ajovalot

11 kommenttia

Onko missään automallissa ajovalojen kontrollitekniikkaa niin että kuljettaja saisi välittömästi tietoonsa jos jompikumpi ajovalo on palanut?
Useinhan autoilija huomaa tämän vasta viiveellä. Tällä pienellä varotusvalolla liikenneturvallisuutta voitaisiin ehkä vähän parantaa?

  
  • Kyllä tämä valojen kontrollitekniikka on ollut jo käytössä pitkään. Ainakin noin 10 - 15 vuotta vähintään. Jopa ladassa noin v. 2000 alusta.

      
  • Ainakin edellisessä Maanantaissani (vm-97 V6) ja japseissa on ollut varoitus ja monessa muussa myös.
    Jostain kumman syystä ei nykyisessä Mondeossani (vm-02 V6) sitä ole vaikka se tarpeellinen onkin,samoin pissapojan tyhjentymisestä olisi hyvä olla varoitus.

      
  • Vanha keksintö... ja hyvä sellainen.

    EDIT: eikä olisi vaikeaa asentaa jälkikäteenkään.

    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 08.10.2007 klo 13:37]
      
  • Miten se jälkiasennus tapahtuu?

      
  • Ok, kiitos vastauksista. Minun koslassani tuota ominaisuutta ei ole, enkä ole nähnyt että automainonassakaan siitä olisi ollut mainintoja. Läheskään kaikissa merkeissä sitä ei ilmeisesti edelleenkään ole...

      
  • Mersuissa, Audeissa ja Bemuissa tämä ominaisuus on ollut jo 80-luvulla. Esim. Audi 100, MB W126, Bemut alkaen 6-koneisista kolmossarjalaisista vuodesta 1982 eteenpäin on varustettu "check controllilla". Ei siis niin uusi keksintö.

      
  • Löytyy myös 80-luvun Omegasta ja Senatorista. Check controlliin sisältyy lähivalot, takavalot, jarruvalot, sekä jarrupalojen kuluneisuus, jarruneste-, jäähdytinneste- ja öljymäärä.

    Opelissa toteuttu pienellä sarjavastuksella, minkä jännitehäviötä tarkkaillaan. Volvoissa on muistaakseni käytetty aikoinaan sellaista "virtamuuntajaa" ja miksei jännitteen muutosta voi tarkkailla lampun kannalta tai johtimien häviötä. Erittäin helppoja toteuttaa ja ihmettelen minäkin miksei kaikissa ole vastaavaa systeemiä vakiona. Valmistuskustannukset nyt ainakin olisi olemattomat...

      
  • Lainaus:
    08.10.2007 klo 15:00 Herbert kirjoitti
    Miten se jälkiasennus tapahtuu?


    Esimerkiksi vertaamalla lampun kannalla olevaa jännitettä. Lampun loistaessa sen kannalla on latausjännitettä alhaisempi jännite johtuen johdoissa tapahtuvista häviöistä ja lampun ollessa rikki nastoista löytyy hieman korkeampi jännite.

    Toinen vaihtoehto on laittaa resistanssiltaan pieni oleva vastus sarjaan lampun kanssa ja mitata jännitehäviötä sen ylitse. Lampun ollessa ehjä vastuksen ylitse vaikuttaa pieni jännitehäviö ja lampun ollessa rikki virtaa ei kulje jolloin jännitettäkään ei ole.

    Kolmas vaihtoehto on laittaa virtamuuntaja vertaamaan etuvaloille meneviä virtoja. Toimisi samalla periaatteella kuin vikavirtakytkin kiinteistösähköissä.

      
  • Aikoja sitten oli jossain elektroniikan rakenteluoppaassa mielenkiintoinen idea: vedetään valokuitukaapeli lampuista (tai niin läheltä polttimoa että kuidun pää saa valoa sisäänsä) kojelautaan, ja avot siinäpä se. Kuidun päästä paistaa valo kun polttimo kunnossa.
    Onkohan kukaan kokeillut?
    Nykyään luulisi löytyvän tarkoitukseen sopivia kuitujakin, eikös jotkut saunavalotkin toimi tällä periaatteella.

      
  • No onnistuuhan se toki noinkin :grin:

    Onhan tuota kuituvaloa käsittääkseni jo nyt hyödynnetty joidenkin autojen merkkivaloissa ja kuituvaloja on saunojen tähtitaivaissa... Itse turvallisuus hyötyyn voi olla montaa mieltä... Näkeehän sen pimeällä, jos toinen ajovalo on pimeänä ja näkee sen päivälläkin, kun jonottaa toisen auton takana tai parkkeeraa lähelle seinää. Noh, onhan niitä sellaisiakin kuljettajia, jotka ei huomaa edes yhden renkaan puuttuvan :grin:

      
  • "Mersuissa, Audeissa ja Bemuissa tämä ominaisuus on ollut jo 80-luvulla. Esim. Audi 100, MB W126, Bemut alkaen 6-koneisista kolmossarjalaisista vuodesta 1982 eteenpäin on varustettu "check controllilla". Ei siis niin uusi keksintö."

    Jos tuollainen on, niin onko kuskit idiootteja kun eivät huomaa lamppujen pimenemistä?
    :innocent:
    Tulee nuita paljon vastaan keula täysin pimeänä, siis kaikki polttimot palaneet pimeiksi kuskin tajuamatta? :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit