Miten on? Kertokaahan kokemuksia VW-konsernin FSI-moottoreitten polttoainevaatimuksesta. Ohjekirjan/automyyjän mukaan ne vaativat 98E-bensiiniä ja vielä Nesteeltä tankattattuna. No, ysi-kasia varmaan vaativat mutta onko Nesteeltä tankkaaminen välttämätöntä? Onko sen polttoaine rikitöntä niin kuin mainostavat? Eikö muiden asemien ole? Onko rikki juuri se joka FSI-moottorin hajoittaa ja miten se sen tekee?
Nimim. Rikkikö saa moottorin rikki?
Nesteen D-piste jakeluverkosta saa enemmän sontaa tankkiin, kuin muilta. Siitä päätellen bensiinissä tilanne voisi olla sama. Itse polttoaine ei kuitenkaan eroa ketjuilla toisistaan kuin minimaalisesti. Samaa tavaraa lastaavat samoista varsista Nesteen, Shellin ja Esson väreissä olevat polttoaineautot. Lisäaineilla saadaan pieniä eroja, mutta ei mitään ratkaisevaa.
Ja mitä rikkiin tulee, niin muillakin on rikitöntä polttoainetta. Neste on pitänyt asian tiimoilta suurinta meteliä. Rikittömyys lisää kulutusta. Ainakin diesel-autoissa.
Tämän päivän lehdestä luettua: "Kaikki Suomessa myytävä bensiini on rikitöntä" tai jotain sinnepäin. Eli rikkipitöisuudesta ei pitäisi FSI:n tankkaaminen jäädä kiiinni.
Joo Essolla on myös rikitöntä niin eiköhän se ole sitä sitten joka asemalla.
Laitan tähän linkin Tuulilasin nettisivulle - toimii ainakin vähän aikaa:
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=118121
eli kaikki Suomessa myytävä bensiini on rikitöntä.
Eri firmojen bensiineissä (ja dieseleissä) on eroa vain lisäaineistuksessa. Kaikkiin polttoainerekkoihin lastataan samaa polttoainetta. Kun Nesteen rekka tulee hakemaan lastia, lisätään samalla säiliöön Nesteen omaa lisäainetta, joka samalla sekoittuu, joten aine on valmista kuljetettavaksi jakeluasemille. Ja kun Shellin rekka hakee lastia, lisätään tankkiin Shellin lisäaine ja perusbensa, joka taas viedään jakeluun, jne...
Toimii se FSI myös 95-oktaanisella.
Ei rikki varsinaisesti FSI-moottoria hajota vaan se on haitallista katalysaattorille.
Eikös se iso E ole merkki rikittömyydestä?
95E-bensiiniä on myyty jo vuosia, rikkipitoisuus on aikaa myöten vähentynyt, ensin "vähärikkiseksi", ja nyt rikittömäksi. E-kirjain taisi olla alunperin lyijyttömyyden merkki, eli ao.bensiiniä voi laittaa katalysaattoriautojen tankkeihin.
98:a vois yrittää.