Kuka osaa sanoa että mikä on 'viralinen' talvirenkaan määritelmä rengasmerkinnöissä?
Useimmissa on siis merkinta M+S, mutta aika monista ei-tunnetuista-merkeistä osa on merkinnyt kesärenkaan pinnalla olevat renkaat esim 'M/S' -merkinnällä.
Saako sellaisella siis ajaa ympäri vuoden?
Vai onko se VAIN M+S -merkinnällä oleville renkaille sallittua?
Yritin etsiä tietoa täältä netistä, mtta löytyi vain kaikenlaista 'tietoa'...
Itse ajan vain harvoin harrasteautollani varsinkaan talvisin, enkä siis huonolla kelilä sittenkään. Tuollaisilla 'kesärenkailla' pärjäisi ihan hyvin...
Kiitos jo etukäteen...
M+S renkaat on tosiaanki talvikäyttöön.. tulee sanoista Mud + Snow..
halpa ping pongit on tosiaan semmosella kuvioinnilla että en laittas niitä etes peräkärryyn talvirenkaaksi.. mutta ei ne olekkaan tehty pohjolan talviin
halpa ping pongit on tosiaan semmosella kuvioinnilla että en laittas niitä etes peräkärryyn talvirenkaaksi.. mutta ei ne olekkaan tehty pohjolan talviin
Kiitos, tiedän kyllä mistä tuo lyhenne M+S tulee.
Ja amerikkalaisissa (Made in USA) renkaissa aika usein on tuo M+S -merkintä, vaikkei moni, lisäksesi, Pohjois-Amerikassa tehtyjä renkaita luokittelisi "halpa ping pong..." -renkaiksi.
Nyt siis törmäsin renkaisiin joissa on merkintä M/S.
Kun ulkoilutan harrasteautoani n. kymmenenä päivänä vuodessa, niin sattumalta niiksi päiviksi talviaikanakin valikoituu sellaisia päiviä että täällä Etelä-Suomessa ovat tiet täysin kuivat ja kumma kyllä tähän(kin) saakka on selvitty sellaisilla kuvioilla joilla, sanojesi mukaan, et selviydy edes vaikka ne olisivat peräkärryssä.
Kiitos kommentistasi, vaikket siis osannutkaan vastata koko kysymykseen millään tavalla.
Kaltaisiasi on näillä palstoilla, hmm... ...tarpeeksi.
Tuo M+S merkintä kesärenkaissa johtuu jenkeistä, missä ainakin osassa osavaltioista edellytetään M+S merkintää talvikäytössä. Suomen laissa puhutaan talvirenkaista, ei M+S merkinnästä. Eli kannattaisi varmaan tiedustella jostain viranomaistulkintaa aiheesta. Yksi rengasmyyjä kyllä väitti, että M+S merkinnällä varustetuilla Hankookeilla saisi ajaa talvellakin.
Jos harrasteautosi on museorekisterissä, niin sitä talvirengaspakko ei koske.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=talviren%2A
Lisää kysyttävää samaan asiaan liittyen; kaverillani on iso läjä rallirenkaita, jotka ovat M+S-merkinnällä varustettuja, ja sattumalta sopisivat kokonsa puolesta hyvin myös oman autoni alle. Rallirenkaistahan ajetaan vain ne kulmat pyöreiksi, ja kulutuspintaa on vielä noin 10 milliä. Houkutus olisi kova ottaa niitä käyttöön noin siviililiikenteeseen, olisivat meinaan sen verran hyviä pidoltaan siviilirenkaisiin verrattuna, ja käyttöönotto maksaisi vain rengastöiden hinnan. Onko kellään tietoa, voiko niitä käyttää liikenteessä kuten rallikuskitkin kyllä tekevät? Tavoitteeni on tietenkin olla tietoinen asiasta ennen kuin siitä joutuu keskustelemaan tienpäällä sinivuokkojen kanssa.
Ei ole ollenkaan tyhmä kysymys tämä talvirengasjuttu.
Ruotsin säännöissä on melkoinen koukku tässä kohdassa ja koska kaikki hyvä tulee sieltä meillekin, kannattaa olla tarkkana.
Ote Vägverketin sivuilta (jossa muuten saa valita suomen kielen useista vaihtoehdoista!):
Nastarenkaiden käyttö on sallittua 1. lokakuuta 30. huhtikuuta
Nastarenkaiden käyttö on sallittua jaksolla 1. lokakuuta ─ 30. huhtikuuta. Nastarenkaita saa käyttää muinakin aikoina, jos on talvikeli tai pelätään talvikelin tulevan.
Jos autossa on nastarenkaat on myös siihen kiinnitetyssä perävaunussa talvikelillä oltava ne.
Ajoneuvossa ei saa olla sekä nastoitettuja että nastoittamattomia renkaita.
Mitkä renkaat ovat talvirenkaita?
Sekä nastoitetut renkaat että niin kutsutut nastoittamattomat kitkarenkaat ovat talvirenkaita. Renkaiden on oltava
erityisesti talviajoon tarkoitetut ja
merkityt seuraavasti: M+S, M-S, M.S., M&S, MS tai Mud and Snow.
HUOM! On myös renkaita, jotka on merkitty kirjaimilla M ja S, vaikka niitä ei ole tarkoitettu erityisesti talviajoon, esimerkiksi isokuviolliset maastorenkaat.
Koska renkaista ei käy ilmi, onko ne tehty erityisesti talviajoon, ovat Däckbranchens Informationsråd [Rengasalan informaationeuvosto] ja STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) laatineet listoja, joissa on lueteltu sallitut talvirenkaat. Myös rengaskauppiaalta saa informaatiota.
Kesärenkaiden kumisekoitus on sellainen, että renkaat tulevat liian koviksi kylmällä säällä. Siksi lämpötilan laskiessa lähelle nollaa ja miinusasteilla tulee käyttää talvirenkaita.
Linkki:
http://www.vv.se/templates/page3____10376.aspx
Kiitokset jjvi ja Herbert!
Täytynee yrittää saada renkaan valmistajalta (tai maahantuojalta, jos löytyy...) kannanotto renkaiden talvikäyttöön...
Harrasteautoni ei valitettavasti ole museorekisterissä, kun ei ole ihan alkuperäisillä osilla kunnostettu...
EEK; käsittääkseni mikään ei estä kyseisten rallikäytöstä poistettujen renkaiden käyttöä 'siviililiikenteessä'.
Eivät kestä kovin pitkään, mutta jos hinta on kohdallaan niin mikä ettei kannata 'ajaa loppuun'...