Navicore vs. Wayfinder.

11 kommenttia

Kun kerran missään lehdessä ei ole vertailtu näitä kahta kännykkänavigaattoreiden jättiläistä, hankin niiden kokeiluversiot testaamista varten kahteen Nokian N70 puhelimeen ja käytin niitä yhtä-aikaa.
Molemmat käyttävät Tele Atlaksen karttoja, joten kartat olivat molemmissa yhtä ajan tasalla. Karttojen ja käyttöliittymän ulkonäkö oli Navicoressa viimeistellymmän näköinen. Molemmissa oli kuitenkin sama informaatio. Osoite- ja yrityshaku oli Navicoressa helppokäyttöisempää.
Oleellinen ero näillä on siinä, että Navicorella kartat tulevat muistikortilla ja Wayfinder lataa ne verkosta GPRS-datayhteydellä. Tämän takia Navicorea ei voi käyttää kuin satunnaiseen tarpeeseen. Sen verran vaikeuksia tuo muistikortin vaihtaminen. Viestitiedot, sähköpostiasetukset, soittoäänet jne.. häviävät kartan käytön ajaksi. Myyntimiehen hommissa tämä ei sovi. Kokeilin asentaa Navicoren puhelimen omalle 1Gt:n muistikortille, mutta silloin ei reititys ja osoitehaku toiminut.
Ilman datapakettia Wayfinderin karttojen haku Elisan verkosta matkalla Helsingistä Kuopioon maksoi 50c. Kartat voi myös esiasentaa puhelimeen PC:llä mywayfinder.com:ista. Navicore Euroopan kartoilla maksaa 260 eur ja Wayfinder 150 eur. Vaikka maksaisi Euroopassa datasiirron riistomaksuja ei Navicore tule puhelimen käyttöiän aikana halvemmaksi. Sitäpaitsi jokaisella on varmasti jonkinlainen datapaketti ja operaattoreilla sopimukset Euroopassa. Lisäksi Wayfinderin lisenssi on elinikäinen (puhelimen elinikäinen). Kartat pävittyvät automaattisesti uusiin neljä kertaa vuodessa ja itse sovelluskin kaksi kertaa vuodessa, joten kartat ovat aina ajan tasalla.
Ohjelmat valitsivat muuten aina saman reitin.
Summa summarum. Navicore on viimeistellympi ulkonäöltään ja käyttöliittymälttään, mutta hankala päivittäisessä käytössä ja tulee kalliimmaksi. Siksi päädyin Wayfinderiin.
Olisi mielenkiintoista joskus lukea vaikka TM:ssä testi, jossa verrataan Navicorea, Wayfinderia ja Route 66 keskenään.

  
  • Tuanoin,
    Jos hankkii Navicoren tarpeeksi isolla kortilla, sitä ei toki tarvitse vaihdella mihinkään vaan saapi olla aina puhelimessa ja mahtuu vielä ne omatkin datat ja tallennukset. Tällä viisiin minä sitä käytän.

    Navicoren lisäbonuksena on että sen käyttö ei maksa ja sitä voi käyttää myös off-line, pelkkänä karttana ilman GPS-yhteyttä.

      
  • Navicoren Euroopan kartta 2Gt:n kortilla maksaa 180 euroa lisää! Silti tilaa ei jää työtiedostoille tarpeeksi.

    Täytyy muistaa, ettei Wayfinderinkaan käyttö maksa mitään, mutta sovellus on 110 euroa halvempi (+ 180 euroa datakortti = 290 euroa)! Minulle riittää Elisan 4 euroa kuukaudessa maksava datapaketti. Pääasiassa datasiirto on sähköpostien liitetiedostojen lataamista ja lähettämistä.
    Yli 20% tieaineistosta muuttuu vuoden aikana kertoo TeleAtlas. Tämä näytti olevan suuri etu Wayfinderilla, että kartta- ja ohjelmistopäivitykset tulevat noinkin useasti ja ilmaiseksi.

    Wayfinderiakin voi käyttää pelkkänä karttana. Koko maailman kattava karttaohjelmisto, earth -beta, POI -tietoineen on ladattavissa ilmaiseksi Wayfinderin kotisivulta.

      
  • Se halvalta vaikuttava kiinteähintainen datapaketti osoittautuu sikakalliiksi ulkomailla. Hinnat ovat monisatakertaisia. Esim. Elisan data maksaa Espanjassa 60 euroa/Mt. Eli tuo 4 Mt:n käyttö kuussa kustantaa 240 euroa/kk.
    Tallinnassa taksa on 12 euroa/Mt. Elikkä kuvattu 4 Mt käyttö maksaa 48 euroa/kk.
    Mutta elämä on....
    Kaveri kävi Keski-Euroopassa ja kommunikaattori kysäisi automaattisesti mailit. Minimiveloitus 50 kt. No mitään maileja ei ollut. Mutta lasku muutamalta päivältä oli 1000 euroa.
    Operaattorien liikevaihdosta 30 % tulee tästä roamingista (suom petkutus) ja voitoista yli 100 %.
    Matkapuhelinta ja etenkään sen dataominiasuuksia ei kannata käyttää matkoilla. Jos ihan pakko osta prepaid.

      
  • Mistä ihmeestä te keksitte tuollaisia kertomuksia? Ihan omasta päästä vai urbaanilegendoja?
    Otan esimerkiksi Espanjan, koska se minulle tuttu ja käytän siellä puhelinta aktiivisesti. Espanjassa maksaa Vodafonen datasiirto 5,49e/Mt. (Jos puhelimen käyttö ulkomailla on jatkuvaa, kannattaa hankkia Vodafone Eurocall). Hinnat laskevat koko ajan.
    Wayfinder siirtää dataa ajo-opastuksella 5-10kT/h ja karttanäkymällä 30kT/h. Niin paljon ei kukaan ehdi autossa viettää, että Navicore tulisi halvemmaksi. Halvemmalla siis sama data (TeleAtlas) paitsi Wayfinderilla aina uusin data käytössä.
    Viro on kallis. Sen myönnän, 8,97e/Mt, ei kuitenkaan urbaanilegendojen luokkaa. Ei TeleAtlas, eikä Navteq ole vielä Viroa digitalisoinut.
    Aloituksessa unohdin mainita, että Navicoren kartat ovat kyllä viimeistellympiä (ajossa, koska teiden kontuurit näkyvät), mutta lukukelvottomia tarkemmilla kartoilla, koska kartta pyörii aina ajosuuntaan. Vasta mittakaavan ollessa luokkaa 1:300 000 muuttuu näyttö niin, että pohjoinen on ylhäällä. Wayfinderissa näkymän voi valita. Jos tämän Navicore muuttaisi voisi sitä jopa harkita hankittavaksi.
    Summa Summarum.
    Navicore on siis viimeistellympi ja miellyttävämpi käyttää, mutta huomattavasti kalliimpi hankkia ja ylläpitää. Kartta- POI- ja ohjlemistopäivitys ilmestyy kerran vuodessa ja on maksullinen. Navicoren FAQ-sivujen mukaan "jonkin verran halvempi kuin uusi versio". Navicore on siis niille, jotka haluavt maksaa ulkoasusta ja käyttöliittymästä, eikä se ole mikään huono asia.
    Wayfinderin käyttöliittymä on "könkömpi" vaikka ominaisuudet ovat jotakuinkin yhtäläiset. Ohjelma päivittyy kaksi kertaa vuodessa ja kartat ja POI neljä kertaa vuodessa - ilmaiseksi. TeleAtlaksen mukaan 25% datasta muuttuu vuosittain. Datasiirtomaksuit pelottavat tietämättömiä, mutta niillä ei pysty tekemään tuotetta kalliimmaksi kuin kilpailija - ei edes urbaanilegendoilla.

      
  • Sieltä nämä urbaanilegendat löytyy kun katsoo niiden erittelyjä.
    Toki jos virma maksaa laskut eikä niitä koskaan itse näe kuin loppusumman totuus ei hahmotu.
    Ja voihan olla että tutkimalla perusteellisesti asioita löytyy joku hiukan halvempi keino mutta puhelimen datasiirto-ominaisuuksia ei missään tapauksessa tule käyttää ulkomailla. Teleoperaattorit huijaavat näillä "matkailijan palveluilla". Kannattaa etsiä lähin ilmainen WLAN hotspot. Monet yritykset ovat lopettaneet GPRS:n käytön tästä syystä.

