VAG pakin välitys

7 kommenttia

Miksiköhän kaikissa VAG-autoissa on pakki selvästi suurempi kuin ykkönen, eli liian pitkä? (Ainakin kaikissa jotka on perheessä olleet: Jetta 1,6 -81, Polo -90, Octavia 1,6 GLS -99, Polo 1,2 -02) Tosin viimeksi mainitusta en ole täysin varma.

En ole keksinyt siihen yhtään järjellistä syytä.

Toivottavasti tässä ketjussa pysytään asiassa.

  
  • Onko antaa numero-arvoja pakin ja ykkösen pituudesta, jotta voisi vertailla eroja ihan 'absoluuttisestikin', mutu tuntuman lisäksi.

      
  • Esim VW Golf 1,4 TM: koeajon mukaan nr 14/04 kokonaisvälitys 1: 17,085, R: 14,415, ero n. 15 %. Oman Octaviani Käyttöohjekirja ei ihme kyllä kerro asiaa. Mutta sen kyllä huomaa.

      
  • Ihan alkoi kiinnostamaan pakin ja ykkösen väl.suhteet, olin siinä uskossa että ne olisivat noin 10% tarkkuudella samoja. Sattui silmiini vanhoja TM-lehtiä, joista poimin seuraavat kokon.väl.suhteet ykköselle ja pakille:
    - Alfa 33 (18/1983): I=13,294, P=10,958
    - Lada 2107 (19/1983): I=15,047, P=14,473
    - Nissan Prairie (15/1984): I=12,982, P=13,309
    - Mazda 929 (14/1982): I=13,004, P=14,006

    Urheilullinen Alfa on yllä omassa luokassaan, näittäisi että parissa kymmenessä vuodessa kehitys on kulkenut kohti pitempää pakkia. Uskaltaisikohan näin pienen otannan perusteella arvella että kyse olisi urheilullisuudesta ja/tai että nykyiset moottorit mahdollistavat pitemmän väl.suhteen pakille (mm. paremman väännön takia), mutta miksi käyttää pitempää välitystä pakille?
    Toisaalta kun seuraa liikennettä keski-auroopan kaupungeissa, niin taitaa olla siten että siellä peruutellaan enemmän ja pitempiä matkoja kuin meillä?
    Itse en ole kiinnittänyt ratin takaa asiaan huomiota, eli sen puolesta voin sanoa että pakin välitys on ollut autoissani ok - minulle.

      
  • Uskoisin sen johtuvan enemmän vaihteiston rakenteesta kuin muista syistä. Ts. nopeampi pakki saadaan helpommin sopimaan kuin hitaampi.

      
  • Oma kuvitelmani on että puhutaan hammasratas-parista, tai siis niiden koosta.
    Onko aitoa tietoa (esim. millimetrimääriä) kuinka paljon suuremman tilan hitaampi pakki vaatisi. Vai onko asia niin ettei puhutakaan hammasratasparista vaan useammasta osasta?

    Lainaus:
    19.02.2006 klo 15:24 Bimmerman kirjoitti
    Uskoisin sen johtuvan enemmän vaihteiston rakenteesta kuin muista syistä. Ts. nopeampi pakki saadaan helpommin sopimaan kuin hitaampi.
      
  • Mielestäni jossakin vaihteistoissa käytetään muiden vaihteiden välityksiä hyväksi pakilla. Lisätään vain yksi hammaspyörä lisää niin suunta vaihtuu. Voisi ainakin kuvitella, että esim kakkos- tai kolmosvaihteeseen kun lisätään yksi ratas lisää, niin voisi saada samaa luokkaa olevan välityksen kuin mikä ykkösvaihteella on. Tämä on vain arvailua, ehkä joku vaihteistoasiantuntija tietäisi lisää..

    Mersun automaatissa muuten W-asennossa auto lähtee kakkosvaihteella eteenpäin ja myös taaksepäinkin on harvempi välitys. Tästä voisi päätellä, ettei ainakaan tuossa vaihteistossa ole "omia" välityssuhteita pakille vaan se hyödyntää muiden vaihteiden välityksiä.

      
  • Ainakin se tiedetään, että pakkia varten tarvitaan ainakin 'tavallisessa' vaihteistossa ylimääräinen akseli pakkia eli suunnanvaihtoa varten.

    MF-35/65/135/165 ja vastaavissa traktoreissa muuten on vaihteiston kyljessä ulkonema eli 'patti' pakkiratasta varten.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit