AkiK:
maavara:
Tulee myös muistaa, että v 2013 lopussa suomessa oli rekisterissä noin 8700 hybridiä, joista Toyotan ja Lexuksen osuus oli noin 6000.
Joten ei ole paljon muita hybridejä, joista voisi keskustella.
Pikkuhiljaa alkaa muitakin …
Hevosvoima viittaa liikkumiseen, sillä hevosella ennen autoja liikuttiin.
KiloWatti voitaisiin korvata termillä hevosWatti eli hW.
Eihän siinä tarvita edes mitään virallista päätöstä, vaan termi voidaan vakiinnuttaa kieleen sillä, että aut…
Herbert:
Onko syynä se, että kaurapuuromoottori ei kelpaa, mutta sähkö- tai kaasumoottori kelpaa?
Kyllä kaurapuuromoottori toimii mukavasti vapaa-ajalla, jo yli 100 km hiihdettykin viikon aikana.
http://www.yllas.fi
Ensi vii…
Autoveron hautajaiset lähestyvät. Nykyinen, rekisteröintihetkellä maksettava autovero on tullut tiensä päähän, ja se korvataan vuotuisilla käyttömaksuilla ja polttoaineveron korotuksilla.
Uusien autojen hankinnoista on järkevää toistaiseksi pidätt…
Miten toyotien kuljettajia voidaan nyt sakottaa ylinopeudesta, kun auto välillä itse päättää nopeutensa, ja kuljettajasta tulee ajoittain matkustaja.
Senhän jo Toyotan pääjohtajakin tunnusti
opi304:
Taitaisi mennä pelleilyksi -niinkuin moni muukin asia autoiluun liittyvässä säätelyssä.
Myös suurimmassa osassa ns maastorenkaissa on tuo M+S merkintä.
Millä se metsuri menisi töihin? Entä kaivinkoneen kuljettaja?
Käytä…
AkiK:
Maantieteellisesti aika rajoittunutta on aloittajan liikkuminen ollut, jos matka-ajat ovat kauttaaltaan pidentyneet.
Minusta ne on koko ajan lyhentyneet parempien teiden myötä. Sama kehitys jatkuu, isoja tiehankkeita on nytkin käynnissä …
Derrick:
Kuukeri:Sauvakävelijöitä, kävelijöitä ja pyöräilijöitä on nykyään ihan liikaa ihan joka paikassa, byäää.
Miksei ne vois vaan jäädä kotiin? Verolle vaan kaikki niin tajuavat pysyä poissa tieltä.
Haista paska.
Kunnostaan kannatt…
Derrick:
Mikä tahansa paikka Suomessa minne meneekin, niin aina näkee katkeamatonta autovirtaa. Myös sunnuntaisin. Liikennemäärät ovat kasvaneet niin suuriksi, että ne muodostavat vakavan vaaran jalankulkijoille ja pyöräilijöille.
Pistä…
AkiK:
740 GLE:Vaikka taakse ei ole mahdollista rakentaa riittävää turvaväliä, on ainakin edessä oleva turvaväli oma valinta.
Se tosin vaatii sopeutumista edellä ajavan nopeuteen. Sillä muuten erottuu edukseen myös takanaan ajavasta.
Sill…
TM 36:
Alemmalla nopeudella havaintojen tekemiselle jää enemmän aikaa. Näin vaikkapa risteyksissä. siinä yksi peruste nopeuksien rajoittamiselle.
Tuohan on itsestäänselvyys. Juuri tuon vuoksi voi näillä rajoitusalueilla hyvillä, va…
TM 36:
Nopeus vaikuttaa myös näkökentän laajuuteen. Tutkimusten mukaan nopeuden alentaminen 20 km/h laajentaa näkökenttää noin 15 astetta. Lienee merkitystä ihan käytännön liikenteessä?
Onko sitten mahdollisimman laaja näkökenttä hyöd…
Ajattelija2013:
AkiK:maavara:
Monesti sama kuski tekee monia samanlaisia "viimetipan" ohituksia peräkkäin lähtemällä ohittamaan vasta kun näkee vastaantulijan valot, joten kyse on näkemäalueen pituudesta.
Kaikki eivät valitettavasti näe teräv…
Herbert:
Ajaminen on siis myös jatkuvaa priorisoimista ja päätöksentekoa. Se on asia, mikä kuljettajaa kuormittaa. Näinollen se ympäristö ja olosuhteet jossa ajetaan, vaikuttaa suuresti kuljettajan vireystilan säilymiseen.
…
Herbert:
Mikä ajoväsymyksen aiheuttaa?
Eiköhän se ole sama seikka kuin kaikissa istumatöissä = aika ja paikallaanolo.
Ajaminenha on pääasiassa näköhavaintojen tekoa ja niiden mukaan toimimista.
Fyysinen rasitus on melko p…
TM 36:
Ohitustarve tulee aina harkita tarkkaan. Ohituksesta saatava ajallinen hyöty on usein varsin vähäinen, mutta ohitukset voivat aiheuttaa vaaratilanteita ja hankaloittaa liikennevirran sujuvuutta.
Liikennettä tulee aina ajatella…
tracktest:
maavara:
"Näköongelmaisia" (suoraan sanottuna puolisokeita) on myös paljon liikenteessä.
Nämä havaitsee liintenteessä monesti siitä, että hyvillä ohituspaikoilla joissa on pitkä näkyvyys eikä lainkaan vastaantulijoita he eivät uska…
Ajattelija2013:
Asioita voi vertailla, ilman että niitä laittaa vastakkain. Nythän tilanne on se, että vain ylinopeuksiin puututaan, vaikka tämä tutkimus jälleen todistaa väitteeni siitä, että liikenteessä on valtava määrä toheloita, joita kukaan…
Quu..:
Iltapäivälehdissä on melkein päivittäin nuorten tieltä suistumisia tolppiin, puihin ties mihin.
Näyttävä ulosajokuva myy paremmin kuin kuin kolmion takaa toisen eteen ajanut yli 65-vuotiaan onnettomuuskuva.
Suistumisonnettomu…
15-24 vuotiaita ja yli 65 vuotiaita kuolee liikenteessä suurinpiirtein yhtä paljon, ja molemmissa em ikäryhmissä kuoloriski tieliikenteessä on noin 1,5 kertainen verrattuna 25-64 vuotiaiden tieliikennekuoloriskiin.
maavara:
Yksi ongelma mitä tässä ei ole käsitelty vielä lainkaan kunnolla on lääkkeiden vaikutus ajokykyyn.
Kolmiolääkkeitä nauttineiden pitää välttää ajamista, mutta seitsemää eri ei kolmiolääkettä nauttinut saa ajaa.
Ongelmana on eri …
Quu..:
Otetaan 80 km/h lätkä uusiokäyttöön yli 65 v täyttäneille.
Yksi ongelma mitä tässä ei ole käsitelty vielä lainkaan kunnolla on lääkkeiden vaikutus ajokykyyn.
Kolmiolääkkeitä nauttineiden pitää välttää ajamista, mutta seitsemää …
LMJ:
.
En tiedä missä vaiheessa olen kuljettajana parhaimmillani. Vieläkään ei ole syytä mihinkään omahyväisyyteen! Lopulta tietenkin huononeva terveys ja vanhuuden myötä heikentyvät kyvyt rupeavat huonontamaan ajokykyä lopulta niin, että ajam…
andertz:
Kokenut kuski ajaa usein kovalla vauhdilla risteykseen vaikka on väistämisvelvollinen, ja siinä saavat sitten muut pähkäillä että mitä tuo tyyppi meinaa.
Kuinka usein.
Kuka on tutkinut ja tilastoinut.
Mikä on kokeneiden …
Quu..:
Onhan niitä rikollisia isommissakin virkamiehissä, saati sitten poliisissa.
Ei tuossa mitään rikollista ollut, toimittiin vain tilanteen edellyttämällä tavalla.
Oli lauantai-ilta, lähin poliisin yksikkö lähes sadan kilometrin p…
Quu..:
maavara:Quu..:Mitä me tästä opimme?
Perävaunun vetonopeutta pitää nostaa ettei hirvi kerkiä hyppäämään kyytiin.
Miksi. Se oli ns halpa hirvi ja päätyi omaan ja kaverin pakastimeen.
Tosin jouduimme sen itse teurastamaan, mutta eihän …
Quu..:
Mitä me tästä opimme?
Perävaunun vetonopeutta pitää nostaa ettei hirvi kerkiä hyppäämään kyytiin.
Miksi. Se oli ns halpa hirvi ja päätyi omaan ja kaverin pakastimeen.
Tosin jouduimme sen itse teurastamaan, mutta eihän siinä paril…
TM 36:
Jos kuskin nopeusvalinnan olennainen pointti on sakkojen tai muun rangaistuksen välttäminen, niin homma on ainakin vähän hakoteillä. Tätä voitaisiin ehkä verrata siihen, että kuski hankkii tarkkusalkometrin ja ajaa juuri ja juuri rattiju…
peltilehmä69:
KUN joudut kolariin, niin kolarin seuraukset ovat paljon tuhoisammat tuolla sinun nopeudellasi, kuin mitä ne olisivat, jos ajaisit rajoituksen mukaan.
Eikö tämä, jos mikä, ole NEGATIIVINEN vaikutus????
Jos joudun kola…