Tuttavan 3-4 vuotta vanhassa, 57 tkm ajetussa C4:ssä todettiin 3 pyörän laakerien olevan vaihtokunnossa. Kohta varmaankin myös neljännen. Aika outoa noilla kilometreillä.
Onko sitikan laakerit jotenkin erityisen surkeita? Onko näitä vaihdettu valmistajan virhevastuun perusteella?
ainakin vuosituhannen vaihteen lagunassa tuo oli aivan normaali lukema vaihtoväliksi
En osaa sanoa C4:sta, mutta C5:n kohdalla (vm. 2001 ja 2005) olen joutunut vaihdattamaan etupyörän laakerit 70-80 tuhannen kilometrin kohdalla.
Valmistaja on tullut vastaan 50% osuudella.
No selvä tyyppivikahan tuo taitaa olla. Laakerit eivät mielestäni ole kuluvia osia, mutta esim. autotarvikeliikkeessä tuntuu juuri ranskalaisten, VAGien, Opelien ja Fordien laakereita ja niveliä menevän jatkuvasti kaupaksi. Veikkaan, että eivät maahantuojalla varmaan korvaa noita sen 2v takuuajan jälkeen muitta mutkitta.
Itselläni ei ole laakereita mennyt kuin kahdessa autossa: Ford ja Audi. (ensimmäiseen piti vaihtaa myös jouset katkeamisen vuoksi!!!) Sen sijaan yhdellä Carinalla ajoin lähes 400tkm ja laakerit olivat yhä alkuperäiset - kuten oikeastaan kaikki muukin akkua, jarrupaloja,-kenkiä, renkaita, polttimoita ja iskunvaimentia lukuunottamatta. Muissakaan omistamissani ei ole laakereita mennyt vaikka kilsoja ollut yli 200tkm.
A Tapio:
Itse en juuri laakeria tyypillisempää kuluvaa osaa osaa kuvitellakaan.
Meikäläisen Honda Accordiin (vm. 2000) vaihdettiin takapyörien laakerit viikko sitten. Mittarissa oli silloin 116 tuhatta. Että kai niiden laakereiden pitäis autossa ku autossa kestää semmonen sata tuhatta?
A Tapio:
Älä A Tapio puhu potaskaa autoista joista et tiedä mitään. En ole törmännyt tai edes kuullut laakeri ongelmista Opelissa tai muissa GM tuoteperheen autoissa. Kokemusta on esim. Opel Kadetilla ajettu 318 000km, Opel Astralla 270 000km ilman yhtäkään laakerin tai nivelen vaihtoa.
Jep, joko nivelet tai laakerit kuluvat vaihtokuntoon muutamalla kympillä (suunnittelu- tai tekovika) tai sitten eivät koskaan kevyessä käytössä. Edellisessä tapauksessa valmistaja tulee toki yleensä vastaan.
Pitääkö täällä alkaa kertomaan laakerinvaihtokilometrit? Kaksi citikkaa, toisessa 218000km ja toisessa 277000 km eikä kumpaankaan laakereita vaihdettu. Ei tuo silti kerro mitään auton valmistajan laadusta, vain ainoastaan laakerin toimittajan laadusta.
1065:
Tuossa ei ole mitään järkeä. Laakeriongelmat ovat nimenomaan auton valmistajan ongelmia. Valmistaja valitsee komponentit autoonsa ja vastaa niistä sen jälkeen kun ruuvaa ne tuotteisiinsa. Vai uskotko yhdenkään uuden auton ostajan reklamoivan Schaefflerille jos pyöränlaakerit hajoavan ennen aikojaan? Asiakas ostaa jonkin merkkisen auton eikä ole edes kiinnostunuyt yksittäisten komponenttien valmistajista.
Omassa yli 290tkm alkuperäisillä laakereilla, vaimon Voortissa yli 240tkm alkuperäisillä laakereilla, siis rapeat ranskikset ovat kuitenkin poikkeus koska minulta ei ole koskaan japskista mennyt pyöränlaakeria, mutta euroista on pari kertaa kun kilsoja ollut reilut 250tkm?
Täällä Opel Astra -97, 305tkm. Laakerit tietääkseni alkuperäiset, eivätkä jollota ainakaan vielä. Kovaa kamaa siis.
Turha revitellä, sillä jo Talboteissa laakerit kestivät satoja tuhansia!
Itsekin annan ääneni sille, että laakerit kyllä kestävät laadukkaassa autossa, kuten esim. Toyotassa satoja tuhansia kilometrejä.
jostain olen saanut sen käsityksen että ainakin lagunassa laakerit kuluu nopeasti, koska rakenne on turhan avoin sisäpuolelta eli lika pääsee laakerin viereen...
Normaali oloissa ei yleensä auton laakereita tarvitse vaihdella. Tyypillinen laakeri vaurio syntyy asennus vaiheessa liiallisen kiristyksen tai vasaran iskun myötä. Seuraavana uskoisin tulevan materiaali ja ajovirheet. Viimeiseksi jää varmaan suunnittelu virheet. Nykyautojen alati kasvava vannekoko kyllä laittaa laakerit koville. kasvanut jousittamaton massa
Vai ei opeleista mene laakereita. B-vectraan sai vaihtaa joka toisella öljynvaihto kerrallla takapyörän laakerit. Ei ne kyllä mitään maksaneetkaan, muistaakseni 25-30/kpl (ihan skf:n siis).
Laakerin mitoituksesta se johtuu, ettei se kestä tai sitten se kestää. Helposti ihmiset ajattelee, että eihän se paljon maksa jos yksi laakeri pannaan vähän paksummasta tavarasta kestämään pitempään.
Kaikki unohtaa vaan sen että niitä on kaksi per auto ja autoja tehdään vaikka 800 000-1 000 000 kpl. Siinä on äkkiä monta rekallista enempi rautaa yhteensä kun kaikkien yhteisen massan erotuksia lähtee laskemaan.
Sama koskee myös kustannuksia; 2 miljoonaa kertaa vaikka kolme euroa, on paljon rahaa.
Tuntien nihilisti Saksalaiset ostajina, en yhtään ihmettele että pannaan asiakkaat maksumiehiksi sitten kun valittiinkin liian köykäset osat. Aikoinaan Jetta II:ssa ei ollutkaan muuta kuin alimitoitettuja osia, joita sai kyllästymiseen asti vaihtaa joka huollossa. Japsit osaa onneksi mitoittaa nivelet, jarrupalat, laakerit yms. siten että niillä ajetaan ne kilometrit kuten pitääkin. Muistelkaapa esim. Opelin jakohihnoja, joita vaihdeltiin 50000-60000km välein.
Ryne:
Vai on se Ryne vaihtanut ihan irtolaakereita B-Vectraan.
Kerroppas mites olet sanut ihan irtolaakerin vaihdettua, kun se on paketoitu kiinteästi suoraan napapakettiin jossa on myös abs-anturi.
Sori mallinimet sekaisin, kyseessä siis a-vectra 1.8i vm.93 ja suoraan sanottuna ihan paska auto.
Muita pikku vikoja,moot. öljyt kytkin koppaan,moottori valo (paloi useammin kuin etuvalot)syynä hapettuneet johtojen liitokset, käynti vikoja 5min toimi ja taas vartti tien penkalla, alapallot 150tkm kohdalla, iskarit, katto ruostessa,helma pellit hävinnyt muovien alta,taka-akselin sivuittais klappi n.30mm (alle 180tkm) oli vähän hutera ajaa, sytytyspuolan virkaa hoitava "mustalimppu" 3kertaa,nokkaremmi 30tkm välein ja samalla vesipumppu,keskulukolla omaelämänsä, ovet roikkui auki ollessa kuin ajokoiran korvat. Puoliakaan en varmaan enää edes muista.
Ryne:
Ottamatta vielä kantaa siihen onko sinulla oikeasti koskaan ollut Opel a tai b Vectraa niin puhuttiin laakereista ja niiden kestosta.
Jos nyt pitäydyt tällä kertaa A-Vectrassa ja väität, että joka öljyn vaihdon yhteydessä jouduit vaihtamaan takapyörän laakerit. lisäksi taka-akselissasi oli 30mm klappi, niin se on kyllä vale!
Jos olisit vähääkään selvillä Opelin A tai B Vectran tai yleensä minkään Opelin taka-akseliston rakenteesta et moisia väittäisi. Sillä samaa rakennetta on käytetty jo vuosikausia aikaisemmin ja useassa Opelissa ilman ongelmia kuten myös sen jälkeenkin
No ei niitä laakereita joka öljynvaihdolla mennyt, mutta ei ne paljon yli 60tkm kestänyt takapäässä. Johtuiko sitten levittävistä 17" renkaista en tiedä?
Joo puhuttiin mistä vaan opel:in osasta mitä vuosien 72-96 väliltä, on se sitä paskempaa tavaraa mitä uudempi.
Opelit jotka olleet perheessä minun elin aikana (isä ukolla siis):
-recordit joku vm.74, varmasti 80 ja 85 ja sitten omegoita 2 kpl.
Opelit jotka olleet minulla itse:
-a ascona vm.72 (vanha f-ryhmäläinen ralliauto paras auto näistä
-d-kadett vm.84 1.3s
-e-kadett vm.87 1.8gsi (se 115hv:n versio)
-a-vectra vm.93 1.8i (85hv:n koneella/vanha c ascoonan kone käytännössä
-b-vectra vm.96 1.6i (tämä muijan käytössä muutaman viikon)
-siskolla lisäksi f ja g-astra (joko ruostui mainokseen mukaan kuin kala). Ilmeisesti kalat sitten ruostuu maalin alta koko kyljestä nuppineulanpään kokoista pistettä!
a-asconaan ei mennyt muuta kuin bensaa tolkuttomasti n.20l/100km
d-kadettissa ei mitään vikaa (teho?)
e-kadettiin varmaan neliö peltiä ja massaa
a-vectraan lähes kaikki mahdollinen osa mitä autossa on!
b-vectra oli jo valmiiksi vikainen (ruoste,listat repsotti,näytöt pimeenä ja käynti ongelmia,pakoputki yms.yms.) kun minulle tuli kursittiin kokoon ja myytiin pois pienellä voitolla!
Joten älä lässytä etteikö olisi uupeleita tällä pojalla ollu.
Ja edelleen se akseli "klappasi" auton sivuittais suunnassa sen 30mm (joo sama akseli kuin c-ascossa ja ja kadeteissa). Helppo havaita kun nosti koukusta ja heilutti renkaasta. Alatukivarsista (etupuoli) oli puslat häipyneet olemattomiin ei ollut kuin kumin riekaleet jäljellä.
Eli kiteytettynä opelin maine meni vuosien 1985-2003 totaalisen piloille! Ovat varmaan laadullisesti hyviä autoja nykyään, mutta jos jonkun tuon aikavälin tuotoksen omistaa niin pahoittelut.
Ranskalaisissa autoissa pyöränlaakerit ovat kulutustavaraa ja valitettavasti hankalasti vaihdettavaa.
Ajelimme Peugeot 205 dieselillä noin 550000 kilometriä, ja etupyörien laakereita sai vaihdattaa noin 40000 kilometrin välein. Joskus laakerit eivät kestäneet kuin 20000 kilometriä. Kerran taas ajettiin samoilla laakereilla (jotka jäivät auton viimeisiksi) yli 60000 kilometriä. Nämä kilometrivälit eivät tarkoita yhden laakerin kestämistä vaan sitä, kuinka monen ajokilometrin jälkeen auto piti viedä laakerinvaihto-operaatioon jommankumman etulaakerin alkaessa oireilla.
Etupyörän laakerin vaihtaminen tulee aika kalliiksi, koska se vaatii työtä. Mietin monesti, osaisinko itse tehdä homman. Vaikka kerran jo melkein aloitin homman, luovuin kuitenkin aikeesta, koska tarvitsin autoa enkä uskaltanut ottaa riskiä, että se jää levälleen niin kuin projekteilleni monesti käy. Ohjeita kyllä löytyy, ja tarvittavia työkaluja (prässi ym.) on saatavissa. Pitkän päälle varmasti säästäisi, jos laakerit vaihtaisi itse. Olen vain niin äärimmäisen huono irrottamaan ruostuneita pultteja ja muttereita, joita vanhassa autossa on, että pultit todennäköisesti katkeavat, kun alan väännellä niitä (vaikka tiedänkin lämmitys- ym. niksit), joten ehkä on parasta antaa muiden tehdä työ.
Huomenna aamulla vien vaihteeksi ranskalaisen autoni korjaamolle etupyörien laakereiden vaihtoon. Laakerit ovat äännelleet jo jonkin aikaa, mutta nyt katsastusmies vihdoin sanoi, että nyt laakerit vaihtoon. Korjaamolla väittivät vielä pari kuukautta sitten, ettei niissä ole mitään vikaa (vaikka kokeneena laakerinkuuntelijana tunnistin jo tuolloin, että laakeri vonkuu).
Olin jo melkein unohtanut tämän laakeririesan ajaessani vuosikaudet Nissan Micralla. Micrasta on nyt vasta ensimmäisen kerran etupyörän laakeri hajalla, ja autolla on ajettu jo noin 570000 kilometriä. Ja Micrassa laakeri pääsikin huomaamatta särkymään oikein kunnolla. Se on niin väljä, rengas suorastaan heiluu. Ongelma paljastui, kun auto alkoi käyttäytyä oudosti. Eli Micrakin on nyt siis laakeriremontissa.
Loppuun vielä tiivistelmä: Ranskalaiset autot ovat teknisesti huonoja japanilaisiin ja ehkä muihinkin kaukoidän autoihin verrattuna. Kummasti niitä kuitenkin tuppaa meidänkin perheeseen kertymään. Ilmeisesti siksi, että vanha roska on halpaa.
No, myönnetään, että pidän kyllä ranskalaisten autojen tyylistä ja ajo-ominaisuuksista, vaikka laatu onkin mikä on. Kaikkea ei voi saada samalla kertaa.