Tulipas nyt se ensimmäinen "elektroniikkavika" autooni. Ajotietokone näytti tekstiä "Pakokaasuja -huolla pian".
Käytin kahdesti merkkikorjaamolla viikon sisään. Ensin sanoivat, että nollataan kaikki muistissa olevat virhekoodit ja tarkkaile sitten. Epäili kyllä ilmamassan mittaria tai lamba-anturia.
Kun viesti uusi kolmen päivän kuluttua, vein uudelleen pajalle. Kaveri mittasi ruiskutustukin paineet, ja pakoputken tiiveyden. Tunnissa analyysi oli tietokoneen avulla selvä.Ilmamassan mittari on viallinen -kuluva "kuuma lanka" joka pitää uusia.
Onnekseni varasto ammotti tyhjyyttään, enkä voinut saman tien vaihdattaa osaa.
Puhdistin osan paperinenäliinalla vartissa. Uskon että taas mennään ilman virhekoodeja seuraavat 5 vuotta!
Niin - ja hinta on 472,14 tälle osalle, jota ei haluta huoltaa...
Puhdistin osan paperinenäliinalla vartissa. Uskon että taas mennään ilman virhekoodeja seuraavat 5 vuotta!
Niin - ja hinta on 472,14 tälle osalle, jota ei haluta huoltaa...
Ilmamassan mittaria ei todellakaan huolleta, eikä siinä ole yleensä edes mitä huoltaa. Olisi tosin mukava tietää, miten pitkä vikakoodittomasta jaksostasi tulee.
Tiesithän, että tällaiset vikakoodit tarvitsevat kaksi samanlaista diagnoosia, ennen kuin pakokaasulamppu syttyy? Elikkä kaksi samanlaista ajotilannetta ja olosuhteiden tulee olla myös samanlaiset.
Mutta kuten kirjoitin, pidäthän meidät ajantasalla?
Ei niitä ole tehty korjattavaksi / puhdistettaviksi. Tietysti on mahdollista, että yksi puhdistus miljoonasta tuo toivotun lopputuloksen.
Paras tapa tuhota ilmamassamittari on nuukailla ilmansuodattimessa ja puhdistaa se paineilmalla. Puhdistuksen yhteydessä pääsee likaa myös suodattimen puhtaalle puolelle, josta se sitten ajan myötä irtoaa ja tarttuu ilmamassamittarin herkkiin osiin.
Paras tapa tuhota ilmamassamittari on nuukailla ilmansuodattimessa ja puhdistaa se paineilmalla. Puhdistuksen yhteydessä pääsee likaa myös suodattimen puhtaalle puolelle, josta se sitten ajan myötä irtoaa ja tarttuu ilmamassamittarin herkkiin osiin.
Ilmamassamittari on äärimmäisen herkkä kapistus. Itse lankaan ei tarvitse kuin tönäistä kevyesti ja se alkaa antamaan vääriä arvoja moottorin ohjausjärjestelmälle. Mutta kuten kirjoitit, ehkä tässä on kysymys siitä yhdestä miljoonasta.
Hinnasta vielä vähän, tämä 472,14 tuntuu vähän kalliilta. Joihinkin mittareihin voi vaihtaa pelkän anturiosan. Silloin pääsee 150 eurolla, riippuen tietenkin mistä autosta on kysymys.
Voihan nuita tosiaan puhdistaa itsekkin. Jotkut käyttää elektroniikan puhdistusspreitä mutta minä olen joskus ruutannut myäs CRC:tä eikä ole suuttunut.
Yhden ostin kerran turhaan, makso jotain reilun satasen!
Ilmansuodatinta ei kyllä kannata puhdistaa kun maksaa yleensä jotain kympin. Jos kuitenkin haluaa puhdistaa niin pitää irtaaltaan putsata paineilmalla "väärään suuntaan"!
Sinne ei saa missään nimessä ruiskutella mitään CRC:ä! Siitä ei ole mitään hyötyä, päinvastoin.
Näitä ilmamassan mittareita on monenlaisia. Herkin näkemäni on sellainen, jossa lanka on kiinni vain yläpäästä. Järjestelmä on säädetty sen mukaan, miten lanka taittuu ilmanvirran mukana. Jokainen ymmärtää silloin, mitä tapahtuu, kun ohut lanka saa pintaansa kerroksen CRT:ä. Noh, ei se auto tielle jätä ja moottorin ohjausjärjestelmä astuu kuvaan korvaavin arvoin, mutta tämä voi kuitenkin kostautua joissakin olosuhteissa, korkeampana poltto-aineen kulutuksena.
Ilmamassan mittarissa/anturissa ei ole sellaisia liikkuvia osia, jotka pitää öljytä.
Jos välttämättä pitää päästä pellin alle "testaamaan" ilmamassan mittaria, tarkista itse liitin ja se, että mittari on kunnolla paikoillaan. Se riittää.
Milläköhän kiesillä se Tapsa kurvailee? Tuntuu olevan osat ja huollot vielä kalliimpia kuin meikäläisellä. Ja minä kun olin siinä uskossa, että minua ryöstetään..
Ei ainakaan Mersulla tai BMW:llä, koska niihin ei ilmamassamittari ole noin kallis.
Tapio vastaa: Likainen ilmamassamittari oli Volvo V70, 103kW bensa, -01.
Hinta on eurolleen sama (lähes) kaikissa merkkiliikkeissä. Kysyin jopa Virosta (kalliimpi) ja Ruotissta (vähän hlavempi n. 420). Voi olaa että Denson tuotteista löytyy vastaava; kannessa oli joku numerokin.
Toimenpide kesti noin vartin verran. Johtoja en ottanut edes irti -ainoastaan kaksi ristipääruuvia.
Vanhanaikaisen hiussoljen kokoinen ja mallinen anturi oli millin paksussa mustassa möhnässä - taisi olaa imusarjan puolelta enemmän.
Puhdistin varovasti pelkällä 1 cm levyisellä paperinenäliinan kaistaleella.
Vähän niinkuin vaikut korvasta kerran viidessä vuodessa!
Olen kuullut, että Volkkareissa on ollut riesaa näistä; montakohan sataa on Suomessakin vaihdettu turhaan. En voi uskoa, että tällainen anturi on kuluva osa.
Vanhanaikaisen hiussoljen kokoinen ja mallinen anturi oli millin paksussa mustassa möhnässä - taisi olaa imusarjan puolelta enemmän.
Ettei vaan ollut sitä CRC:ä....
Olen todennut kerran erään vähän vastaavanlaisen tapauksen. Kysymyksessä oli autokoulun auto, jolla ajettiin lähes poikkeuksetta keskellä kaupunkia, muiden autojen perässä. Auto keräsi pikku hiljaa mustaa "tervaa" kaasuläpän ulkoreunoille ja itse kammion seinään, läpän kohdalle, sen ollessa sulkeutunut, kerääntyi pieni rinkula, kuin männän rengas. Tämä, yhdessä kaasuläpän "väärän" kulman kanssa antoi vikakoodeja. Irroitin koko kotelon ja puhdistin puhdistetulla bensiinillä. Homma valmis ja auto pelasi taas. Myös tämä oli V70 2,4.
Suosittelen, irroita kaasuläppään menevä paksu putki ja vilkaise, mitä sinne kuuluu. Jos autosi on kulkenut paljon kaupungissa ja jos ilmanmassamittarissa oli pakokaasuista kerääntynyttä tervaa, sitä pitäisi löytyä silloin myös kaasuläpän ympäriltä, jossa ilman veto ajettaessa melkoinen.
EsaZX12R:
"Sinne ei saa missään nimessä ruiskutella mitään CRC:ä! Siitä ei ole mitään hyötyä, päinvastoin. "
CRC:tä on olemassa monenlaisia. Kuivapuhdistusaine on ihan ok, mikä haihtuu nopeasti.
"Näitä ilmamassan mittareita on monenlaisia. Herkin näkemäni on sellainen, jossa lanka on kiinni vain yläpäästä. Järjestelmä on säädetty sen mukaan, miten lanka taittuu ilmanvirran mukana."
Tällaisesta "taipuvasta" mittaustekniikasta en ole koskaan kuullutkaan...
"Ilmamassan mittarissa/anturissa ei ole sellaisia liikkuvia osia, jotka pitää öljytä. "
Eikai sitä kukaan ole öljynnytkään! Puhdistuksestahan tässä on puhuttu
"Jos välttämättä pitää päästä pellin alle "testaamaan" ilmamassan mittaria, tarkista itse liitin ja se, että mittari on kunnolla paikoillaan. Se riittää."
Missäs merkkiliikkeessä sinä edustitkaan?
Niin ilmamassa mittari mittaa ilman massaa, mitä merkitystä virtaus nopeudella on massan kanssa?
CRC:tä on olemassa monenlaisia. Kuivapuhdistusaine on ihan ok, mikä haihtuu nopeasti.
Ilmamassan mittariin ei saa ruiskutella mitään. Kysymys on erittäin herkästä anturista.
Tällaisesta "taipuvasta" mittaustekniikasta en ole koskaan kuullutkaan...
Bosch ME7.
Kerrotko lisä tuosta taipuvasta mittauksesta esim. miten taipumista mitataan?
Ilmamassan mittariin ei saa ruiskutella mitään. Kysymys on erittäin herkästä anturista.
Herkkähän se anturi on, mutta jos se on paskanen niin lanka voi palaa poikki. Kyllä siihen kärsii puhdistusainetta ruikata (ei tietenkään kuumana) eikä tietenkään mitään voiteluainetta vaan puhdistusainetta.
Mittareita on monenlaisia ja nämä ensimmäiset olivat tosi epäluotettavia. En löytänyt kuvaa mainitsemastani, näin pikahaulla, jonka lanka oli muovisuikaletta muistuttava, 3 kertaa tulitikun levyinen suikale, joka oli kiinnitetty vain yläpäästä. Ilmavirta "väänsi" suikaletta ja yläpäässä oleva akseli välitti sen kulman tietokoneelle.
http://www.arctictuning.se/graphics/produkter/luftmassematare.jpg
http://corvettespecialty.com/corvette/images/100146.jpg
http://www.bba-reman.com/images/probe.gif
Herkkähän se anturi on, mutta jos se on paskanen niin lanka voi palaa poikki.
Kysymyksessä on lähes sama ilman lämpötila, kuin ulkona, joten palaminen ei ole tässä ongelmana, meidän ilmastossa. Australian lämmössä onkin sitten eri asia, kun ulkolämpötila alkaa nousta lähelle +50 astetta. Tämä yhdessä auton koneen hehkuttaessa lämpöä vaikuttaa tietenkin vähän arvoihin, mutta ei vielä silloinkaan palamiseen asti.
Herkkähän se anturi on, mutta jos se on paskanen niin lanka voi palaa poikki.
Kysymyksessä on lähes sama ilman lämpötila, kuin ulkona, joten palaminen ei ole tässä ongelmana, meidän ilmastossa. Australian lämmössä onkin sitten eri asia, kun ulkolämpötila alkaa nousta lähelle +50 astetta. Tämä yhdessä auton koneen hehkuttaessa lämpöä vaikuttaa tietenkin vähän arvoihin, mutta ei vielä silloinkaan palamiseen asti.
Ilmeisesti "kuumalanka"-ilmamassa mittauksen periaate on sinulle vieras?
EDIT:
Ja luulempa, että olet erehtynyt tuosta mittausperiaattesta vai oletko tosiaan kokeillut taivuttaa mainitsemaasi anturia ja katsonut, muuttuuko näyttämä? Viimeiset "taipumiseen" perustuvat taisi olla läppämallin anturi, minkälainen itseltänikin löytyy konepellin alta.
Rohkenisin väittää edelleen, että uusissa autoissa käytetään joko kuumalankaa tai imusarjan paineanturia.
Kaipaa kait selvennystä tosiaan. Nuita ilmamassamittareita on useaa eri tyyppiä kuten myös CRC:tä!
Kuumalankamittariin olen kokeillut myös "tavallista" CRC:tä ja mielestäni ei haittaa kun kuumalanka poltaa sen pois ja samalla myös mahdollisen muun "töhnän"? Näin olen järkeillyt mutta se on taas vain minun oma käsitys, siis en yllytä muita moiseen!
Taas on pirusti "asiantuntijoita"
Ei me olla asiantuntijoita!
Me ollaan TI-miehiä!
Me tehdään mitä halutaan, muut tekee mitä osaa!
Ilmeisesti "kuumalanka"-ilmamassa mittauksen periaate on sinulle vieras?
Kyllä, lämmön mittaus on se tämän päivän periaate. Ymmärtääkseni tässä oli kysymys vanhemmasta autosta.
Ensimmäisissä anturoissa käytettiin myös ohutta "filmiä" joka taipui ilmavirran mukana. Toimi hyvin alussa, mutta alkoi näyttämään nopeasti vääriä arvoja.
Rohkenisin väittää edelleen, että uusissa autoissa käytetään joko kuumalankaa tai imusarjan paineanturia.
Olet oikeassa, uusissa autoissa käytetään myös viimeisintä tekniikkaa. Kysymys ei ole kuitenkaan lämpötiloista, joissa paska palaa kiinni, vaan ulkolämpötilasta, joka lämpenee virratessaan anturin ohi.
Lienee myös paikallaan tunnustaa, että tunnen myös tämän uusimman kuumalankatekniikan, johon luultavasti viittaat. Lanka lämmitetään, normaalisti 100 astetta ulkolämpötilaa korkeammalle. Langan ohittava ilma jäähdyttää sen. Mitä enemmän ilmaa, sen enemmän se pyrkii jäähdyttämään lankaa. Näin voidaan laskea langan ohittavan ilman massa. Näissä langoissa en ole koskaan nähnyt mitään paskaa, joka olisi palanut niihin kiinni, päinvastoin, ne ovat yllättävän puhtaita ja siistejä.
EsaZX12R:
"Kyllä, lämmön mittaus on se tämän päivän periaate. Ymmärtääkseni tässä oli kysymys vanhemmasta autosta.
Ensimmäisissä anturoissa käytettiin myös ohutta "filmiä" joka taipui ilmavirran mukana. Toimi hyvin alussa, mutta alkoi näyttämään nopeasti vääriä arvoja."
No ei se mikään "tämän päivän" periaate ole, tekniikka on ollut käytössä jo 20 vuotta! Eikä se filmikään mihinkään taivu, vaan samaa kuumalanka periaatetta siinäkin käytetään. Eikä Tapsan Volvo nyt kovin "vanha auto" ole, jos puhutaan vm. 2001?
No kerrotko oman kantasi?
EDIT: Minä en ainakaan usko mihinkään taipumiseen perustuvaan mittaukseen. Sellaisesta luovuttiin jo ajat sitten ja silloinkin mittauksena oli läppä eikä mikään hienon hieno lanka.
Taitaa olla 4 vuotta aikaa siitä, kun pitelin sellaista kädessäni. Se oli silloin uusi, joka asennettiin sen vuosimallin autoihin. Me kutsuimme tätä langaksi. Keksintönä se ei ollut tietenkään mikään uusi. Jotkut autonvalmistajat saattavat käyttää joskus vanhaakin tekniikkaa, varsinkin silloin, kun he sijoittavat johonkin toiseen asiaan paljon.
Tiedän tosin myös autonvalmistajia, jotka käyttivät filmiä, jota voidaan kyllä kutsua myös läpäksi, jos haluaa. BMW on yksi tällainen auto. Läppä oli kiinnitetty istukan yläpäähän ja sen akselissä oli potentiometri, joka ilmoitti tietokoneelle, miten paljon läppä oli ilmanvirtauksen vaikutuksesta taittunut.
Ottanet huomioon myös sen, että moottorin ohjausjärjestelmiä on moneen lähtöön. Ensimmäisenä tulee mieleen AEM, DTA, Bosch, Siemens, Denso, Visteon, Sigma... Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka monta niitä oikein löytyy. Yhteenkään järjestelmään ei voi heittää toisen ilmamassan mittaria, ilman erikoisia säätelyjä ja näin myös mittarit ovat luonnollisesti myös erilaisia. Olemme raapaisseet tässä keskustelussa vain pintaa. Kuten jo ylempänä olevista linkeistä huomasit, parilla pikahaulla löytyi heti kolme erilaista versiota.
Itse aiheeseen palatakseni, olen kuitenkin yhä sitä mieltä, että oman autonsa elektroniikalle on helppo tehdä hallaa, kun alkaa ruiskuttelemaan sinne CRC:ä, tai muita vastaavia. En suosittele. Mutta on luonnollisesti jokaisen oma asia, miten huoltaa autonsa.
No kerrotko oman kantasi?
EDIT: Minä en ainakaan usko mihinkään taipumiseen perustuvaan mittaukseen. Sellaisesta luovuttiin jo ajat sitten ja silloinkin mittauksena oli läppä eikä mikään hienon hieno lanka.
Opelixi, tämän yhden kerran ollaan samalla puolella, toivottavasti se ei jää ainoaksi.
Ottanet huomioon myös sen, että moottorin ohjausjärjestelmiä on moneen lähtöön. Ensimmäisenä tulee mieleen AEM, DTA, Bosch, Siemens, Denso, Visteon, Sigma... Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka monta niitä oikein löytyy. Yhteenkään järjestelmään ei voi heittää toisen ilmamassan mittaria, ilman erikoisia säätelyjä ja näin myös mittarit ovat luonnollisesti myös erilaisia. Olemme raapaisseet tässä keskustelussa vain pintaa. Kuten jo ylempänä olevista linkeistä huomasit, parilla pikahaulla löytyi heti kolme erilaista versiota.
Otan todellakin huomioon. Nyt puhutaan mittaus periaatteista ja kuumalanka mittaus periaatteena on ollut käytössä jo 20 vuotta, valmistajana mm. Bosch, autona mm. Volvo
En ole missään vaiheessa väittänytkään, että antureita voisi vaihdella eri valmistajien kesken. Antureita ei voi vaihdella edes samanvalmistajan kesken, kun eri mallejakin on monia. Siitä ei tässä keskustelussa ollutkaan kyse.
Filmiä... höpö höpö! Se todellakin on jousikuormitteinen läppä eikä todellakaan ole mikään filmi tai lanka! Omista autoistani tuollainen läppämallinen ilmamäärämittari löytyy ja yhden olen joutunut "korjaamaankin" katkosten vuoksi. Toki diagnostiikka neuvoo ostamaan uuden mikä varmaankin maksaa monta sataa euroa, mutta vääntämällä siitä kannen auki ja siirtämällä "potikan" neulaa eri kehälle sillä ajaa taas seuraavat 300tkm ilman ongelmia.
Valitettavasti alkaa todellakin näyttää siltä, että sinulla ei ole hajuakaan niiden toiminnasta. Sinä vain katsot siitä hienosta ja kalliista diagnostiikka ohjelmasta, että minkä viallisen osan se laite kertoo ja vaihdat sen tajuamatta yhtään miten se laite toimii.
EDIT:
Ai niin, kerrotko nyt viimein, että missä autossa tuollainen langan taipumiseen perustuva ilmamäärän mittaus on käytössä?
No kerrotko oman kantasi?
EDIT: Minä en ainakaan usko mihinkään taipumiseen perustuvaan mittaukseen. Sellaisesta luovuttiin jo ajat sitten ja silloinkin mittauksena oli läppä eikä mikään hienon hieno lanka.
Opelixi, tämän yhden kerran ollaan samalla puolella, toivottavasti se ei jää ainoaksi.
Kiitos sinulle siitä ja minäkin toivon ettei jäänyt ainoaksi kerraksi