Mikä tulisi olla valinta jos haluaa vuosimallia -05 olevan auton alle 50k euron hintaluokasta!. Itse en ole sellaista vielä löytänyt!. Keski-Euroopan teille varmasti löytyisi monta vaihtoa, mutta Pohjolan karkeille teille vaihtoehdot taitaa olla vähissä!!??
Mitäs pilaa tämä nyt on. Kaikkihan uudet 50000 euron autot ovat hiljaisia.
No eipä ole sattunut kohdalle!. Kokeiltu Mersu C-sarja, Audi 4 ja Audi 6 uudet mallit, Uusi BMW 3, Uusi passat, Avensis(entinen malli hiljainen), Volvo V70 jne.
Noin vuosi sitten etsiskelin itse hiljaista autoa hyvillä ajo-ominaisuuksilla ja suurin piirtein samasta hintaluokasta kuin sinäkin. Eikä sopivaa tuntunut löytyvän. Ongelmana oli enimmäkseen suurehko rengasmelu. Päädyin lopulta BMW:n 5-sarjaan, joka on oikeasti hiljainen auto. Hintaluokasta tosin jouduin tinkimään, reilustikin, mutta sain mitä halusin. Jos haluat pysytellä hintarajassasi, ehkä olet valmis tinkimään vuosimallissa. Käytettynä saattaisi uusikoppaista BMW:n 5-sarjaa löytyä lähempänä haluamaasi hintaluokkaa.
Vaihda luokkaa eli kokeile SUV:ia. Ainakin talvella ajamani Ford Maverick vaikutti kohtuu hiljaiselta nastarenkain. Tiedä sitten näillä nastojen syömillä kevätasfaltilla kuinka hiljainen on. Mutta ainakin rengasprofiilit SUV:ssa on kohtuulliset verrattuna nykyisiin sedaneihin.
No tuota uuttaa legacya on ainakin sanottu hiljaiseksi...
http://www.iltasanomat.fi/autot/koeajot.asp?id=666758
Jos auton äänettömyys on tärkeää ja on varaa laittaa tuonkin verran autoon, niin ei Bemarikauppaa kauemmas kannata mennä. Kun ei laita mitään matalaprofiilikiekkoja niin varmasti on hiljaisin, 5-sarja omassa kokoluokassaan ja 3-sarja omassa kokoluokassaan. Bemun jälkeen tulevat sitten MB, ranskalaiset, Volvo. Audi jää jo isoille ranskalaisilekin, ei missään nimessä BMW-tasoa. Japanilaisista vain Toyota ja Subaru ovat kohtuu hiljaisia, mutta ne jäävät samaan tasoon esim. VW:n kanssa, ei mitään mullistavaa siis. Uutta Legacya en ole ajanut, sitä en siis kommentoi.
Rengasvalinta vaikuttaa paljon.
Niin, en minäkään Bemarikauppaa kauemmaksi lähtisi kalaan, jos hiljaisuus on tärkeä valintaperuste. 5-sarjalaiset ovat aina olleet erittäin hiljaisia, samoin kuin 3-sarja, vaikka 5-sarjalaiselle jääkin huomattavasti.
Itse koeajon uuden Audi A4:n useaan otteeseen 16" renkailla ja väitän oman e46 328-coupen olevan 225/45/18 renkaillakin huomattavasti hiljaisempi kuin tuo Audi. Uusi 3-sarja on todennäköisesti vielä hiljaisempi, ainakin TM:n koeajossa tuota kehuttiin. Mutta kuten sanoin, 5-sarja on vielä huomattavasti hiljaisempi, sekä uusi, että vanhempi malli.
Itsellä oli joskus vähän aikaa 525ia -89 kitkarenkailla ja kyydissä istunut silloin uuden S-sarjan Mersun (vm 1999, eli nykyinen korimalli) omistaja ihmetteli, miten ihmeessä vanha auto on niin hiljainen. Tosin muistan, että tuota ihmeteltiin silloisissa koeajoissakin..
Faijalla on ollut viime kesästä BMW 530d E39 -01 ja siinä on sitten hiljainen auto. Jaksaa hämmästyttää joka kerta kun sen ratissa on. Muutenkin mainio peli. Eikä uusi E60 muistaakseni hävennyt melussa tuolle vanhemmalle.
E39 oli muistaakseni ensiesittelynsä aikaan -96 TM:n sen astisen koeajohistorian hiljaisin auto.
Että jos käytetty kelpaa, niin 50 000 :lla saa jo tosi siistin ja varmasti hiljaisen vitosbemarin.
Tarkistin, uusi 523i maksaa 53 000.
Itse vaihdoin Ford Mondeo-97 farmarin Volvo V70:een vuonna -01 juuri hiljaisuuden takia. Kävin silloin yös ajamassa 520 farmaribemareita, mutta samalla rahalla kun sain uuden Volvon olisin joutunut ottamaan 2-3 vuotta vanhan Bemarin 520 (Joista oli jo takaluukku ruosteessa!).
Kävin tässä ajamassa kevätkarkeilla tuota uutta 525 farmaribemaria. Alla oli Nokia RSi kitkat. Kyllä ainakin Lahden mottoritiellä piti karkeissa kohdissa aika lailla ääntä. Muistaakseni Nokian kännykässä oleva DB-mittari näytti max 97 dBA kun ajoi oikeaa 100 km/h. TM- testeissä paljon vähemmän -lienee jokin sileä lentokenttä mittauspaikkana. Lisäksi farmaribemaria vaivasi yllättävän kovat kolahtelut tien poikittaisissa katkoksissa. Ääntä ja hyppyyttämistä vähensi, kun pudotti rengaspaineita alle suosituksen.
Ota desibelimittari mukaan ja ajele samoilla nopeuksilla samoja teitä niin siitä tuo selviää. Oma V70 Michelin Pilot Primcay renkain on varsin hiljainen. Käy kokeilemassa S80 Volvoa- saatpahan aika herkut perushintaan!
Desibelien mittauksesta oli aikaisemmin juttua. Kännykkämittarilla ei kannata johtaa itseään harhaan. Kuten huomasit, luvut ovat aivan poskettomia verrattuna vaikkapa TM:n tuloksiin.
Mielenkiintoista kuitenkin on autojen kehitys meluisuuden suhteen. Muistaakseni vuonna -89 mitattiin Mitsu Galantille satasen nopeudessa 65-66 db. Nykyään tarvitaan pari pykälää kalliimpi auto, jotta päästään samoihin arvoihin. Huimaa kehitystä, jota ei luultavasti enää renkaat (185/70-14) yksin selitä
Ei 50k:llä saa hiljaista autoa. Kyllä siihen pitää panna 100k ja pehmeät kumit.
Suomessa on niin pa***t tiet.