Jos puhumme polttomoottoreista, niin en näe mitään mahdollisuutta tuollaisella rakenteella. Todella iso on ongelma on tiivistys. Ei taida olla läppiä, jotka pitäisivät palopaineet riittävän hyvin sylinterissä.
Kääntyvät venttiilinlautaset voi olla samaa materiaalia ja paksuutta kuin perinteiset venttiilinlautasetkin ja istukka voidaan muotoilla samoin. Lautanen vaan akseloidaan keskeltä. Akselin päässä ratasvälitys tai sähkömoottori. Kierrejousi kiertää lautasen kiinni, joka sekin vaikka samaa materiaalia kuin nykyinen venttiilinjousi. Palopaine ei voi avata venttiiliä, koska akselin molemmille puolille kohdistuvat voimavektorit kumoavat toisensa.
Sylinterinkansi yksikertaistuisi rajusti, käytännössä koneistettu metalliharkko, jonkä päälle voi tunkea suoraan pako- ja imusarjaa.
Kääntyvät venttiilinlautaset voi olla samaa materiaalia ja paksuutta kuin perinteiset venttiilinlautasetkin ja istukka voidaan muotoilla samoin. Lautanen vaan akseloidaan keskeltä. Akselin päässä ratasvälitys tai sähkömoottori. Kierrejousi kiertää lautasen kiinni, joka sekin vaikka samaa materiaalia kuin nykyinen venttiilinjousi. Palopaine ei voi avata venttiiliä, koska akselin molemmille puolille kohdistuvat voimavektorit kumoavat toisensa.
Sylinterinkansi yksikertaistuisi rajusti, käytännössä koneistettu metalliharkko, jonkä päälle voi tunkea suoraan pako- ja imusarjaa.
Nykyiset venttiilit ovat kartioita, joita pakopaine painaa entistä tiiviimin vasten istukkaa. Sen pitävyys on aivan eri luokkaa kuin kanavan seiniin tiivistyvän läpän. Läppää ei voi edes tehdä täysin tiiviiksi, koska silloin lämpölaajeneminen ja epäpuhtaudet saisivat sen jumittamaan. Akselikin tarvitsee oman välyksen, joka olisi yksi vuoden paikka. Kuvassasi oleva rakenne kaatuu myös palotilan muotoon. Sellainen palotila, jonka katossa on tuollaisia "luolia", ei ole hyvä.
En ole oikein vakuuttunut tuosta yksikertaiseuudesta. Samalla tavalla tarvitaan mekanismi, joka kääntelee noita läppiä. Samalla tavalla kansi tarvitsee muös jäähdytyskanavat.
Periaatekuvassa ei kannata takertua mihinkään detaljeihin, toki lautaset voi tuoda ihan palokammion kattoon kiinni jne. Kääntelymekanismi voi olla sähkösolenoidi.
Toisaalta polttomoottorilla on elinikää autokäytössä vielä 20-50 vuotta, joten voi olla että evoluutiolle ei ehkä jäisi aikaa. Onhan perinteisiä "poppet valve" jousiventtiilejä kehitelty about 100 vuotta.
RdfdDsl:
Varmaankin paremmin kuin neliskulmaiset pyörät.
Mutta ainakaan tiiveys ei oikein vakuuta miltään osin.
Jos puhumme polttomoottoreista, niin en näe mitään mahdollisuutta tuollaisella rakenteella. Todella iso on ongelma on tiivistys. Ei taida olla läppiä, jotka pitäisivät palopaineet riittävän hyvin sylinterissä.
Kääntyvät venttiilinlautaset voi olla samaa materiaalia ja paksuutta kuin perinteiset venttiilinlautasetkin ja istukka voidaan muotoilla samoin. Lautanen vaan akseloidaan keskeltä. Akselin päässä ratasvälitys tai sähkömoottori. Kierrejousi kiertää lautasen kiinni, joka sekin vaikka samaa materiaalia kuin nykyinen venttiilinjousi. Palopaine ei voi avata venttiiliä, koska akselin molemmille puolille kohdistuvat voimavektorit kumoavat toisensa.
Sylinterinkansi yksikertaistuisi rajusti, käytännössä koneistettu metalliharkko, jonkä päälle voi tunkea suoraan pako- ja imusarjaa.
Rudolf-D:
Ei varmasti avaakaan, mutta ongelma onkin tiiveys. Perinteisessä venttiilissä sylinterissä syntyvät paineet painaa venttiiliä tiiviimmäksi.
Rudolf-D:
Nykyiset venttiilit ovat kartioita, joita pakopaine painaa entistä tiiviimin vasten istukkaa. Sen pitävyys on aivan eri luokkaa kuin kanavan seiniin tiivistyvän läpän. Läppää ei voi edes tehdä täysin tiiviiksi, koska silloin lämpölaajeneminen ja epäpuhtaudet saisivat sen jumittamaan. Akselikin tarvitsee oman välyksen, joka olisi yksi vuoden paikka. Kuvassasi oleva rakenne kaatuu myös palotilan muotoon. Sellainen palotila, jonka katossa on tuollaisia "luolia", ei ole hyvä.
En ole oikein vakuuttunut tuosta yksikertaiseuudesta. Samalla tavalla tarvitaan mekanismi, joka kääntelee noita läppiä. Samalla tavalla kansi tarvitsee muös jäähdytyskanavat.
Periaatekuvassa ei kannata takertua mihinkään detaljeihin, toki lautaset voi tuoda ihan palokammion kattoon kiinni jne. Kääntelymekanismi voi olla sähkösolenoidi.
Toisaalta polttomoottorilla on elinikää autokäytössä vielä 20-50 vuotta, joten voi olla että evoluutiolle ei ehkä jäisi aikaa. Onhan perinteisiä "poppet valve" jousiventtiilejä kehitelty about 100 vuotta.
Sähköventtiilit vielä ehkä näemme:
http://www.designnews.com/article/10274-Unleashing_the_Potential_of_the_Internal_Combustion_Engine.php
http://www.grandprix.com/ft/ftpw012.html
https://www.youtube.com/watch?v=WRQ9uHhUYu0&feature=related