Eurooppalaiset, on kovassa nousussa. Auto-Bildin laaturaportti v. 2004.
Ylöspäin luotettavuudessa menevät Mazda, Toyota, Honda, Huyndai, ja Nissan.
Tasalaatua, Mitsubishi, Opel, Volvo, Smart, Ford, Citroen, Mercedes, Seat, Audi, BMW.
Suuntaus alas; Peugeot, Renault, Skoda VW ja Fiat.
Mietin miten tämä tulee ymmärtää.
Näen asian niin, että Eurooppalaiset ovat perinteisesti olleet kehityksen kärjessä. Minne ykkössijalta voi tulla. Alaspäin se on, ellei jatkuvasti kautta vuosikymmenien pidä samaa sijoitusta. Nyt korkeimmalle pallille on tunkua, kuten Formuloissa, Saksa ja Ferrari ei voi ikuisesti pitää parasta sijoitusta hallussa. Sen sijan tulevat varmasti valtaamaan Japanilaiset, mikä ei tarkoita, että Saksalainen laatu onkin yhtäkkiä huono. Aivan kuten muutkin Formulakuskit, ovat maailman parhaita, hitainkin! Reportaasi on hyvä, ja antaa kaikille Eurooppalaisille autonvalmistajille aihetta entisestään parantaa laatua, meidän kaikkien hyödyksi.
Ylöspäin luotettavuudessa menevät Mazda, Toyota, Honda, Huyndai, ja Nissan.
Tasalaatua, Mitsubishi, Opel, Volvo, Smart, Ford, Citroen, Mercedes, Seat, Audi, BMW.
Suuntaus alas; Peugeot, Renault, Skoda VW ja Fiat.
Mietin miten tämä tulee ymmärtää.
Näen asian niin, että Eurooppalaiset ovat perinteisesti olleet kehityksen kärjessä. Minne ykkössijalta voi tulla. Alaspäin se on, ellei jatkuvasti kautta vuosikymmenien pidä samaa sijoitusta. Nyt korkeimmalle pallille on tunkua, kuten Formuloissa, Saksa ja Ferrari ei voi ikuisesti pitää parasta sijoitusta hallussa. Sen sijan tulevat varmasti valtaamaan Japanilaiset, mikä ei tarkoita, että Saksalainen laatu onkin yhtäkkiä huono. Aivan kuten muutkin Formulakuskit, ovat maailman parhaita, hitainkin! Reportaasi on hyvä, ja antaa kaikille Eurooppalaisille autonvalmistajille aihetta entisestään parantaa laatua, meidän kaikkien hyödyksi.
Hiukan väärin ymmärretty.
Nuolilla tarkoitetaan arvosanaa: Suoraan ylös = Kiitettävä; Viistoon ylös = Hyvä,Vaakasuoraan = Tyydyttävä; Viistoon alas = Välttävä, Suoraan alas = Heikko
Kokonaisarvosana tulee seuraavista kohdista:
-haastattelututkimus (24666 autoilijaa)
-takaisinkutsut/suunnittelemattomat huollot
-TÜV-raportti (7 milj tutkimuksen tietokanta)
-100 tkm kestotestit
-kuluttajien ongelmaviestit (8000 viestiä/v)
-korjaamotestit
-takuut
eli aika laaja aineisto tutkimuksen pohjana.
Ehkä kannattaa lukea lehti, siis suomenkielinen AutoBild nro 2/28.1.2005.
Nuolilla tarkoitetaan arvosanaa: Suoraan ylös = Kiitettävä; Viistoon ylös = Hyvä,Vaakasuoraan = Tyydyttävä; Viistoon alas = Välttävä, Suoraan alas = Heikko
Ymmärsin kyllä esitetyn aivan oikein. Luin Auto-Bildistä tämän, olen sen tilaaja.
Menin filosofoinnissa vain pidemmälle kuin yleensä keskivertolukija.
Katsoin eteenpäin, enkä pelkistänyt ajatuskuvaani vain mitä lehden sivut luettelevat.
Japanilaiset tulevat vielä kovemmin. Ne ovat olleet jo piiitkään luotettavimpia kuten myös korealaiset (ja kiinalaiset?). Nyt testeissäkin ihan normaaleissa japanilaiset ovat voittaneet entistä useammin.
Saksalaisten laatu on kohtalaista mutta välillä vikoja on ollut joissakin malleissa paljonkin. Pystyvätköhän sakemannit parantamaan laatutasoaan lähellekkään japsien ja korealaisten tasoa? Japanilaiset ovat päässeet ajettavuudessakin aika hyvin eteenpäin, varsinkin Mazda päihittää ainakin melkein kaikki kilpailijansa ajettavuudeltaan.
Opeleissa ja Volkswageneissa on ollut paljon vikoja, onneksi kestotestien mukaan ainakin Opel olisi parantanut laatuaan mutta ei vieläkään ole lähelläkään japanilaisten tasoa.
Joissakin tilastoissa kymmenen luotettavinta merkkiä ovat kaikki olleet melkein japanilaisia...
Millainenkohan on kiinalainen laatu? He ovat ainakin luvanneet jenkeissä 10 vuoden ja 100 000 mailin takuun (160 000 kilometrin).
Nämä topicit näyttää usein "laajenevan" suht kauas alkuperäisestä aiheesta - olen itsekin ollut siihen osasyyllisenä.
Jatketaan siis nytkin aiheen vierestä: Joulun alla katselin digikameroita ja kahvinkeittimiä. Kamerat olivat japanilaismerkkejä, ja kahvinkeittimissä oli englantilaisia, saksalaisia ja ranskalaisia merkkejä. Yksi oli kaikkia yhdistävä tekijä: Made in China. Moni "saksalaisen" tai "japanilaisen" kodinkoneen tai elektroniikkavempainen omistaja on varmaan sitä mieltä, että ei koskaan kiinalaista, täytyy olla tunnettu euro- tai japanilaismerkki.
Mutta eipä ole tullut katsoneeksi laitteen pohjaan.
Kiinassa on jo tuotantolaitoksia kaikilla merkittävillä automerkeillä, ja niitä palvelemaan on Kiinaan perustettu lukuisia alihankintaosia valmistavia yrityksiä, jotka tekevät länsimaiset laatuvaatimukset täyttäviä tuotteita. Kun nyt kiinalaiset ovat perustaneet omia autotehtaitaan, niitä varten on jo korkealaatuinen alihankintatuotanto valmiina. Vielä nyt kiinalaisilla on täysi työ tyydyttää Kiinan oma räjähdysmäisesti nouseva autojen kysyntä, mutta KUN he tulevat Euroopan markkinoille, voitte uskoa, että laatuasiat ovat kunnossa.
Sitä ennen saattaa tulla markkinoille länsimaisia merkkejä, jotka on valmistettu Kiinassa. Jos kerran vaikkapa VW:n kannattaa tuoda Meksikossa (New Beetle, uusi "Bora") ja Brasiliassa (Lupon korvaava Fox) tehtyjä autoja Eurooppaan, miksei sitten Kiinassa tai vaikkapa Malesiassa valmistettuja - molemmissa kun on VW:lla tuotantoa.
Tuskin Saksalaiset laadussa Japanilaisia kiinni saavat, sehän tarkoittaisi että Japsit jäisivät pysäkille odottelemaan, luultavasti kuitenkin menevät kiihtyvällä vauhdilla karkuun!
Itselläni on ollut kaksi Englannissa valmistettua Japanilaista jossa-93 mallisessa oli kuuden vuoden aikana n.20:tä pientä ja harmittavaa vikaa, selkeästi viat johtuivat eurooppalaisista laaduttomista alihankkijoista. Nykyisessä -99 on alihankintaketju saatu kuriin ja ei ole ollut kuin yksi vika, nimittäin uloimmat vetoakselin suojakumit eivät kestä pakkasta koska ovat muovia, aidoissa omistamissani Japseissa ne olivat kumia ja kestivät auton iän. Sen verran on luottamusta että kolmas on tulossa kuukauden päästä.
Voipihan se olla, että yksi taistelu on hävitty. Sota ei kuitenkaan ole vielä loppunut, vaikka joillakin olisi minkälainen lapsenusko hyvänsä japanilaisen tekniikan ylivertaisuuteen.
Itse auto, moottori, vaihteisto ym. tekniikka on luotettavaa merkistä riippumatta. Moottoreissa ei ole havaittavissa kulumisvaurioita kuten ennenvanhaan, öljyn laatu on hyvä. Näiden ns. helpompien teknisten osien suhteen ei liene suuria eroavaisuuksia.
Varsinaiset ongelmat ovat elektroniikka, ja siitä aiheutuvat viat, ylimääräiset huoltokäynnit ym. Tottakai poikkeuksia aina löytyy. Autotehdas/autonmerkki saa plussaa tai miinusta riippuen mistä tekee alihankintansa. Mikäli elektroniikassa luotetaan Taiwanilaiseen elektroniikkaan, Japanilaiseen, Filippiiniläiseen, Kiinalaiseen tai mistä lie tulevat tänä päivänä, on syy aina auton. Vaikka VW ja ilmamäärämittari ja sen ohjauselektroniikka, jossa joskus lukee Made in Taiwan ohjausboksin alla. VW:n ja Saksan syytä on, että joku kauko-Idän maan tuote ei vastaa tilattua laatua. Elektroniikka sen ilman säätää.
Elektroniikka aiheuttaa hankaluuksia, tulevaisuudessa vielä aivan varmasti enemmän. Nyt jo on keskivertoautossa saattaa olla 70 elektronista ohjausyksikköä, ja huippumalleissa jopa 155 erilaista sähkömoottoria, lisäksi kiihtyvyysantureita, mittausjärjestelmiä ym. Ei tarvitse olla Einstein tietääkseen mistä hankalimmat viat löytyvät. Murtunut vetoakselin kumitiiviste on pikkujuttu verrattuna mitä edessä vielä on. Huoltoliikkeet ehkä riemuitsevat mikäli vain pakoputki tai jokin muu osa on vaihdettava. Vikojen analysointiin menee entistä enemmän aikaa.
Kun vika ilmenee, harvoin enää saa auton ajamalla korjaamolle, kuten tänään aivan uusi Volvo oli jämähtänyt Länsiväylän ohituskaistalle. Hinuri paikalle ja poliisit ohjaamaan liikennettä. Elektroniikan pettäessä kuljettaja on avuton.
Ja kääntäen sokea lapsenusko "yli-ihmisten" tekniikkaan, ja hävisiväthän he viimeisen "Sodankin" oma kokemukseni BMW/Mazda huollosta 6vuotta ja BMW-autosta jonka omistin joka jäi viimeiseksi Saksalaiseksi jos ei muut kokonaan lopeta, tai metalliteollisuuden koneista jotka kyllä toimisivat jos sähköpuoli ja erityisesti elektroniikka ei jatkuvasti pettäisi. Italialaisetkin hallitsevat tämän puolen paremmin puhumattakaan Japanilaisista joiden elektroniikka on pomminvarmaa. Joten ei käsitys perustu mihinkään olettamukseen. Mutta tämähän on vain yksi mielipide, ja jokainen saa uskoa mihin haluaa.
Psykologi sanoisi näitä traumaattisiksi kokemuksiksi.
En näe syytä vetää 2:sta maailmansotaa ja Hitleria kehiin tähän keskusteluun. Ymmärrän, että juuri TV:ssa esitetyt Auswitschin kuvat ovat olleet järkyttäviä ja toivotaan ettei sellaista koskaan enää koeta maan päällä, mutta mitä sillä on autojen laadun kanssa tekemistä?
Eikö japanilaisiinkin autoihin loppujen lopuksi ole tullut enemmän vikoja kun autoihin on tullut paljon uutta elektroniikkaa, sähköhommeleita, laitteita ja varusteita?
Se on sama kuin silloin kun DKW vaihtoi nimensä Audiksi: DKW:n moottoreissa ei ollut KOSKAAN venttiilivikoja, Audeissa niitä on enemmän.
Harvoinpa nimien vaihdon jälkeen on tullut vikoja.
SixPack: Olen huomannut tekstistäsi, että se ei perustu luuloihin vaan työkalut ovat olleet käytössä, sama vika on itselläni, eli kokemukset ovat ratkaisseet sen mitä olen kirjoittanut. Olen samaa mieltä siitä että elektroniikka on se ongelma, taas kokemukset teollisuuskoneista kertovat, sen että Saksalaisten virhe on käyttää omaa elektroniikkaa jos käytössä on esim.Fanuc-ohjaus ongelmia ei esiinny. Jos Saksalaisten autojen ongelma on muualta tuotu "elektroniikka" en usko asian kohentuvan jos käyttäisivät kotimaista vaan joutuisivat ojasta allikkoon.
Itselläni viisi viimeistä autoa on ollut eurooppalaisia, missään ei suurempia ongelmia, parissa uutena ostetussa ei mitään vikaa, eli perustuu kokemukseen. Jos tulee huonoja kokemuksia, joko autosta tai organisaatiosta, merkki tietenkin vaihtuu. Tosin olen istunut kyydissä japanissa valmistetussa uudessa autossa, jossa tämän "pomminvarma" elektoriikka petti, oman kokemukseni mukaan "pomminvarma" on jo liiottelua
Jouko Kokko: Kerropa tarkemmin mitä tapahtui mikä auto, millainen vika jne...
Corolla 03- dieselfarkku, takalasin -ja peilin lämmityskytkin oli aina päällä, ei sammunut ko. kytkimestä. Korjauksessa kaveri joutui käymään muutaman kerran, ennen kuin saivat Kaivokselassa korjattua. Pomminvarmaa autoa ei ole milestäni tehtykään, ei Japanssa eikä euroopassa, mutta tilastot toki osoittavat, että japanilaiset ovat keskimäärin luotettavimpia.
Jokos Auto-Union Audiinkin on tullut nelitahtikone?
Eikö japanilaisiinkin autoihin loppujen lopuksi ole tullut enemmän vikoja kun autoihin on tullut paljon uutta elektroniikkaa, sähköhommeleita, laitteita ja varusteita?
Se on sama kuin silloin kun DKW vaihtoi nimensä Audiksi: DKW:n moottoreissa ei ollut KOSKAAN venttiilivikoja, Audeissa niitä on enemmän.
Tämän vastauksen perusteella huomaa kuinka vähän kirjoittaja tietää.
Jossain vaiheessa voin aloittaa topicin perustajasta Horch, perinteet ovat pitkät 1906 alkaen jos muistan oikein, Audi, Auto-Unioin menestyi mm. kilparadalla mainiosti 1936 Tazio Nuvolari:n kuljettamana, jonka nimeä kunnioitetaan Audin tulevassa tykissä. Jos joku erehtyy uskomaan, että Audilla on tekemistä sodanjälkeisessä jakatuneessa Saksassa ja kuten erään kommentti linkitti sen IFA:an, osoittaa se vain kuinka vähissä tieto on.
Mutta koko Saksan autoteollisuus alkoi Sachsenista, joka jäi ent. DDR:n puolelle sodan jälkeen. Mm. Carl Benz vaikutti siellä myös, autoteollisuuden kehdossa. Tästä joku kerta lisää.
Ei tarvitse, SixPack: http://www.audiclub.fi/historia.php
Kiitos! Hyvä että hoksottimet ovat kotona, säästyin paljolta vaivalta.
Niin Audi-friikki en ole, mutta hyvä korjata sellaista väärää tietoa ja olettamuksia, "että, musta tuntuu, että Audi on jotenkin IFA". Silloin voisi olettaa Saabin olevan myös IFA:n peruja, koska 2-T malli löytyi aikoinaan sieltäkin.
Niin Audi-friikki en ole, mutta hyvä korjata sellaista väärää tietoa ja olettamuksia, "että, musta tuntuu, että Audi on jotenkin IFA". Silloin voisi olettaa Saabin olevan myös IFA:n peruja, koska 2-T malli löytyi aikoinaan sieltäkin.
Tjaah - Audin uudelleensyntyminen tapahtui DKW F102:n pohjalle, IFA F8 ja IFA F9 olivat yhtä kuin sotaa edeltävät DKW F8 ja DKW F9.
Itse asiassa vuodesta 1949 vuoteen 1955 valmisti tehdas nimeltä "VEB Kraftfahrzeugwerk Audi Zwickau" IFA DKW F8-nimistä puukorista henkilöautoa.
Ikuisuusaihe. Japsifanaatikot pääsevät vauhkoamaan, lopputulema on ilmeisesti se, ettei Toyotassa ikinä eikä kuunaan missään kohdassa ole ollut yhtään vikaa???
Mitään pomminvarmaa autoa ei olekaan, mitään todellista eroa ei ole olemassa. Jos 10 000 autosta toisella merkillä on 1-20 enemmän viallista, niin ero ei ole mitenkään merkittävä.
Käyttökokemuksia:
Japskit:
Kaverin Nissan Maxima: ruosteessa kolmen vuoden ja 91 tkm jälkeen, käynyt korjaamolla sähköhäiriöistä, mm. polttanut sulakkeita ja musta laatikko vaihdettu kerran. "Muuten" ihan OK.
Toisen kaverin Mazda 3: täysin susi, korjaamolla alle 30 tkm kohdalla jo viitisen kertaa. Syy epämääräiset sähköhäiriöt. mm. jättää silloin tällöin starttaamatta kun kone on kuuma. Ei ole saatu selville mikä siinä on. Vaihdeltu lukuisia palikoita, mutta aina vaan tökkii. Ovien keskuslukot reistanneet, polttimoita palanut lukuisia, polttoainemittari vaihdettu. Vaihtuu kuulemma varmasti ennen takuun loppua.
Vuokraamon alle 20 tkm ajettu Nissan Primera, Lapin reissulla meni koneesta Lambda-sondi tai mikä lie, vei Oulusta alaspäin noin 14 litraa sadalla polttoainetta jä hädin tuskin päästiin perille.
Eurooppalaisia:
BMW 318 -99, 170 tkm; termostaatti (tyyppivika, toinen termostaatti oli erilainen eikä sen jälkeen ollut ongelmaa), etulampun lasit, etupään vakaajanpuikot sadan tonnin jälkeen. Kaikki meni mukisematta takuisiin vielä varsinaisen takuun jälkeenkin.
MB C -02, 70 tkm; takapäähän yksi alapallonivel. Ei muita häiriöitä.
Ford Focus, 40 tkm; ei yhtään vikaa.
Että silleen. Ei näistä muuta voi sanoa, kuin sen että itse olen ajanut lähes ainoastaan eurooppalaisilla, kertaakaan eivät ole tielle jättäneet, enkä kertaakaan ole kokenut että laatu olisi ollut erityisen huono. Sama pätee myös japskeihin, niin hyvässä kuin pahassakin. Vikansa on niissäkin, ja ihan samoja ongelmia tuntuvat olevan kuin eurooppalaisissakin.
Ja enemmillä kilometreillä joka autosta löytyy joku osa, joka menee tavallista aiemmin.
Mitään pomminvarmaa autoa ei olekaan, mitään todellista eroa ei ole olemassa. Jos 10 000 autosta toisella merkillä on 1-20 enemmän viallista, niin ero ei ole mitenkään merkittävä.
Käyttökokemuksia:
Japskit:
Kaverin Nissan Maxima: ruosteessa kolmen vuoden ja 91 tkm jälkeen, käynyt korjaamolla sähköhäiriöistä, mm. polttanut sulakkeita ja musta laatikko vaihdettu kerran. "Muuten" ihan OK.
Toisen kaverin Mazda 3: täysin susi, korjaamolla alle 30 tkm kohdalla jo viitisen kertaa. Syy epämääräiset sähköhäiriöt. mm. jättää silloin tällöin starttaamatta kun kone on kuuma. Ei ole saatu selville mikä siinä on. Vaihdeltu lukuisia palikoita, mutta aina vaan tökkii. Ovien keskuslukot reistanneet, polttimoita palanut lukuisia, polttoainemittari vaihdettu. Vaihtuu kuulemma varmasti ennen takuun loppua.
Vuokraamon alle 20 tkm ajettu Nissan Primera, Lapin reissulla meni koneesta Lambda-sondi tai mikä lie, vei Oulusta alaspäin noin 14 litraa sadalla polttoainetta jä hädin tuskin päästiin perille.
Eurooppalaisia:
BMW 318 -99, 170 tkm; termostaatti (tyyppivika, toinen termostaatti oli erilainen eikä sen jälkeen ollut ongelmaa), etulampun lasit, etupään vakaajanpuikot sadan tonnin jälkeen. Kaikki meni mukisematta takuisiin vielä varsinaisen takuun jälkeenkin.
MB C -02, 70 tkm; takapäähän yksi alapallonivel. Ei muita häiriöitä.
Ford Focus, 40 tkm; ei yhtään vikaa.
Että silleen. Ei näistä muuta voi sanoa, kuin sen että itse olen ajanut lähes ainoastaan eurooppalaisilla, kertaakaan eivät ole tielle jättäneet, enkä kertaakaan ole kokenut että laatu olisi ollut erityisen huono. Sama pätee myös japskeihin, niin hyvässä kuin pahassakin. Vikansa on niissäkin, ja ihan samoja ongelmia tuntuvat olevan kuin eurooppalaisissakin.
Ja enemmillä kilometreillä joka autosta löytyy joku osa, joka menee tavallista aiemmin.
On totta, että useimmille autoille voi odottaa huolettomia kilometrejä lähes merkistä riippumatta - tai korkeintaan pikkuvikoja, jotka eivät juuri häiritse. Mutta on toki olemassa myös epäonnistuneita toteutuksia tai säästöä väärässä paikassa, ja ne lisäävät huomattavsti vikaantumisen riskiä.
Harras toiveeni on, että näillä palstoilla ei lähdettäisi kertoilemaan, mitä kokemuksia velipojalla, serkulla, kummin kaimalla tai langon veljen tyttöystävällä on ollut autoistaan - niitä tarinoita olemme kaikki kuulleet, eikä niille loppua löydy. Kaiken lisäksi niistä ei voi päätellä yhtään mitään muuta, kuin että tarinankertojia riittää tässäkin maassa.
Ja minähän en yksinkertaisesti usko että Maxima ruostuu 3 vuodessa piste. Jos ostatte minulle Maximan niin voin havainnollistaa sen käytännössä. Ymmärrän että voi olla ruosteherkkä auto kyseessä mutta ei ruostu 3 vuoteen varmasti, käyttäjässä vikaa.
Tähän kolehtiin minä en osallistu. Tuo Nissanin ruostuminen on niin monelta taholta todettu, että eiköhän se riitä minulle todistusaineistoksi. Kaivapa esim. Tuulilasista se numero esiin, jossa oli käytetty Maxima (muistaakseni vm. 01) kuntotarkastuksessa. Alustan saumat punerti mukavasti ja konepellistä ruoste alkoi tulemaan läpi.
Vaikkaa japsit koreilisivat luotettavuudessa kärjessä, eurooppalaiset tulevat nopeasti perässä. Esim. Opel on parantanut luotettavuuttaan huomattavasti 90-luvun jälkeen. Ja mitä ajettavuuteen tulee, eurooppalaiset ovat siinä onnistuneempia, japseilla aika huono ohjaustuntuma, sen kertovat testitkin.
http://www.vibilagare.se/longtest.asp?guid=785DD413-8BB5-4E6B-AA25-CB94056158B6&PageNo=1&pageid=
Kestotesti mukana mm. Nissan Primera.
36000 kilometriä ja vuosi takana. Ruostetta palkeissa ja siellä täällä pohjassa.
---- Lainaus ----
Nissan rostar redan
Rostskyddet på Nissan Primera fungerar inte. Begynnande rostangrepp finns redan inuti i flera av balkarna under bilen. Det är riktigt uselt.
Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström på Rost-skyddsmetoder AB har granskat årets långteststall efter ett år i trafik och han är inte nådig i kritiken av Primera.
En nästan ny bil ska självklart vara helt rostfri. Allt annat är onormalt, säger han. Sannolikt är Primeras galvning väldigt tunn, samtidigt som Nissan helt slopat invändig hålrumsbehandling med vax. Då gör man det lätt för rost-en att få fäste.
Kyllä tuo pääasiassa paikkaansa. Katsoo vaikka uuden Opel Vectran kestotestiä. Japanilaiset ovat jäljessä ajettavuudessa, mutta tässä viime vuosina ne ovat parantaneet runsaasti ajettavuuttaan.
Nissan rostar redan
Rostskyddet på Nissan Primera fungerar inte. Begynnande rostangrepp finns redan inuti i flera av balkarna under bilen. Det är riktigt uselt.
Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström på Rost-skyddsmetoder AB har granskat årets långteststall efter ett år i trafik och han är inte nådig i kritiken av Primera.
En nästan ny bil ska självklart vara helt rostfri. Allt annat är onormalt, säger han. Sannolikt är Primeras galvning väldigt tunn, samtidigt som Nissan helt slopat invändig hålrumsbehandling med vax. Då gör man det lätt för rost-en att få fäste.
Niin, ja Primera sai 3 tähteä ao.lehden ruosterekisterissä. Miten käynee huonompien...
Ao. testitulokseen liittyen kysyin asiaa maahantuojalta. Sieltä kerrottiin, että maahantuoja ei todellakaan tee enää lisäkäsittelyitä uusilla autoille(kuten eivät muutkaan maahantuojat). Etelä-Suomen oloissa saattaa olla kannattavaa tehdä lisäsuojaus, lisäreikien poraamista ei kuitenkaan suositella.
Sen olen huomannut, että kun esim. Tuulilasi-lehdessä todettiin Maximan alkava ruostevaurio, "villeille" keskustelupalstoille alkoi samantien ilmestyä kauhistelevia kirjoituksia, miten naapurin, työkaverin, tuttavan tuttavan jne. Maxima on ruostunut muutamassa vuodessa tohjoksi. Ihmettelen vain, miksi aikaisemmin eivät ole asiasta pukahtaneetkaan. Sama on koskenut muitakin autoja - kun jonkun automerkin vikoja on puitu jossain lehdessä, nettiin on ilmestynyt kertomuksia "lankomiehen kaiman" vastaavan auton hirrrveistä ongelmista. Urbaani- vai agraarilegendojako lienevät??