      
  • Jos ei satu omistamaan, symbian tai windows pohjaista puhelinta niin helppo ja edullinen tapa navigoida java puhelimella on http://www.nav4all.com/site2/www.nav4all.com/fin/index.php
    Itsellä on tuo ja se toimii omassa SE K800i:ssä aivan loistavasti :smile:

      
  • Lainaus:
    07.07.2006 klo 23:33 Nunchaku kirjoitti
    Toki jos virma maksaa laskut eikä niitä koskaan itse näe kuin loppusumman totuus ei hahmotu.
    Ja voihan olla että tutkimalla perusteellisesti asioita löytyy joku hiukan halvempi keino mutta puhelimen datasiirto-ominaisuuksia ei missään tapauksessa tule käyttää ulkomailla. Teleoperaattorit huijaavat näillä "matkailijan palveluilla". Kannattaa etsiä lähin ilmainen WLAN hotspot. Monet yritykset ovat lopettaneet GPRS:n käytön tästä syystä.

    Totta on, etttä yrityksille tulee ulkomaanpuheluista helposti iso lasku. Se johtuu yksinomaan siitä, että firman puhelimen annetaan olla automaattisella verkkohaulla, jolloin puhelin etsii useinmiten kalleimman verkon käytettäväksi, kun taas yksityishenkilö, joka itse maksaa laskunsa ei varmasti pidä automaattihakua päällä vaan valitsee itse valikosta halvimman operaattorin.

      
  • Navicoren kartta pyörähtää pohjoisen suuntaan kun painaa näppäintä '0'.

      
  • Lainaus:
    12.08.2006 klo 10:07 balanitis kirjoitti
    Navicoren kartta pyörähtää pohjoisen suuntaan kun painaa näppäintä '0'.

    Alkaen heti taas pyöriä omituisesti, jos auto liikkuu. Se jää "oikein" vasta kun skaalaa tarpeeksi korkealle. Toiset toki osaavat ja jopa pitävät siitä, että kartta näyttää aina menosuuntaan, mutta olen aikoinani purjehtiessa oppinut lukemaan karttaa vain niin, että pohjoinen on edessä. Useimpia tämä ominaisuus tuskin haittaa.
    Koska molemmista näistä on saatavilla kokeiluversiot, kannattaa varmaan itse kokeilla ensin kumpi miellyttää enemmän. Molemmathan ovat aivan loistavia navigointiohjelmia, joilla löytää perille.

      
  • Tuli testattua Wayfinderia myös ja ainakin minusta sen karttatiedot oli arveluttavia. Oma koti on melkein 1km pielessä ja kyläillessä vähän kauempana talo oli satoja metrejä pielessä kaava-alueella.
    Ajo-ohjeissakin toivomisen varaa, yhdessä vanhassa T-risteyksessä jossa on liikenneympyrä ohjelma opastaa ajamaan suoraan (näyttää 4-haaraisen ympyrän) kun pitää kääntyä oikealle. Kaupungin ohitustiellä (2 kaistaa samaan suuntaa) ohjelma selittää pysymään vasemmalla joka toisessa risteyksessä (rampin kohdalla) mutta ei siis kaikissa, vaikka ainoa opastus pitäisi olla että aja suoraan! Minusta 5 päivä kokeilussa löytyi niin paljon virheitä ja tyhmiä toimintoja etten ainakaan itse rahojani tuohon versioon laita.
    Navicorea en ole ehtinyt testaamaan ja onhan noita muitakin ohjelmia kuin nämä kaksi.

      
  • Minulla ovat molemmat, sekä Wayfinder, että kokeilukäytössä Navicore toimineet loistavasti. Tähän mennessä yhtä katua eivät ole huomanneet yksisuuntaiseksi ja yhdelle huoltoasemalle molemmat laskivat reitin postiosoitteen mukaan, jolloin reitti ei ollut paras mahdollinen.
    Kesälomalla hämmästyin kuinka ohjelma osasi neuvoa perille vaikka kilometritolkulla piti ajella eri metsänhoitoteitä tuttavan mökille.
    Kun virhe on yhdessä, se on lähes kaikissa, koska Tele Atlas on karttatoimittaja useimmilla. Navteq -pohjaisia en ole päässyt kokeilemaan. Kannatta raportoida karttavirheestä niin asia korjaantuu nopeasti. Wayfinderin hyvä puoli on, että kartat päivittyvät neljä kertaa vuodessa - ilmaiseksi. Minäkin ihmettelin aluksi. miksi täti jankaa pysymään vasemmalla, eikä ajamaan suoraan, mutta näin se tekee. Komento on pysy vasemmalla, pysy oikealla tai poistu, jos kysymys on moottoritiestä tai muusta monikaistatiestä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit