Mikä vikana civicin ilmastoinnissa?

14 kommenttia

Mulla on ollut reilun vuoden omistuksessa vm. 2005 civic, jonka ilmastoinnissa (manuaalinen) on häikkää. Ilmastointi toimi hyvin viime syksyn ensipakkasille, jolloin alkoi tapahtua seuraavaa;



1. Ilmastoinnin kompura hajosi ensipakkasten aikaan. Vaihdatin kompuran uuteen ja samalla tehtiin tietysti järjestelmän täyttö. Oli kallista!



2. Keväällä huomasin että ilmastointi on tehoton. Arvelin että järjestelmä on vajunut talven aikana ja vein auton ns. täyttöhuoltoon.



3. Täyttöhuollon jälkeen ilmastointi tuntui tehottomalta, välillä tosin toimi ok.



4. Noin viikko täytön jälkeen puolivuotta sitten vaihdettu kompura sanoi poks!



5. Vaihdettu taas uusi kompura ja täytelty. Ilmastointi puhaltaa lämmintä!!



Kertokaa fiksut, mikä voisi olla vikana? Ei jaksaisi kantaa rahojaan korjaamoille, jos ei ole mitään takeita että vika tulee kuntoon. Huollot on tehty asiallisissa paikoissa (luvat kylmäainetöille).

  
  • Miks muuten pakkasilla yrität käyttää ilmastointia ? Tai eihän sen edes pitäisi pakkasella käynnistyä. Jos käynnistyy, taitaa olla kompuran tuho ?

    Enpä ole ilmastoinnin tuntija, mutta arvelen vikamahdollisuuksia olevan useita, väärät paineet matala- ja korkeapainepuolella, vialliset anturit, paisuntaventtiili, lämmityslaitteen venttiili, tai ilmanohjain, lauhdutin tukossa, höyrystin tukossa, jne. Kuka tietää ?



    Saattaisi olla parasta käyttää tutkittavana alan firmassa, ei siis pelkässä täyttöhuollossa, jossa ei sen tarkempaa tutkimusta tehdä.

      
  • Joo, totta puhut, eihän kompura edes käynnisty pakkasella. Viittasin tuolla siis vaan ajankohtaan, jolloin oli toisinaan päivällä vielä reilusti plussan puolella, mutta yöllä laski pakkaselle. Joka tapauksessa, talvellahan ilmastointia ei käytetty ja sitten keväällä lämpimien tullessa havaitsin sen tehottomaksi ja nyt kesäkuun puolivälissä laukesi kompura. Luulisi että järjestelmä osattasiin kompuran vaihdon jälkeen saattaa taas muiltakin osin toimintakuntoon.



    Sehän tässä vähän huolettaakin kun noita vikamahdollisuuksia on ilmeisen paljon. Voi olla hyvinkin niin, että jos nyt tilailen aikaa ja laitan tutkittavaksi, voi olla helteet jo ohi kun vika mahdollisesti löytyy (jos löytyy).

      
  • Sellainen tarkennus vielä ongelmaan, että ilmastointi jäähdyttää kyllä muutaman sekunnin, kun sen laittaa päälle. Kuitenkin jonkun ajan päästä ilma tuntuu yhtä lämpimältä kuin pelkällä puhaltimella. Esim. näillä keleillä jäähdytystä ei ehdi huomata, kun viemällä käden ilmavirtaan.



    Josko tuo auttaisi vähän rajaamaan ongelmaa? Olisi kai se hyvä olla edes jotain hajua, mistä lähteä etsimään, jos auton taas huoltoon laitan.

      
  • Onkohan siellä ollut ilmastointiaineen seassa sitä voiteluöljyä, kun sellaista siellä on myös, ei toki paljon mutta sen verran että se pitää huolta siitä kompurasta. Ihmettelen suuresti jos on täytön jälkeen noin nopeasti hajonnut.



    Jos kompura pyörii eikä pidä ääntä ja silti on lämmintä ilmaa, niin sitten voisi epäillä että järjestelmässä on vajausta.



    Mistä päin olet Suomea? Etsi sellainen paikka joka oikeasti tietää mitä tekee, eikä vaan arvaile.



      
  • Koita miltä putket tuntuvat kompuran jälkeen?

      
  • Uskokaa tai älkää, mutta tähän ongelmaan taisi löytyä ratkaisu niinkin helposti kuin vaihtamalla raitisilmasuodattimet. Suodatinten kunnosta ja ulkonäöstä ( irtosi varmaan kilo hiekkaa/pölyä ja pesällinen kaikenlaisia siivekkäitä ) päätellen epäilen että noita ei ole tuohon autoon ihan äsken vaihdettu. Huolto-ohjelmaankin ko. toimenpide on merkitty "tarvittaessa tehtäväksi".



    Mutta joka tapauksessa nyt tuntuisi ilmastointi viilentävän ja ilman kulkevan muutenkin aiempaa paremmin.

      
  • Joskus (useinkin) syyt voivat olla hyvinkin yksinkertaisia.

    Talvella et kuitenkaan huomannut huonoa lämmitystehoa, tai ilmanvaihtoa ?

      
  • Joo, eipä tuo raitisilmasuodatinten vaihto sitten loppujenlopuksi auttanutkaan. Ensin tuntui että homma lähti pelaamaan, mutta se taisi olla vaan vähän paremman ilmanvirtauksen mukanaan tuomaa harhaa. Esim. nyt lähes 25 asteen keleillä auto on kuin saunassa istuisi. Lisäksi tuo uusi kompura on mielestäni ruennut nyt pitämään pientä kitinää, kun ilmastoinnin käynnistää. Liekkö hommat tehty kompuran vaihdon yhteydessä puolihuolimattomasti (esim. liian vähän kompressoriöljyä ja järjestelmä jäänyt vajaaksi).



    Mitä pariin edeltävään kysymykseen tulee, niin putket tuntuvat kylmältä kompuran jälkeen ilmastoinnin ollessa päällä. Talvella en huomannut huonoa lämmitystehoa, hyvin siis lämpesi auto.



    Laitoin nyt aiheesta kyselyä toiseen paikkaan kun missä tuota kompuraa on vaihdeltu. Pitää katsoa mitä epäilevät viaksi ja korjauksen kustannukseksi. Toki edelleen kaipaan valistuneita veikkauksia asian suhteen.

      
  • Kokeilepa mitata suuttimista tulevan ilman lämpötila kun ilmastointi on kylmimmällä ja täysillä. n.5-10 asteista ilmaa pitäisi tulla

      
  • Anteeksi maalaisuuteni, mutta minkähänlaisella aparaatilla tuota suuttimista tulevan ilman lämpötilaa olisi kätevintä mitata?

      
  • Pintalämpömittarilla.



    Vika on kuitenkin tullut jos uuden kompuran asennuksessa. Jos vanha kompura hajoaa, se todennäköisesti on sylkennyt sisuksensa metallisilppuna ilmastointi järjestelmään, nyt on kuivain tukossa tai paisuntaventtiili käyttökelvoton.



    Jos kompressorin vaihto olisi tehty niin kuin se pitää tehdä, olisi järjestelmä kompressorin irrotuksen jälkeen huuhdeltu, (kuivain ja paisuntaventtiili ohitettuna tai korvattuna venttiilillä, jossa ei ole säätöä, eli pelkkä 'kotelo'), tarkastettu oikeat öljymäärä (olisko uudessa kompressorissa öljyt sisällä jo valmiina vai oliko tyhjä?) ja sitten lisätty oikea määrä öljyä jossa huomioidaan kompressorin vaihdon yhteydessä vähenevä öljy.



    Laitan pääni likoon, että nyt piti päästä halvalla, niinpä paja vain vaihtoi kompressorin ja teki täyttöhuollon ---> Kaikki paska on edelleen järjestelmässä, ja nyt siellä on joko liian vähän öljyä tai ihan liikaa, oireiden perusteella melkein veikkaisin, että öljyä oli liian vähän, eli pari ml mitä lisätään automaattisesti, vaikka kompuran vaihdon yhteydessä öljyä lähti 50% noin 100ml, joka on jonkin sortin nyrkkisääntö ilmastoinnin öljymäärään.

    Myös kuivain olisi pitännyt vaihtaa, koska auki ollut järjestelmä on kerännyt kosteutta. myös paisunta venttiili pitää vaihtaa, koska vanhan kompressorin metallisilppu voi estää sen kunnollisen toiminnan.



    Se että korjaamolla on luvat kylmäaianehuolloille ei tarkoita sitä, että he osaisivat oikeasti korjata mitään...

      
  • Jotain tämänsuuntaista pelkäsinkin? Osaatko yhtään sanoa paljonko kuivaimen ja paisuntaventtiilin vaihto maksaa? Ilmastointia ei nyt vissiin kannata käyttää lainkaan, ennen kuin nuo on vaihdettu?

      
  • Eiköhän korjaamo osaa sen parhaiten kertoa.

    200-300 yhteensä, tiivisteitä parilla eurolla

      
  • Nykypäivänä tuntuu olevan vähän joka pajalla sama laulu, eli hinta-arviota ei mielellään anneta "kun ei osaa arvioida paljon menee aikaa, saako varaosaa ns. tarvikevaraosana vai alkuperäisenä jne..." Mutta nytpähän tiedän ainakin suuntia kustannuksista.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit