Vanhaan aikaan opetettiin, että uusi auto täytyy sisäänajaa käyttäen kaasujalkaa maltillisesti ja välttäen kovaa revittämistä. Nyt on esillä vastakkainen ajattelutapa, jossa ajatus on, että esim. männänrenkaat hioutuvat ja asettuvat paremmin jos moottorille antaa kunnolla hanaa. Mitä mieltä raati on asiasta?
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Jos hanan antaminen hyvää moottorille tekisi, lukisi jo auton manuaaliassakin lukevan esim. että:
"Pyri ajamaan ensimmäiset 1000-1500km pitäen aina moottorin kierrokset vähintään 5000rpm tai enemmän"
Mielestäni perinteinen sisäänajotyyli on paras, sillä moottorinosat hioutuvat pikkuhiljaa kohdalleen. Toki mittatarkkuudet uusissa moottoreissa ovat huippuluokkaa, joten sisäänajotarve lienee vähäisempi.
Nuoret sällit tekevät jo pikaisen "sisäänajon" autoille satamissa. Tunnen pari kaveria, jotka ovat nuorempina ajaneet noita tuliteriä autoja laivoista ulos. Autoista revitään kaikki tehot irti periaatteella:"Eihän tämä 3-litrainen BMW minulle itselleni tule".
Jep jep, kahtasataaviitäkymmpiä laivan autokannelta kuljetusrekkaan...hakkailevat kuulemma myös ovia kiinni hatiavoimin ja jotkut jopa kuseksivat bemujen ja mersujen päälle. Kaikki tämä tapahtuu muiden satamatyöntekijöiden hyväntahtoisten hörähdysten saattelemana. Mahtaa olla mielenkiintoista tuo revittely kun autoissa on vielä mm. ratti kehystetty pahvilla ja teipillä....
"Uusi" ajattelutapa pitää varauksella paikkansa kunhan muutama asia on kohdallaan:
1. Uudessa moottorissa pitää olla Mineraaliöljyä EI Syntettistä.
2. Moottori pitää ajaa ennen sisään ajon aloittamista lämpimäksi.
Jos ja kun uudessa autossa lähes 100% varmuudella on synteettiset öljyt edellä mainitut kriteerit eivät täyty. Synteettettiset öljyt suojaavat moottoria "liikaa" ja männänrenkaat eivät hioudu ja asetu sylinterin seinämien mukaisesti vaan moottoriin jää jatkuva ohipuhallus.
Mikäli koneessa on mineraaliöljyt ne kannattaa vaihtaa synteettisiin muutaman sadan kilometrin jälkeen jolloin moottorista on hioutunut suurin osa koneistusepäpuhtauksista. Öljyt täytyy ajaa ehdottomasti käyttölämpötilaan ennen sisäänajon aloittamista ja tämän jälkeen voi ja pitää käyttää raskasta kaasujalkaa että männät hiotuvat. Erittäin korkeita ja matalia kierroksia pitää välttää ja moottoria pitää ajaa vaihtelevilla kierroksilla.
Eikös aika monessa autossa ole ajotietokoneeseen ohjelmoituna sellainen moodi, että tuollainen revittely ei edes ole mahdollista.
Ei varovainen sisäänajo varmasti huono asia ole, mutta eiköhän nykyään jo kaikki moottorit ole koekäytetty ja -rasitettu ennen niiden asentamista autoon.
Kyllä kannattaa ajaa ensimmäiset tuhannet "normalisti" eli ilman turhia revityksiä. Tuo on kait hyväksi myös myöhemminkin, siis normaali ajotapa?
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Alarjak: mitä hyödytti tuo linkin uudelleen laitto johon olin jo avauskirjoituksessani viitannut???
Ei mitään, en edes huomannut sitä, luin vain sinun aloituskirjoituksesi.
Pyytelen anteeksi.
ps. Tuo samainen linkki jota en huomannut on ollut jo kauan kirjanmerkeissäni ja pitää kutinsa vaikka ei uskoisi.
Uuden auton moottorin sisäänajo on 1500 km, josta ensimmäisen 1000 km:n aikana moottorin kierrosnopeutta ei saa nostaa yli 3/4 kunkin vaihteen suurimmasta käyntinopeudesta. Kaasupoljinta ei saa painaa pohjaan eikä autolla saa vetää perävaunua. 1000-1500 km:n aikana saa vähitellen lisätä moottorin kuormitusta sallittuihin kierrosnopeuksiin. Ajotapa ensimmäisen 1500 km aikana vaikuttaa moottorin tulevaan suorituskykyyn olennaisesti.
Uusien renkaiden sisäänajo on 500 km ja jarrujen 200 km.
Nämä ohjeet on 2005 vuosimallisen auton käyttöohjeesta lainattu.
Ehdottomasti suosittelen kunnon sopeutus sisäänajoa. Perustelut: Ensimmäiset parisataa kilometriä männänrenkaiden ja sylinterinseinämien kosketussuhde ei ole paras mahdollinen ja sitä pitää auttaa eli sylinterissä pitää saada paine nousemaan painamalla kaasu pohjaan pari sekunnin ajaksi ja kierrokset pidetään 70% maksimista ja vaihde 2 tai 3 . pumppaava ajo saa ylimmän männänrenkaan taakse paineen joka painaa rengasta sylinterin seinämää vasten ja tämä operaatio takaa mahdolllisimman hyvän männänrenkaan kosketuksen sylinterin seinämiin. Jos joku ajattelee että sama hoituu rauhallisemmalla ajolla niin mieti kuinka vähän painetta on osakaasulla sylinterissä kun mäntä lähtee alas jolloin tämä painehyöty männänrenkaan takana vähenee,sen takia reilunpi kaasutus jolloin myös lähes männän alakuolokohdassa tämä hiotuminen tapahtuu. Jenkit tutkineet moottoreita joissa käytetty sisäänajossa mineraaliöljyä, pienemmät ohipuhallukset sylintereissä kuin niisä joissa synteettiiset öljyt. Se miksei uusien autojen ohjekirjoissa ole näitä ohjeita suurinta osaa ei moinen kiinnosta ja liian monimutkaista. Keväällä kun saan uuden auton tulen suorittamaan sopeutusajon , koska tehtailla ei ole aikaa moiseen.
Uusien renkaiden sisäänajo on 500 km ja jarrujen 200 km.
Nämä ohjeet on 2005 vuosimallisen auton käyttöohjeesta lainattu.
Ja se on sitten yhtä kuin totuus?! Ei kaikkea kannata uskoa mitä ohjekirjoissa sanotaan, erään auton ohjeissa sanotaan että iskunvaimentimet on vaihdettava 20 000km välein, tulee mielestäni kalliiksi.
Kun on purkanut muutaman kymmenen moottoria alkaa saada jonkinlaisen kuvan siitä miten moottorit on sisäänajettu ja minkälaisilla öljyillä. Männänrenkaat eivät asetu tiiviisti sylinterin seinämiin jos alussa ajellaan pappamaisella tyylillä ja myöhemmin se ei enää onnistu koska moottori kuluu elämänsä alkutunteina enemmän kuin koskaan. Kun uusi moottori ajetaan kuumaksi, jäähdytetään ulkona, käynnistetään jälleen aamulla kylmästä nämä ensimmäiset käynnistykset muokkaavat moottoria, metallin sisäiset jännitykset katoavat ja osat alkavat sopeutumaan toisiinsa.
Jos heität 100 000km ajetun männän uuniin ja kaveriksi tehdasuuden, ajamattoman männän huomaat että kun otat molemmat uunista pois ja annat jäähtyä uusi mäntä vetää jäähtyessään "kieroon" kun taas vanha säilyttää muotonsa, se on jäähtynyt ja kuumentunut jo niin monta kertaa elämässään että se ei ole moisesta moksiskaan, tästä johtuu myös se että uudet moottorit ovat monesti nihkeitä ottamaan kierroksia koska moottorissa on vielä ohipuhallusta, johtuen hioutumattomista männänrenkaista sekä "vääntyilevistä" sisäisistä osista jotka eivät ole vielä asettuneet kunnolla. Myös oljyn kulutus saattaa olla ensimmäisen tuhannen kilometrin aikana runsasta koska moottoriöljyä pääsee palotilaan.
Jos heität 100 000km ajetun männän uuniin ja kaveriksi tehdasuuden, ajamattoman männän huomaat että kun otat molemmat uunista pois ja annat jäähtyä uusi mäntä vetää jäähtyessään "kieroon" kun taas vanha säilyttää muotonsa, se on jäähtynyt ja kuumentunut jo niin monta kertaa elämässään että se ei ole moisesta moksiskaan,
Eikö tällä perusteella tehdasuutta moottoria siis pitäisi kuormittaa varoen?
[quote title="29.01.2006 klo 13:54 alarjak kirjoitti"]
Ja se on sitten yhtä kuin totuus?! Ei kaikkea kannata uskoa mitä ohjekirjoissa sanotaan
No, jos käyttäjä ei noudata ohjekirjan ohjeita, niin eikös silloin ole vaarana takuun raukeaminen? (Minun autoni ohjekirjassa ei kyllä sen puoleen ole käsketty vaihtaa iskareita 20 tuhannen välein.)
Uudessa 01/06 vauhdinmaailmassa oli artikkeli sisäänajosta. Esimerkki autona Civic type-r joka oli saanut tuollaisen ns. kovan sisäänajon ja siitä oli mitattu 214hv toiseksi parhaan tuloksen sai jonkun autoliikkeen esittelyauto josta 210hv. Normaalisti sisäänajetuista mitattiin 197-205hv:n lukuja. Moottorina siis 2.0L vapari, jonka tehtaan ilmoittama teho 200hv.
Jos heität 100 000km ajetun männän uuniin ja kaveriksi tehdasuuden, ajamattoman männän huomaat että kun otat molemmat uunista pois ja annat jäähtyä uusi mäntä vetää jäähtyessään "kieroon" kun taas vanha säilyttää muotonsa, se on jäähtynyt ja kuumentunut jo niin monta kertaa elämässään että se ei ole moisesta moksiskaan,
No, jos käyttäjä ei noudata ohjekirjan ohjeita, niin eikös silloin ole vaarana takuun raukeaminen?
Millä maahantuoja tai valmistaja pystyy määrittelemään mitenkä auto on sisäänajettu, ei mitenkään. Kaiken saa tietysti hajalle muutamassa päivässä jos haluaa mutta nyt ei ole kyse siitä. Öljyt pitää olla ehdottomasti käyttölämpötilassa että ne toimivat oikein, jotkut öljyt alkavat vasta kunnolla suojata moottoria kun liikutaan lähellä 200 astetta, -50w öljyt. Suurin vääryys mitä moottorille varsinkin uudelle voi tehdä on survoa se kylmästä, -30 asteen pakkasesta käyntiin ilman lohkolämmitintä ja lähteä välittömästi liikkeelle. Olen monesti naureskellut ja hämmästellyt kuinka paljon ihmiset luottavat synteettisiin öljyihin, kaverit vetävät autot tulipalopakkasesta käyntiin ja antavat kunnolla hanaa ennenkuin startti on kunnolla irronnut vauhtipyörältä.
"Eikö tällä perusteella tehdasuutta moottoria siis pitäisi kuormittaa varoen?"
Ei, kyseinen esimerkki oli sitä varten että se toi esiin kuinka suurista voimista uuden moottorin sisällä on kyse, mitä voimakkaammin moottoria kuormitetaan uutena, (pois lukien tyhjäkäynti ja punainen alue), sitä kuumempana se käy ja sitä voimakkammat ovat muodon muutokset. Osat karkaistuvat ensimmäisten jäähdytys, lämpenemis syklien aikana ja mikäli tätä ei tehdä oikein moottoriin jää jatkuva ohipuhallus. Vaikka kuinka revittelisit 10 000km ajettua moottoria vaikutukset sisäisten osien muodon muutoksiin ovat paljon pienemmät kuin ensimmäisten 1000km aikana.