Autossani on uusi bensakäyttöinen 4,2kW termotoppi. Lämpömittari ei vielä 15 asteen pakkasella liikahda mihinkään 20 minuutin käytön jälkeen. Sisälle tulee plus asteista ilmaa.
Muistan vain kun aikanaan toisessa autossani oli dieselkäyttöinen Webasto ja se sulatti 10 sentin lumetkin ikkunoista. Tämä nykyinen vehje ei taida olla niin tehokas.
Pitäisikö sen pakoputken äänenvaimentimen olla niin kuuma, että se sulattelee muoviosia vai sellainen, että melkein käsin voi koskea. Ei vaikuta kovin kuumalta ainakaan.
Laite polttaa kyllä puhtaasti ja polttoainepumppu naksuttaa n. 2,5 kertaa sekunnissa. Pakoputkesta tulee sellaista mukavanlämmintä ja puhdasta pakokaasun tapaista. Sisäpuhaltimet käynnistyvät suht. nopeasti.
Nyt kaikki Webastogurut vastailemaan ja antamaan hyviä vinkkejä.
-M
Itselläni on Golfissa 5kw Eber, ja kyllä tänään aamulla parinkymmenen minuutin lämmityksen jälkeen oli lämpömittari yli 60 asteen. Pakkasta noin 15 astetta, mutta sisäpuhallin ei ollut päällä.
Mulla on tänä talvena esiintynyt vähän samantapaista ongelmaa, eli yli kymmenen asteen pakkasella eivät kone ja kabiini tahdo oikein kunnolla lämmetä puolessa tunnissa. Jotenkin muistelen, että vielä viime talvena lämppäri toimi tehokkaammin. Laite on tuo sama 4,2 KW:n thermotop.
Maahantuojan sivuilla on kyseisen lämppärin kohdalla ilmoitettu teho- ja kulutuslukemat täyden ja puolitehon mukaan. Olisikohan mahdollista, että laite toimii jostain syystä puoliteholla? Käyttöohjeesta tehon asetusta ei edes löydy, mutta voisiko muuttua esim. auton huollon yhteydessä.
Ei moottorinlämpömittarin mihinkään pitäisi vielä 15min lämmityksellä liikahtaakaan, ellei ole sisäpuhaltimet pois päältä kuten toinen kirjoittaja mainitsi.
Jos sisätiloihin tulee lämmintä ilmaa niin laite toimii ihan ok.
Lämpenemistä voi kuitenkin hidastaa se, että jäähdytysnesteen kierron venttiilit ovat liian pienellä tai lähes kiinni. Tämä tietenkin hidastaa jäähdytysnesteen lämpenemistä ja voi saada Webaston menemään pienemmälle teholle, jottei se ylikuumenisi.
Jos auton lämmönsäätimien asetukset ovat oikeat kannattaisi seuraavaksi vikaa etsiä auton diagnostiikasta, että onko jonkin venttiili jumissa tms, joka sitten estäisi osittain jäähdytysnesteen riittävän kierron. Tosin ei kummankaan hidasta lämpenemistä valittavan kirjoituksen perusteella kummassakaan autossa välttämättä mitään vikaa ole.
Lämpiäminen vaihtelee suuresti riippuen myös monista ulkoisista tekijöistä, joista vain yksi on ulkoilman lämpötila.
Autossani on Arctic Diesel- polttoainelämmitin, jossa on alkanut ilmetä voimakasta savutusta. Savutus tunkee matkustamoon niin voimakkaasti, ettei lämmitintä viitsi ollenkaan käyttää. Lämmittimeen vaihdettiin juuri uusi hehkutulppa, mutta savutus jatkuu samanlaisena.
Onko kellään vastaavia kokemuksia polttoainekäyttöisistä lämmittimistä? Lämmittimeni toimii muuten hyvin ja on tehokas (6 kW). Mikä neuvoksi?
Onko kellään vastaavia kokemuksia polttoainekäyttöisistä lämmittimistä? Lämmittimeni toimii muuten hyvin ja on tehokas (6 kW). Mikä neuvoksi?
Joko käytön puutetta tai palopesä särkynyt.
Tarkista vielä ettei pakoputki ole tukossa.
Webasto on aina ollut "tehottomampi" kuin vastaava Eberi, mutta kyllä omani (TermoTop) jaksaa lämmittää aivan riittävästi.
Kuuntele jonain aamuna kun laite lähtee käyntiin että se muutaman minutin kuluttua on siirtynyt täysteho alueelle eli paloilma puhallin pyörii täysillä. Sen erottaa kun kuuntele alkuvaiheen ääntä ja sen jälkeen kierrosten pitäisi nousta ja teho myös.
Yleensä riittämätön vesikierto aikaansaa laitteen ylikuumenemisen ja siirtymisen puoliteholle tai jopa sammumisen.
Joo ei siinä autossa vikaa ole. Se on uusi auto. Sellainen tuli vielä mieleeni, että onko noissa automaatti-ilmastoinneissa sitten jotain erityistä huomioonotettavaa. Manuaaliasetuksilla ne on eli lämpötila on ääriasennossaan eli HI ja puhallin on 2 tai 3 palkilla riippuen nyt vähän tilanteesta.
Toinen mikä tuli mieleeni kommentteja lukiessa on, että onko sen Webaston sijainnilla ja jäähdytinnesteen virtaussuunnalla sitten jotain merkitystä? Jos vaikka joku termostaatti tms. on ja pysyy kiinni ja Webaston ympäristö lämpenee nopeasti ja vekotin vaihtaa puolelle teholle. Eipä ole tullut niitä puhaltimen kierroksia kuuneltua vielä, mutta bensapumppu ainakin nakuttaa niin, että pyörre tankissa käy.
Webaston käytön jälkeen kun lähtee ajelemaan, niin 500-1000 metrin jälkeen sisälle tulee jo varsin lämmintä ilmaa. Tuokin saattaisi viitata veden virtausongelmaan. Onko niistä vesiletkujen suunnista jollain jotain tietoa? Asennusohje ei taida niistä paljoa puhua.
Joissain asennusohjeissa on maininta, ettei lämmitin saisi olla kierron 'ylimpänä', mutta itsellä (tai no nykyisin auto on siskoni käytössä) moinen asennus on toiminut jo 4v ajan. Eli aikaisemmissa Golfiin tehdyissä asennuksissa asennuspaikaksi oli valittu etulokarin eteen puskurin sisään. Viimeisimpään pyysin tekemään asennuksen moottorin ja akun väliin ja siinä laite on toiminut moitteetta 4v ja 120tkm, puskurin sisään asennettuihin remppaa joutui tekemään keskimäärin kerran vuodessa.
Lämpöä tällä 5kW mallilla tulee nopeammin kun vertasi aiempaan asennukseen 4.3kW mallilla, joten lämmityksen nopeuteen tuo ei ainakaan vaikuttanut - sitäkin jotkut spekuloivat asennusta tehtäessä.
Mutta nämä kaikki tietenkin riippuu autosta johon asennus tehdään, joten mitään yleispätevää asennusohjetta mihin kohtaan kiertoa/moottoritilaa laitteen asennus on parasta tehdä.
Automaatti-ilmastointi voi hyvinkin väärin ohjattuna tai asetettuna estää jäähtysnesteen kierron. Esim. vaimon Touranissa on venttiili joka kytkeytyy päälle kun moottori sammutetaan. Tämä venttiili estää jäähdytysnesteen kierron Webastolta moottoriin kunnes sisätilat ovat lämminneet (auton jäähdytysjärjestelmässä on kaksi eri kiertoa pieni (sisätilojen lämmitykseen) ja suuri (moottorin jäähdytykseen)). Hyvä idea jos halutaan sisälle nopeasti lämpöä, mutta estää samalla moottorin esilämmittämisen