Rengaspainemittari ?

8 kommenttia

Rengasliikkeesä asensivat renkaat, ja laittoivat paineet kohdilleen. No tarkistin sitten rengaspaineet huoltoasemalla sellaisella siirettävällä ilmantäyttölaiteella mutta tuo näytti paineet aivan mitä sattui ei kuitenkaan sitä mitä tuolla rengas-asentamossa. Kokeilin huvikseni myös muilla huoltoasemilla ja näyttämä oli mitä sattui, eihän sitä tiedä enää mihin luottaa.

Täytynee ostaa kunnollinen (mikä olisi paras ?)kuulin jostain erillisestä rengaspainemittarista. Minkä hintainen ja missä myynissä, niin ja missä tuolaisen saa kalibroitua tms. vai olikohan se tarkistutaa .

Olen ymmärtänyt että on tärkeää rengaspaineiden olla vähintään autonvalmistajan antamissa arvoissa normaalirenkailla tai 0,2 bar yli ja rengasliikkeesä kertoivat joillain mataprofiilisilla renkailla tms. jopa yli 0,8 bar autonvalmistajan ilmoittamista paineista mutta siten että ei yitetä kuitenkaan rengasvalmistajan ohjearvoja. Tämä olisi kuulema tärkeää koska suomessa on tiestö niin surkeassa kunnossa . Lienee rengaspainemittari pakkohankinta, vai ?

Anteeksi jos kysyn tyhmiä, kun en näistä oikein ole perillä, mutta kysynpä nyt kuitenkin.

  
  • Rengaspainemittari on hyvä olla olemassa. Niitä löytyy autotarvikeliikkeistä ja isompien tavaratalojen autotarvikehyllyistä.

    Tekniikan Maailmassa oli viime vuonna rengaspainemittarivertailu. Parhaaksi osoittautui Michelin Digital Tyre Pressure Gauge. Hyvä oli myös mm. Hellan kellomittari, ja CD-Cardicin ja MVP:n digitaalimittarit menestyivät. Ohjehinnat jossain 15 - 35 eur välillä. Halvempiakin toki löytyy.




    [MatLog muokkasi tätä viestiä 25.03.2006 klo 08:08]
      
  • Kiitos oikein paljon.

    Ystäväni joka tietää näistä mittareista, suositteli myös Flaig PR / 5 / 4 0-4 bar + - 1% A mittaria. Sanoi että sillä tarkistetaan rengaspainemittarit että ovat oikein kalibroidut, sanoi sen olevan ammattilaisten käyttämä. Tuo Flaig on kuulema jo tehtaalla kalibroitu, ettei sille tarvitse tehdä mitään vaan voi alkaa suoraan tarkistamaan rengaspaineita. Siinä on lisäksi siisti suojalaukku mukana. Hintakin jo noin 45-60€, mutta ajattelin nyt uhrata autoilun turvallisuuteen, sama se maksaako 20 vai 60 kunhan on hyvä.

      
  • Lainaus:
    25.03.2006 klo 11:46 Mia74 kirjoitti
    Kiitos oikein paljon.

    Ystäväni joka tietää näistä mittareista, suositteli myös Flaig PR / 5 / 4 0-4 bar + - 1% A mittaria. Sanoi että sillä tarkistetaan rengaspainemittarit että ovat oikein kalibroidut, sanoi sen olevan ammattilaisten käyttämä. Tuo Flaig on kuulema jo tehtaalla kalibroitu, ettei sille tarvitse tehdä mitään vaan voi alkaa suoraan tarkistamaan rengaspaineita. Siinä on lisäksi siisti suojalaukku mukana. Hintakin jo noin 45-60€, mutta ajattelin nyt uhrata autoilun turvallisuuteen, sama se maksaako 20 vai 60 kunhan on hyvä.


    Useimmat mittarit ovat "tehtaalla kalibroituja", eli niistä itse asiassa puuttuu kalibrointimahdollisuus. Tuo Flaig on kyllä oikein hyvä mittari, ja kestää varmaan "äidiltä tyttärelle". Kannattaa tsekata, että mittarissa on myös poistoventtiili - jos rengasta paineistettaessa menevätkin paineet "yli", voi ne kätevästi poistaa suoraan mittarin poistoventtiiliä painamalla. Flaigissa taitaa poistoventtiili olla "lisävaruste".

      
  • Mittareista sait jo asiallista tietoa. Jäi vielä arveluttamaan kertomasi rengasliikkeen painesuositukset. Se ei enää olekaan niin yksinkertaista. Liian pienet paineet ovat vaaralliset, liian suurilla ja varsinkin väärillä etu- ja takapään painesuhteilla pilaa hyvätkin ajo-ominaisuudet täysin ja tietysti voi olla vaarallista sitä kautta. Monien autotehtaiden/maahantujien suositukset ovat pahasti metsässä, jopa rengasvalmistajienkin suositukset.

    Oikeita paineita auto- rengasyhdistelmlle ei löydä muuta kuin kokeilemalla kärsivällisesti. Sitä ei voi suositella kokemattomalle kuskille siihen liittyvien vaaratekijöiden johdosta. Vaaratekijällä tarkoitan liian pieniksi laskettuja paineita. Pienet paineet kun saattavat antaa pehmeydellään mukavan ajoelämyksen, joka sitten kostautuu pidon meneteyksenä ja renkaan alletaittumisena äkkinäisessä tilanteessa.

      
  • Yritän laittaa tähän linkkejä joita löysin netistä tässä keskustelussa käydyistä asioista, koitan jos onistuu.

    http://www.liikenneturva.fi/fi/turvatieto/autoilijat/paremmat_renkaat.php

    http://www.autowiki.fi/index.php/Renkaanvaihto

    http://www.mainio.net/article.asp?path=1;1132;1137;50100;68111&subpage_id=68112&type=1

    http://www.mainio.net/article.asp?path=1;1132;1137;50100;68111&subpage_id=68113&type=1

    http://www.flaig-praezision.de/shop.php

    Jos nuo meni väärin tai muutasellaista niin voi poistaa. :smile:

    [Mia74 muokkasi tätä viestiä 26.03.2006 klo 19:09]
      
  • 27.03 tilasin kaksi kappaletta Flaigeja, toisen ystävälle suoralla liitoksella lahjaksi ja toisen itselleni 90 asteen kulmakappaleella sekä suoralla liitoksella (RM / 4-6 A, G-1475, ja näissä on mittareissa sitten tuo poistoventtiilikin valmiina) 18.04 kotiutuivat.
    Kuljetuksineen maksoivat yhteensä 81,72€ eikä edes tarvinnut maksaa etukäteen vaan lasku tuli paketin mukana.
    On se vaan mukava tietää, mitkä rengaspaineet on ajopelin renkaissa.

    [Mia74 muokkasi tätä viestiä 21.04.2006 klo 22:08]
      
  • 27.03 tilasin kaksi kappaletta Flaigeja, toisen ystävälle suoralla liitoksella lahjaksi ja toisen itselleni 90 asteen kulmakappaleella sekä suoralla liitoksella (RM / 4-6 A, G-1475, ja näissä on mittareissa sitten tuo poistoventtiilikin valmiina) 18.04 kotiutuivat.
    Kuljetuksineen maksoivat yhteensä 81,72€ eikä edes tarvinnut maksaa etukäteen vaan lasku tuli paketin mukana.
    On se vaan mukava tietää, mitkä rengaspaineet on ajopelin renkaissa.




    http://www.flaig-praezision.de/shop.php ei ilmeiseti toimita kuin saksaan?





      
  • Rape:



    Oikeita paineita auto- rengasyhdistelmlle ei löydä muuta kuin kokeilemalla kärsivällisesti. Sitä ei voi suositella kokemattomalle kuskille siihen liittyvien vaaratekijöiden johdosta. Vaaratekijällä tarkoitan liian pieniksi laskettuja paineita. Pienet paineet kun saattavat antaa pehmeydellään mukavan ajoelämyksen, joka sitten kostautuu pidon meneteyksenä ja renkaan alletaittumisena äkkinäisessä tilanteessa.






    Liian pienet paineet eivät aiheuta muuat kuin vaaratilanteita. Laita sinne renkaisiin sen verran painetta, kuin auton käyttöohjekirjassa on annettu ohjeeksi laittaa auton maksimikuormituksella, eli täydellä lastilla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit