Ruotsin VW on lopettanut Passatien myynnin taksikäyttöön. Syynä on, että DSGt eivät kestä, vaan niitä on jouduttu vaihtamaan 1-3 kertaa jokaiseen myytyyn autoon:
"Den bakomliggande orsaken lär vara att Volkswagen byter växellåda 1-3 gånger i varje såld Passat EcoFuel DSG som går som taxi. Kostnaderna för detta är så stora att det inte lönar sig att sälja bilarna."
http://www.teknikensvarld.se/2012/12/29/37192/volkswagen-passat-slut-som-taxi/
Tämäkään tosin tuskin tulee ylittämään Suomessa uutiskynnystä eli Suomen VAG voinee olla rauhassa...
Kyse oli jostain kaasukäyttöisistä takseista. En tiedä mikä on erona bensakäyttöiseen, mutta ilmeisesti jotain eroa siis on. Suomessa ei taida paljoa kaasuautoja pyöriä.
Ruotsissa taksikäytössä myyntikieltoon mennyt malli on myynnissä myös Suomessa.
Tämä kommentti kyllä ihmetyttää:
"Ruotsin Volkswagenin tiedottaja kertoo, että ongelma koskee nimenomaan taksikäytössä olevia autoja. Sama ongelma ei ole tullut esiin yksityiskäytössä olevissa autoissa, koska ajotapa on niin erilainen."
Niinpä. Ongelma ei ole vielä tullut esiin yksityiskäytössä. Sitten kun ongelmia tulee, on takuuaika luultavasti mennyt umpeen ja korjaukset tehdään VW-tyyliin asiakkaan piikkiin.
http://auto.fi.msn.com/uutiset/ruotsissa-ei-myyd%C3%A4-en%C3%A4%C3%A4-kaasu-passatia-taksiksi-vaihdelaatikko-ei-kest%C3%A4
Hakka pelittää:
Noissa kaasumalleissa taitaa olla se 7-vaihteinen kuivilla kytkimillä, kun dieseleissä on taas 6 vaihteinen märillä kytkimillä.
Tuo 7-vaihteinen kuivakytkin-DSG polttaa nykivässä ajossa kytkimensä helposti.
Toinen mihin se ei sovi, on matkailuperävaunun veto, tai oikeammin peruutus hankalaan paikkaan. Kytkimet haisee, kun peruuttaa "sukkasillaan" ahtaaseen paikkaan.
voihan olla että taksien kilometrit on senverran suuremmat, että ongelma tulee vastaan jo takuuaikana. Yksityisillä vastaavat kilometrit tarkoittavat enemmän suoraa tietä ilman vaihtoja, jolloin kestävyys on parempi. Jos vaihtamistaajuus on pienempi kuin taksikäytössä, hajoamiseen tarvitaan enemmän kilometrejä, mutta kannattaa varmaan ottaa huomioon kun käytettynä ostaa. Eihän tuo käyttäjän vika voi olla, ei noissa niin paljon ole tehoa, että pitäisi "säästellä".
http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/autojen-tyyppiviat/dsg-7-lovinen-skoda-octavia-combi-16-tdi
Ketonen mainitsee näin:
ilmeisesti kaasumallissa käytetään seitsenvaihteista kuivalla kaksoiskytkimellä varustettua vaihteistoa.
Dieselmalleissa käytetään kuusivaihteista DSG-vaihteistoa, jossa kytkimet ovat öljyssä.
http://www.tuulilasi.fi/kysymys/maakaasu-passat-dsg-laatikolla
Ensinnäkin, aloittajan otsikko ja aloitus on harhaanjohtava, koska koskee vain ja ainoastaan tuota yhtä kombinaatiota. Toiseksi, käsittääkseni passattia myydään tuolla 7-pykäläisellä kuivalla lootalla myös dieselinä, 1,6-litraisena. Kumma ettei sitä ole laitettu myyntikieltoon....
Myyntikielto tarkoitti myyntiä taksikäyttöön.
Minulla ei ole mitään Passattia tai DSG:tä vastaan, mutta satuin kuulemaan surullisen tilastotiedon; 16% DSG vaihteistoista vikaantuu ennen kuin niillä on ajetu 100.000 km.
Samaan hengenvetoon täytyy todeta, että kyseiset ongelmat painottuvat vaihteiston alkuaikoihin, joten uusien yksilöiden ajoennusteet ovat huomattavasti vahvemmalla pohjalla.