Autojen melumittaukset

4 kommenttia

Voivatko melumittauksien olosuhteet vaihdella niin, että saman automerkin hatchback- ja farkkumallien meluero voi olla jopa 4 dB(A). Näin Renault Meganen osalta 8/09 (Hatchback) ja 20/09 (Tourer). Voiko näin suuri ero johtua vain renkaista, vai eiköhän 'tasainen kestotie' ole aina yhtä tasainen.

  
  • Milloin mitaan testeissä, "talvinitinöitä" uudehkot Japsit/Korealaiset "nitisee" pakkaskelillä jos sisätila on kylmä.Samaa en ole havainnut ns,"premium"autoissa.Onko näin laatu maksaa?

      
  • 5-ovisen ja farmarin välillä ei "pitäisi" olla käytännössä suurta eroa, koska niissä yhtenäinen tavaratila. Melua aiheuttavia tekijöitä ovat:

    1. Suomen kuluneet tiet ja erot pinnan karkeudessa. Asfaltti pysyy vain noin vuoden suht sileänä, mutta jo yhden talven nastarengaskuurin jälkeen enemmän liikennöidyt tiet ovat melko karheita, eli melutasoa lisää +1...2 dBA. Ja sitten kun on 5-vuoden kuluma, niin tulee jopa 3...4 dBA melua lisää.

    2. Renkaiden profiili. Koska tiet ovat karkeita, niin 65- tai 70 -sarjan renkaat olisivat optimaaliset olosuhteisiimme. Nyt on kuitenkin yleistynyt sekä 55- että 50 -sarjan renkaat ja niissä joustava/suodattava ilmatila on jo huomattavasti pienempi, puhumattakaan sitten vaikka 40-sarjalaisista. Itse en viitsisi moisilla ajella lainkaan!

    3. Talvella nastat vai kitkat. Kuka ei ole vielä kitkarenkailla ajellut, niin nehän ovat jopa 1...2 dBA äänettömämmät kuin kesärenkaat.



    Siksipä autolehtien melunmittaustuloksiin voi suhtautua epäluuloisesti, kun autoja ei todennäköisesti ajeta aina samalla tienpätkällä.



    Minulla on Grand Espace IV ja tämän automallin melutaso oli aikanaan TM:ssä muistaakseni 65 dBA 100 km/h nopeudessa, eli BMW 500-sarjan tasoa. Ja talvella mennäänkin varmaan aika äänettömästi, koska alla ovat Nokian RSi:t, joissa profiili 55. Kesärenkailla profiili saisi olla suurempi, mutta toisaalta auton ajettavuus todennäköisesti muuttuisi esim. 65:lla epävakaammaksi, johtuen suuresta massasta. Nyt 55:lla kaarreajokin on lähes matalan henkilöauton luokkaa.





      
  • Frog:

    Voivatko melumittauksien olosuhteet vaihdella niin, että saman automerkin hatchback- ja farkkumallien meluero voi olla jopa 4 dB(A). Näin Renault Meganen osalta 8/09 (Hatchback) ja 20/09 (Tourer). Voiko näin suuri ero johtua vain renkaista, vai eiköhän 'tasainen kestotie' ole aina yhtä tasainen.




    Veikkaisin eron tulevan pääasiassa renkaista. Lisäksi Hatchback on viisivaihteinen diesel kun Tourer on kuusivaihteinen bensiinimalli.



    Melu etu/taka nopeuksissa 60/80/100/120 km/h/renkaat.



    Renault Megane Hatchback 1,5 dCi Expression 63 / 63 / 65 / 66 / 67 / 69 / 70 / 72 / 205/50 R17 89 V

    Renault Megane Sport Tourer 1,4 Tce Dynamique 60 / 61 / 64 / 64 / 66 / 67 / 68 / 68 / 195/65 R15



    Tarkemmat tiedot:

    http://spreadsheets.google.com/pub?key=tPKuDRcGa3OJlDqjLxZvcIA&output=html

      
  • Hölmöläisen hommaa julkaista melulukemia näin. Tässä testataan teitä, ei autoja. Vertailut AINA samaan aikaan samalla tienpätkällä ryhmävertailuna. Näin saadaan autojen erot esiin. Mielellään samoilla renkailla/rengaskoolla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit