Ruostumattomat pakoputket?

19 kommenttia

Joistain uusista autoista kuulema löytyy ruostumattomasta teräksestä tehtyjä pakoputkia ensiasennusputkina.



Missähän merkeissä / malleissa näitä löytyy?



Ihan mielenkiinnosta vaan, en ole tekemässä ostopäätöstä tämän perusteella :grin:

  
  • Toyota CarinaE 92-, Toyota Avensis 97-, Toyota Corolla 97-...

    eli näihin ei ainakaan tarvitse putkia vaihdella jos ei mihinkään kiinni aja. Tiedän Carinan jolla on ajeltu n.400tkm ja putki on alkuperäinen - itseasiassa akkua ja jarruja lukuunottamatta melkein kaikki muutkin osat.

      
  • A Tapio:

    Toyota CarinaE 92-, Toyota Avensis 97-, Toyota Corolla 97-...




    No onhan noita sitten vähän vanhemmissakin autoissa.



    Mun volvon pakoputken pää on rosteria



    :smile:

      
  • Bemareissa on kätetty paljon rosterista tehtyä putkea.

      
  • A Tapio:

    Toyota CarinaE 92-, Toyota Avensis 97-, Toyota Corolla 97-...
    eli näihin ei ainakaan tarvitse putkia vaihdella jos ei mihinkään kiinni aja. Tiedän Carinan jolla on ajeltu n.400tkm ja putki on alkuperäinen - itseasiassa akkua ja jarruja lukuunottamatta melkein kaikki muutkin osat.




    Ei kokemuksesi tee Toyotan putkesta rosterista tehtyä. Voihan olla väärässä. Kuitenkin epäilen noin, koska Toyotalla ei ole tapana satsata eksoottisempiin materiaaleihin.

      
  • Kyllä ne on rosteria. Asian voi tarkistaa vaikka Toyotan varaosatiskiltä tai lukemalla vanhempia käyttötestejä. Vielä 80-luvulla Toyotiin vaihdettiin pönttöjä aivan muiden kärryjen tapaan. E-Carina on myös ensimmäinen Toyota, jossa on sikittykori (kattopeltiä lukuunottamatta). Tämä näkyy siinä, että E-Carinat ovat olleen myös muutenkin vahvoja ruostetta vastaan. Ja kun katselin tuossa oman vm08 Toyotan pohjaa, niin jykevälle näytti nykyinen putki joten eiköhän nämä uudetkin ole yhä rosteriputkella.

      
  • Googlen eka osuma antaa ymmärtää, että osassa Toyotan malleista on ollut rosteria putki. Näyttäisi myös siltä, että Corollan malliuudistuksen yhteydessä rosteriputki olisi vaihtunut ruostuvaan.

      
  • Enpä tosiaan muista, milloin olisi viimeksi tullut pakoputki autoon vaihdettua. Saattoi olla joskus vuonna 1995 tjsp. Eikös muka muillakin merkeillä ole sitten ikuiset pakoputket? Luulisi jo nykypäivänä olevan kaikissa autoissa sellaiset. Miten lienee TM-testien iki-inhokissa Hiacessa? Tarvinneeko siitä vaihtaa putki useammin kuin Renusta taikka Opelista, jotka testien mukaan ovat maailman parhaita pakettiautoja? Vaikka eihän sitä auton ominaisuuksia pelkästään kestävän pakoputken avulla mitata. Mukava veluuripenkinpäällyste ja mukitelineiden sijoittelu ovat paljon tärkeämpiä arvostelukohteita ajoneuvon paremmuutta määritettäessä.

      
  • Panisivat sitä rosteria enemmän sinne korin pelteihin.

      
  • ddr5:

    Enpä tosiaan muista, milloin olisi viimeksi tullut pakoputki autoon vaihdettua. Saattoi olla joskus vuonna 1995 tjsp. Eikös muka muillakin merkeillä ole sitten ikuiset pakoputket? Luulisi jo nykypäivänä olevan kaikissa autoissa sellaiset. Miten lienee TM-testien iki-inhokissa Hiacessa? Tarvinneeko siitä vaihtaa putki useammin kuin Renusta taikka Opelista, jotka testien mukaan ovat maailman parhaita pakettiautoja? Vaikka eihän sitä auton ominaisuuksia pelkästään kestävän pakoputken avulla mitata. Mukava veluuripenkinpäällyste ja mukitelineiden sijoittelu ovat paljon tärkeämpiä arvostelukohteita ajoneuvon paremmuutta määritettäessä.




    kyllähän pakoputki on helppo vaihtaa jos on työkalut ja jonkinmoinen paikka. viimeeksi meni 20min keski ja takaosan

    vaihtamiseen.



    kaverini jolla ollut viimeiset 10v hiace (4kpl) sanoo että 3 parasta ominaisuutta ovat luotettavuus,luotettavuus ja luotettavuus ja sanoo ettei edes viitsi mennä koeajamaan muita kun siitä ei tule kuin vihaiseksi kuinka huono hiace on ajaa.

      
  • Ainahan ihan perusputken voi maalta lämpöä kestävällä maalilla. Eikä väliä jos on valumia ja muita jälkiä, jäähän putki piiloon.



    On paljon halvempi kuin rosteriputki ja kestää varmana sen ajan jonka auton omistat.



    Mutta yleisesti ottaen, ei ne normiputketkaan ruostu heti poikki, kestävät hyvin 8-15 vuotta rippuuen autosta ja käyttäjästä

      
  • Ainahan ihan perusputken voi maalta lämpöä kestävällä maalilla. Eikä väliä jos on valumia ja muita jälkiä, jäähän putki piiloon.



    On paljon halvempi kuin rosteriputki ja kestää varmana sen ajan jonka auton omistat.




    Tuotahan ei usko vanha "Erkkikään"!

      
  • DaViega:

    Ainahan ihan perusputken voi maalta lämpöä kestävällä maalilla. Eikä väliä jos on valumia ja muita jälkiä, jäähän putki piiloon.

    On paljon halvempi kuin rosteriputki ja kestää varmana sen ajan jonka auton omistat.

    Mutta yleisesti ottaen, ei ne normiputketkaan ruostu heti poikki, kestävät hyvin 8-15 vuotta rippuuen autosta ja käyttäjästä




    Hmm. Tuttavallani, jolla on Peugeot ei ole ollut ihan yhtä hyvää tuuria. Pakoputken käyttöikä on ollut n. 3-5 vuotta.

      
  • finman:

    ddr5:
    Enpä tosiaan muista, milloin olisi viimeksi tullut pakoputki autoon vaihdettua. Saattoi olla joskus vuonna 1995 tjsp. Eikös muka muillakin merkeillä ole sitten ikuiset pakoputket? Luulisi jo nykypäivänä olevan kaikissa autoissa sellaiset. Miten lienee TM-testien iki-inhokissa Hiacessa? Tarvinneeko siitä vaihtaa putki useammin kuin Renusta taikka Opelista, jotka testien mukaan ovat maailman parhaita pakettiautoja? Vaikka eihän sitä auton ominaisuuksia pelkästään kestävän pakoputken avulla mitata. Mukava veluuripenkinpäällyste ja mukitelineiden sijoittelu ovat paljon tärkeämpiä arvostelukohteita ajoneuvon paremmuutta määritettäessä.


    kyllähän pakoputki on helppo vaihtaa jos on työkalut ja jonkinmoinen paikka. viimeeksi meni 20min keski ja takaosan
    vaihtamiseen.

    kaverini jolla ollut viimeiset 10v hiace (4kpl) sanoo että 3 parasta ominaisuutta ovat luotettavuus,luotettavuus ja luotettavuus ja sanoo ettei edes viitsi mennä koeajamaan muita kun siitä ei tule kuin vihaiseksi kuinka huono hiace on ajaa.




    Itselläni pakoputken vaihtaminen kesti viimeksi (silloin joskus 15 vuotta sitten) n. kaksi päivää. Ensin ostin uuden putken ja sitten menin auton alle. Tunkkasin autoa vähän ylös. Kanantinkumeista oli lähes kaikki hapristuneet ja poikki, joten niitä ei tarvinnut poistaa. Huomasin pakoputken olevan aika hankalassa paikassa kiinni moottorissa ja en päässyt siihen käsiksi kunnolla maaten auton alla, kun tilaa ei juuri ollut. Ajoin sitten auton pakoputki maassa roikkuen Nesteen TI-halliin, jossa sain auton ylös paremmin. Huomasin hallissa, että minulla ei sattunut mukaan sopivan kokoista avainta pakoputken irroittamiseksi. Huoltoasemalla ei myöskään ollut tietenkään sopivia työkaluja myytävänä. Pakoputki maata viistäen (takakiinnikkeethän sain irti jo kotiolosuhteissa) ajelin työkalukauppaan. Ja taas TI-hallille. Auto ylös ja pultteja irroittamaan pakoputken juuresta. AIka tiukassa olivat ja väänsin aika kovasti. Ja sitten siinä kävi niin, että ne pultit menivät poikki, kun olivat niin kiinniruostuneet. Ajelin sitten illalla kotiin pakoputki maassa roikkuen. Seuraavana päivänä sain pakoputken vaihtoon ajan parin päivän päähän. Olen onnistunut vaihtamaan joskus putken kolmessa tunnissa ja kerran meni kaikki melkein putkeen, mutta olin saanut liikkeestä väärän putken ja projekti viivästyi viidellä päivällä. Palautin putken seuraavana päivänä ja sitten huomattiin, ettei siellä hyllyssä olekaan sitä oikeata putkea. Meni siis tilaukseen. Eli tuo 20 minuutin suoritus on ihan oikeasti kovan tason suoritus kotiolosuhteissa.

      
  • A Tapio:

    Kyllä ne on rosteria.




    Hyvähän se on että jää putki jäljelle kun muu auto on maatunut ympäriltä. :wink: :wave:



      
  • AkiK



    Ensinäkin nykyään pahiten ruostuvia autoja taitaa löytyä europpalaisista merkeistä. E-mersut,opelit(astra),fordit (focus,mmondeo)



    Toisekseen mitä Hiaceen tulee, ei kait muita edes kannata harkita ennenkuin vw,mb,renu,opel ym.oppivat tekemään autoja joilla pääsee muuallekin kuin pajalle.



    Sattu tuossa meidän servicen puolellakin olemaan muutaman vuoden "pakukokeilu" muilla merkeillä kuin Toyota. Ja eihän siitä mitään tullut pelkästään vihaisia asiakassoittoja kun ei huoltomies saapunutkaan paikalle koska oli huoltoautot jättänyt matkalle.



    Akia varmaan kovana "mersumiehenä" lämmittää tieto siitä, että alle 140tkm ajetusta edelliskorin Vitosta puuttui lähes kokonaan pohja ensikatastuksessa. Arvatkaa tuleeko noita rimpuloita enää tähän yritykseen.

      

  • "Ensinäkin nykyään pahiten ruostuvia autoja taitaa löytyä europpalaisista merkeistä. E-mersut,opelit(astra),fordit (focus,mmondeo)"



    Ainakin Opelin osalta, ja Fordit ja M-B:t ovat myös nykyään paremmalla ruosteenestolla.

      
  • Meillä on perheen molemmissa vanhoissa autoissa ruostumattomat putket. Volvo V70 on pian 9 vuotias ja 250tkm takana ja alkuperäinen koko putkisto.



    Renault Safrane on rippikouluiässä ja siihen meni alle 5 vuoden iässä kaksi alkuperäistä takapönttöä- maksoi vallan maltaita. Sitten kävin Helsingissä Eurostainless -nimisessä firmassa asennuttamassa rosteriputken, jolla on ikuinen takuu. Tässä on vaan ongelmana se, että auton melutaso nousi usealla desibelillä. Aina välillä tulee mieleen, että pitäisikö hankkia sellainen alkuperäinen putki jälleen, mutta pari vuotta on aika lyhyt aika vaihdella putkea. Niin, ja Renaultilla ajettiin pitkiä maantieajoja eikä juuri ollenkaan taajama-ajoa; silti ruostui äkkiä putket.







    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Vanhassa audin s4 on myös rosteriputkisto. Omassa -91 vuosimallin vehkeessä alkoi putki oleen jo niin lytyssä monin paikoin, että täytyi vaihtaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit