cnn.com/2004/WORLD/europe/06/10/france.suvs/

    http://www.transport2000.org.uk/communityaction/maintainNewsArticles.asp?NewsArticleID=72

      
  • Olen samaa mieltä, siitä huolimatta, että pihallani seisoo käytössäni GMC Suburban toistaiseksi. Kuljen kaupat ja työmatkat vanhalla diesel Jetalla, se on näppärä, lämmin ja pieniruokainen, mahtuu jokapaikkaan.

      
  • Lainaus:
    16.01.2005 klo 17:21 juster kirjoitti
    Ainakin Pariisissa ja Lontoossa ollaan jo saatu tarpeeksi SUV luokan autoista.

    Näin sanoo Lontoon Pormestari Ken Livingstone:
    Parents who drive their children to school in huge 4x4 vehicles have been branded "idiots" by London's mayor Ken Livingstone.
    "When you see someone trying to manoeuvre it round the school gates, you have to think, you are a complete idiot," he said in a GMTV interview.


    No, jos perus-Lontoolaiselta autoilijalta kysytään mielipidettä Ken Livingstonesta ja hänen suurundenhullusta "congestion charge" -järjestelmästään, kommentit Kenistä ovat aika samansuuntaisia kuin Kenin kommentit tuossa yllä.

    Mielenkiintoista sinänsä on nimenomaan nelivetoisia vastaan kohdistuva hyökkäys. Artikkelissa mainittiin, että 25 MPG kuluttavat car-muotoiset ovat ok. Entä vähemmän kuin 25 MPG kuluttavat SUV:t (näitä kuitenkin myydyimmistä on valtaosa)? Miksei herra Livingstone hyökkää ylipäätään kaikkia suurehkoja yli 25 MPG kuluttavia autoja vastaan? No, taitaapa itse herran virka-autokin kuluttaa enemmän kuin tuon vai ajaako Livingstone virka-ajonsa Vauxhall Corsalla?

    Suuri koko, paino ja ylisuuri moottori kun lisäävät auton kulutusta ja vaarallisuutta muille tielläliikkujille, oli korimalli sitten mikä tahansa.

    Sinänsä on huvittavaa moittia SUV:ja muille vaaralliseksi, koska eräät SUV mallit ovat saaneet jalankulkijaturvallisuudesta kolmea tähteä huomattavasti aikaisemmen kuin "perinteiset" sedanit ja farmarit. Mikäli Ken haluaisi vaikuttaa asioihin todella hän kieltäisi kaikki automallit jotka eivät ole keränneet pisteitä jalankulkijaturvallisuudessa, tosin silloin Ison Britannian tiellä ajettaisiin vain muutamalla automallilla.

    Tuolta näkee SUV-luokan autojen kulutuksia, kyllä niistä löytyy paljon autoja jotka jäävät keskikulutuksessa Kenin suositukseen:

    http://www.epa.gov/greenvehicles/suv-05.htm

    Sama lista farkuista:

    http://www.epa.gov/greenvehicles/wgn-05.htm


    [Zilo muokkasi tätä viestiä 16.01.2005 klo 19:12]
      
  • Lainaus:
    14.01.2005 klo 16:56 Automobilisti kirjoitti
    Lainaus:
    14.01.2005 klo 15:48 RuisAntero kirjoitti
    Lainaus:
    05.01.2005 klo 09:16 ZetaX kirjoitti
    SUV=Sport Utility Vechile, mistä tuo Sport tulee ? sen voisi minun puolesta muuttaa Handicapped, joka kuvaisi paremmin kyseisen autoluokan ajo-ominaisuuksia.
    Suomen talvessa on ehkä 3% keleistä sellaisia joissa 4-vedosta olisi todellista hyötyä (minulle pk-seudulla asuvalle jolla on omakotitalon lisäksi mökki talvikäytössä), että missähän korvessa sitä pitää oikein asustaa jos ei tule toimeen ilman HUV:ia ?
    Kannattako käyttää liukuesteitä kengissä kesät-talvet ihan vaan varmuuden vuoksi?

    Toki suon HUV:in omistajalle ilon tuona muutamana liukkaana hetkenä nauttia liikkeellelähdön ripeydestä mutta muuna aikana säälien katselen etenemistä kiikkerällä, tunnottomalla ja laiskalla HUV:illa, tuona muuna aikana minä nautiskelen ajo-ominaisuuksista, joista HUV:in kuljettajalla ei ole aavistustakaan. :grin:


    Tv. "vajaavetoisen" onnellinen omistaja.


    :grin: Hauskaa tilitystä!
    Tässä oikea kirjaesimerkki peruskateellisesta suomalaisesta!
    Kuinka sua voi edes kiinostaa???

    'Nii-i, elämä on' :grin:


    Ei kukaan ole kateellinen ympäristöä henkilöautoa enemmän rasittavasta, hitaasta ja meluisasta peltikasa-tappajacitymaasturi-SUVista. SUVit ovat masokistien ajopelejä. :grin:

    Olet väitteeni juuri elävästi kommentillasi todistanut, kiitos :grin:

      
  • Lainaus:
    17.01.2005 klo 12:40 RuisAntero kirjoitti

    Tässä oikea kirjaesimerkki peruskateellisesta suomalaisesta!
    Kuinka sua voi edes kiinostaa???

    'Nii-i, elämä on' :grin:

    Ei kukaan ole kateellinen ympäristöä henkilöautoa enemmän rasittavasta, hitaasta ja meluisasta peltikasa-tappajacitymaasturi-SUVista. SUVit ovat masokistien ajopelejä. :grin:

    Olet väitteeni juuri elävästi kommentillasi todistanut, kiitos :grin:


    Laitan tähän uudelleen kommenttini koskien väitteitäsi kauteudesta jonka sinä btw juuri todistit elävästi :grin:

    Ja sitten on teikäläisiä jotka vetää herneet palkoineen nenään kun vähänkin on erimieltä asioista, kateellisuuden piikkiin on hyvä laittaa jokainen eriävä mielipide. Läheskään kaikki eivät halua SUVIA ja siihen oli hyviä perusteluita eikä niistä kateus mitenkään tule esille.


    Sinun mielestäsi on niin että jos ei SUVia halua niin on kateellinen, mitään muuta vaihtoehtoa ei ole, eihän ?

      
  • Lainaus:
    14.01.2005 klo 17:19 Pers Aukko kirjoitti
    Lainaus:
    14.01.2005 klo 15:48 RuisAntero kirjoitti
    :grin: Hauskaa tilitystä!
    Tässä oikea kirjaesimerkki peruskateellisesta suomalaisesta!
    Kuinka sua voi edes kiinostaa???

    'Nii-i, elämä on' :grin:


    Ja sitten on teikäläisiä jotka vetää herneet palkoineen nenään kun vähänkin on erimieltä asioista, kateellisuuden piikkiin on hyvä laittaa jokainen eriävä mielipide. Läheskään kaikki eivät halua SUVIA ja siihen oli hyviä perusteluita eikä niistä kateus mitenkään tule esille.

    Hyvin ymmärrän näitä SUV-vastaisia kommentteja kun lukee esimerkiksi nimimerkki Zilon kommentteja BMW 530d talviautona -threadissa.

    :grin:

    Lueppa oma vastauksesi uudestaan ja...


    Noniin, olenko edes sanonut mitä mieltä olen SUV:sta?
    Onko kommentointi eriävä mielipide?
    Onko sinulla taipumus yleistää?

    BTW Sport SUV:ssa tarkoittaa 'harraste' autoa.

      
  • Lainaus:
    17.01.2005 klo 12:59 Per Saukko kirjoitti
    Lainaus:
    17.01.2005 klo 12:40 RuisAntero kirjoitti

    Tässä oikea kirjaesimerkki peruskateellisesta suomalaisesta!
    Kuinka sua voi edes kiinostaa???

    'Nii-i, elämä on' :grin:

    Ei kukaan ole kateellinen ympäristöä henkilöautoa enemmän rasittavasta, hitaasta ja meluisasta peltikasa-tappajacitymaasturi-SUVista. SUVit ovat masokistien ajopelejä. :grin:

    Olet väitteeni juuri elävästi kommentillasi todistanut, kiitos :grin:


    Laitan tähän uudelleen kommenttini koskien väitteitäsi kauteudesta jonka sinä btw juuri todistit elävästi :grin:

    Ja sitten on teikäläisiä jotka vetää herneet palkoineen nenään kun vähänkin on erimieltä asioista, kateellisuuden piikkiin on hyvä laittaa jokainen eriävä mielipide. Läheskään kaikki eivät halua SUVIA ja siihen oli hyviä perusteluita eikä niistä kateus mitenkään tule esille.


    Sinun mielestäsi on niin että jos ei SUVia halua niin on kateellinen, mitään muuta vaihtoehtoa ei ole, eihän ?

    Joo, taidat olla aivan oikeessa, anteeksi, lähden pois :grin:

      
  • [quote title="17.01.2005 klo 12:40 RuisAntero kirjoitti"]
    Lueppa oma vastauksesi uudestaan ja...

    Ja mitä ?
    [quote title="17.01.2005 klo 12:40 RuisAntero kirjoitti"]
    Noniin, olenko edes sanonut mitä mieltä olen SUV:sta?

    Et ole mutta ne jotka eivät halua SUVIa leimaat suoralta kädeltä kateellisiksi, mitään muuta et olekaan sanonut.

    [quote title="17.01.2005 klo 12:40 RuisAntero kirjoitti"]
    Onko kommentointi eriävä mielipide?

    Kommentointi on täällä ainoa tapa esittää asioita ja niiden pohjalta minulle muodostuu käsitys sinun mielipiteistäsi ja mielestäsi henkilö joka ei halua SUVia on kateellinen joten kyllä sinun kommenttisi eroaa monen muiden kommentista (=mielipiteestä) ja on siten eriävä, olet ainoa joka väittää että jos ei omista SUVia niin on kateellinen. Minä puolestani väitän että kateellisuuteen on helppo vedota, sitä kun ei näppäimistöllä voi todistaa/osoittaa vääräksi.

    [quote title="17.01.2005 klo 12:40 RuisAntero kirjoitti"]
    Onko sinulla taipumus yleistää?

    Ei, sinähän olet tämän ottanut omaksesi.

    [quote title="17.01.2005 klo 12:40 RuisAntero kirjoitti"]
    BTW Sport SUV:ssa tarkoittaa 'harraste' autoa.

    Minun sanakirjassa se tarkoittaa urheilua.


    [Per Saukko muokkasi tätä viestiä 17.01.2005 klo 14:38]
      
  • Lainaus:
    17.01.2005 klo 13:33 Per Saukko kirjoitti
    [quote title="17.01.2005 klo 12:40 RuisAntero kirjoitti"]
    Lueppa oma vastauksesi uudestaan ja...

    Ja mitä ?
    [quote title="17.01.2005 klo 12:40 RuisAntero kirjoitti"]
    Noniin, olenko edes sanonut mitä mieltä olen SUV:sta?

    Et ole mutta ne jotka eivät halua SUVIa leimaat suoralta kädeltä kateellisiksi, mitään muuta et olekaan sanonut.

    [quote title="17.01.2005 klo 12:40 RuisAntero kirjoitti"]
    Onko kommentointi eriävä mielipide?

    Kommentointi on täällä ainoa tapa esittää asioita ja niiden pohjalta minulle muodostuu käsitys sinun mielipiteistäsi ja mielestäsi henkilö joka ei halua SUVia on kateellinen joten kyllä sinun kommenttisi eroaa monen muiden kommentista (=mielipiteestä) ja on siten eriävä, olet ainoa joka väittää että jos ei omista SUVia niin on kateellinen. Minä puolestani väitän että kateellisuuteen on helppo vedota, sitä kun ei näppäimistöllä voi todistaa/osoittaa vääräksi.

    [quote title="17.01.2005 klo 12:40 RuisAntero kirjoitti"]
    Onko sinulla taipumus yleistää?

    Ei, sinähän olet tämän ottanut omaksesi.

    [quote title="17.01.2005 klo 12:40 RuisAntero kirjoitti"]
    BTW Sport SUV:ssa tarkoittaa 'harraste' autoa.

    Minun sanakirjassa se tarkoittaa urheilua.

    Et ilmeisesti tuohtumukseltasi osaa erottaa mihin asioihin muiden ihmisten kirjoitukset kohdistuvat.

    Toivottavasti et käytä käänteislogiikkaasi yhtä sujuvasti muissa asioissa.

    Sanakirjasta: Olisit rohkeesti vaan kysynyt täällä mitä sana 'sport' tarkoittaa, moni olisi varmaan sinulle sen kertonut, olisit säästynyt vaivalta.

    Nyt voinkin sitten kertoa oman mielipiteeni autoista vaikka sinä sen olet jo puolestani tehnyt:
    Henkilöautot on ihan ok
    SUV:t on ihan ok
    Farkut (sanakirjassasi tämä on ehkä käännetty Jeans) on ihan ok

      
  • [quote title="17.01.2005 klo 15:21 RuisAntero kirjoitti"]
    Et ilmeisesti tuohtumukseltasi osaa erottaa mihin asioihin muiden ihmisten kirjoitukset kohdistuvat.

    Sinähän et ole muuta sanonut kuin että jos ei omista SUVia on kateellinen, jos olet jotain muuta yrittänyt kertoa niin se on jäänyt hämärän peittoon.

    [quote title="17.01.2005 klo 15:21 RuisAntero kirjoitti"]
    Toivottavasti et käytä käänteislogiikkaasi yhtä sujuvasti muissa asioissa.

    Mitähän tämäkin tarkoittaa, tuota yhtä ja ainutta kommenttiasi on vaikea ymmärtää väärin, edes käänteisesti.

    [quote title="17.01.2005 klo 15:21 RuisAntero kirjoitti"]
    Sanakirjasta: Olisit rohkeesti vaan kysynyt täällä mitä sana 'sport' tarkoittaa, moni olisi varmaan sinulle sen kertonut, olisit säästynyt vaivalta.

    Sanakirja ei sanasta Sport kerro että se tarkoittaisi harrastusta, monia mjuita merkityksiä sillä kuitenkin on, esimerkiksi huvi.

    [quote title="17.01.2005 klo 15:21 RuisAntero kirjoitti"]
    Nyt voinkin sitten kertoa oman mielipiteeni autoista vaikka sinä sen olet jo puolestani tehnyt:
    Henkilöautot on ihan ok
    SUV:t on ihan ok
    Farkut (sanakirjassasi tämä on ehkä käännetty Jeans) on ihan ok

    Tuota, minä en ole sanonut mielipidettäSi yhdestäkään autosta, edes SUVista.

    Ainoa asia mitä olen kommentoinut on väittämäsi "Hauskaa tilitystä!
    Tässä oikea kirjaesimerkki peruskateellisesta suomalaisesta!
    Kuinka sua voi edes kiinostaa?"

    [Per Saukko muokkasi tätä viestiä 17.01.2005 klo 16:39]
      
  • Lainaus:
    17.01.2005 klo 15:42 Per Saukko kirjoitti
    [quote title="17.01.2005 klo 15:21 RuisAntero kirjoitti"]
    Et ilmeisesti tuohtumukseltasi osaa erottaa mihin asioihin muiden ihmisten kirjoitukset kohdistuvat.

    Sinähän et ole muuta sanonut kuin että jos ei omista SUVia on kateellinen, jos olet jotain muuta yrittänyt kertoa niin se on jäänyt hämärän peittoon.

    [quote title="17.01.2005 klo 15:21 RuisAntero kirjoitti"]
    Toivottavasti et käytä käänteislogiikkaasi yhtä sujuvasti muissa asioissa.

    Mitähän tämäkin tarkoittaa, tuota yhtä ja ainutta kommenttiasi on vaikea ymmärtää väärin, edes käänteisesti.

    [quote title="17.01.2005 klo 15:21 RuisAntero kirjoitti"]
    Sanakirjasta: Olisit rohkeesti vaan kysynyt täällä mitä sana 'sport' tarkoittaa, moni olisi varmaan sinulle sen kertonut, olisit säästynyt vaivalta.

    Sanakirja ei sanasta Sport kerro että se tarkoittaisi harrastusta, monia mjuita merkityksiä sillä kuitenkin on, esimerkiksi huvi.

    [quote title="17.01.2005 klo 15:21 RuisAntero kirjoitti"]
    Nyt voinkin sitten kertoa oman mielipiteeni autoista vaikka sinä sen olet jo puolestani tehnyt:
    Henkilöautot on ihan ok
    SUV:t on ihan ok
    Farkut (sanakirjassasi tämä on ehkä käännetty Jeans) on ihan ok

    Tuota, minä en ole sanonut mielipidettäni yhdestäkään autosta, edes SUVista.

    Ainoa asia mitä olen kommentoinut on väittämäsi "Hauskaa tilitystä!
    Tässä oikea kirjaesimerkki peruskateellisesta suomalaisesta!
    Kuinka sua voi edes kiinostaa?"

    :grin:
    Jos kommentoin yhden suvin mollaajan mailia, koska mailista jää vähän kateellisen tilityksen kuva, sinun käänteislogiikkasi myötä se koskee kaikkia jotka ei omista SUV:ia miten tähän päädyit?

    Käänteislogiikkaa: Kaikki juotava on nestettä, kaikki neste ei ole juotavaa.

    'esim huvi' :grin: Olet siis todellakin joutunut katsomaan sanakirjasta!

    En väittänytkään sinun sanoneesi mielipidettäsi yhdestäkään autosta, onko vaikeuksia luetun ymmärtämisessä? Sanoin sinun kertoneen MINUN mielipiteeni.

    Vieläkö haluat jatkaa?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit