Gary White GM:n johdosta sai neljä vuotta sitten idean siitä kuinka tehdä parempi Cadillac Escalade ja pisti sisustasuunnittelijat istumaan Audi A6:ssa (2002), joka päivä. "autossa, jossa on ehkäpä korkeatasoisisimmin suunniteltu sisustus koskaan"
Mikä mahtava idea:
Tästä kertoo Forbes.com
http://www.forbes.com/lifestyle/vehicles/2006/03/24/cadillac-escalade-gm-cx_dl_0327feat.html
EDIT:
Löysin lähempiä kuvia kyseisen auton sisustasta
Autospies (video)
Artikkeli ilman videota (Autospies)
Cadillacin sivut
ja kyllähän se vielä hieman amerikkalaiselta näyttää, mutta kommenteissakin kehutaan sisustuksen hienoutta, mutta eivät taida tietää, että Audi ollut apua.
EDIT: Kiitos Ihmemiehelle isommista kuvista ja ajattelin pistää kuvalinkit myös itse pääviestiin.
Yleiskuva: http://www.kotiposti.net/ihmemies/roina/Cadillac_Escalade_2007_024_12B1A83C.jpg
Kuljettajan työtila: http://www.kotiposti.net/ihmemies/roina/Cadillac_Escalade_2007_025_645E359E.jpg
Mittaristo: http://www.kotiposti.net/ihmemies/roina/Cadillac_Escalade_2007_026_5E7C9517.jpg
Tässä on ideaa mitä muidenkin pitäisi tehdä. Ihme että japanilaiset eivät ole tuota vielä ymmärtäneet, esim Lexus on aiemmissa malleissaan kopioinut aina ulkokuoren ja konseptin, mutta ei ole ymmärtänyt kopioida sitä, mikä europpalaisissa premiumeissa on edelleen huomattavasti edellä, eli sisätilan viimeistely. Premiumeissa mitä tuossa syksyllä ajoin (mm. Caddy, Lexus, saksalaiset) ero tuli hyvin esiin, kaksi ensimmäistä toimii juuri tällä tavalla kuin GM:n johtaja tuossa jutussa kuvailee:
"White also said the Escalade features Audi-like harmony of controls, meaning that all the radio buttons, for example, have the same feel. According to White, the old GM approach to interior design was to take one dial from one parts bin and another dial from another parts bin, and cobble together the controls."
Tästä hyvänä esimerkkinä toimi esim Lexuksen vanhasta Corollasta lainattu kello ja muutama muu kytkin. Samoin Jaguarissa pistää saman tien silmään Fordista lainatut sisustan osat, mitkä ei todellakaan sovi autoon eikä sen hintaluokkaan. Pieniä asioita, mutta jos ne on aiemmassa autossa hoidettu hyvin, ei haluaisi palata huonompaan, vaan haluaisi säilyttää edes jonkin tason, muuten ne pikkuasiat rupeaa todella ärsyttämään. Sama asia on huonekaluissa. Jos taas siirryt näihin merkkeihin jostain ns. ei premiumista tai toisesta japsista tai jenkistä, ei todennäköisesti edes huomaa kyseistä asiaa.
Sivuraiteelle menee, mutta vasta Forbesin jutussa siteerattu "Let's go look at the cupholders" herätti minut huomaamaan, ettei uudessa autossani ole ensimmäistäkään mukinpidikettä. Sen sijaan kaikista muista paitsi kuljettajan ovesta löytyy kyllä tuhkakuppi. Ne italialaiset...
Mielestäni A6:sen mittaristo ei ole mikään esimerkillinen. Enpä ole istunut Cadillacissa, joten näitä kahta en voi verrata.
Audin mittaristoa vaivaa liiallinen numerotietojen esittäminen.
Ainakaan yhden viikonlopun kestänyt koeajo v. 2006 A6.lla ei saanut minua vakuuttumaan siitä, että "tässä ajetaan maailmanluokan autolla -jossa kukin vimpstaaki on kuin luotu ihmiskäden anatomiaa varten".
Mielestäni tiedot tulee esittää graafisesti fiksusti, jotta kuljettaja saa nopealla silmäyksellä tiedon siitä että kaikki on kohdallaan tai että jokin vaatii toimenpiteitä.
Cadillacin esimerkki osoittaa huonoa itsetuntoa johdolta; vaikka itse olisin tehnyt saman tempun en kyllä kertoisi siitä julkisesti!
Eikös Audin kojelaudat ole kuuluisia mouvisuudestaan? Itse olen nähnyt Caddyn kojelaudan (kuvissa tosin) eikä siinä kyllä Audista juuri ole piirteitä. Runsas jalopuun käyttö viittaa enemmän Jaguariin tai Astoniin, muotoilu (pyöreys ja linjat yleensä) taas ainakin minua muistuttaa jopa perusjapanilaisista, ylellisempänä tosin.
Eräs henkilö täällä jakoi meille seuraavanlaista autotietoutta:
"Lexus on aiemmissa malleissaan kopioinut aina ulkokuoren ja konseptin, mutta ei ole ymmärtänyt kopioida sitä, mikä europpalaisissa premiumeissa on edelleen huomattavasti edellä, eli sisätilan viimeistely."
Kyseinen ihminen ei liene seurannut autoalaa sitten vuoden 1989 - jolloin Lexus tuli markkinoille - sillä nykyisinhän juuri Lexus on mittapuu kaikille muille autoille, mitä tulee mainittuun sisätilan viimeistelyyn.
Mitä sitten makuasioihin tulee, Lexuksen sisätilat miellyttänevät useimpia ihmisiä. Premium-luokassa ( Audi, BMW, Cadillac, Infiniti, Jaguar, Lexus, Mercedes-Benz ) Jaguar on visuaalinen ykkönen ja Mersu taas sekavine viritelmineen pahnanpohjimmainen muovisuuteen ihastuneen Caddyn kanssa.
Tyhjältä markkinointipuheelta vaikuttaa.
Ohjauspyöräkin on samanlainen kun Chevy Tahoessa on ollut jo 15 vuotta.
Näihin väittelyihin Lexuksen sisustuksesta en enää lähde mukaan. Asiaa on käsitelty ihan tarpeeksi. Jalopuun määrän vähentäminen ja minimalistinen muotoilu ovat merkin nettisivujen mukaan olleet tietoisia valintoja ja jos katsotaan myynnin kehitystä tuon jälkeen niin eivät mitenkään huonoja päätöksiä.
http://www.lexus.fi/pursuit_perfection/lexus_design/index.asp
Lexus on hyvä auto, mutta miksi ei voi selviä huonoja kohtia siitä tunnustaa. Uusimpia malleja en ole tutkinut, mutta edellisten mallien sisätilojen laatu on kyllä kaukana vaikkapa Bemarista ja Mersusta.
En tiedä miten olivat onnistuneet hyvistä materiaaleista saamaan niin kuttaperkka tunnelman. Tyylitajussa olisi ollut hiottavaa. Toivottavasti tämä on uusissa malleissa korjattu.
"
Tästä hyvänä esimerkkinä toimi esim Lexuksen vanhasta Corollasta lainattu kello ja muutama muu kytkin"
Piti ihan katella nuo eri lexuksien kuvagalleriat läpi, että missä mallissa se paljon mainostettu corollan kello nyt sitten oikein on... Aika kaukaa pitää hakea, että entinen corollan omistaja noista samanlaisuuksia löytää.
Asian julkituominen on kyllä nimenomaan hyvää itsetuntoa eikä huonoa. Heikkouksien pimittäminen mielestäni olisi osoitus huonosta itsetunnosta.
Ei vanha näe tuommoisista pienistä prötöistä mitään. Zoomailin kuvia vähän, ja nyt jo erottaa paremmin:
Yleiskuva: http://www.kotiposti.net/ihmemies/roina/Cadillac_Escalade_2007_024_12B1A83C.jpg
Kuljettajan työtila: http://www.kotiposti.net/ihmemies/roina/Cadillac_Escalade_2007_025_645E359E.jpg
Mittaristo: http://www.kotiposti.net/ihmemies/roina/Cadillac_Escalade_2007_026_5E7C9517.jpg
Vaikuttaa muuten asialliselta, mutta tuo vaihteenhämmennin on aika törkeän näköinen.
Huomasitteko, että Escaladen suunnittelijoita istututettiin vanhemmanmallisessa (2002) A6:ssa? Uusi A6 on sisältä halvan japsin näköinen, eli sunnittelussa on otettu aika paljon tasapakkia. Vanhemmanmallinen A6 on sisältä edelleen mielestäni tasapainoisimman näköinen auto koskaan.
Ohjauspyöräkin on samanlainen kun Chevy Tahoessa on ollut jo 15 vuotta.
Näihin väittelyihin Lexuksen sisustuksesta en enää lähde mukaan. Asiaa on käsitelty ihan tarpeeksi. Jalopuun määrän vähentäminen ja minimalistinen muotoilu ovat merkin nettisivujen mukaan olleet tietoisia valintoja ja jos katsotaan myynnin kehitystä tuon jälkeen niin eivät mitenkään huonoja päätöksiä.
http://www.lexus.fi/pursuit_perfection/lexus_design/index.asp
Minimalistinen muotoilu ei tarkoita halpojen muoviosien käyttöä, halvan näköistä jalopuuta ja vanhoista kipoista lainattuja osia. Tokio by night sisusta kaikkine neon valoineen ja jalopuussa säästely on taas varmastikin tietoisia valintoja, mutta uskompa että syyt myynnin kasvuun on jossain ihan muualla. Jos ennen Lexukset oli järkyttävän halvan näköisiä sisältä, nyt ne ovat enää kilpailijoita heikompia, onhan tuossakin huima parannus. Tuokin on kyllä hauskasti sanottu, jos jossain materiaalissa ollaan säästelty ja korvattu se paljon halvemmalla muovilla, niin se on sitten minimalismia. Kaikkea ne markkinointi osasto keksii.
Vernon vili tämän sanoi hyvin, tuohon kommenttiin oikeastaan nivoutuu kaikki Lexuksesta: "En tiedä miten olivat onnistuneet hyvistä materiaaleista saamaan niin kuttaperkka tunnelman."
Esim GS:ssä oli todella kauniit tikkaukset nahassa ja nahka pehmeää ja laadukkaan tuntuista, mutta sitten näyttöruudun yläpuolella vihreä digikello, josta vanhan Camryn omistanut kaverini heti heitti kyydissä ollessaan, että tuo on samanlainen kuin hänellä 15 vuotta sitten. Toinen esimerkki tuosta kuttaperkasta on penkinlämmittimien katkaisijat ja muut napit mitä siinä on ympärillä, sekä vaalen sisustuksen yhteydessä pakosta tuleva perusjapanilainen hiiren harmaa koelauta suoraan Nissan Sunnystä. Tuo fiilis täytyy itse kokeilla, kuvissa nuo on saatu näyttämään ihan hienoilta.
Mutta kuten sanoin, jos siirtyy Lexuksen omistajaksi jostain perusjapanilaisesta kinneristä, nuo asiat ei ihan varmasti haittaa pätkääkään.
Uskon kuitenkin myynnin parantumisen olleen pääosin sen syytä, että nykyinen mallisto on ensi kerran suurilta osin tyylikkään tai erittäin tyylikkään näköinen ulkoa ja ominaisuuksia on saatu hilattua jo lähelle parhaita kilpakumppaneja myös eurooppalaiseen makuun.
Tuosta olen samaa mieltä, mielestäni sekä uusi A6 ja Bemarin uusi 5- ja 3-sarja ovat menneet taaksepäin laatuvaikutelmassa, ihme kehitystä..
Joo itse kokeilemalla saa kyllä näkemystä avarrettua. Itse kävin hiljattain koeistumassa uuden Yariksen. Kuvissa ja mainoksissa sekin näyttää ihan nätiltä, mutta livenä oli kyllä melkoinen pilipali fiilis.