Hyvät Asiantuntijat,
Autoni on vm. 2005 Nissan Almera Tino, vakiona kauko-ohjattavat keskuslukot. Minulle on suositeltu kahta valmistajaa ja mallia, Defa 400 ja Gemel 541 -hälyttimiä.
Kertokaapa te, kumman valitsen. Hinnassa ei asennuksineen juurikaan ole eroa, eikä mattimeikäläinen, siis minä, löydä ominaisuuksistakaan kummoista poikkeamaa suuntaan tai toiseen.
Kaikki tieto on tervetullutta. Myös huhupuheet.
Kiitos, m©
Itse valitsin laadukkaan rattilukon, hinta 900 sek. Se yhdistettynä ajonestoon takaa aika hyvän vastuksen varkaalle.
Tosin yleisimpään menetelmään viedä uusi auto, avainten varastaminen, ei auta mikään perinteinen keino.
Hyvä vastaus H.
Mutta pontta hälyn ostamiseen sain kun pari viikkoa sitten kaupan parkkipaikalla oli lokasuojani ajettu kolhulle. Tönäisy on kolhun suuruudesta päätellen ollut niin kova, että todennäköisesti hälyttimen "tönäisytunnistin" olisi lauennut. Ja vilkkaalla parkkipaikalla mahdollisesti estänyt Törpön pakenemisen paikalta. Ilman käyntikorttia.
Kannattaako hälyttimeen satsata? Oma autoni, joka on varustettu sisätilantutkalla varustetulla hälyllä oli kolmen kuukauden ajan huutanut ja välkyttänyt valoja öiseen aikaan naapuritalon (pieni kerrostalo) seinän vieressä ennen kuin ensimmäinen naapuri tuli kertomaan asiasta. Oli kuulemma aina öisin herännyt meteliin pari kertaa, "mutta saahan sitä aina unen päästä kiinni.." Että silleen..
No minä sitten kyselin että miksiköhän eivät ole tulleet aiemmin kertomaan asiasta kun unetkin ovat häiriintyneet. No siihen naapuri että kun kerran on häly, niin pitäähän sen antaa huutaa.
Minä sitten kuitenkin kohteliaana naapurina kytkin sisätilantutkan pois päältä, vaikkei se heräily nyt niin tuntunut häiritsevän. Sisäilanlämmittimen lämpöväreily oli sitten muuten hälyttimen laukeamisen syy.
Omalta kohdaltani muuten ajattelisin etten kovin montaa yötä kuuntelisi naapurin auton sireeniä. Vai miten te näette asian?
Omissa autoissa on molemmissa jälkiasenteinen häly. Nuo jälkiasenteiset ovat siitä fiksuja, etteivät reagoi sisätilalämmittimiin kuten useimmat tehdasasenteiset tekevät (jälkiasenteisissa on yleensä mikroaaltotutka ja tehdasasenteisissa ultraääni). Tosin molemmissa autoissani on Webastokin joten ei ole tarvista sisätilalämmittimille.
Mitä tulee hälyyn yleensä niin pakusta oli ajettu liukuovi täysin sisään. No häly tyosta laukesi, mutta eipä ollut kukaan siitä välittänyt sen enempää saati sitten tekijä jättänyt mitään yhteystietoja. 1500 lasku tuosta tuli vakuutusyhtiölle ja itselle harmia useamman päivän seisonta-ajan muodossa.
Rattilukon käyttäminen on aika turhaa uudehkossa autossa, sillä jos joku sen auton haluaa niin ne nostaa sen lavetille ja porailee lukot muualla pois. Häly alkaa sentään kiljua tuossa vaiheessa, jos on tärinän/tason/hinauksentunnistin hälyssä. Lisäksi rattilukko ei pahemmin reagoi ikkunan rikkomiseen ja sitä kautta vaikka mankan varastamiseen yms. Halpa se toki on.
...
Rattilukon käyttäminen on aika turhaa uudehkossa autossa, sillä jos joku sen auton haluaa niin ne nostaa sen lavetille ja porailee lukot muualla pois. Häly alkaa sentään kiljua tuossa vaiheessa, jos on tärinän/tason/hinauksentunnistin hälyssä. Lisäksi rattilukko ei pahemmin reagoi ikkunan rikkomiseen ja sitä kautta vaikka mankan varastamiseen yms. Halpa se toki on.
Varashälyttimen käyttö törmäyshälyttimenä onkin minulle uusi ajatus. Harmi, jos se ei toimikaan.
Siitä en tiedä, onko rattilukko kuitenkaan turhaa. Ruotissa lehdistö raportoi jo siitä, että ajonestolaitteita osataan ohittaa. Jotkut merkit erään artikkelin mukaan ovat muita helpompia, tosin en muista mitkä.
Itsekään en rattilukkoa (mikä sen oikea nimitys on?) käytä normaalisti. Mukana se kuitenkin on, jos pitää jättää auto pidemmäksi aikaa epävarmaan paikkaan.
Tietysti auton voi viedä lavetilla, mutta suurin osa ainakin tavallisista autoista kai toistaiseksi ajetaan pois paikalta, joten uskon rattilukon hyötyyn. Se yhdistettynä ajonestoon saanee ainakin suurimman osan kotimaisista harrastajista vaihtamaan kohdetta. Onneksi radiotkin alkavat olla lähes autossa kuin autossa mallikohtaisia ja tehdasasenteisia, joten niitä ei kannata viedä. Voihan lasin silti rikkoa vaikka huvikseen. Ei sitä estä edes hälytin.
Muistakaa pyytää, että säätävät jälkiasennettavista hälyttimistä turhan herkkyyden pois. Itselläni uuden auton hälytin äityi kiljumaan, kun joku käveli metriä lähempänä. Kyllä työkavereilla nauru piisasi, kun olivat käyneet katsomassa uutta autoani (siihen koskematta) ja hälytys rupesi huutamaan. Säädön jälkeen ei turhia hälytyksiä ole tullut.
Vuoden 1996 Vectrassani oli Defan hälytin ja sen toiminnassa oli runsaasti toivomisen varaa, sillä vikahälytyksiä tuli vähän väliä.
Syynä ongelmiin ei ollut Defa, vaan Osaset- nimisen ketjun luokaton asennuspalvelu. Hälyttimen liitokset nähnyt toinen asennusliike ei ollut uskoa silmiään, kun he näkivät asennuksen työnjäljen. Liitokset olivat samaa tasoa, johon itsekin pystyn laiskuuden yllättäessä kotiasennuksissa.